نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 11 بهار 1396 شماره 39 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی شاخص های ساختاری تاثیرگذار بر توسعه و تعالی فرماندهان و مدیران ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعالی تعالی منابع انسانی متغیر ساختاری تعالی فرماندهان و مدیران ناجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۷ تعداد دانلود : ۲۸
هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای ساختاری توسعه و تعالی مدیران و فرماندهان راهبردی ناجا می باشد. در پژوهش حاضر با توجه به اهداف پژوهش از رویکرد پژوهش آمیخته استفاده شده است. به طوری که ابتدا برای ایجاد مدل تحلیلی از رویکرد پژوهش کیفی استفاده شده است و سپس برای بررسی میزان اثر و وزن مولفه ها و شاخص ها از رویکرد پژوهش کمی (پیمایش) استفاده شده است. بدین منظور از دو شیوه جستجوی ادبیات نظری و تحلیل اسناد و پرسشنامه برای جمع آوری داده استفاده شده است. نتایج تحلیل نشان می دهد در میان مولفه های ساختاری موثر بر تعالی، بعد معنوی با میزان 3.05 بیشترین تاثیر را در تعالی مدیران و فرماندهان ناجا دارد. این مولفه شامل شاخصهای ایمان، بصیرت سیاسی، معرفت دینی و انقلابی گری است. این نتیجه مهم بیانگر آن است که عوامل معنابخش و هویت ساز معنوی تاثیر غیرقابل جایگزینی در تعالی مدیران و فرماندهان ناجا دارند. و در ادامه مولفه شخصیتی با میزان 2.47 و تعالی حرفه ای با میزان 2.433 و تعالی جسمی-روانی با میزان 2.15 قرار دارد.
۲.

بررسی میزان تاثیر عوامل فرسودگی شغلی بر عملکرد و خصوصیات نوع کار فرماندهان کوپ(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: خصوصیات نوع کار فرسودگی شغلی عملکرد شغلی فرماندهان کوپ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۳ تعداد دانلود : ۳۷
حیاتی ترین مسأله در هر سازمانی عملکرد آن می باشد و شناخت و پیشگیری از فرسودگی شغلی در ارتقای بهداشت روانی افراد و افزایش سطح کیفیت خدمات ارائه شده و عملکرد شغلی، نقش بسزایی خواهد داشت. به همین دلیل، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر خصوصیات نوع کار در فرسودگی شغلی فرماندهان کوپ و تاثیرآن بر عملکرد آنان، انجام شده است. پژوهش حاضر بر مبنای رویکرد روش های آمیخته (ترکیبی) انجام شده است. لذا، داده ها از طریق ترکیب دو روش مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش در مرحله کیفی از بین اساتید دانشگاهی متخصص و خبرگان ستادی و اجرایی ناجا انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی فرماندهان کوپ در 15 استان در سال 1395 بود. برای آزمون فرضیات از تحلیل معادلات ساختاری و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که، در سطح اطمینان 95 درصد فرسودگی شغلی بر عملکرد فرماندهان تاثیر گذار بوده و برابر 0.69- می باشد، که درجهت معکوس است. یعنی اینکه درصورت افزایش یک واحد فرسودگی شغلی، عملکرد فرماندهان به میزان 0.69 درصد کاهش می یابد. و حجم کاری از عوامل خصوصیات نوع کار موثر بر فرسودگی شغلی بر عملکرد فرماندهان کوپ به میزان 0.015- و در جهت معکوس تاثیر دارد.
۳.

بررسی میزان تاثیر رفتار مباشرتی در عملکرد کارکنان (مورد مطالعه فرماندهی انتظامی استان ها)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار مباشرتی رابطه دوسویه مسئولیت گزار ش دهی تقویت رابطه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۹ تعداد دانلود : ۱۵
توجه به رفتار مباشرتی رویکرد جدیدی در تئوری های مربوط به بررسی رفتار سازمانی است. این پژوهش در نظر دارد تا به ارائه ی مدلی در این زمینه در بازرسی فرماندهی انتظامی استانها دست یابد. نوع مطالعه پیمایشی بوده و جمع آوری داده های تحقیق از طریق کتابخانه ای و اسنادی و تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. جامعه ی آماری تحقیق تمامی مدیران و فرماندهان بازرسی فرماندهی انتظامی استان ها می باشد. جامعه ی نمونه از استانهای شش گانه از هر کدام با توجه به فراوانی آنها به صورت تصادفی انتخاب و تعداد 14 فرماندهی انتظامی انتخاب شدند؛ در مجموع 422 پرسشنامه در جامعه اماری توزیع شد. نتایج تحلیهای اماری مختلف نشان داد که تئوری مورد استفاده در این تحقیق با داده های جمع اوری شده در بازرسی فرماندهی انتظامی استانها مطابقت دارد.
۴.

