نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 8 بهار 1393 شماره 27 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی مدل توانمندسازی های پویا برای ارتقا شایستگی کارکنان و عملکرد مدیران در ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۲۲ تعداد دانلود : ۱۶
در این تحقیق با توجه به محیط رقابتی فعلی و اهمیت عملکرد مدیران در ناجا به بحث توانمندسازی های پویا و شایستگی کارکنان پرداخته می شود که سعی تغییر در ادراک افراد دارد و تاثیر این توانمندسازی ها و شایستگی بر عملکرد مدیران مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این تحقیق با هدف بررسی رابطه میان توانمندسازی های پویا و عملکرد مدیران در ناجا با وجود متغیر میانجی شایستگی مدیران انجام شده است. جامعه ی آماری در این پژوهش با توجه به متغیرهای تحقیق، خبرگان ستاد ناجا در محل های سازمانی سرتیپی می باشد و روش نمونه گیری انجام شده در این پژوهش، روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد که در سطح خطای 5% از جامعه 130 نفری، تعداد 90 پرسشنامه توزیع و در نهایت 78 پرسشنامه سالم و قابل تحلیل برگشت داده شد. در این تحقیق به منظور بررسی روایی و تایید مدل و پایایی تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و آلفای کرونباخ استفاده می شود و ابزار مورد استفاده تحقیق پرسشنامه می باشد. و برای آزمون فرضیات تحقیق از معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که در سطح اطمینان 95 درصد توانمندسازی پویای و تمامی ابعاد آن (شناسایی فرصت ها، اجرای نوآوری و شکل دهی مجدد) موجب رشد و توسعه عملکرد مدیران می گردد. همچنین در این بین تاثیر ابعاد توانمندسازی بر شایستگی مدیران و تاثیر شایستگی بر عملکرد مدیران در سطح اطمینان 95 درصد مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان دادند در ناجا تمامی این موارد در سطح اطمینان 95% مورد تایید قرار گرفتند.
۲.

بررسی عوامل مؤثر به ارتکاب جرم مورد مطالعه جرم ارتشا(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۴۸ تعداد دانلود : ۲۷
در وقوع جرم عوامل جرم زاییوجود دارد که موجب گرایشبه ارتکاب جرممی شوند. این پژوهش به دنبال شناسایی و اولویت بندی مهم ترین عوامل مؤثر بر ارتکاب جرم ارتشاءمی باشد.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی پیمایشی است؛ ابتدا از طریق بررسی نظری و مطالعات کیفی، تعداد 85 عامل در هفت محور فردی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی اجتماعی، سازمانی و جغرافیاییشناسایی شد و بر این اساس پرسشنامه ای از طیف لیکرت تهیه و بعد از تأیید روایی بین 10 نفر از 86نفر جامعه آماری از کارکنان ناجا در استان قم، توزیع و پس از بررسی آماری پایایی آن نیز مطلوب ارزیابی گردید؛ سپس پرسشنامه میان کل جامعه آماری توزیع و جمع آوری شد. برای پاسخ علمی به سؤالات تحقیق داده های حاصله از طریق نرم افزارSpss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند واز آزمون های تی تست تک نمونه ای و کای اسکویر و واریانس فریدمن، استفاده شد. نتایج حاصل از آزمودنی ها بیانگر این است که از بین عوامل شناسایی شده در گرایش به ارتکاب جرم ارتشاء عوامل فردی دارای اولویت اول و عوامل سازمانی در اولویت بعد قرار د ارد.
۳.

بررسی تأثیر فرهنگ اسلامی بر ارتقای سلامت اداری(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : ۴۴ تعداد دانلود : ۲۲
بحث ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد اداری در تمامی سیستمهای حکومتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر حکومتی با صرف نظر از مشخصه های مشترک سلامت اداری (مانند نفی رشوه)، با تأثر از نظام ارزشی خود تفسیر خاصی از سلامت اداری و مبارزه با فساد دارد، از این رو در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران نهادینه شدن ارزش های اسلامی یکی از مهم ترین عوامل ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری تلقی می گردد، درحالی که تا کنون مدیران اهمیت چندانی به این مهم نداده اند از این رو محقق، با استفاده از روش تحلیل – توصیفی به تبیین تأثیر نهادینه شدن ارزش های اسلامی بر ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری می پردازد، یافته های این پژوهش حاکی از آن است که نهادینه شدن فرهنگ اسلامی از طریق فرهنگ سازمانی با مؤلفه های (ایجاد پویایی سازمانی، ایجاد فرهنگ شایسته سالاری، مسئولیت پذیری اجتماعی، کنترل و نظارت همگانی و همگانی شدن ارزش های اخلاقی) و شخصیت با مؤلفه های (ایجاد تقوا، ایمان و اعتقاد به مبدأ و معاد، انسانی بودن، ثبات قدم در مبانی و اصول و وظیفه شناسی) در ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته ای دارد.
۴.

