نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 10 تابستان 1395 شماره 36 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی مقایسه ای سلامت جسمی و روانشناختی فرماندهان و مدیران ارشد نیروی انتظامی، قبل و بعد از بازنشستگی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 205 تعداد دانلود : 819
این پژوهش مطالعهای است در حوزه سلامتی جسمی و روان شناختی فرماندهان و مدیران ارشد بازنشسته، و هدف آن تعیین و مقایسه سطح سلامت جسمی و روان شناختی شامل: اضطراب، افسردگی، ناکنش وری اجتماعی فرماندهان و مدیران ارشد بازنشسته نیروی انتظامی، قبل و بعد از بازنشستگی و ارائه راه کارهای مناسب به منظور کاهش مشکلات ایشان در دوره بازنشستگی میباشد. این پژوهش از نوع علّی مقایسهای است و در آن از آزمونهای آماری از جمله روش تحلیلی مانوا و آزمونهای زوجی جهت مقایسه گروهها برای متغیرهای وابسته و کنترل سایر متغیرهای تأثیرگذار، استفاده شده است. تعداد افراد مورد مطالعه دراین پژوهش تعداد 50 نفر از فرماندهان و مدیران ارشد شاغل و 120 نفر از فرماندهان و مدیران ارشد بازنشسته در قالب 4 گروه میباشد. بر اساس یافتههای این پژوهش، میزان سلامتی جسمی و سلامتی روان شناختی فرماندهان و مدیران ارشد نیروی انتظامی در تمام مقیاسها، قبل از بازنشستگی نسبت به بازنشستگان در دو گروه بازنشسته بدون شغل جدید بیشتر بود. طبق این نتایج اهمیت موضوع بازنشستگی به ویژه در حوزه مسائل روان شناختی و همچنین داشتن شغل مناسب توسط مدیران و فرماندهان ارشد بازنشسته که با شروع این دوره حساس بخشی از منبع درآمدی و سایر امتیازات رفاهی خود را ازدست میدهند، مشخص گردید.
۲.

بررسی تأثیر فرهنگ ایمنی سازمانی بر رفتار ایمن در سازمان(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 620 تعداد دانلود : 895
این پژوهش به بررسی تأثیر فرهنگ ایمنی سازمانی بر رفتار ایمن کارکنان تمرکز دارد و مبتنی بر این فرض است که نگرشها و رفتارهای انسانی میتوانند بوسیله فرهنگ ایمنی سازمانی شکل بگیرند تا تخلفها و خطاهای انسانی در سازمانها کاهش یابد. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بوده، که به روش تصادفی ساده و به صورت میدانی در بین نمونه آماری توزیع شده است. چارچوب نظری این پژوهش را نظریه رفتار برنامهریزی شده اجزن (1991؛ 2005) شکل داده که از نظر بارون (2008) جنبههای روانشناختی رفتار کارمند را توضیح میدهد. این چارچوب توسط فوگارتی و شاو (2009) توسعه داده شد، و در این جا از الگو توسعه یافته آن استفاده شده است. تحلیل عاملی با الگوسازی معادله ساختاری بوسیله نرمافزار Amos از نقاط قوت روش شناختی این پژوهش بوده و برای تحلیل توصیفی دادهها نیز از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
۳.

