نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 4 بهار 1389 شماره 11 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

رتبه بندی واحدهای کارا با ترکیب رویکرد تحلیل پوششی داده ها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی در واحدهای راهور ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۲۹ تعداد دانلود : ۲۰
اصولاً یکی از حوزه های مورد توجه مدیران، ارزیابی عملکرد بخشهای مختلف سازمان و سنجش کارایی آنها در استفاده از منابع ورودی و تبدیل آنها به محصولات و ستانده های خروجی است. در تمام سازمانهای تولیدی و خدماتی تلاش برای تحصیل سود و رضایت ذی نفعان، انگیزه فعالیتهای مختلف است. هر چند این تعریف در سازمانهای دولتی و عمومی تفاوتهایی خواهد داشت، نقش کارایی سازمان در کاربرد مطلوب منابع در جهت ارائه و تولید بهترین محصولات و خدمات کاملاً مشهود است. با توجه به اهمیت اندازه گیری کارایی در ارزیابی عملکرد هر شرکت یا سازمان، پژوهشگران به این مسئله توجه زیادی کرده اند و الگوها و ابزارهای متعددی در این خصوص ارائه شده است. از آنجا که استفاده از روش های علمی در تصمیم گیریهای مدیران در اتخاذ تدابیر صحیح از سوی آنها نقش مهمی ایفا می کند، در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل فراگیر داده ها، که یکی از الگو های تحقیق در عملیات است، به بررسی موضوع کارایی نسبی در واحدهای استانی ناجا پرداخته، و از طریق ترکیب این روش با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی سعی در رتبه بندی کامل کارایی در واحدهای کارا شده است.
۲.

داده کاوی، راهی نوین در تحقق پلیس پاسخگو(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۲۶ تعداد دانلود : ۲۰
مرکز نظارت همگانی 197 یکی از زیرمجموعه های نیروی انتظامی است که به منظور توسعه نظارت مردم بر عملکرد ناجا و مشارکت آنان در مدیریت بخشهای مختلف این ارگان تأسیس شده است. تعداد و تنوع تماسهای روزانه شهروندان با این مرکز، نشاندهنده موفقیت این سامانه در جلب اعتماد شهروندان و افزایش احساس مسئولیت آنان نسبت به خدمات ارائه شده توسط نیروی انتظامی است. بانک داده این مرکز اطلاعات مفیدی در مورد تماسهای مردم با این سامانه دارد که می تواند منبعی مهم و مناسب برای ارزیابی بهبود عملکرد ناجا باشد. ابزاری که در این مقاله پیشنهاد می شود، استفاده از شیوه های داده کاوی4 با رویکرد مدیریت ارتباط با مشتری5 است. در این مقاله سعی می شود کاربرد شیوه های داده کاوی در این سامانه مورد بررسی قرار گیرد. در ابتدا کاربرد این ابزار در مدیریت ارتباط با مشتری مرور، و سپس بر اساس نظریه RFM و شیوه خوشه بندی، الگویی برای شناسایی خواسته های اصلی و مهم شهروندان در حوزه خدمات نیروی انتظامی ارائه می شود. انتظار می رود پیروی از رویکرد ارائه شده به کشف الگوهایی منجر شود که در بهبود عملکرد ناجا سودمند واقع شود.
۳.

نقش فرماندهان و مدیران در پیشگیری از جرم با تأکید بر ارتشا(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۴۰ تعداد دانلود : ۲۵
هدف این مقاله شناسایی نقش فرماندهان و مدیران در پیشگیری از جرم ارتشا است. این تحقیق به روش توصیفی – پیمایش طراحی و پس از تنظیم پرسشنامه با نظر سنجی از خبرگان و کارشناسان اهل فن با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 197 نفر از کارکنان فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به عنوان نمونه آماری انتخاب شده. نتایج تحقیق بر اساس نظر پاسخ دهندگان نشان می دهد نقشهای مهم فرماندهان و مدیران در پیشگیری ازجرم ارتشا شامل اطلاعاتی-امنیتی و فرهنگی اجتماعی و انتظامی و خدماتی است که در زمینه کاهش وقوع جرم ، جلوگیری از تکرار ، کاهش فرصتهای ارتکاب و پیشگیری از ارتشای کارکنان در معرض خطر و مسئله دار نقش ایفا می کند. در کاهش زمینه های ارتکاب جرم، جلوگیری از معا شرت با افراد ناباب، رتبه میانگین 29.18 و افزایش سطح حقوق و مزایای کارکنان در مقایسه با سایر سازمانهای دولتی با رتبه میانگین12.73 در جلوگیری از تکرار ارتکاب جرم، تلاش در جهت رفع آلودگی محیط کار و جو آلوده به رشوه خواری با رتبه 31.47 و تلاش در رفع فرهنگ غالب واسطه گری در امور نامشروع با رتبه میانگین 23.61 و کاهش فرصتهای ارتکاب ارتشا با میانگین رتبه ای 34.57 و جلوگیری از داشتن شغلهای کاذب در بین کارکنان با میانگین رتبه ای19.44 به ترتیب بیشترین و کمترین اولویت را دارد.
۴.

