آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

زمینه و هدف : مهمترین اهداف و راهبرد از تأسیس دفتر نظارت همگانى جلب اعتماد شهروندان و بهبود عملکرد سازمانی کارکنان ناجا بوده است. این پژوهش به مطالعه نقش دفتر نظارت همگانی در اصلاح فرآیند عملکرد سازمانی کارکنان فرماندهی انتظامی استان مازندران پرداخته است. روش: این پژوهش، از حیث هدف کاربردی است و روش انجام پژوهش به صورت پیمایشی بوده و جامعه آماری این تحقیق، شامل مدیران میانی ستادی و پلیس های تخصصی فرماندهی انتظامی استان مازندران به تعداد 126 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 95 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته نقش نظارت همگانی و پرسشنامه استاندارد هرسی و گلداسمیت(1980) عملکرد سازمانی می باشد. پایایی سوالات به ترتیب 0.75  و 0.82 مورد سنجش و تایید قرارگرفت، داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS به دو روش توصیفی و استنباطی(آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون فریدمن) تحلیل شده اند.  یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که دفتر نظارت همگانی در اصلاح عملکرد سازمانی کارکنان اثرگذار می باشد. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد که مولفه های دفتر نظارت همگانی در اصلاح عملکرد سازمانی کارکنان ناجا اثرگذار می باشد. با توجه به آزمون فریدمن نیز به ترتیب بیشترین میانگین اختصاص به مولفه ایفای نقش بازدارندگی، جلب مشارکت مردمی و در نهایت فراهم نمودن بستر تصمیم گیری قرار داشته است.  نتیجه گیری:  نتایج نشان می دهد که برای عملکرد بهترکارکنان، نیاز به نهادی است که این خواست اجتماعی را هدایت و محقق سازد که دفتر نظارت همگانی به عنوان نهادی پاسخگو و نظارت های غیررسمی شهروندان مطرح می باشد. ضمن اینکه این دفتر می تواند در اصلاح عملکرد سازمانی کارکنان در فراجا موثر باشد.

The role of public monitoring center in reforming the organizational performance process of Mazandaran police command staff.

Background and purpose: The most important goals and strategy of establishing the public monitoring office is to gain the trust of citizens and improve the organizational performance of FARAJA employees. This research has studied the role of public supervision office in improving the organizational performance process of Mazandaran police command staff. Method: The research in terms of its practical purpose, and its survey method, and its statistical population includes 126 middle managers of the headquarters and specialized police of Mazandaran Province Police Command, of which 95 were randomly selected by using Cochran's formula. The data collection tool is the questionnaire created by the researcher on the role of public supervision and the organizational performance standard questionnaire of Hersi and Goldsmith (1980). The reliability of the questions was measured and confirmed as 0.75 and 0.82 respectively, the data using SPSS software has been analyzed by two descriptive and inferential methods (Kolmogrove- Smirnov test, Pearson correlation coefficient, regression and Friedman test). Findings: The findings of the research indicate that the public monitoring office is effective in improving the organizational performance of employees. Also, the results of the research show that the components of the public supervision office have an effect on improving the organizational performance of the employees of NAJA. According to the Friedman test, the highest mean is assigned to the component of playing the role of deterrence, attracting public participation and finally providing a platform for decision making. Conclusion: The results show that for the better performance of employees, an institution is needed to guide and realize this social demand. The Office of Public Supervision is a responsible institution and provides informal supervision of citizens. In addition, this office can be effective in improving the organizational performance of employees in FARAJA.

تبلیغات