نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 9 زمستان 1394 شماره 34 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی و ارزیابی عوامل برون سازمانی موثر در بروز پدیده خودکشی بر اساس نظریات جرم شناختی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 972 تعداد دانلود : 719
این پژوهش در راستای تبیین و ارزیابی عوامل برون سازمانی موثر در بروز پدیده خودکشی بر اساس نظریات جرم شناختی انجام شده است. از این رو سعی شده است با بهره گیری از نظریه علت شناسی جنایی و نظریه پویایی جنایی به تبیین علتهای مؤثر در وقوع این پدیده پرداخته شود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر نوع گردآوری داده ها توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و نخبگان ناجا در موضوع تحقیق است که حجم نمونه مورد نیاز بر اساس فرمول کوکران 214 نفر بود که بصورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با طیف پنج گزینه ای لیکرت (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) بود . نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس نظریات جرم شناختی ، خصوصیات فردی عرضی با میانگین 85/2 بیشترین تأثیر را در بروز خودکشی و کمترین مربوط به خصوصیات فردی ذاتی با میانگین 01/2 گزارش شده است. از میان گویه های خصوصیات فردی عرضی گویه " حس کنجکاوی و ماجراجویی نسبت به اسلحه " با بارعاملی 0.7 بیشترین تأثیر را بر وقوع خودکشی دارد. گویه " تحت تاثیر قراردادن فرماندهان برای کسب هرنوع امتیاز مانند معافیت یا کسر خدمت " با بارعاملی 0.72 از نظر اثر گذاری در بروز خودکشی در رتبه دوم قرار دارد
۲.

ارائه الگوی مفهومی از واپایش سازمانی بر مبنای نگرش اسلامی: رویکردی انتقادی از دیدگاه های رایج(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 573 تعداد دانلود : 164
هدف این مطالعه، بررسی انتقادی سازوکارهای حوزه کنترل سازمانی با نگرشی اسلامی است. به این منظور در ابتدا رویکردهای مختلف نسبت به انسان، سازمان و مدیریت، که بنیاد نوع تفکرات در کنترل سازمانی را شکل می دهد، بررسی شده و در نهایت نیز کنترل سازمانی بر اساس دیدگاه های مختلف مورد واکاوی قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان می دهد که ماهیت ابعاد کنترل سازمانی در دیدگاه اسلامی شامل کنترل اداری، کنترل اجتماعی و خودکنترلی از رویکردهای رایجمتفاوت تراست و این تفاوت در نوع تفکرنسبت به انسان و در پی آن، نسبت به سازمان و مدیریتو مهمتر از همه، غالب شدن کنترل اداری در حلقه کنترل سازمانی دیدگاه های رایج ریشه دارد.
۳.

سلامت کارکنان با رویکرد اسلامی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 352 تعداد دانلود : 345
یکی از وظایف اساسی مدیریت منابع انسانی در سازمان ها حفظ و نگه داری و سلامت نیروی انسانی می باشد. این موضوع در عصر حاضر که نیروی انسانی به عنوان یکی از مزایای رقابتی شرکت ها محسوب می شود اهمیت مضاعفی پیدا نموده است و سازمانها بیش از پیش سیاست هایی را به منظور حفظ سلامت و نشاط نیروی انسانی خود، اتخاذ می نمایند زیرا هزینه کردن در زمینه سلامت کارکنان را نوعی سرمایه گذاری اجتماعی می دانند که منافع و سودآوری آن برای شرکت دو چندان خواهد بود. از آنجا که مبانی انسان شناسی، هستی شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناختی اسلام با سایر مکاتب مادی متفاوت بوده و این امر به طور طبیعی بر تئوری ها و مدل های مربوط به حفظ و نگه داری و سلامت نیروی انسانی تأثیر همه جانبه ای خواهد داشت، این نوشتار در صدد است تا با روش استنباطی به تبیین دیدگاه اسلام در خصوص سلامت نیروی انسانی بپردازد. نتایج این تحقیق عبارتند از: 1. از آنجا که از نظر اسلام انسان موجودی دو ساحتی است، بنابراین سلامت وی نیز در چند بعد قابل تصور است و شامل سلامت جسمی، روانی، و دینی می شود.2. چون در اسلام انسانیت انسان به روح او است و او قادر به شناخت آن نیست، بنابراین برای نیل به سلامت صرفا نمی توان به علوم تجربی و حسی بشری اکتفا نمود بلکه در این باره نیازمند آموزه های وحیانی و سیره معصومین علیهم السلام می باشیم.3. عوامل مؤثر بر سلامت کارکنان از دیدگاه اسلام دارای جامعیت است و شامل تأمین نیازهای جسمی، روانی و معنوی می شود.
۴.

