نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 6 تابستان 1391 شماره 20 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی نقشهای بازرسی ناجا در نگهداشت مدیران (مطالعه موردی فرماندهی انتظامی استان همدان)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 198 تعداد دانلود : 606
هدف از این پژوهش تعیین نقش مؤثر بازرسی در حفظ ونگهداری مدیران و تعیین شاخصهای مناسب آن است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و به روش توصیفی – پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 95نفر از خبرگان و کارشناسان انتظامی استان همدان بود که به صورت تمام شمارانجام شده است. گردآوری داده ها با روش کتابخانه ای با مطالعه متون، مقالات، کتابها، مجله، پایان نامه و با استفاده از ابزار فیش برداری صورت گرفته است . ابزار سنجش این تحقیق،پرسشنامه محقق ساخته شامل 38 سؤال بسته است که پایایی آن با آلفای کرونباخ 94/0 تآیید شده است. با توجه به اینکه مجموعه بازرسی در ناجا در مورد انتخاب وانتصاب مدیران و توسعه وتوانمند سازی آنان نقش اصلی و کلیدی دارد و با ایفای این نقشها در نگهداشت و صیانت مدیران تأثیر بسزایی خواهد داشت در این تحقیق به چهار نقش عمده بازرسی پرداخته شده است. نتایج نشان داد مؤثرترین نقش بازرسی توانمند سازی است و نقشهای انتصاب، صیانت و نظارت به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار گرفت.
۲.

بررسی میزان تحقق ابعاد و عوامل نظارت و کنترل اسلامی در دستگاه های دولتی (با استناد بر آیات و روایات اسلامی)(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 351
نظارت و کنترل در سازمان دستورهای صریح و روشنی دارد که مدیران مسلمان را به داشتن نظامی دقیق، جدی و عادلانه برای نظارت و کنترل بر سازمان سفارش می کند. بنابراین هدف این مقاله بررسی میزان تحقق ابعاد و عوامل نظارت و کنترل اسلامی در دستگاه های دولتی است که بر اساس مطالعات توصیفی متون اسلامی و مذهبی سه فرضیه اصلی استخراج شد و داده های لازم از کارکنان دستگاه های دولتی بدست آمد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه تحقیق بر اساس مطالعه مقدماتی برابر 910% است که بیانگر پایایی و توان زیاد اندازه گیری در این پژوهش است؛ همچنین نمونه آماری شامل 319 نفر کارکنان دستگاه های دولتی شهرستان های دهاقان و شهرضا بوده است. نتایج بررسی فرضیه اصلی تحقیق و شاخصهای مربوط به فرض عادی بودن و مقدار آماره T و سطح معنی داری، تمام فرضیه ها مورد تأیید قرار گرفت و مشخص شد که تعهد به ارزشهای اسلامی، ملی و سازمانی از حد متوسط بیشتر است.
۳.

آسیب شناسی و ارائه راهکارهای تسهیم دانش سازمانی مدیران و فرماندهان ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 131 تعداد دانلود : 204
هدف اصلی این تحقیق آسیب شناسی و ارائه راهکارهای تسهیم دانش سازمانی به عنوان یکی از ابعاد اصلی مدیریت دانش بین مدیران و فرماندهان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است که در فاصله زمانی تابستان 1390 تا تابستان 1391 انجام شده است. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و روایی ابزار تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی سنجیده شده است. به منظور بررسی فرضیات این پژوهش از رگرسیون خطی و الگوسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج فرضیات تحقیق نشان می دهد که وضعیت کلی تمایل به تسهیم دانش سازمانی بین مدیران و فرماندهان ناجا در سطح مطلوبی است. که از بین عوامل انگیزشی تسهیم دانش سازمانی عوامل ملاحظات هنجاری،ملاحظات روابط گروهی، اعتماد و حمایت و پاداش بر تمایل مدیران و فرماندهان ناجا به تسهیم دانش سازمانی مؤثر است.
۴.

