آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

زمینه و هدف: نظام آموزشی برای پیشگیری از فساد اداری و آموزشی نیازمند پژوهش در این زمینه می باشد. اما محققان، پژوهش های اندکی در حوزه فساد در آموزش عالی انجام داده اند.  لذا هدف پژوهش حاضر ارائه مدل جامع عوامل موثر در پیشگیری از فساد اداری در دستگاه های آموزشی کشور می باشد. روش : این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی - اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان و مدیران دانشگاه های دولتی تهران و نمونه، 32  نفر از خبرگان دانشگاه های مذکور است که  با روش گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی 13279 نفر از کارمندان همان دانشگاهها و  نمونه در بخش کمی با فرمول کوکران 373 نفر  و با روش تصادفی طبقه بندی مشخص شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته می باشد.  برای بررسی پایایی مدل اندازه گیری، از بررسی ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. همچنین برای روایی متغیرهای مکنون، میانگین واریانس استخراجی (AVE)  به کار رفت. پرسشنامه مقدماتی، توسط32 خبره اصلاح و روایی صوری و محتوایی و پایایی آن تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده های در بخش کیفی از فراترکیب و در بخش کمی از دلفی فازی، دیمتل، تجزیه و تحلیل MICMAC   و معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته ها: عوامل موثر در پیشگیری از فساد با اولویت بندی عوامل سازمانی، مدیریتی، سیاسی، قضایی، فردی و فرهنگی در پیشگیری از فساد اداری در دانشگاه ها موثرند. نتیجه گیری: دستگاه های آموزشی با شناسایی مولفه های عوامل فردی، سازمانی، مدیریتی، فرهنگی سیاسی، حقوقی، شفاف سازی و بسترسازی فرهنگی می توانند  در قالب مدل پیشنهادی از فساد اداری و آموزشی پیشگیری نمایند.

Factors affecting the prevention of administrative corruption in the country's educational institutions .(Case of study: public universities of Tehran metropolis)

Background and Purpose : The educational system to prevent administrative and educational corruption needs research in this field. But researchers have done few researches in the field of corruption in higher education. Therefore, the aim of the current research is to provide a comprehensive model of effective factors in preventing administrative corruption in the country's educational institutions. Method : of this research is applied in terms of purpose and in terms of combined-exploratory method. The statistical population in the qualitative department of experts and administrators of Tehran state universities and the sample is 32 experts from the mentioned universities who were selected by the snowball method. The statistical population in the quantitative part was 13,279 employees of the same universities and the sample in the quantitative part was 373 people using Cochran's formula and was determined by the random classification method. The tool for collecting data in the qualitative part is interviews with experts and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire. To check the reliability of the measurement model, factor loading coefficients, Cronbach's alpha and composite reliability were used. Also, average variance extracted (AVE) was used for the validity of the underlying variables. The preliminary questionnaire was modified by 32 experts and its formal and content validity and reliability were confirmed. To analyze the data in the qualitative part, metacomposition was used and in the quantitative part, fuzzy Delphi, Dimtel, MICMAC analysis and structural equations were used. Findings: Effective factors in preventing corruption by prioritizing organizational, managerial, political, judicial, individual and cultural factors are effective in preventing administrative corruption in universities. Conclusion: Educational institutions can prevent administrative and educational corruption in the form of the proposed model by identifying the components of individual, organizational, managerial, cultural, political, legal, clarification and cultural factors.

تبلیغات