رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری

رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری

رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری سال 7 تابستان 1402 شماره 25

مقالات

۱.

واکاوی پیشران های کلیدی تدوین استراتژی های منابع انسانی: چالش ها و برنامه های اجرایی

کلید واژه ها: استراتژی منابع انسانی چالش برنامه های اجرایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 690 تعداد دانلود : 74
هدف اصلی مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ایجاد دیدگاه کلان و متمایزی است که امکان پرداختن به مسائل اساسی سرمایه های انسانی سازمان را فراهم آورد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی موجب بهره مندی سازمان از سرمایه های انسانی خلاق، نوآور و خودانگیخته در تلاش برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار می شود. مطالعه ی پیش رو با بهره گیری از مدل تحلیل کسب و کار سازمانی، تکنیک تحلیل سوات و اتکا به مدل های بلوغ قابلیت های نیروی انسانی به احصای نقاط قوا و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای منابع انسانی سازمان پرداخته است. یافته های پژوهش به واکاوی پیشران های کلیدی تدوین استراتژی های منابع انسانی شامل استراتژی توسعه و مدیریت دانش در راستای توانمندسازی سرمایه های انسانی (برنامه ریزی در راستای تاثیر فرآیند اشتراک و انتقال دانش، طراحی و استقرار نظام مدیریت دانش سازمانی و ارتقای کیفیت برنامه های آموزش و توسعه ی سازمانی)، استراتژی ساماندهی خدمات پشتیبانی - رفاهی، ایمنی و نگهداشت سرمایه انسانی (ایمنی و نگهداشت سرمایه انسانی، افزایش رضایت کارکنان و افزایش سطح سلامت کارکنان)، استراتژی ترویج الگوی تعالی منابع انسانی و ارتقای فرهنگ سازمانی (شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود و ارتقای مستمر عملکرد سازمانی در حوزه منابع انسانی)، استراتژی برنامه ریزی، انتخاب، جذب و ارتقای سرمایه های انسانی (طراحی و بهسازی نظام جذب و استخدام سرمایه های انسانی)، استراتژی بکار گیری فناوری های نوین جهت توسعه ارتباطات در حوزه سرمایه انسانی (ایجاد و مستندسازی بانک های اطلاعاتی قوانین و بخشنامه ها و دستورالعمل ها و ساماندهی سامانه های موجود در حوزه ی منابع انسانی در قالب داشبورد منابع انسانی سازمان)، استراتژی پرداخت و جبران خدمات سرمایه های انسانی (بهسازی نظام جبران خدمات کارکنان سازمان)، استراتژی ساماندهی منابع فیزیکی و انسانی در راستای اصلاح وضعیت موجود (افزایش رضایت کارکنان سازمان) و استراتژی ارزیابی عملکرد و ارتقای مشارکت کارکنان (طراحی نظام انگیزش کارکنان مبتنی بر انگیزش های درونی و بیرونی و طراحی نظام مدیریت عملکرد کارکنان و مرتبط سازی با نظام پاداش و مزایای سازمانی) منجر گردید.
۲.

بررسی رابطه زیست اقلیم مدرسه و مسئولیت پذیری با رفتار شهروندی محیط زیست دانش آموزان متوسطه دوم شهر گرگان

کلید واژه ها: زیست اقلیم مدرسه مسئولیت پذیری رفتار شهروندی محیط زیست

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 344 تعداد دانلود : 374
هدف از مقاله حاضر بررسی رابطه زیست اقلیم مدرسه و مسئولیت پذیری با رفتار شهروندی محیط زیست دانش آموزان متوسطه دوم شهر گرگان می باشد. روش از لحاظ هدف کاربردی و تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دوم دبیرستان و طبق آمار اداره آموزش و پرورش شهر گرگان، تعدادکل جامعه دانش آموزان متوسه دوم (12717) نفر می باشد. نمونه آماری در این تحقیق با استفاده از فرمول مورگان تعیین شده و حجم نمونه آن با استفاده از روش نمونه گیری کرجسی و مورگان (375) نفر را در بر گرفته شده است. شیوه نمونه گیری در این پژوهش، روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و تحلیل فرضیات با استفاده از نرم افزار SPSS و PLS انجام شده است، روش تجزیه و تحلیل در بخش توصیفی با استفاده از جداول، نمودارها، بیان فراوانی و آماره های توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد انجام شده است. آزمون مورد استفاده در در بخش استنباطی تحقیق نیز پس از تائید طبیعی بودن توزیع داده های تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده و در صورت عدم طبیعی بودن توزیع داده ها، با آزمون های ناپارامتریک انجام شده است، نتایج نشان داد که بین فرضیه اول و دوم بین مولفه های زیست اقلیم (مشوّق های زیست محیطی، محتوای درسی، علاقه به فعالیت های زیست محیطی، دانش زیست محیطی، هنجار اخلاقی زیست محیطی، نگرش زیست محیطی) و رفتار شهروندی محیط زیست و همچنن بین مسئولیت پذیری با رفتار شهروندی محیط زیست دانش آموزان متوسطه دوم شهر گرگان رابطه نیز رابطه معناداری مشاهده شده است.
۳.