بررسی اقدامات صیانتی در پیشگیری از جرایم (مورد مطالعه فا.ا.خراسان شمالی)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 29 تعداد دانلود : 536
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که در راستای ارزیابی اقدامات صیانتی در پیشگیری از جرائم تدوین شده است، پژوهش به روش توصیفی و پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کارکنان پایور ف. ا.ا. خراسان شمالی است.حجم نمونه به صورت تصادفی ساده از طریق فرمول کوکران به تعداد 315 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته است که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ با مقدار عددی 892/0 مورد تأیید قرار گرفت. متغیر های پژوهش غیر عادی است. بنابراین داده ها از طریق آزمون ناپارامتری دو جمله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برگزاری کلاس آگاه سازی در پیشگیری از جرائم کارکنان، شناسایی کارکنان در معرض خطر در پیشگیری از جرائم کارکنان، تشویق و تقدیر ازکارکنان صحیح العمل، فرستادن پیامهای صیانتی بیش از حد متوسط مؤثر است.
۵.

بررسی نیازهای آموزشی فردی وسازمانی مدیران مورد مطالعه: کارکنان بازرسی کل ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 202 تعداد دانلود : 89
این پژوهش با هدف نیازسنجی آموزشی مدیران بازرسی کل ناجا و اولویت بندی این نیازها صورت گرفت.این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که بصورت توصیفی – پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق 60 نفر از مدیران بازرسی کل ناجاهستند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی از قبیل آزمون تی نمونه1 و آزمون فریدمن استفاده شده است. دراین تحقیق از شیوه ایجاد توافق( توافق محور) و فن دلفی استفاده شد. با توجه به نتایج این روش، 17نیاز آموزشی در بعد سازمانی و ده نیاز به عنوان نیازهای آموزشی فردی مدیران بازرسی شناخته شد. نتایج نشان داد که در بعد سازمانی شناخت تهدیدات، فرصتها، قوتها و ضعفهای سازمانی و آشنایی با فرمانها، تدابیر و اسناد بالا دستی با میانگین رتبه ای 11.75 و 13 در اولویت اول مدیران ، و در بعد فردی نیز فن سخنوری و خودکنترلی با میانگین رتبه ای 5.95 و 7 در اولویت اول مدیران است.
۶.

تاثیر عوامل سازمانی و محیطی بر بد رفتاری پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 525 تعداد دانلود : 305
این پژوهش رابطه عوامل محیطی و سازمانی پلیس و بد رفتاری پلیس را با استفاده از داده های پژوهشگزارشدهی و آمار بد رفتاری پلیس ملی (2009-2010) تحلیل می کند. استفاده ما از این مجموعه داده به ما فرصت ارزیابی عمیقتر بد رفتاری پلیس را می دهد. تحلیل رگرسیون دو جمله ای منفی 497 اداره پلیس شهری ویژگیهای سازمانی را در پیش بینی بد رفتاری پلیس مهم یافته است: اندازه سازمان، وجود یگان دائمی امور داخلی و آموزش ضمن خدمت. میزان جرائم خشن تنها معیار محیطی تأثیرگذار بر بد رفتاری پلیس است. این نتایج نه تنها اهمیت ساختار سازمانی را در تأثیر بر بد رفتاری پلیس برجسته قلمداد می کند بلکه نشان می هد که اداره های پلیس توانایی ایجاد تغییراتی را دارند که می تواند بد رفتاری پلیس را کاهش دهد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