آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

زمینه و هدف: امروزه اهمیت بحث مسئولیت اجتماعی در سازمان ها افزایش یافته است. از طرفی، شفافیت سازمانی یکی از رویکردهایی است که می تواند در زمینه ارتقای مسئولیت اجتماعی استفاده گردد که البته نسبت به ابعاد مختلف آن آگاهی و شناخت کافی وجود ندارد. از این رو، هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل مسئولیت اجتماعی شرکتی با رویکرد شفافیت سازمانی در سازمان تامین اجتماعی است. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی-توسعه ای و از نظر روش، ترکیبی (کیفی- کمی) است. در مرحله کیفی تحقیق، از روش تحلیل تم برای طراحی مدل تحقیق استفاده شد. بدین منظور با 27 نفر از خبرگان که به صورت هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. در بخش کمی نیز با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS به سنجش و اعتبارسنجی الگوی تحقیق پرداخته شد. بدین منظور با ابزار پرسشنامه از 167 نفر از مدیران و متخصصان سازمان تامین اجتماعی در شهرستان تهران که با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعیین شدند، نظرخواهی شد. یافته ها: بر اساس نتایج تحلیل تم، 6 بعد مسئولیت پذیری اقتصادی، استراتژیک، قانونی، اخلاقی و دینی، نوع دوستانه و زیست محیطی و همچنین 5 دسته راهبرد برای ارتقای مسئولیت اجتماعی با رویکرد شفافیت سازمانی شامل راهبردهای مدیریتی، مالی، ساختاری، تکنولوژی و مدیریت منابع انسانی شناسایی و بر اساس یافته های مدل سازی معادلات ساختاری، کلیه عوامل شناسایی شده تایید شدند، همچنین، مقدار ضریب تعیین محاسبه شده برای راهبردها و اقدامات شفافیت مقدار 692/0 و برای متغیر پیامدها 716/0 است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که در راستای ارتقای مسئولیت اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی، بهره گیری از رویکرد شفافیت سازمانی، دارای اثربخشی مطلوبی است. همچنین، استفاده از رویکرد شفافیت می تواند پیامدهای متعددی را ایجاد کرده و ضمن ارتقای عملکرد سازمانی، وجهه و اعتبار این سازمان را در بین جامعه و ذینفعان ارتقاء دهد.

Designing a corporate social responsibility model with an organizational transparency approach

Background and purpose: Nowadays, the importance of discussing social responsibility in organizations has increased. On the other hand, organizational transparency is one of the approaches that can be used in the field of promoting social responsibility, although there is not enough knowledge and understanding about its various dimensions. Therefore, the aim of this research is to design a corporate social responsibility model with an organizational transparency approach in the social security organization. Method: This research is applied-developmental in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of method. In the qualitative phase of the research, the theme analysis method was used to design the research model. For this purpose, a semi-structured interview was conducted with 27 experts who were selected purposefully. In the quantitative part, the measurement and validation of the research model was done with the method of structural equation modeling and Smart PLS software. For this purpose, 167 managers and specialists of the social security organization in Tehran, who were determined by simple random sampling method, were asked for their opinion using a questionnaire. Findings: Based on the results of theme analysis, there are 6 dimensions of economic, strategic, legal, ethical and religious, altruistic and environmental responsibility, as well as 5 categories of strategies for promoting social responsibility with an organizational transparency approach, including managerial, financial, structural, technology and management strategies. Human resources were identified and based on the findings of structural equation modeling, all identified factors were confirmed, also, the value of the coefficient of determination calculated for transparency strategies and measures is 0.692 and for the outcomes variable is 0.716. Conclusion: The results showed that in order to promote social responsibility in the social security organization, using the organizational transparency approach has a favorable effectiveness. Also, the use of the transparency approach can create many consequences and, while improving the organizational performance, improve the image and credibility of this organization among the society and stakeholders.

تبلیغات