پیشرانهای آینده ایمنی از دیدگاه اسلام(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 236 تعداد دانلود : 558
محافظت از منابع انسانی در برابر آسیب ها و مخاطرات موضوعی است که اسلام در توصیههای خود به آن سفارش مینماید. در شرایطی که مخاطرات روز افزون و آسیب های احتمالی تهدیدی برای ایمنی انسان محسوب میشوند. مسئلهای که در این پژوهش مورد توجه و تحقیق قرار گرفته شناسایی پیشران های ایمنی از منظر اسلام میباشد. زمینه مطالعاتی این پژوهش به آینده پژوهی ارجاع مییابد و هدف از شناسایی و احصا پیشران های آینده در این پژوهش، ایجاد بسترهای تحقق ایمنی در آینده و اعمال مدیریت آینده نگر برای بهبود و توسعه ایمنی از منظر اسلام و صیانت منابع انسانی در برابر آسیب های احتمالی میباشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. گرداوری اطلاعاتِ مورد نیاز، با استفاده از روش کتابخانهای صورت گرفت. در این روش با مراجعه به اسناد معتبر اسلامی در قالب فایل های الکترونیکی و اسناد مکتوب از قبیل کتابهای اسلامی بویژه قرآن، تفاسیر قرآن و کتاب های روائی معتبر، دادهها و اطلاعات مورد نیاز احصا و جمعآوری شد. یافتههای این پژوهش پیشران های ایمنی از منظر اسلام را در پیشران های فشار حال، کشش آینده و وزن تاریخ که حکایت از پیشران های ارزشی جوامع دارد دستهبندی نمود. پیشران های فشار حال ایمنی از منظر اسلام شامل التزام به نظم، مذمت برابری امروز با دیروز و تدبیر در امور میباشد؛ پیشران کشش آینده ایمنی از منظر اسلام که در این پژوهش شناسایی شد توجه خدا به عاملان ایمنی میباشد؛ پیشران های وزن تاریخ که ریشه در ارزش ها دارند شامل ارزشمندی احیای انسانها از نگاه دینی و استفاده از حرز، تعویذ و دعاهای مأثوره میباشد. در نتیجه هر یک از موارد احصا شده فوق میتوانند به عنوان یک مؤلفه کلیدی و پیشران ایمنی برای مدیریت ایمنی از منظر اسلام در سازمان ها مورد استفاده قرار گیرند.
۴.

بررسی رابطه ابعاد روانشناختی توانمندسازی با فرهنگ ایمنی سازمان پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 379 تعداد دانلود : 977
این مقاله با هدف تبیین رابطه ابعاد روانشناختی توانمندسازی و فرهنگ ایمنی تلاش مینماید تا به این سوال اصلی پاسخ دهد، که چه رابطهای بین ابعاد روانشناختی توانمندسازی کارکنان و ارتقاء فرهنگ ایمنی در سازمان پلیس وجود دارد؟ تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت مطالعه همبستگی است. بر اساس نوع داده کیفی-کمی میباشد. ابتدا به روش کیفی و با انجام مصاحبه با نخبگان به تعداد 20 نفر که به روش قضاوتی انتخاب گردیدند، دادهها درمورد متغیرهای تحقیق جمعآوری گردید. در روش کمی جامعه آماری مطالعه حاضر را تعداد 125 نفر از مدیران و روسای ادرات ستاد انتظامی ناجا تشکیل میدهند که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، تعداد 95 نفر انتخاب و مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامه محقق ساخته 28سؤالی بود. روایی ابزار به وسیله روایی صوری تأیید و پایایی آن بهوسیله آلفای کرونباخ محاسبه که مقدار آن 83/. بدست آمد. یافتهها نشان داد بر اساس نتایج آزمون، ضریب رگرسیونی استاندارد شده برای متغیر توانمندسازی (759/0) در سطح خطای کوچکتر از 5 درصد معنادار میباشد. بنابراین میتوان گفت که متغیرهای ابعاد روانشناختی توانمندسازی بر فرهنگ ایمنی مؤثر میباشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ابعاد روانشناختی توانمندسازی کارکنان پلیس در فرهنگ ایمنی تأثیرگذار بوده و با افزایش سطح توانمندی روانشناختی کارکنان، میتوان بهبود و ارتقاء سطح فرهنگ ایمنی را در سراسر سازمان پلیس پیشبینی نمود. همچنین بیشتر آسیب ها و خسارتهای مادی و معنوی ناشی از انجام وظایف سازمانی بر اثر ضعف مولفهها و شاخصهای روانشناختی در بستر ضعف فرهنگ ایمنی اتفاق میافتد و با شناسایی و تقویت عواملی چون مولفههای روانشناختی توانمندسازی کارکنان، میتوان وضعیت و سطح فرهنگ ایمنی را توسعه و بهبود بخشید.
۵.

