نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 9 پاییز 1394 شماره 33 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ادراک شهروندان از میزان فساد اداری در پلیس و دستگاههای خدماتی کشوری(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 442 تعداد دانلود : 209
این پژوهش با هدف سنجش ادراک مردم از فساد اداری در سازمانهای کشوری انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه افراد بالای 18 سال مراکز استانها بوده که تعداد 15048 نفر از آنها با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. تعداد نمونه در هر شهر بین 400 تا 1100 نفر بوده است که سهم آنها به نسبت جمعیت شهری بالای 18 سال و با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. ابزار گرداوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که پس از اجرای آزمایشی و اطمینان از اعتبار و پایایی آن در نیمه اول سال 1393 اجرا شده است. مبنای ساخت پرسشنامه، شاخصهای مربوط به مصادیق فساد اداری شامل رشوه، اختلاس، تبانی و پارتی بازی بوده است. نمره ادراک فساد اداری در گستره صفر تا 10 و از تلفیق داده های مربوط به مصادیق فساد اداری برای هر دستگاه محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخصهای میانگین، میانه، انحراف معیار و آزمونهای تحلیل واریانس چند متغیره و M باکس و کرویت بارتلت استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد، که بیشترین میزان ادراک مردم از فساد اداری در سازمانها به ترتیب عبارت است از: شهرداری ها، بانکها، دادگاه ها و دادگستری ها، گمرک، ادارات دارایی و مالیات، نیروی انتظامی، بیمارستانها، دانشگاه ها، ادارات و دفاتر ثبت اسناد و املاک و آموزش و پرورش.
۲.

عوامل مؤثر بر تعهد شغلی فرماندهان و مدیران ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 147 تعداد دانلود : 272
در این پژوهش به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد شغلی کارکنان شاغل در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از بین کارکنان کلانتریها، پلیس راهنمایی و رانندگی و کارکنان ستادی، نمونه ای به حجم 164 نفر با استفاده از روش نمون هگیری طبقه ای انتخاب شدند؛ آنگاه با استفاده از مقیاس استاندارد و مقیاس محقق ساخته برخوردار از پایایی بسنده، میزان تعهد شغلی، میزان تأثیر عوامل شخصیتی، میزان تأثیر عوامل سازمانی، انگیزه، رضایت و روحیه سازمانی آنان انداز هگیری شد. داده ها به کمک نر مافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایح آشکار ساخت که گرچه هم عوامل شخصیتی و هم عوامل سازمانی بر تعهد شغلی کارکنان فاتب تأثیر معناداری دارد، سهم برخی عوامل شخصیتی و سازمانی در تب یین تغ ییرات متغیر مستقل )یعنی تعهد شغلی( از سایر عوامل بیشتر است.
۳.

الگوی جامع پیشگیری از وقوع جرم ارتشا در ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 10 تعداد دانلود : 175
هدف این پژوهش فراتحلیلی علت شناسی و تبیین جرم ارتشاء در سطح ناجا و ارائه الگوی جامع پیشگیری از این جرم است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از لحاظ جم عآوری داده ها جزء پژوهشهای کیفی، و استنباط طرح، استقرایی، و شیوه جم عآوری داده ها، تحلیل محتوا است. در همین راستا تمام کتابها و پژوهشها و مقالات در حوزه جرائم کارکنان ناجا مورد بررسی قرار گرفت که شامل هفت جلد کتاب، هجده نسخه پایان نامه دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و پانزده مورد پژوهش علمی و مقالات پژوهشی است که به روش تمام شمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در حوزه علت شناسی، عوامل فردی، عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی و عوامل سازمانی به عنوان عوامل تأثیرگذار بر وقوع جرم ارتشاء بین کارکنان ناجا مطرح است و در حوزه پیشگیری و کنترل باید اقدامات جامعی در زمینه های پیشگیری اجتماعی زمینه محور، پیشگیری وضعی فرصت محور، پیشگیری سازمانی و پیشگیری کیفری در قالب قرارگاه جهادی صیانت از کارکنان متشکل از یک ستاد بمنظور هماهنگی و ارائه تدابیر صورت گیرد و تعداد هشت کارگروه وابسته برای اجرایی نمودن تدابیر ستادی به شرح زیر تشکیل گردد: 1- کارگروه تربیت و آموزش 2- کارگروه اجتماعی و اطلاع رسانی 3- کارگروه کنترل و نظارت 4- کارگروه رفاهی و اجتماعی 5- کارگروه ضوابط و مقررات 6-کارگروه پیشگیری کیفری )مقابله( 7-کارگروه فرماندهی و مدیریت 8- کارگروه های استانی.
۴.