رابطه استفاده از شبکه اجتماعی و وابستگی به اینترنت با هویت ملی دانش آموزان (نمونه موردی: دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان گرگان)

نویسنده:

کلید واژه ها: شبکه اجتماعی وابستگی به اینترنت هویت ملی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 645 تعداد دانلود : 71
تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی رابطه استفاده از شبکه اجتماعی و وابستگی به اینترنت با هویت ملی دانش آموزان بپردازد، تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد، جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان مقطع دختر دبیرستان های شهرستان گرگان می باشد (250N =) که با استفاده از جدول مورگان اقدام به انتخاب 148 نفر به عنوان حجم نمونه آماری نموده ایم که با استفاده از پرسشنامه به بررسی رابطه ی بین متغییرهای تحقیق و اندازه گیری آن اقدام نموده ایم که؛ ابزار اندازه گیری برای سنجش استفاده از شبکه های اجتماعی از پرسشنامه اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی استفاده شد، این پرسشنامه محقق ساخته می باشد و دارای ۳۰ سوال بوده و هدف آن ارزیابی اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی از ابعاد مختلف (ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان، توسعه مشارکت های اجتماعی، تبلیغات هدفمند اینترنتی، آموزش، شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی افراد، تاثیرات منفی رفتاری) می باشد. شیوه نمره گذاری آن بر اساس طیف لیکرت ۵ گزینه ای است. همچنین برای اندازه گیری هویت ملی از پرسشنامه استاندارد هویت ملی که دارای 25 سوال 5 لیکرتی می باشد استفاده شده است. ابزار اندازه گیری برای سنجش وابستگی به اینترنت از تست وابستگی به اینترنت یانگ دارای ۲۰ گویه لیکرتی پنج قسمتی است که خصوصیات روانسنجی آن در جامعه ایرانی تایید شده است، روایی و پایایی تحقیق با استفاده از روش آلفای کرونباخ 84/0 در نظر گرفته شده که قابل قبول می باشد، به طور کلی می توان گفت که بین متغییرهای مستقل و وابسته ی تحقیق و مولفه های آن ها رابطه ی معناداری وجود دارد.
۴.

ارائه و تحلیل کنترل امنیت در رایانش ابری با رویکرد افزایش پایداری مناسب در ذخیره سازی داده ها

