آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

این مقاله با بررسی روشهای سنجش یادگیری سازمانی درصدد طراحی الگوی جامعی در این زمینه است. بدین منظور با نگرشی نظام یافته، یادگیری سازمانی در سه بخش توانمندساز ، نتایج و پیامدهای عملکرد طبقه بندی شده است. راهبرد پژوهش، پیمایش با هدف کاربردی و توسعه ای است. ابزار آن پرسشنامه ای دارای 73 گویه است که از طریق آن یازده سازه اصلی در طیف شش درجه ای لیکرت مورد سنجش قرار گرفته است. این پرسشنامه با اعمال تغییراتی برگرفته از پرسشنامه اصلاح شده ابعاد سازمان یادگیرنده (DLOQ) واتکینز و مارسیک (2004) و مقیاس بونیتس و همکاران (2002) است. به طوری که از پرسشنامه واتکینز و مارسیک به منظور سنجش فرایندها و تسهیل کنندگان یادگیری سازمانی و از ابزار بونیتس به منظور سنجش پیامدهای یادگیری استفاده شده است. نوآوری این پژوهش در تلفیق رویکردهای فرایند محور و نتیجه گرا در حوزه یادگیری سازمانی است که در مطالعات قبلی مغفول واقع شده است. جامعه پژوهش تعدادی از نیروگاههای بخش حرارتی هند و نمونه آن 502 نفر از کارکنان سطوح مدیریت میانی و ارشد هستند. از آلفای کرونباخ به منظور سنجش پایایی پرسشنامه بهره گرفته شده است که ارزش محاسبه شده 0.7 سنجه مناسبی برای آن محسوب است. هم چنین اعتبار همگرا و تمایز به کمک روشهای PLS , AVE سنجیده شده است. در پایان با توجه به تجزیه و تحلیلهای آماری الگویی نظام مند به منظور سنجش نظام یادگیری سازمانی ارائه شده به طوری که تلفیق توانمندسازها و نتایج یادگیری در سطوح فردی، گروهی و سازمانی و مرتبط نمودن آن با عملکرد سازمانی، ویژگی منحصر به فردی به الگو به عنوان اولین مطالعه صورت گرفته داده است که می تواند در فهم و تبیین ابعاد مبهم سازمانهای یادگیرنده و یادگیری سازمانی بسیار راهگشا باشد.

A Three-level Model of Organizational Learning System (Learning Enablers, Learning Outcomes, Organizational Performance)

This paper aims to develop an integrated measurement scale in this field by examining methods of organizational learning. Thus, with an organized perspective, organizational learning has been categorized into three parts including learning enablers, results and organizational outcome. The strategy of research is an evaluation with applied and developmental purpose. Its instrument is a questionnaire with 73 questions that is assessed using eleven constructs in Likret's six-degree spectrum. This paper is derived from a revised questionnaire of aspects of learning organization (DLOQ) with some changes, Watkins and Marsik (2004), Bonitos, et. al. (2002) in a way that Watkins and Marsik's questionnaire has been used to assess processes and organizational learning facilitators and Bonitos' instruments have been used to assess the outcome of learning. The innovation of this research is in its combining process-based and result-oriented procedures in the field of organizational learning which has been neglected in the previous studies. The population of the study is composed of some thermal power plants of India and its sample consists of 502 employees at the level of middle- and high-ranked managers. Cronbach's alpha was used to assess the durability of the questionnaire which a calculated value of 0.7 seems appropriate for it.in addition, the reliability of correlation and distinction has been calculated using AVE, PLS methods. In the end, by taking statistical analysis into account, an organized pattern was presented as to assess organizational learning system in such a way that combining learning enablers, learning outcomes at individual, group, and organizational level and relating them with organizational performance has given a unique feature to the model as the first study being conducted that can be really effective in understanding and clarification of vague aspects of leaning organizations and organizational learning.

تبلیغات