بررسی عوامل درون سازمانی مؤثر در پیشگیری از آسیب پذیری شغلی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۲۸ تعداد دانلود : ۲۴
هدف اصلی این مقاله شناسایی عوامل درون سازمانی مؤثر در پیشگیری از آسیبهای شغلی کارکنان است. جامعه آماری شامل کارکنان پلیس راه استان خراسان رضوی است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 170 نفر محاسبه، و با روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردید.در این تحقیق تأثیر سه عامل انگیزش، آموزش و سبک رهبری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد بین این سه عامل و پیشگیری از آسیب پذیری سازمانی رابطه مستقیم وجود دارد.در بحث انگیزش تقدیر عینی و عملی از کارکنان دارای صحت عمل و در آموزش نیز آموزشهای رسته ای نوین و در سبک رهبری مشارکت کارکنان در اولویت اول اهمیت قرار گرفته و در آسیبهای شغلی در محیط خدمت نیز خشونت فیزیکی و کلامی در اولویت اول آسیبها قرار گرفته است.
۵.

بررسی تاثیر انگیزه بر عملکرد کارکنان(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۵۰ تعداد دانلود : ۳۱
هدف این مقاله شناسایی تأثیر عوامل انگیزشی و بهداشتی برگرفته از نظریه فردریک هرزبرگ بر عملکرد کارکنان است. این پژوهش با روش توصیفی-پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری 130 نفر از کارکنانی هستند که حداقل پنج سال سابقه کار مفید در بازرسی دارند و همه آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند؛ لذا نمونه گیری به صورت تمام شماری انجام شده است . ابزار سنجش در این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و 29 سؤال بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری رگرسیون و به منظور اولویت بندی میزان تأثیر متغیرها از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی نشان می دهد که عوامل انگیزشی و بهداشتی بر عملکرد کارکنان تأثیرگذار، و این تأثیر به صورت مستقیم است. هم چنین نتایج نشان می دهد که میزان تأثیر عوامل انگیزشی و بهداشتی بر عملکرد یکسان نیست و از نظر پاسخ دهندگان، عوامل انگیزشی بر عملکرد کارکنان تأثیرگذاری بیشتری دارد. از طرفی نتایج آزمون فریدمن نشان می دهد شاخص موفقیت درکار با رتبه میانگین 3.55 از بین شاخصهای انگیزش و شاخص چگونگی سرپرستی با رتبه میانگین 3.68 از بین شاخصهای بهداشتی دارای بیشترین تأثیر است.
۶.

وظایف و اختیارات بازرسی به عنوان ضابط خاص قوه قضائیه(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : ۵۶ تعداد دانلود : ۲۴
هدف مقاله حاضر آن است تا نشان دهد که، پیشگیری از وقوع جرم ، تعقیب و رسیدگی به جرایم غیر امنیتی مربوط به کارکنان، توسعه نظارت همگانی و ارزیابی از روند رضایتمندی مردم از عملکرد ناجا از جمله وظایف بازرسی است که در مقام ضابطیت نظامی پیش بینی شده است. زیرا انجام مراحل کشف و تحقیق جرایمی که رسیدگی به انها در صلاحیت دادگاههای نظامی است به وسیله ظابطان نظامی صورت می گیرد. در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی ضابطان دادگستری و اقسام آنها ، وظایف و اختیارات بازرسی به عنوان یکی از ضابطان خاص در مرحله پیشگیری، کشف و تعقیب جرایم مشهود و غیر مشهود، مرحله دادسرا، مرحله دادگاه و اجرای حکم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و شاخصهای رسیدگی مطلوب بیان می گردد.
۷.

توانمندسازی گروهی و بافت سازمانی، تمرکززدایی و تأثیرات متقابل رسمی سازی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : ۲۲ تعداد دانلود : ۱۷
درباره چگونگی تأثیرگذاری مدیران در توانمندسازی گروهی مطالب بسیاری گفته یا نوشته شده است اما در مورد اینکه سازمانها به منظور تأثیرگذاری در توانمندسازی چه می کنند، اطلاعات چندانی در دسترس نیست. مؤلفان با استفاده از گروه های برگرفته از 94 شرکت، که از فناوری برتر برخوردارند، نشان دادند که وقتی اختیار تصمیم گیری به صورت نزولی صورت می گیرد، حتی زمانی که مستقیماً به گروه ها واگذار نمی شود، تمرکززدایی سازمانی، توانمندسازی گروهی را توسعه می بخشد. تحقیقات پیشین هم دیدگاهی مثبت از رسمی سازی ارائه کرده اند و هم دیدگاهی منفی. این مطالعه نشان داده است که رسمی سازی، فرایندهای سازمانی توانمندسازی گروهی را از طریق کاهش ناپایداری در داخل شرکت توسعه می بخشد درحالی که رسمی سازی مشاغل و نقشها، تأثیر تمرکززدایی را تعدیل می کند و سطح توانمندسازی گروهی را با پایین آوردن انعطاف پذیری گروه ها در بهره برداری از تمرکززدایی کاهش می دهد. این نتایج حاکی از اهمیت ساختار سازمانی به عنوان عنصری مقدم بر توانمندسازی است و بر تأثیرات متقابل انواع مختلف رسمی سازی تأکید دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