نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 11 پاییز 1396 شماره 41 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارائه الگوی تعالی فرهنگ ایمنی در نیروهای مسلح(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارتقا فرهنگ ایمنی کاهش مخاطرات تقویت رفتار مطلوب فرهنگ ایمنی نیروهای مسلح

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 966 تعداد دانلود : 818
کارکنانی که در محیطهای کار نظامی مشغول انجام وظیفه هستند بهگونهای در معرض خطرات ناشی از کار میباشند. عامل بسیار مهمی که نقش اساسی در ارتقا ایمنی و جلوگیری از خطرات را دارد؛ فرهنگ ایمنی کارکنان نیروهای مسلح میباشد. اولین گام اجرایی در خصوص تعالی فرهنگ ایمنی، تدوین الگوی آن است؛ که هدف اصلی این پژوهش میباشد. در این پژوهش ابتدا با بهرهگیری از بررسی مبانی نظری و مطالعات اسنادی و همچنین مصاحبه با 32 نفر از خبرگان، صاحبنظران، مدیران و فرماندهان حوزه HSE در نیروهای مسلح، مولفههای ششگانه اصلی تأثیرگذار در تعالی فرهنگ ایمنی نیروهای مسلح تعیین و سپس مراحل و گامهای ششگانه اساسی لازم در فرایند تعالی فرهنگ احصا گردید و سرانجام با بهرهگیری از نتایج به دست آمده دراین دو بخش و ترسیم الگو در فضای دو بعدی «افزایش ایمنی، کاهش مخاطرات ن.م.» و «تعالی فرهنگ ایمنی ن.م. و تقویت رفتار مطلوب»، الگوی تعالی فرهنگ ایمنی نیروهای مسلح ارائه گردید. این الگو که بر مبنای اصول علمی و اخذ نظر خبرگان، متناسب با وضعیت و الزامات بومی و اقتضایی نیروهای مسلح، برای اولین بار در کشور تدوین و ارائه گردیده است؛ میتواند مبنایی علمی برای اقدامات اجرایی در جهت ارتقا و تعالی فرهنگ ایمنی نیروهای مسلح قرار گرفته و موجب انسجام و اثربخشی این اقدامات گردد.
۲.

شناسایی عوامل مدیریتی مؤثر بر فساد اداری – مالی (مورد مطالعه ناجا)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: آسیب شناسی مدیریت فساد فساد اداری-مالی اصلاح مدیریت مدیریت مؤثر بر فساد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 618 تعداد دانلود : 660
این پژوهش با هدف شناسایی و آسیبشناسی عوامل مدیریتی مؤثر بر فساد اداری – مالی در ناجا به اجرا درآمده است. روش تحقیق، همبستگی از نوع پیمایشی، و اعتبار پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ 9334/0 و روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و آزمون تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفته است. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع نمونهبرداری هدفمند بوده و پرسشنامهها بین 704 نفر از نمونههای آماری شامل مدیران و کارشناسان توزیع شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از بین عوامل مدیریتی، رهبری و هدایت، نظارت و کنترل، بسیج منابع و امکانات و ارتباطات بهعنوان چهار عامل تعیینکننده از بین نه عامل مدیریتی مؤثر بر فساد اداری - مالی قرار دارد؛ و از طرفی تقویت مهارت مشاورهپذیری، تصمیمگیری و رهبری و هدایت باعث جلوگیری از رخداد فساد مالی و اداری میشود. همچنین ارائه راهکارهای مؤثر به منظور پیشگیری یا مبارزه با فساد اداری - مالی، چگونگی ارتباط عوامل مؤثر و بازدارنده از فساد اداری - مالی با استفاده از شاخصهای چهارگانه بررسی، و از بین 49 گزینه موردبررسی در عوامل تأثیرگذار بر بروز فساد، 19 گزینه تأثیرگذار و تعیین کننده شناسایی، و همچنین از بین 54 گزینه مورد بررسی از بین عوامل تأثیرگذار در جلوگیری از بروز فساد 24 گزینه تأثیرگذار و تعیین کننده شناسایی شد بهگونهای که هم به لحاظ مؤثر بودن در بروز فساد و هم به لحاظ بازدارنده بودن از بروز فساد، از میانگینهای جمع کل عوامل بیشتر، و از اهمیت بسزایی در بروز یا پیشگیری از بروز فساد برخوردار بود.
۳.