تعیین الزامات سازمانی برای توانمند سازی فرماندهان و مدیران ناجا (مطالعه موردی فرماندهی انتظامی استان اردبیل)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 908 تعداد دانلود : 387
هدف این مقاله شناسایی الزامات سازمانی برای توانمند سازی فرماندهان و مدیران ناجا است. این پژوهش از نوع کاربردی به روش توصیفی است. جامعه آماری کارکنان فرماندهی انتظامی استان اردبیل است که جامعه نمونه آن 132 نفر، است. روش گرداوری داده ها مطالعات کتابخانه ای است و از پرسشنامه به عنوان ابزار گرد اوری استفاده شد. در این تحقیق دلایل توانمند سازی و الزامات سازمانی برای توانمند سازی فرماندهان و مدیران ناجا بر اساس 34 زمینه توانمند سازی مارکوس باکینگهام و دونالد کلیفتون مورد بررسی قرار گرفته و سرانجام پیشنهادهای لازم بر اساس مشاهدات میدانی صورت گرفته و محاسبات آماری عرضه شده است.
۵.

بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روانی با رضایت شغلی کارکنان(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 621 تعداد دانلود : 243
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با سلامت روانی و رضایت شغلی کارکنان است. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش، 250 نفر از کارکنان دواتی هستند که طبق اصول علمی با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه پنج عاملی جدید شخصیت (NEO – FFI)، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ 12) وپرسشنامه رضایت شغلی JDI داده های پژوهش جمع آوری شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از شاخصهای آماری میانگین، انحراف استاندارد، آزمون ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. با توجه به مبانی نظری وپیشینه مطالعاتی، نتایج اجرای این تحقیق چند یافته اساسی را آشکار ساخت: سلامت روان کارکنان بر رضایت شغلی آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد ولی تأثیر ویژگی شخصیتی باوجدان بودن بر رضایت شغلی کارکنان و هم چنین تأثیر ویژگی شخصیتی روان آزرده گرایی بر رضایت شغلی کارکنان اندک است. به استثنای ویژگی شخصیتی دلپذیر بودن، سایر ویژگیهای شخصیتی (نورزگرایی، برونگرایی، انعطاف پذیری و باوجدان بودن بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر دارد و ویژگی شخصیتی دلپذیری نسبت به سایر ویژگیهای شخصیتی بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر معکوس دارد و خرده مقیاسهای سلامت روان بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر دارد به گونه ای که خرده مقیاس افسردگی نسبت به سایر خرده مقیاسهای سلامت عمومی بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر دارد.
۶.

نظام ارزیابی عملکرد و ارتقا مبتنی بر منطق فازی: یک مورد اجرایی در سازمانهای نظامی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 440 تعداد دانلود : 965
رتبه بندی و ارزیابی عملکرد نظام مند افرادی که کاندیدای ارتقای شغلی شده اند، در مدیریت راهبردی منابع انسانی بسیار حائز اهمیت است. این مقاله رویکردی را تشریح می کند که این رویکرد به غربالگری ترفیعی کاندیداهایی می پردازد که برای مسئولیت معینی در سازمانی نظامی ثبت نام کرده اند. این رویکرد از نظریه فازی و تکنیک الکترونیکی گروه اسمی برای رتبه بندی منصفانه تصمیمات از طریق یک فرآیند چند معیاره ارزیابی عملکرد استفاده می کند. در این مقاله رویه جدیدی از رتبه بندی که فاصله متریک مقدار میانی فازی را مد نظر می گیرد، ارائه شده است که می تواند عملکرد هر یک از کاندیداها را با جمع بندی امتیازاتی که هر ارزیاب منظور کرده است، رتبه بندی کند. همچنین نظام ارتقا و ارزیابی عملکرد جدیدی نیز طراحی و ارائه شده است. این نظام دارای قابلیت نظارت است که امکان استفاده از داده های به دست آمده از ارزیابی عملکرد بدون اینکه داده های غیرعادی در آن وجود داشته باشد، به این سیستم می دهد. این داده های بی ربط هنگامی تولیدمی شود که یک ارزیاب مشخص، نتایج نادرستی را ارائه کرده باشد. این سیستم در یک سازمان نظامی در کره اجرا شد. نتایج این آزمایش نشان داد که رویکرد نظام مند رویه فازی، روشی موثر برای ارزیابی عملکردی چند معیاره، عادلانه و شفاف است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