کلید واژه ها: رایانش ابری امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات حریم خصوصی مراکز داده تهدیدات امنیتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 325 تعداد دانلود : 575
هدف اصلی این تحقیق ارائه و تحلیل کنترل امنیت در رایانش ابری با رویکرد افزایش پایداری مناسب در ذخیره سازی داده ها است. فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای تأثیر مستقیم در همه بخش های یک سازمان است . رایانش ابری به عنوان یک فناوری نوظهور توانسته با به اشتراک گذاری منابع و برنامه های کاربردی می ان ک اربران، مح یط انعط افپ ذیر و قدرتمندی را در سازمانها ایجاد نماید. رایانش ابری به مجموعه ای از سرورها اطلاق می گردد که می توانند از راه دور و از طریق اینترنت در زمان مناسب قابل دسترسی باشند. این فناوری بسیار کارآمد، محلی برای ایجاد، ذخیره سازی و دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران است با افزایش استفاده از رایانش ابری، مسائل امنیتی در مقیاس رو به رشد نمایان می شوند. مهم این است که این مسائل امنیتی برای کمک به کاربردهای وسیع تر رایانش ابری حل شود افزایش تعداد حوادث مربوط به امنیت در ابرها، سازمان ها را ملزم می سازد تا به راهکارهای بهبود و ارتقای ابرهای مورداستفاده خود بپردازند و از اطلاعات حساس خود به طور فعال محافظت کنند. رایانش ابری پتانسیل قابل توجه و چشمگیری در ارائه منابع در جریان قدرتمند، مقرون به صرفه، منعطف و با قابلیت مدیریت آسان در اینترنت دارد. رایانش ابری به واسطه استفاده بهینه و مشترک قابلیت های منابع سخت افزاری را به میزان زیادی افزایش می دهد. ویژگی های مزبور سازمان ها و کاربران فردی را ترغیب نموده تا اپلیکیشن ها و سرویس های شان را به محیط ابری منتقل کنند. با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی ها و تنوع نیاز کاربران در حوزه فناوری اطلاعات، جایگاه رایانش ابری نمود بیشتری پیدا می کند. چرا که گسترش زیر ساخت محاسباتی در هر سازمان نیازمند صرف هزینه و زمان و نیروی انسانی بسیاری است که گاهی در توان عملیاتی یک سازمان نمی گنجد. از این رو سازمان ها برای پیشبرد اهداف خود تمایل به استفاده از چنین تکنولوژی هایی دارند. در اصل پایگاه داده ها و برنامه های نرم افزاری به سمت مراکز داده بزرگ ابر حرکت داده می شوند که مدیریت داده و سرویس های آن به طور کامل قابل اعتماد نیست. به همین دلیل شرکت ها با وجود اینکه محاسبات ابری امکانات وسیعی در اختیار آن ها قرار می دهد، تمایلی به گسترش تجارت خود در ابر ندارند. امنیت داده در ابر یکی از موضوعات مهمی می باشد که اثرات آن مانع از به کار گرفته شدن محاسبات ابری می شود؛ اما علی رغم امکانات خوبی که رایانش ابری در اختیار کاربر می گذارد مسائل امنیتی است که در ابعاد مختلف آن را تحت تأثیر قرار می دهد که این تهدیدات شامل موارد مختلف از جمله حمله ی هکرها، آسیب پذیری ها، از دست دادن داده ها، حریم خصوصی و خیلی موارد دیگر است که از جمله موانع رشد و گسترش آن است . در واقع یکی از چالش های این فناوری نو ظهور امنیت آن است که در این تحقیق به این چالش پرداخته می شود.
۵.

بررسی تاثیر انعطاف پذیری مالی و تصمیمات سرمایه گذاری بر توان سود سهام در شرکتها

کلید واژه ها: متغیرهای انعطاف پذیری مالی تصمیمات سرمایه گذاری توان سود سهام اندازه شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 462 تعداد دانلود : 444
کسب بازدهی مازاد بر بازدهی بازار با درنظر گرفتن سایر شرایط مانند ریسک یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های مالی می باشد. در واقع حداکثرکردن سود و بازده سهامداران با مدیریت بر منابع و مصارف و با اجرای سیاست های صحیح از وظایف و اهداف مدیریت مالی می باشد. در این تحقیق تأثیر متغیرهای انعطاف پذیری مالی و تصمیمات سرمایه گذاری بر توان سود سهام در 248 شرکت از شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از داده های ترکیبی (ترکیب سری زمانی و مقطعی)، نسبت اهرم سرمایه گذاری های شرکت به دارایی های ثابت، شاخص قیمت سهام، شاخص قیمت بازار و حجم کل دارایی های شرکت طی دوره زمانی 1395-1400 مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفته است. مدل تصریحی مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها در این مطالعه برآورد مدل رگرسیونی با استفاده از تکنیک اقتصادسنجی پانل دیتا می باشد؛ و به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش و یافتن روابط خاص میان متغیرها از روش آمار توصیفی استنباطی و از نرم افزار Eveiws استفاده شده است. بطوری که یک مدل خطی ارتباط بین متغیرهای انعطاف پذیری مالی و تصمیمات سرمایه گذاری بر توان سود سهام را تشریح می کند. نتایج حاصل از برآورد پارامترها در مدل رگرسیون در مطالعه حاضر نشان می دهد که ضریب برآورد شده متعلق به متغیرهای مستقل، از لحاظ آماری معنی دار بوده لذا متغیرهای انعطاف پذیری مالی و تصمیمات سرمایه گذاری در شرکتها پتانسیل تأثیرگذاری بر توان سود سهام را دارند اما نحوه اثرگذاری متغیرهای فوق بر توان سود سهام در شرکت های کوچک و بزرگ یکسان نمی باشد.
۶.

