آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

ویژگی سازمانهای امروزی، پویایی و پیچیدگی، ابهام و سنت گریزی است. از این رو، داشتن نیروی انسانی توانمند و کارآم،د که بنیان ثروت ملی و داراییهای حیاتی سازمان به شمار می آید، منافع بسیار زیادی برای سازمانها، شرکتها و بنگاه های اقتصادی دارد. هدف این مقاله، بررسی رابطه یادگیری سازمانی با توانمندسازی فرماندهان و مدیران ناجا است. فرضیات پژوهش به بررسی رابطه یادگیری سازمانی با هر یک از ابعاد توانمندسازی می پردازد. جامعه آماری این تحقیق، فرماندهان ستادی ناجا با درجه سرتیپی و بالاتر است که 115 نفر را شامل می شود. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری گروهی استفاده شد و تعداد اعضای نمونه 42 نفر به دست آمد. نتایج نشان می دهد که ابعاد یادگیری سازمانی و توانمندسازی بین فرماندهان و مدیران ناجا وجود دارد. بنابراین سازمان ناجا سازمانی یادگیرنده است. هم چنین نتایج تحقیق حاکی است که یادگیری سازمانی با توانمندسازی ارتباط مستقیم و رابطه معنی داری دارد.

Investigating the Relationship between Organizational Learning and Empowerment of NAJA Commanders and Managers

Features of modern organizations include dynamicity and complexity as well as ambiguity and unconventionality. Thus, enjoying empowered and efficient personnel, which are considered as the foundation of national wealth and critical assets at any organization, brings many benefits for organizations, businesses and economic agencies. This article aims to study the relationship between organizational learning and empowerment of NAJA commanders and managers. Research hypotheses are concerned with the relationship between organizational learning and each aspect of empowerment. The statistical population comprises 115 NAJA staff commanders (brigadier generals and higher ranks). Group sampling method was used for selection of the statistical sample, and it thus provided 42 subjects. Results suggest that aspects of organizational learning and empowerment exist among NAJA commanders and managers; therefore, NAJA is a learning organization. They also reveal that there is a direct and significant relation between organizational learning and empowerment.

تبلیغات