رابطه سرمایه های روانشناختی و بهره وری مدیران مرزبانی ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار سازمانی مثبت ) pob ( بهره وری مدیران ناجا مدیریت مرزبانی ناجا بهرهوری و مدیریت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 183
این تحقیق در راستای بررسی رابطه سرمایههای روانشناختی بر بهرهوری مدیران مرزبانی ناجا با استفاده از روش همبستگی با جامعه آماری تمام مدیران مرزبانی ستاد ناجا انجام شد که حدوداً 131 نفر هستند. با توجه به اینکه تعداد جامعه این پژوهش محدود است، روش نمونهگیری تمام شمار استفاده گردید و نمونه برابر جامعه میباشد. ابزار مورد استفاده پژوهش پرسشنامه سرمایه روانشناختی با دو بخش بود که بخش اول شامل مشخصات فردی و 22 سؤال شامل خرده مقیاسهای سرمایه روانشناختی و پرسشنامه بهرهوری در هفت بخش و با 22 سؤال که هر کدام از پرسشنامهها دارای روایی و پایایی قابل قبولی دارد. پس از جمعآوری دادهها به تحلیل آنها به وسیله نرمافزار SPPS پرداخته شد. به منظور بررسی فرضیهها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که در نهایت نتیجه گرفته شد که میان تمامی خرده مقیاسهای سرمایه روانشناختی )خودکارآمدی، سازشکاری، امیدواری، خوشبینی( و بهروهوری ارتباط مستقیمی وجود دارد یعنی تقویت سرمایه روانشناختی باعث بهرهوری در میان مدیران مرزبانی ناجا، و همچنین باعث افزایش عملکرد آنان میشود.
۴.

شناسایی و اولویتبندی راهبردهای فرهنگساز در پدافند غیرعامل(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پدافند غیرعامل فرهنگسازی خبرگان انتظامی ای ان پی - اس دابلیو او تی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 983 تعداد دانلود : 299
در بند 1 سیاستهای کلی نظام در خصوص پدافند غیرعامل، بر تداوم فعالیتهای ضروری در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن تأکید شده و با توجه به تهدیدات موجود، توسعه و فرهنگ سازی دفاع غیرعامل به عنوان یک مسئله مهم و حیاتی مطرح گشته است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای فرهنگ ساز دفاع غیرعامل به نگارش درآمده است. پژوهش پیشرو از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها به صورت پیمایشی با استفاده از پرسشنامه باز و بسته بر اساس دیدگاه خبرگان انتظامی بوده است. به منظور تحلیل دادهها، از الگوی تحلیلی اس دابل یو او تی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و تعیین راهبردها و از فرایند تحلیل شبکه )ای ان پی( برای اولویتبندی راهبردها استفاده شده 0، بیشترین امتیاز را در بین زیرعواملها به / است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اس 1 )آشنایی با اصول پدافند غیرعامل( با 468 خود اختصاص داده است. در بحث اولویت بندی راهبردهای فرهنگ ساز از دید خبرگان نیز، راهبرد "به کارگیری رسانه ملی به عنوان 0 به عنوان راهبرد اصلی و "برگزاری مستمر و مفید دوره / ابزاری در سطح ملی و با قابلیت پوشش سراسری )اس او 3(" با امتیاز 884 0 به عنوان راهبرد جایگزین انتخاب شدهاند. همچنین، سازمانهای مرتبط با بحث / های آموزشی کوتاه مدت و مفید" با امتیاز 802 فرهنگسازی پدافند غیرعامل مشخص شدهاند که در راستای راهبرد اصلی پژوهش، صدا و سیما )رسانه ملی( به عنوان یکی از ابزارهای اصلی مطرح گشته است.
۵.