بررسی تأثیر نظام شناسایی و گزینش نیروی انسانی با رویکرد اسلامی بر ارتقای سلامت اداری(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۵۰ تعداد دانلود : ۲۴
در این تحقیق این مطلب ثابت می شود که تأثیرنظام شناسایی وگزینش نیروها بر ارتقای سلامت بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا شناسایی و گزینش نیروها به منظور اطمینان سازمان از وجود شرایط لازم شخصیتی و شغلی در فردی است که قرار است استخدام شود. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر نظام شناسایی و گزینش نیروی انسانی با رویکرد اسلامی بر سلامت اداری است. با توجه به این هدف، تحقیق کاربردی، و از نظر روش، توصیفی و تحلیلی است. در این مقاله به طور عمده الزاماتی که بر عهده گزینشگران است و باید در رابطه با شناسایی و گزینش داوطلبان تصدی شغل، مراعت کنند، تبیین می گردد؛ به علاوه معیارهایی که افراد داوطلب باید واجد آن باشند تا در مسیر انتصاب و پیشرفت شغلی قرار گیرند و لحاظ آن معیارها به ارتقای سلامت اداری منجر می شود در سه بعد معیارهای اعتقادی، ارزشی و تخصصی بررسی و تبیین می گردد.
۵.

ارائه الگو و رتبه بندی عوامل موثر بر سلامت نظام اداری با نگرش به منابع اسلامی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : ۲۲ تعداد دانلود : ۱۵
این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارتقای سلامت نظام اداری در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، به بررسی این عوامل می پردازد و سعی در ارایه راه حل ها و راهکارهایی مناسب جهت کاهش فساد اداری دارد. تحقیق حاضر پاسخ این پرسش را دنبال می کند که آیا عوامل فردی، درون سازمانی و برون سازمانی بر میزان فساد اداری اثرگذار است یا خیر؟ این پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مبانی نظری ارائه شده بوده ، روایی پرسشنامه توسط اساتید مجرب تایید و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده که مقدار آن 91/0 برآورد شد. جامعه مورد مطالعه کارکنان و مدیران ستادی و صفی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ می باشندکه با استفاده از فرمول کوکران ، تعداد نمونه 177 نفر برآورد و به منظور رفع احتمال پاسخ های ناقص یا عدم ارسال پاسخ ، بر اساس نمونه گیری طبقه ای و انتخاب تصادفی نمونه ها ، پرسشنامه بین 200 نفر از کارکنان آن فرماندهی اعم از صف و ستاد (مدیریتی و غیر مدیریتی) توزیع و جمع آوری گردید .برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS ، آزمون t تک نمونه ای اجرا و برای رتبه بندی تاثیر عوامل مورد بررسی بر ارتقای سلامت نظام اداری از تکنیک TOPSIS استفاده شد. یافته نشان می دهد که تمام عوامل مذکور در کاهش و جلوگیری از فساد کارکنان و در نتیجه ارتقای سلامت نظام اداری در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مؤثر بوده که در این بین عامل سازمانی بیشترین و عامل فردی کمترین تاثیر را به خود اختصاص داده است.
۶.

نقش مدیر انتظامی در افزایش سرمایه اجتماعی درون سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : ۲۲ تعداد دانلود : ۲۷
مقاله حاضر با هدف شناسایی طرق ارتقاء سرمایه اجتماعی درون سازمانی (ایجاد جاذبه وعلاقه برای کارکنان) توسط مدیران سازمان مبتنی بر الگوهای علمی وبا طرح یک فرضیه اصلی (بین نقش مدیر انتظامی وارتقاء سرمایه اجتماعی درون سازمانی رابطه هست.) وسه فرضیه فرعی: 1-بین نقش مدیر انتظامی وارتقاء نوع روابط منجر به سرمایه اجتماعی درون سازمانی رابطه هست.2- بین نقش مدیر انتظامی وارتقاء ماهیت روابط منجر به سرمایه اجتماعی درون سازمانی رابطه هست.3- بین نقش مدیر انتظامی وارتقاء درک مشترک از روابط منجر به سرمایه اجتماعی درون سازمانی رابطه هست، طراحی گردیده است. روش جمع آوری اطلاعات آن براساس مطالعات کتابخانه ای بوده وضمن شرح ریز مدل هاناپیت وگوشال نحوه اقدام یک مدیر انتظامی با هریک از مولفه های مدل مذکور تشریح گردید. سپس به منظور تایید علمی موضوع یک جامعه آماری از افسران مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم انتظامی در سه مقطع کارشناسی وکارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترا انتخاب و از این آن دونمونه آماری بدین صورت انتخاب گردید که یک نمونه 15 نفری از دانشجویان دکترا با درجه سرهنگی بعنوان گروه مدیران ویک نمونه از بین افسران جزء تحت عنوان گروه زیر دست، برای گروه اول پرسشنامه محقق ساخته از نوع طیف لیکرت 13 سوالی وبرای گروه دوم یک پرسشنامه 18 سوالی از همان نوع پیرامون سه فرضیه فوق تهیه وپس از تایید روایی صوری آنها وتعیین پایایی به ترتیب 84% و91% ،توزیع وپس از تکمیل جمع آوری که نتایج حاصله پس از انجام کار آماری با آزمون تی تک نمونه ای نشان از تایید هر سه فرضیه توسط هردو گروه را نمود ضمن اینکه گروه دوم فرضیات را با ضریب بالاتری نسبت به گروه اول تایید نمودند و5/87%پاسخ دهندگان گروه دوم، فرماندهان نسل جدید را در ارتقاء سرمایه اجتماعی فعالتر معرفی کردند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