سنجش میزان برخورداری فرماندهان و مدیران ناجا از شاخص هایمدیریت هوشمند(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: هوشمندی مدیریت هوشمند عملکرد رضایت تحصیلات آموزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۱ تعداد دانلود : ۳۱
در سازمان پلیس هوشمندی از اهمیت و جایگاه ویژه ایی برخوردار است.چه،تنها با برخورداری از ویژگی های هوشمندانه است که می توان پدیده های پیچیده اجتماعی را مدیریت نمود و امنیت و انضباط اجتماعی را برای جامعه به ارمغان آورد.بویژه با داشتن سبک مدیریت هوشمندانه است که می توان سازمان پلیس را با تغییرات شتابنده انطباق داد.چنین سبکی را نیز باید در مدیران و فرماندهان پلیس جستجو کرد.از همین روی، این پژوهش صورت گرفت تا هم مولفه های های مدیریت هوشمند تدقیق گردند،هم میزان برخورداری گروهی از فرماندهان و مدیران از این ویژگی معین شود و هم رابطه مدیریت هوشمند با برخی متغیرهای فردی و سازمانی بررسی شود.برای این منظور ابتدا با بهره گیری از مطالعه اکتشافی مولفه های مدیریت هوشمند شناسایی شدند و سپس گروهی از مدیران انتخاب و هوشمندی آنان با استفاده از یک مقیاس پایا و معتر اندازه گیری شد.نتایج و یافته ها نشان داد که اولا:مدیریت هوشمند از چهار مولفه یا عامل بزگ تشکیل شده است.ثانیا:میزان برخورداری مدیران از آن عوامل متفاوت از هم استو سرانجام ،بین هوشمندی و متغیهای فردی و سازمانی رابطه معنا داری وجود دارد
۵.

آسیب شناسی طراحی مشاغل رسته مالی در ناجا (براساس الگوی هاکمن و اولدهام)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: آسیب شناسی طراحی شغل نیروی انتظامی الگوی هاکمن و اولدهام مشاغل مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۶ تعداد دانلود : ۲۱
این پژوهش با هدف آسیب شناسی طراحی مشاغل مالی در نیروی انتظامی انجام شده است. در این راستا پرسشنامه استاندارد و بومی شده هاکمن و اولدهام بین 306 نفر از کارکنان مشاغل مالی توزیع شد که با توجه به پراکندگی جمعیتی و بزرگی جامعه مورد بررسی از طریق روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 722/0 است. نتایج با استفاده از متغیر امتیاز ویژه انگیزشیMPS در مشاغل مالی، حاکی از این است که کارکنان، مشاغل مالی را انگیزشی نمیدانند. بیشتر افراد به نبود استقلال و آزادی عمل در شغل خود معتقد هستند. همچنین تعداد افرادی که به وجود تنوع در شغل خود معتقد هستند، تقریباً برابر کسانی است که این اعتقاد را ندارند. آزمون فریدمن مشخص کرد مهمترین آسیب مربوط به عامل استقلال، سپس تنوع مهارتها، هویت وظیفه، اهمیت شغل و در آخر بازخورد است. دستاوردهای این مطالعه اخطار بسیار جدی به دلیل تأیید وجود چالش برای آینده مشاغل مالی در نیروی انتظامی است؛ لذا پیشنهاد میشود فرماندهان و مسئولان رسیدگی به مشکلات این حوزه را در دستور کار مراجع ذی ربط قرار دهند.
۶.

بررسی راهکارهای پیشگیری از جرم ارتشا در کاهش گرایش کارکنان (مطالعه موردی: کارکنان ناجا)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: پیشگیری کیفری پیشگیری اجتماعی پیشگیری وضعی کارکنان ناجا جرم ارتشا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۰ تعداد دانلود : ۸۵
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش توصیفی پیمایشی، به دنبال شناسایی و اولویتبندی مهمترین راهکارهای مؤثر پیشگیری از گرایش کارکنان ناجا به ارتکاب جرم ارتشا انجام شده است. ابتدا از طریق بررسی نظری و مطالعات کیفی، 11 راهکار پیشگیری کیفری، 29 راهکار پیشگیری اجتماعی و 37 راهکار پیشگیری وضعی شناسایی شد و بر این اساس پرسشنامهای از طیف لیکرت تهیه و بعد از تأیید روایی بین ده نفر از 86 نفر جامعه آماری از کارکنان ناجا در استان قم، توزیع، و پس از بررسی آماری پایایی آن نیز مطلوب ارزیابی گردید؛ سپس پرسشنامه میان کل جامعه آماری توزیع و جمعآوری شد. برای پاسخ علمی به سؤالات تحقیق، دادهها از طریق نرمافزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از آزمونهای تی تست تک نمونهای، کای اسکویر و واریانس فریدمن، استفاده شد. نتایج آزمودنیها بیانگر این است که تمام راهکارهای پیشگیری اجتماعی، کیفری و وضعی بر گرایش کارکنان ناجا به ارتکاب جرم ارتشا مؤثر و به همین ترتیب دارای اهمیت و اولویت اثرگذاری اول تا سوم است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