نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 11 زمستان 1396 شماره 42 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی الگوی جانشینپروری فرماندهان و مدیران ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: جانشینپروری مدیریت استعداد فرهنگ سازمانی راهبرد سازمان شایستگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 919 تعداد دانلود : 526
در این مقاله تلاش شده است تا الگوی جانشینپروری فرماندهان و مدیران و عوامل تأثیرگذار در آن شناسایی گردد. این مقاله از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی است که از روش ترکیبی استفاده شده است. در روش کیفی از تکنیک تحلیل تماتیک و از نظر کمی روش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری بخش کیفی تحقیق را خبرگان علمی و اجرایی ستاد ناجا که در حوزه مدیریت منابع انسانی صاحب نظر و دارای تحصیلات دانشگاهی بوده تشکیل میدهند که تعداد 15 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و از آنان مصاحبه حضوری صورت گرفت که مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری و پاسخهای تکراری ادامه یافت. همچنین در بخش کمی جامعه آماری مقاله، فرماندهان و مدیران عالی ستاد بوده که تعداد 157 پرسشنامه بین آنان توزیع گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است. با استفاده از آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه مزبور 98/0 بوده که از اعتبار بالایی برخوردار است. نتایج این پژوهش نشان داد که مهمترین عوامل تأثیرگذار بر جانشینپروری که از طریق تحلیل رگرسیون چند متغیره و همچنین تحلیل عامل اکتشافی بدست آمد عبارتند از: قابلیت رهبری، مهارت و توانایی فردی، ساختار سازمانی، مدیریت استعدادیابی، باور دینی و مشارکت جامعه با پلیس، که همگی این عوامل جزء متغیرهای تأثیرگذار بر جانشینپروری بوده است. در نهایت مدل جانشین پروری فرماندهان و مدیران ناجا ارائه شده است.
۲.

شناسایی و بررسی عوامل اثرگذار بر هنجارپذیری انحرافی پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: هنجارپذیری انحرافی اخلاق فایدهگرا روحیه فرمانبرداری سرپرستی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 976 تعداد دانلود : 638
این مقاله تلاش دارد با شناسایی عوامل مؤثر بر سطح هنجارپذیری انحرافی پلیس از سرایت آنها در میان کارکنان جلوگیری نموده و سطح سلامت سازمانی را افزایش دهد. مقاله حاضر با رویکرد آمیخته و از نظر هدف، کاربردی است. به منظور تحقق این موضوع پس از مطالعه و جمعبندی پیشینه از یک طرح پژوهش ترکیبی (طرح اکتشافی متوالی) استفاده شد. در مرحله اول طرح (مطالعه کیفی) با 20 تن از خبرگان ناجا و خبرگان دانشگاهی به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر هنجارپذیری انحرافی مصاحبه، و سپس بر اساس تحلیل این دادههای کیفی، عوامل اثرگذار مشخص شد و پرسشنامه محقق ساخته با 33 گویه در قالب طیف لیکرت تهیه گردید. در مرحله مطالعه کمی نمونهای به حجم 990 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از میان جامعه آماری مورد مطالعه انتخاب شدند. نتایج آزمون تی نشان داد از میان عوامل شناسایی شده، فشار خرده فرهنگی 796/4، روحیه فرمانبرداری383/6، تفکر اخلاقی فایدهگرا 702/13 و سرپرستی افراطی 939/2 اثر مثبت و معناداری بر هنجارپذیری انحرافی پلیس دارد.
۳.

بررسی عوامل تأثیرگذار بر تصمیمگیری مدیران و فرماندهان ناجا مبتنی بر فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: تصمیم گیری تحلیل سلسله مراتبی مدیران ناجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 281 تعداد دانلود : 208
در این مقاله تلاش گردیده تا عوامل مؤثر بر تصمیمگیری مدیران و فرماندهان ناجا شناسایی و الویتبندی گردد. پژوهش بصورت توصیفی – پیمایشی صورت گرفت. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و فرماندهان ناجا بود که تعداد 306 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از دو شیوه مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه شامل 68 سؤال بود که آلفای کرونباخ آن 92/0 بدست آمده که حاکی از اعتبار مناسب میباشد. نتایج نشان داد یازده عامل پیامدهای اجتماعی، مهارتهای مدیریتی، مهارتهای رفتاری، سبک تصمیمگیری، عوامل عقلانی، عوامل شخصیتی، عوامل بیرونی، خلاقیت، عوامل دینی و ارزشی، عوامل سازمانی و عوامل فرهنگی بر تصمیمگیری مدیران تأثیرگذار است. برای بررسی اولویت این عوامل از شیوه تحلیل سلسله مراتبی و نرمافزار تاپسیس استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که از نظر مدیران عاملهای فرهنگی، رفتاری و پیامدهای اجتماعی به ترتیب اولویت اول تا سوم را دارد. با توجه به یافتهها میتوان گفت مواردی مانند فرهنگ مشارکت سازمانی، اعتماد محوری در سازمان، اخلاق اسلامی، امانتداری و توجه به پیامدهای تصمیم از نظر مدیران بسیار مهم است.
۴.

