آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

زمینه و هدف: سبک زندگی اشرافی بر جامعه دینی در ابعاد فردی و اجتماعی آثار منفی فراوانی بر جای گذاشته و مانع پذیرش آموزه های الهی و تحقق عدالت اجتماعی است. لازمه ایجاد پلیس در تراز انقلاب اسلامی و فراهم کردن زمینه برای برپایی تمدن نوین اسلامی، مبارزه بی امان با فرهنگ اشرافیگری است. بر این اساس هدف پژوهش، تبیین جامعه شناختی مصداقهای سبک زندگی اشرافی و راهکارهای مقابله با آن در فراجا است. روش: پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، و از لحاظ روش، کیفی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه های نیمه ساختار یافته و تحلیل متون از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را مدیران، معاونان و کارشناسان شاغل در بازرسی کل فراجا تشکیل داده اند. انتخاب نمونه با روش نمون هگیری احتمالی هدفمند تا حصول کفایت و اشباع داده ها انجام گرفت که سرانجام با 30 مصاحبه، اشباع نظری به دست آمد. یافته ها: در مراحل ابتدایی پژوهش حدود 78 کد اولیه برای مصداقهای سبک زندگی اشرافی مشخص شد که از این تعداد، 48 کد گزینشی به دست آمد. در مرحله بعد چهار مضمون پایه با عناوین "نگرشی، بینشی، اعتقادی، رفتاری، سازمانی و فراسازمانی" و در مرحله بعد نیز دو مضمون سازنده )فردی و اجتماعی( شناسایی شد. در زمینه راهکارهای مقابله با اشرافیگری نیز حدود 230 کد اولیه مشخص شد که از این تعداد، 198 کد گزینشی به دست آمد. در مرحله بعد نیز دو مضمون سازنده با عناوین "راهکارهای پیشگیرانه و راهکارهای مقابله ای" شناسایی شد. نتیجه گیری: سبک زندگی سازمانی در فراجا تحت تأثیر نوع باورها )جهان بینی( و ارزشهای حاکم بر این سازمان است. دین مبین اسلام می تواند در گام نخست با ارائه جهان بینی و ایدئولوژی ویژه، زیربنای شکل دهی به زیست دیندارانه را بسازد و در مرحله بعد می توان با ارائه آداب و دستورالعمل های خاص برای همه ابعاد زندگی فردی و سازمانی )سازمان و کارکنان فراجا( به سبک زیست فردی و اجتماعی اسلامی رهنمون شد.

Sociological explanation of aristocratic lifestyle and solutions to deal with it in Faraja

Context and purpose: The aristocratic lifestyle has left a lot of negative effects on the religious society in individual and social dimensions and hinders the acceptance of divine teachings and the realization of social justice. The necessity of creating a police at the level of the Islamic revolution and providing the ground for the establishment of a new Islamic civilization is a relentless fight against the culture of aristocracy. Based on this, the aim of the research is to explain the sociological examples of the aristocratic lifestyle and the solutions to deal with it in Faraja. Method: The research is applied based on the purpose, and qualitative in terms of the method. In order to analyze data from semi-structured interviews and text analysis, thematic analysis method was used. The statistical population of the research is made up of managers, deputies and experts working in Faraja General Inspection. The selection of the sample was done with the purposeful probability sampling method until the sufficiency and saturation of the data was achieved, and finally theoretical saturation was achieved with 30 interviews. Findings: In the initial stages of the research, about 78 primary codes for examples of aristocratic lifestyle were determined, of which 48 selective codes were obtained. In the next stage, four basic themes with the titles "attitude, insight, belief, behavior, organizational and extra-organizational" were identified, and in the next stage, two constructive themes (individual and social) were identified. About 230 primary codes were identified in the field of solutions to deal with elitism. Out of this number, 198 selective codes were obtained. In the next step, two constructive themes were identified with the titles of "preventive solutions and countermeasures". Conclusion: Organizational lifestyle in Faraja is influenced by the type of beliefs (worldview) and values. is the ruler of this organization. In the first step, the religion of Islam can create the basis for shaping religious life by presenting a special worldview and ideology, and in the next step, it can be done by providing specific customs and instructions for all aspects of individual and organizational life. (organization and employees of Faraja) was guided to Islamic personal and social lifestyle.

تبلیغات