نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 15 پاییز 1400 شماره 57 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر آوای سازمانی بر سلامت سازمانی با نقش میانجی مسئولیت پذیری اجتماعی ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آوای سازمانی سلامت سازمانی مسئولیت پذیری اجتماعی الگوی معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 780 تعداد دانلود : 256
این تحقیق به بررسی تأثیرات مسئولیت پذیری اجتماعی و آوای سازمانی بر سلامت سازمانی در کارکنان فرماندهی انتظامی استان کردستان پرداخته است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، و از نظر روش شناسی همبستگی از نوع الگوی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان فرماندهی انتظامی استان کردستان بودند که 144 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با بهر هگیری از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد آوای سازمانی )هامس و همکاران، 2012 (، سلامت سازمانی )لوو، 2000 ( و مسئولیت پذیری آموزشی )کارول، 1991 ( استفاده شد. روایی پرسشنام هها توسط استادان و متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 93 / 0، 92 / 0 و 96 / 0 محاسبه شد. برای تجزی ه و تحلیل داد هها از رویکرد دو مرحله ای استفاده شد که گام اول، تحلیل عاملی به شیوه مؤلفه های اصلی و گام دوم، الگویابی معادلات ساختاری بود که از دو نر مافزار SPSS و Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که آوای کارکنان و مسئولی تپذیری اجتماعی می تواند سلامت سازمانی را در فرماندهی انتظامی استان کردستان تبیین کنند؛ این بدین معناست که در سازمان هرچقدر آوای سازمانی و مسئولی تپذیری اجتماعی کارکنان بیشتر باشد به همان اندازه سازمان از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود.
۲.

بررسی سیر تکوینی حقوق شهروندی در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حقوق شهروندی برنامه های توسعه برنامه ریزی توسعه اجتماعی حقوق مدنی سیاسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 129 تعداد دانلود : 680
هدف این تحقیق بررسی سیر تکوینی حقوق شهروندی در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران است. شهروندی پیوندهای میان فرد و جامعه را در قالب حقوق، تعهدات و مسئولیت ها منعکس می سازد و چهارچوبی برای تعامل افراد، گروه ها و نهادها ارائه می کند. بنابراین کارکرد اصلی شهروندی اداره جامعه مطابق با اصول رعایت حقوق دیگران و تعهد به انجام امور در جهت حفظ نهادهای مشترکی است که این حقوق را برقرار و پایدار نگه می دارند. روش تحقیق حاضر بصورت کتابخانه ای و روش گردآوری اطلاعات فیش برداری است. نتایج تحقیق نشان داد در هیچ کدام از برنامه ها امور رفاهی و انسانگرایانه به سطح سیاستگذاری ارتقا نیافته و بیشتر از جایگاه خدماتی برخوردار است به طوری که بیشترین نگاه و پربازده ترین سیاستها و سرمایه گذاریها به سمت و سوی موضوعات اقتصادی، و کمترین توجه به مؤلفه های حقوق شهروندی به عنوان حق ممتاز در پنج برنامه اولیه بوده است؛ از این رو، مجموعه به هم پیوسته ای از وظایف، حقوق، تکالیف و مسئولیتها و تعهدات اجتماعی، سیاسی و حقوقی، اقتصادی و فرهنگی همگانی، برابر و یکسان به عنوان فهرستی فشرده از مجموعه حقوق شهروندان در جامعه است که دولتها باید به عنوان ابزار معرفت شناختی و سیاستگذارانه در جهت حل مشکلات و برنامه ریزیهای مدیریتی به عنوان مبانی نوین در حکمرانی مطلوب مدنظر داشته باشند.  
۳.

ارائه الگوی ارزیابی فرماندهان و مدیران ناجا، مبتنی بر آسیب ها و تهدیدات(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: الگوی ارزیابی فرماندهان و مدیران آسیب ها و تهدیدات پلیس مبارزه با مواد مخدر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 633 تعداد دانلود : 427
تحقیق با هدف ارائه الگوی ارزیابی فرماندهان و مدیران پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا مبتنی بر آسیب ها و تهدیدات انجام شد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد صورت گرفته است. شرکت کنندگان در پژوهش 12 نفر از خبرگان (معاونان و رؤسای ادارات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا) تا زمان رسیدن به اشباع نظری بودند که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. برای تحلیل محتوای داده های کیفی از نرم افزار MAXQDA استفاده شد. یافته های تحلیل محتوای مصاحبه ها نشان داد در فرایند ارزیابی فرماندهان و مدیران پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ازحیث آسیب ها و تهدیدات باید سه بعد، ده مؤلفه و 54 شاخص مد نظر باشد. نتایج نشان داد ابعاد مؤثر در فرایند ارزیابی فرماندهان و مدیران پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از حیث آسیب ها و تهدیدات می تواند در قالب سه بعد 1. ارزیابی بر پایه آسیب پذیری و تهدیدپذیری عمومی 2. ارزیابی بر پایه آسیب پذیری و تهدیدپذیری تخصصی و 3. ارزیابی بر پایه آسیب پذیری و تهدیدپذیری از طریق کارکردهای فضای مجازی مطرح شود. خروجی تحقیق به ترسیم الگوی ارزیابی منابع انسانی ناجا مبتنی بر آسیب ها و تهدیدات منجر شد.
۴.

