نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 6 زمستان 1391 شماره 22 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نقش حکمرانی پایدار در توسعه پایدار و سلامت اداری(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 468 تعداد دانلود : 288
در راه رسیدن به اهداف حکومتی موانع و مشکلاتی به وجود می آید که نظام اداری را با مشکل روبه رو می سازد. این موانع و مشکلات اگر شکل فساد به خود بگیرد، نظام اداری را فسادآلود خواهد کرد. فساد اداری و عدم سلامت اداری ماهیت ضد توسعه ای دارد و باعث تاراج داراییها و امکانات و ارزشهای اجتماعی و سرمایه های مردمی و اتلاف وقت و فرصت می شود؛ هم چنین گسترش آن سیاستهای کلان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را با مخاطرات جدی روبه رو می سازد و موجب افزایش فقر و فحشا و به خطر افتادن مشروعیت دولت و دموکراسی جامعه می گردد. حکمرانی عاملی در جهت رویارویی با فساد اداری در نظر گرفته می شود. حکمرانی خوب از دهه 1990 به عنوان استراتژی مناسب برای کمک به توسعه کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه مورد توجه جدی محافل علمی و اجتماعی قرار گرفت. این استراتژی به عنوان راه برونرفت از فقر و توسعه نیافتگی تلقی می شد و تلاشهای زیادی برای اجرا و استقرار آن صورت گرفت. امروز حکمرانی از حوزه دولتها خارج شده و سازمانها و شرکتها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. ولی این استراتژی نیز به مانند دیگر برنامه های نهادها و سازمانهای بین المللی با کاستی هایی همراه بوده است طوری که نقدهای متعددی برای آن عرضه شده است. این مقاله با بررسی فساد اداری و نقد حکمرانی خوب، حکمرانی پایدار را به عنوان راهکاری به منظور توسعه پایدار و کاهش فساد اداری پیشنهاد می کند.
۲.

تبیین مبانی شایسته سالاری با رویکرد اسلامی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 877 تعداد دانلود : 529
یکی از اهداف اساسی حکومت اسلامی، رشد و تعالی انسان و ایجاد جامعه ای صالح، بالنده و پیشرو در پرتو نظام شایسته سالار است. لازمه این امر مبارزه با مفاسد و زشتی ها و ترویج معروف و فضایل است که تحقق این امر نیز تنها با حاکمیت صالحان و شایستگان در مناصب و پستهای سازمانی امکان پذیر است و این امر در مبانی اسلامی ریشه دارد. از این رو، این پژوهش در صدد تبیین مبانی شایسته سالاری با رویکرد اسلامی به روش توصیفی- تحلیلی است که در آن به بخشهای هستی شناسی، انسانشناسی و ارزش شناسی از مبانی شایسته سالاری اشاره شده است.
۳.

سنجش میزان آمادگی ناجا در تسهیم دانش سازمانی (مطالعه موردی بازرسی ناجا)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 739 تعداد دانلود : 150
تسهیم دانش به اشتراک گذاشتن دانش، اطلاعات و آگاهی افراد سازمان و بهکارگیری دانستهای تک تک افراد در پیشبرد اهداف سازمان است؛ به همین منظور در این تحقیق با هدف بررسی عملکرد تسهیم دانش در سازمان ناجا از پرسشنامهای که روایی آن به صورت محتوایی از طریق خبرگان بررسی و پایایی در یک پیش آزمون به تأیید رسید، استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارکنان بازرسی ناجا هستند و روش نمونهگیری به علت محدودیت جامعه آماری سرشماری است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایش، و برای بررسی فرضیهها از آزمون تک نمونهای استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که عوامل فناوری اطلاعات و فرهنگی و عوامل فردی در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ لذا پیشنهاد میشود بهمنظور بهبود وضعیت در این عوامل روی آموزش و بازآموزی کارکنان در وضعیت موجود سازمان، سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.
۴.

