آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

زمینه و هدف: ارزیابی و بررسی میزان اثربخشی برنامه های آموزشی، یکی از مهم ترین مراحل برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش های رشته فرماندهی و مدیریت انتظامی دانشگاه علوم انتظامی امین انجام شد.روش: تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و برحسب نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، دانش آموختگان دوره 27 و فرماندهان آن ها هرکدام به تعداد 48 نفر است و از روش نمونه گیری به صورت تمام شمار استفاده شده است. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه واکنش، رفتار از منظر دانشجویان و فرماندهان استفاده شد. برای ارزیابی یادگیری دانشجویان، نمرات و کارنامه آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی، آزمون کلوموگروف اسمیرنوف و کای اسکوئر و با دو نرم افزار SPSS و PLS استفاده شد.یافته ها: واکنش دانشجویان نسبت به عناصر برنامه آموزشی نشان داد که بیشترین رضایت از برنامه ریزی با میانگین 23/4، مجریان با میانگین 15/4 و محتوا با میانگین 15/4 است. میزان رضایتمندی دانشجویان به برنامه آموزشی در متغیر کل رضایتمندی (واکنش) بر اساس میانگین 09/4 محاسبه شد، که با اطمینان بیش از 95% می توان گفت دانشجویان نسبت به برنامه آموزشی ارائه شده رضایت برخوردارند. میزان یادگیری دانش آموختگان مطلوب بوده است و در خصوص تغییرات عملکردی (رفتاری) ازنظر دانشجویان و فرماندهان می توان گفت تغییرات عملکردی (رفتاری) در این بُعد در سطح مطلوبی قرار دارد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق، دانش آموختگان در حوزه عملکردی متأثر از سطح یادگیری هستند و در موضوعات و مباحثی که نمره مطلوبی اخذ نموده اند، در عمل و اجرا نیز از منظر خود و حتی به زعم فرماندهانشان دارای عملکرد مناسبی هستند.

Evaluating the effectiveness of Education in the field of command and law enforcement management of Amin University of Law Sciences (case study: graduates of the 27th year of the Command and Staff College)

Background and purpose: The present study was conducted with the aim of evaluating the effectiveness of Education in the field of command and police management of Amin University of Police SciencesMethod: The research is a descriptive survey in terms of its practical purpose and in terms of the method of data collection. The statistical population of the graduates of the 27th course and their commanders is 48 people each. To collect data, the questionnaire of satisfaction and behavior from the perspective of students and their commanders was used. To evaluate the students' learning, their scores and report cards have been examined. Descriptive statistical methods, Klo-Mogrof Smirnov and Chi-Square tests and SPSS and PLS software were used to analyze the data..Findings: The degree of satisfaction of the students to the educational program in the total variable of satisfaction (response) was calculated based on the average of 4.09, which can be said with more than 95% confidence that the students are satisfied with the educational program provided. The amount of learning of the students in the courses has been positive and regarding the analysis of functional changes from the point of view of students and commanders, it can be said that the functional changes in this dimension are at a favorable level.conclusion: the performance area of the graduates is affected by the level of learning, and in the subjects and topics that have obtained a favorable score, they have a good performance in practice and implementation from their perspective and even according to their commanders.

تبلیغات