تأثیر ویژگی های رفتاری مدیران بر هزینه های غیرعادی نظارت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حق الزحمه غیرعادی حسابرس بیش اطمینانی کوته بینی خودشیفتگی سنگربندی مدیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 491 تعداد دانلود : 11
با توجه به اینکه ویژگیهای شخصیتی و رفتاری مدیران بر کیفیت اطلاعات مالی تاثیر دارد، انتظار می رود بر میزان حق الزحمه غیرعادی حسابرسان نیز تأثیرگذار باشد. این پژوهش تأثیر ویژگیهای شخصیتی مدیران را بر حق الزحمه غیرعادی حسابرس بررسی می کند. نمونه پژوهش به روش حذف سیستماتیک شامل 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1393 تا 1397 است. داده های پژوهش از صورتهای مالی شرکتهای نمونه به دست آمده است و برای آزمون فرضیه ها از روش رگرسیون چند متغیره با داده های ترکیبی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که بیش اطمینانی با میزان حق الزحمه غیرعادی حسابرس رابطه منفی دارد. مدیران بیش اطمینان تلاش می کنند دامنه رسیدگیهای حسابرسی را کاهش دهند تا حق الزحمه غیرمعمول کمتری پرداخت کنند. یافته ها نشان می دهد ویژگیهای کوته بینی، خودشیفتگی و سنگربندی مدیران با میزان حق الزحمه غیرعادی رابطه مثبت دارد. بر این اساس ویژگیهای شخصیتی کوته بینی و خودشیفتگی و افزایش قدرت مالکیت مدیران در شرکتها احتمال میزان دستکاری اطلاعات را افزایش می دهد و به افزایش میزان ریسک حسابرسی منجر می شود؛ لذا حسابرسان در مواجه با این شرایط می توانند حق الزحمه اضافی برای پوشش ریسک مطالبه کنند و یا سطح فعالیت و تلاش خود را افزایش دهند که به افزایش حق الزحمه و هزینه های نظارت منجر می شود.
۵.

مبانی نظری بزه پوشی در حقوق کیفری اسلام و اندیشه های جرم شناسی غربی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بزه پوشی سیاست جنایی برچسب زنی الغاگرایی کیفری تعقیب زدایی کیفری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 426 تعداد دانلود : 223
در این تحقیق سعی شده به مهمترین مبانی نظری بزه پوشی در اسلام و انطباق آن با برخی نظریه های قرین در مکاتب کیفری غرب پرداخته شود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به شیوه توصیفی-تحلیلی است. طبق یافته های مرتبط با موضوع از طریق مطالعه، پیرامون منابع فقهی و حقوقی در اندیشه های اسلامی، بزه پوشی شیوه و روشی غیر قهری و غیر کیفری است که تکیه آن بر قضازدایی و معطوف به برخی جرایم حدی و جرایم تعزیزی جنسی است که با استفاده از رویکرد نهان سازی و مخفی سازی بدنبال تحقق شرمساری، حفظ آبرو، تقویت خودسازی و خودکنترلی، تنبه درونی و همچنین جلوگیری از نشر و عادی سازی اینگونه انحرافات است. برخی از آیات قران کریم، روایات و احادیث، اصول و قواعد فقهی، سنت، عرف و عقل از مهمترین مبانی نظری بزه پوشی است که در آموزه های اسلامی به کرات ذکر شده است. این نظریه با برخی مفاهیم نوین جرم شناسی در حقوق غربی، همچون کیفرزدایی، برچسب زنی، الغاگرایی کیفری، قضازدایی و تعقیب زدایی که بعد از ظهور انقلاب های فکری، توسط اندیشمندان غربی مطرح شده و در قوانین کیفری کشورهای غربی و سایر کشورها پیاده سازی گردیده، در برخی جهات مشترک و از جهاتی نیز متفاوت است. در حال حاضر، نظریه بزه پوشی با اندیشه های نوین جرم شناسی در ظهور، شکل گیری و تقویت رویکرد کمینه سازی کیفری، میانجیگری، حبس زدایی، بازپروری و جلوگیری از تکرار جرم مؤثر واقع شده است.
۶.

عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توانمندسازی کارکنان کارکنان ناجا پلیس مبارزه با مواد مخدر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 620 تعداد دانلود : 624
به منظور افزایش توانمندی کارکنان، پژوهش به شناسایی و مشخص کردن میزان اثرگذاری و اولویت بندی عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان انتظامی در مقابله با مواد مخدر پرداخته است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نوع، توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در ستاد پلیس مبارزه با مواد مخدر و مبادی نظارتی ناجا است که بر اساس فرمول کوکران در مجموع 60 نفر به عنوان حجم نمونه و به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که از مطالعه کتابخانه ای، بررسی سوابق پرونده ها و نظریه های مرتبط، تنظیم گردیده و داد هها از طریق آزمونهای تی تک نمونه ای و رتبه ای فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روایی تحقیق با گرفتن نظر استادان و اجرای پری تست و پایایی تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ ) 915/ 0 ( تعیین گردید. مطابق یافته های تحقیق، الگوی معادلات ساختاری تحت عنوان عوامل مؤثر بر توانمندی کارکنان در مقابله با قاچاق مواد مخدر با سه متغیر معنادار بوده که عبارت است از: بعد عوامل فردی؛ بعد عوامل سازمانی و بعد عوامل برون سازمانی که از بین این سه بعد، بعد عوامل فردی با 87/70؛ بعد عوامل سازمانی با 18/ 87 و بعد عوامل برون سازمانی با 76/ 86 به ترتیب بیشترین تا کمترین بار عاملی را داشت؛ ضمناً خروجی شاخصهای برازش الگوی معادلات ساختاری بیش از 90/ 0 نشان می دهد که این الگو از برازش قابل قبولی برخوردار است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل سه گانه فردی، درون سازمانی و برون سازمانی به ترتیب و به میزان قابل قبولی بر توانمندسازی کارکنان مؤثر است.
۷.

طراحی الگوی کارامد مدیریت ارتباط با مشتریان بر عملکرد اقتصادی و سلامت نظام مالی بانک صادرات ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوی کارامد بانک صادرات مدیریت ارتباط با مشتریان بهبود مدیریت در بانک صادرات سلامت نظام مالی بانکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 397 تعداد دانلود : 24
هدف تحقیق، ارائه الگوی کارآمد مدیریت ارتباط با مشتریان بر عملکرد اقتصادی و سلامت نظام مالی در بانک صادرات ایران است. در مرحله نخست به منظور طراحی الگو بر اساس متدولوژی داده بنیاد گروهی از خبرگان حوزه های درونی و بیرونی بانک صادرات ایران انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در مرحله دوم تحقیق به منظور برازش الگو، تمام کارکنان بخشهای بازاریابی و تمام رؤسای شعب بانک صادرات ایران در سراسر کشور به عنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شدند. حجم این جامعه آماری به 3850 نفر می رسید. برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 500 نفر انتخاب شد. ابزار اصلی جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای بسته و محقق ساخته شامل 37 گویه بود که بر اساس الگوی مفهومی اولیه طراحی و تنظیم شد. در مرحله کمی پژوهش، آزمون 11 فرضیه بر گرفته از الگو با استفاده از روش تحلیل مسیر بود که خروجی آن بر این اساس بود که بجز فرضیه اول، تمام فرضیات مورد تأیید قرار گرفت و بعد از حذف متغیر «فشارهای رقابتی»، الگوی نهایی تحقیق استخراج شد. به منظور تجزیه و تحلیلهای آماری مورد نیاز از نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها الگوی نهایی مدیریت ارتباط با مشتری بانک صادرات ارائه شد. نتیجه این فرایند، شکل گیری 11 مقوله بود که مبنای الگوی مفهومی تحقیق را شکل داد که مقوله «ارزش آفرینی برای مشتریان» به عنوان مقوله اصلی و محوری و مقوله «ارتقای عملکرد اقتصادی و سلامت نظام مالی بانک صادرات» به عنوان مقوله پیامدی درنظر گرفته شد؛ بدین معنا که بهبود روابط بین بانک صادرات و مشتریان، افزایش رضایت و وفاداری مشتریان، و هم چنین افزایش درآمدها بانک می تواند به عنوان خروجی سیستم کارآمد ارتباط با مشتریان در نظر گرفته شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