جایگاه رسانه های جمعی در سیاستگذاری مبارزه با فساد، توصیه ها و راهکارهای سیاستی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 111 تعداد دانلود : 32
با توجه به اینکه رسانه ها با انعکاس اخبار گوناگون در خصوص فساد می توانند گام بزرگی در برجسته سازی این پدیده شوم بردارند و این اقدام رسانه ها می تواند توجهات مردم و مسئولان را متوجه مسائل این حوزه کند و در صورت نیاز برای سیاستگذاری مورد توجه قرار گیرد و هم چنین به دلیل اینکه مقامات و مسئولان دستگاه های مبارزه با فساد، خواهان همکاری و مشارکت بیشتر رسانه های جمعی در زمینه مبارزه با فساد هستند، مقاله پیش رو با پاسخگویی به این سؤال که: "نقش و جایگاه رسانه-های جمعی در سیاستگذاری مبازره با فساد چیست و چگونه می توان آنها را در این امر توانمند ساخت؟"به بررسی نقش و جایگاه رسانه ها در سیاستگذاری مبارزه با فساد می پردازد. برای این منظور در ابتدا به تبیین نقش و تأثیرات حضور رسانه های جمعی در زمینه مبارزه با فساد می پردازد و در نهایت راهکارهای عملی در جهت توانمندسازی رسانه ها در مبارزه با فساد عرضه می کند. اطلاعات مورد نظر به شیوه کتابخانه ای و با بررسی اسناد و مدارک در این خصوص جمع آوری شده است.
۵.

بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد سازمانی کارکنان، مطالعه موردی کارکنان هنگ مرزی ماکو(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 401 تعداد دانلود : 453
هدف این پژوهش، شناخت عوامل اثر گذار بر کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با عملکرد سازمانی کارکنان است. به همین منظور برای عرضه الگو 209 نفر از کارکنان هنگ مرزی ماکو به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه در جامعه آماری توزیع گردید که محدود در نظر گرفته شده است. میزان برگشت پرسشنامه ها 91 درصد بود. روش تحقیق مورد استفاده از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است. آزمونهای مورد استفاده در این تحقیق، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و معادلات ساختاری است. در ابتدا ابعاد کیفیت زندگی کاری و سؤالات سازه عملکرد سازمانی کارکنان از نظر روایی واگرا و همگرا مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از اطمینان از صحت این موارد الگو مورد بازبینی و الگوی نهایی آزمون شد. نتایج تحقیق نشان داد متغیر مستقل(کیفیت زندگی کاری) بر عملکرد سازمانی کارکنان اثر مثبت داد. پیشنهاد می شود برای افزایش سطح کیفیت زندگی کاری علاوه بر ایجاد انگیزه از طریق روشهای مالی از روشهای غیر مادی و معنوی استفاده شود.
۶.

بررسی ارتباط بین شایسته سالاری و نظارت و بازرسی در ناجای اهواز(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 64 تعداد دانلود : 255
این پژوهش با عنوان بررسی رابطه بین نظارت و بازرسی و شایسته سالاری در نیروی انتظامی شهرستان اهواز سعی دارد به این سؤال اصلی پاسخ دهدکه آیا بین نظارت و بازرسی با شایسته سالاری درناجا اهواز رابطه ای وجود دارد یا خیر. در این زمینه یک فرضیه اصلی و ده فرضیه فرعی تدوین شده است. جامعه آماری این پژوهش تمام افراد و نیروهای ناجا اهواز است. به کمک روش تصادفی ساده 332 نفر براساس فرمول به دست آمد. این مقاله از الگو مفهومی رابطه شایسته سالاری و بازرسی و نظارت استفاده می کند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است که سؤالات آن به کمک متغیر های مستقل و وابسته تهیه و تدوین شده و دارای روایی و پایایی مطلوب است. به کمک آماراستنباطی و آمار تحلیلی به تجزیه و تحلیل فرضیه ها پرداخته شد و تمامی فرضیه ها در سطح معنی دار مورد پذیرش قرار گرفت. این مقاله نتیجه می گیرد که بین نظارت و بازرسی ناجای اهواز و مهارتهای ادراکی، کارگروهی، مدیریت افراد، شخصیت روند محیطی رابطه مستقیم و معنی داری هست. از این رو پیشنهاد می شود ناجای اهواز به تهیه و تدوین کار راهه و مسیر شغلی و ارتقای اعتبار و بهبود تصمیم ها، خط مشی های بلند مدت، احترام و درک متقابل افراد، ایجاد حس اعتماد و درک پویایی افراد بپردازد تا زمینه خلق شایسته سالاری مطلوبتر دراین نیرو فراهم آید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