بررسی عوامل مؤثر بر خودواپایشی کارکنان ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خودواپایشی خودکنترلی خودتنظیمی خود انضباطی کارکنان ناجا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 984 تعداد دانلود : 755
این پژوهش در تلاش است عوامل مؤثر در خودواپایشی کارکنان را مورد بررسی قرار دهد و به دنبال تدوین الگویی مناسب برای تبیین و سنجیدن آن است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش آن، آمیخته و دادهها از طریق روشهای کتابخانهای و میدانی جمعآوری شده است. نخست به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر خودواپایشی کارکنان ناجا، دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و به روش هدفمند تا اشباع دادهها جمعآوری، و سپس به روش تحلیل تم به پنج دسته «عوامل ارزشی–فردی»، «عوامل سازمانی»، «عوامل اجتماعی»، «عوامل خودتنظیمی» و «عوامل عملکرد سازمانی» تقسیم شد. سپس با مقایسه دادهها با چارچوب نظری الگوی نظام مند خودواپایشی تدوین شد و روایی آن به وسیله پرسشنامه و از طریق تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی از دو نرم افزار SPSS و Smart PLS مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج آماره تی نشان داد عوامل ارزشی – فردی (020/2)، عوامل سازمانی (337/1) عوامل خانوادگی – اجتماعی (953/3) و عوامل عملکرد سازمانی (583/7) میباشد که میتوان نتیجه گرفت از بین 5 عامل یاد شده فقط عامل سازمانی با خودواپایشی رابطه معنادار ندارد.
۵.

بررسی میزان کارایی نسبی عملکرد بازرسی ف. ا. استانها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارایی نسبی عملکرد عملکرد فرماندهان تحلیل پوششی داده‎ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 607 تعداد دانلود : 762
در این مقاله تلاش گردیده تا میزان کارایی نسبی عملکرد واحدهای تابعه بازرسی (ارزشیابی و انتصابات) مورد ارزیابی قرار گیرد. روش تحقیق از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) بود. در بخش کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانهای و بررسی اسنادی و با تشکیل هیئتهای اندیشه ورزی و مصاحبه با خبرگان و کارشناسان به تعداد 18 نفر در موضوع تحقیق نسبت به شناسایی شاخصهای ارزیابی در قالب ورودیها و خروجیهای یگان مورد ارزیابی اقدام شد. در بخش کمی شاخصهای بدست آمده (ورودیها و خروجیها) در غالب پرسشنامه برای تمامی کارشناسان مرتبط ارسال گردید. آلفای بدست آمده برای پرسشنامه برابر 87/0 بود. تحلیل دادههای بدست آمده با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها صورت گرفت، که میزان کارایی نسبی را بین عدد صفر تا یک نشان داد. نتایج حاکی است که از 33 واحد مورد بررسی تعداد 25 واحد دارای کارایی نسبی برابر یک بوده و 8 واحد دیگر نیز بطور متوسط دارای کارایی نسبی 98/0 میباشند که فاصله بسیار کمی تا عدد یک دارند.
۶.

چالشهای نسلی برای مدیریت استعداد، چارچوبی به منظور حفظ استعداد براساس دیدگاه قرارداد روانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تأثیرات نسلی قرارداد روانی حفظ و استعداد مدیریت استعداد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 521 تعداد دانلود : 840
در این مقاله مفهومی، دیدگاه نظریه تبادل اجتماعی به منظور توضیح تأثیرات مدیریت استعداد قرارداد روانشناسی، انتخاب، و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفته است. این رابطه از طریق تأثیرات نسلی و تفاوتهای آن در اندازه و برتریهای کاری اداره میشود. بنابراین، متغیرهای سطح فردی، که اغلب در دیگر بررسیها نادیده گرفته میشود در این تحقیق وجود دارد. چارچوب و پیشنهادهای قابل آزمایش، فراهم میشود. در نتیجه، پیشنهاد میشود که در بسترهایی که جنگ برای استعداد وجود دارد، علاقه شدید نسلهای ایکس و ایگرگ به آموزش، توسعه و پیشرفت حرفهای، باعث میشود که فعالیتهای مدیریت استعداد پرکاربرد برای حفظ افراد با استعداد در این نسلها نسبت به نسل انفجار جمعیت با اهمیت تر شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