نقش فضای ایمنی بر رفتارهای ایمن کارکنان در مأموریتهای سازمانی پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 640 تعداد دانلود : 672
تقویت و نهادینه سازی عوامل مؤثر بر رفتارهای ایمن، به عنوان یک مسئله اساسی شمرده می شود؛ لذا این تحقیق میکوشد تا ضمن دستیابی به رابطه ابعاد جو ایمنی با رفتارهای ایمن، به این سؤال اساسی پاسخ دهد که چه رابطهای بین ابعاد جو ایمنی با رفتارهای ایمن کارکنان در مأموریت های سازمانی پلیس وجود دارد. روش تحقیق حاضر از نظر دادهها کمی و از نظر اهداف کاربردی و از نظر ماهیت مطالعه همبستگی است. ابتدا به روش کیفی و با انجام مصاحبه با نخبگان پلیس، دادههای اولیه جمعآوری گردید. انتخاب نمونه برای مصاحبه به روش ترکیبی قضاوتی و گلوله برفی انجام پذیرفت و با انجام مصاحبه با 9 نفر، اشباع نظری حاصل شد. در روش کمی جامعه آماری مطالعه حاضر را تعداد 1225 نفر از مدیران و کارکنان فرماندهی انتظامی استان قم تشکیل میدهند، که تعداد 292 نفر نمونه انتخاب و مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر را یک پرسش نامه محقق ساخته 22 سؤالی تشکیل میدهد. روایی ابزار به وسیله روایی صوری تأیید و اعتبار آنها به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه که مقدار آن 87/. بدست آمد. دادههای جمعآوری شده به روش کمی با استفاده از روشهای آماری در بسته نرمافزاری spss 18 و یافتههای حاصل از مصاحبه به شیوه حکمی، اجتهادی و به روش برهانی و تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای آماری نشان داد، بین متغیرهای اصلی و چهارگانه ابعاد جو ایمنی و رفتارهای ایمن کارکنان در مأموریتهای سازمانی پلیس رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و با عنایت به میزان همبستگی برابر با 819/.، این رابطه نسبتاً قوی میباشد.
۶.

بررسی تأثیر شخصیت بر نگرش ایمنی کارکنان(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 702 تعداد دانلود : 182
شخصیت، مجموعهای از ویژگی های روانی است که در فرد به صورت پایدار وجود دارد و بر رفتار و تفکر وی اثرگذار است. علیرغم اثرگذاری بالای شخصیت کارکنان در نگرش ایمنی کارکنان، تحقیقات اندکی در این زمینه صورت گرفته و بنابرین هدف اصلی این مطالعه، بررسی میزان تأثیر شخصیت کارکنان با دو بعد برونگرایی و مسئولیتپذیری در نگرش کارکنان به ایمنی است. جامعه آماری این مطالعه را کارکنان یکی از مراکز نظامی تشکیل دادهاند که با توزیع و جمعآوری 160 پرسشنامهها، تعداد 110 عدد مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به ویژگی سازه نگرش ایمنی که به صورت ترکیبی (سازنده) و کوچک بودن اندازه نمونه، جهت تحلیل دادهها از نرم افزار Smart-PLS2 استفاده شد. در ابتدا روایی همگرای متغیرهای مشاهدهپذیر و برازش مدل انعکاسی و سازنده مدل مفهومی مورد تأئید قرار گرفت و سپس با الگوریتم pls به آزمون فرضیهها پرداخته شد که نتایج حاکی از آن بود که برونگرایی و مسولیتپذیری کارکنان و همچنین شخصیت آنها به صورت کلی بر نگرش ایمنی کارکنان ستاد ناجا تأثیرگذار است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