بررسی عوامل محیطی موثر بر بروز آسیب های عملکردی رؤسای کلانتری (مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی تهران بزرگ)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 432 تعداد دانلود : 582
هدف این پژوهش، «بررسی عوامل محیطی مؤثر بر بروز آسیبهای عملکردی رؤسای کلانتریهای تهران بزرگ » است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با شیوه همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی رؤسای کلانتریهای تهران بزرگ است که با توجه به محدود بودن نمونه آماری به صورت تمام شماری بوده است. در این پژوهش ابزارهای جم عآوری داد هها دو پرسشنامه آسیبها و پرسشنامه عوامل محیطی بود. برای براورد میزان پایایی پرسشنامه پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه آسیبها ) 9/ 0( و در پرسشنامه عوامل محیطی ) 77 / 0( بوده است. نتایج نشان داد با توجه به مقدار ضریب همبستگی اسپیرمن و در سطح اطمینان 95 / 0، بین عوامل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و آسیبهای عملکردی رؤسای کلانتریهای تهران بزرگ رابطه معنی داری وجود داشت. این رابطه از نوع مستقیم است؛ به این معنی که افزایش هر کی از عوامل، همراه با آسیبهای عملکردی بوده است.
۵.

بررسی تأثیر نظارت و بازرسی بر عملکرد مدیران مالی ناجا مورد مطالعه دیوان محاسبات کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 61 تعداد دانلود : 528
نیروی انتظامی به عنوان یکی از سازمانهای بزرگ به دلیل نوع اهداف، وظایف و تنوع مأموریتها و وجود بودجه های خاص امنیتی سامانه نظارتی ویژه ای دارد که به عنوان سازمان دولتی در اجرای تکالیف قانونی باید نسبت به ثبت فعالیتهای مالی و نگهداری آنها برابر قوانین، آیین نام هها و دستورالعملهای صادر شده از سوی مراجع ذی ربط بویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور اقدام کند؛ لذا در این پژوهش برای توصیف داده ها از آمار توصیفی استفاده شده است. برای پاسخ به سؤالهای پژوهش نیز از آزمون t یک نمونه ای و تحلیل واریانس فریدمن با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. ابزار اندازه گیری پژوهش، پرسشنامه است که بین 120 نفر از کارشناسان اداره کل مالی و ذی حسابی ناجا و عاملان ذی حساب و مدیران مالی فرماندهی انتظامی استانها، شهرستانها و معاونتهای مستقر در ستاد ناجا توزیع شد. نتایج آزمون فرضیات و جمع آوری یافته های پژوهش، نشان داد که نظارت دیوان محاسبات کشور بر دقت، سرعت و صحت در نتیجه عملکرد مالی عاملان ذی حساب ناجا تأثیر داشت. با اعمال کنترلهای بیشتر و هم چنین ارائه آموزشهای لازم به عاملان ذی حساب موجبات رعایت و اجرای هرچه بهتر قوانین و مقررات مالی و محاسباتی و... توسط آنان، فراهم شد.
۶.

بررسی تأثیر نظارت مردمی بر کاهش تخلفات اداری کارکنان نیروی انتظامی (مطالعه موردی سامانه 197 شهرستان اهواز)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 176 تعداد دانلود : 866
این تحقیق باهدف بررسی تأثیر نظارت مردمی بر کاهش تخلفات اداری کارکنان نیروی انتظامی در شهر اهواز انجام شده است. روش پ ژوهشازن وع توص یفی، پیمایشی بوده واب زارجمع آوریاطلاعاتپرسشنامهومصاحبهاست. جامعه ی آماری شامل کلیه پرسنل نیروی انتظامی در شهر اهواز بوده که دویست و نود نفرازآنان به عنوان واحدهای تحلیل با استفاده ازروش نمونه گیری اتفاقی ساده انتخ ابشده اند. با اتکا بهمبانینظری تحقیق، پرسشنامه ایبا 40 سؤال مرتبطبا اهداف و فرض یه های تحقی ق طراحیش د، ک هپسازتأیی دروایی صوری و محتوایی وپایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، بین نمونه های آماریتوزیع گردیده ودرنهایت نتایجداده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 موردتجزیهوتحلیلآماریقرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها از دو آزمون t تک گروهی و t گروه های مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد کهنظارت مردمی از طریق سامانه 197 بر پیشگیری از تخلفات و فساد اداری و ابعاد آن یعنی عدم رعایت حقوق شهروندی مردم، تخلفات مالی، عدم انجام وظایف شغلی و عدم قانون مداری اثرگذار است. بررسی دقیق نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد؛ آن دسته از کارکنان ناجا که عملکرد آنان توسط مردم مورد ارزیابی قرار گرفته و در ارتباط با آنان، مردم به هر دلیلی اعم از شکایت، تقدیر و تشکر و یا پیشنهاد و انتقاد از طریق سامانه 197اظهار نظر نموده اند، نقش نظارت مردمی را بسیار بیشتر از سایر پرسنل ناجا عنوان نموده اند، چرا که آثار آن را در زندگی کاری خود به صورت تقدیرنامه، ارتقاء و یا توبیخ و تنزل درجه و درج بی انضباطی در پرونده مشاهده و لمس نموده اند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