آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

این مقاله با هدف شناسایی عوامل فردی و سازمانی مؤثر در فرسودگی شغلی فرماندهان کوپ و تأثیرآن بر عملکرد آنان انجام شده است. پژوهش بر مبنای رویکرد روشهای آمیخته (ترکیبی) انجام شده است؛ لذا، داده ها از طریق ترکیب دو روش مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که با روش تحلیل معادلات ساختاری و رگرسیون چند متغیره اجرا شد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش در مرحله کیفی از بین استادان دانشگاهی متخصص و خبرگان ستادی و اجرایی ناجا انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی فرماندهان کوپ 15 استان کشور در سال 1395 بود. نتایج نشان داد که عوامل فردی بر فرسودگی شغلی فرماندهان کوپ تأثیر ندارد؛ اما عوامل سازمانی شامل حجم کار و نوبت کاری و حقوق بر فرسودگی شغلی و در نهایت بر ارتباط فرسودگی شغلی و عملکرد فرماندهان کوپ و به طور متوسط به میزان 0.49- و در جهت معکوس تأثیر دارد.

A Study of Individual and Organizational Factors Influencing Occupational Burnout

occupational burnout is one of the fundamental factors in reducing performance. Recognition and prevention of burnout will play an important role in increasing job performance. This paper aims at identifying the individual and organizational factors affecting the burnout of the police station and checkpoint commanders and their impact on their performance. The present study is based on the approach of mixed methods. So, the data were collected by combining two methods of interview and questionnaire. This research was applied in the field of applied research, which was implemented using structural equation analysis and multivariate regression analysis. The population studied in this research was selected in the qualitative stage among the faculty members of the university and the experts of NAJA. The statistical population in the quantitative stage included provinces of the country. The results showed that organizational factors including workload and work shift and salaries has reverse effect of -0.49 on burnout and the relationship between occupational burnout and the performance of the commanders of police stations and checkpoints.

تبلیغات