بررسی تاثیر مدیریت جهادی بر احساس امنیت شغلی کارکنان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارتقا فرهنگ ایمنی کاهش مخاطرات تقویت رفتار مطلوب فرهنگ ایمنی نیروهای مسلح

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 550 تعداد دانلود : 398
کارکنانی که در محیطهای کار نظامی مشغول انجام وظیفه هستند بهگونهای در معرض خطرات ناشی از کار می باشند. عامل بسیار مهمی که نقش اساسی در ارتقا ایمنی و جلوگیری از خطرات را دارد؛ فرهنگ ایمنی کارکنان نیروهای مسلح میباشد. اولین گام اجرایی در خصوص تعالی فرهنگ ایمنی، تدوین الگوی آن است؛ که هدف اصلی این پژوهش میباشد. در این پژوهش ابتدا با بهرهگیری از بررسی مبانی نظری و مطالعات اسنادی و همچنین مصاحبه با 23 نفر از خبرگان، صاحبنظران، مدیران و فرماندهان حوزه در نیروهای مسلح، مولفههای ششگانه اصلی تأثیرگذار در تعالی فرهنگ ایمنی نیروهای مسلح تعیین و سپس مراحل و گامهای ششگانه اساسی لازم در فرایند تعالی فرهنگ احصا افزایش ایمنی، « گردید و سرانجام با بهرهگیری از نتایج به دست آمده دراین دو بخش و ترسیم الگو در فضای دو بعدی الگوی تعالی فرهنگ ایمنی نیروهای مسلح ،» تعالی فرهنگ ایمنی ن.م. و تقویت رفتار مطلوب « و ». کاهش مخاطرات ن.م ارائه گردید. این الگو که بر مبنای اصول علمی و اخذ نظر خبرگان، متناسب با وضعیت و الزامات بومی و اقتضایی نیروهای مسلح، برای اولین بار در کشور تدوین و ارائه گردیده است؛ میتواند مبنایی علمی برای اقدامات اجرایی در جهت ارتقا و تعالی فرهنگ ایمنی نیروهای مسلح قرار گرفته و موجب انسجام و اثربخشی این اقدامات گردد. نتایج نشان میدهد که اجرای "5اس" بر عملکرد عاملان ذیحساب ناجا تأثیر دارد؛ به عبارتی هر یک از اجزای "5اس"(سازمادهی و تعمیر، نظم و ترتیب، پاکیزه سازی و تمیزی، تداوم و ایمنی، تعلیم و انضباط) تأثیر بسزایی در عملکرد عاملان ذیحساب ناجا دارد.
۶.

مدیریت استعداد در چین و هند مقایسه درک مدیریتی و اقدامات منابع انسانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت در چین مدیریت در هند مدیریت استعداد مدیریت منابع انسانی مدیریت پیشرفته

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 667 تعداد دانلود : 49
در این مقاله چگونگیدرک مفهوم استعداد مورد بررسی قرار می گیرد. در این مقاله همچنین، چندین شیوه مدیریتی استعداد اجرا شده مورد بررسی قرار می گیرد و دیدگاه 178 مدیر غیرمنابع انسانی شرکتهای چینی و هندی در زیمنه چالشهای محتمل مدیریت استعدادمورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله مرکزیتِارزشهای مادی در تکامل روابط استخدامی رایجِ در حال توسعهدر این دو کشور را نشان می دهد. این یافته ها،نیازهای مختلف بهایجاد ظرفیت برای مؤسسات منابع انسانی در هر دو کشور و همچنین نیاز به قبول دیدگاهی خاصتر (در مقابل دیدگاه های جهانشمول) برای اظهار و بهره برداری مدیریت استعداد در مفهوم بین المللی را نشان می دهد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