تاثیر اینترنت اشیا بر سیستم های آینده حسابداری

کلید واژه ها: حسابداری اینترنت اشیا سیستم اطلاعات حسابداری فناوری اطلاعات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 864 تعداد دانلود : 272
هدف این پژوهش بررسی تأثیر اینترنت اشیا بر سیستم های آینده حسابداری است. روش پژوهش مورد استفاده رویکرد کتابخانه ای و تحلیل محتوا است که از طریق بررسی ادبیات موجودِ مطالعات کتابخانه ای در حوزه مربوطه، انجام پذیرفته است. سیستم اطلاعات حسابداری نقش بسیار مهمی در شرکت ها ایفا می کند. بهینه سازی سیستم اطلاعات حسابداری در شرکت ها می تواند نقطه ضعف شرکت ها را شناسایی کند و مبنای نظری را جهت بهبود کارایی کنترل و رقابت فراهم آورد. از طرفی درک مثبت از اینترنت اشیا می تواند عملکرد شغلی افرادی را که در حوزه حسابداری فعالیت دارند افزایش دهد زیرا با بکارگیری اینترنت اشیا در کنار هوش مصنوعی می توان از داده های پردازش شده و تجزیه وتحلیل این داده ها جهت بهبود کارایی، اثربخشی و تطبیق در حسابداری استفاده کرد. همچنین، بهینه سازی سیستم اطلاعات حسابداری بررسی های نظارتی را کاهش می دهد و محیط کاری را بهبود می بخشد؛ البته در این زمینه محدودیت ها و ریسک هایی نیز وجود دارد.
۷.

بررسی تاثیر تنوع هیئت مدیره بر عملکرد مالی و افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: عملکرد مالی تنوع هیئت مدیره مسئولیت اجتماعی شرکتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 78 تعداد دانلود : 812
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تنوع هیئت مدیره بر عملکرد مالی و افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته و از نظر روش نیز در دسته تحقیقات همبستگی محسوب می گردد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، از روش کتابخانه ای استفاده شد. در بخش داده های پژوهش از طریق جمع آوری داده های شرکت های نمونه با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. برای این مهم جامعه آماری پژوهش، شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1394-1400 (7 سال) است که شرایط شرکت را داشته باشد. بنا به محدودیت های تعریف شده در پژوهش شرکت های حائز شرایط 133 شرکت جمع آوری گردید برای آزمون فرضیه ها؛ از رگرسیون چندمتغیره برای تائید و رد فرضیه های تحقیق (نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است. نتایج نشان داد که تنوع هیئت مدیره بر عملکرد مالی تاثیرمثبت و معناداری دارد و تنوع هیئت مدیره بر افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکتی تاثیر معناداری ندارد.
۸.

تحلیل تأثیر بیش اعتمادی و اجتناب مالیاتی مدیران بر کیفیت گزارشگری مالی و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: کیفیت گزارشگری مالی مدیریت سود بیش اعتمادی مدیران اجتناب مالیاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 391 تعداد دانلود : 303
سود به عنوان یکی از اساسی ترین و مهم ترین اقلام صورت های مالی در تصمیم گیری های مالی و اقتصادی محسوب می شود که توسط افراد بسیاری موردتوجه قرار می گیرد؛ اما گاهی اوقات مدیران به دلیل حداکثر کردن منافع خود، ممکن است سود را طوری گزارش کنند که با هدف تأمین منافع عمومی استفاده کنندگان مغایرت داشته باشد. به مجموعه اقداماتی که مدیران در جهت آراستن اطلاعات برای دستیابی به اهداف خاص انجام می دهند، مدیریت سود اطلاق می شود. گزارشگری مالی، اطلاعات خاص یک شرکت را از دیدگاه مدیریت دسته بندی می کند و آن را به صورت معنی دار برای استفاده کنندگان ارائه می نماید و سرمایه گذاران، اعتباردهندگان بالقوه و مشاوران آن ها از آن به عنوان مبنا و اساسی برای تصمیم گیری جهت تخصیص سرمایه استفاده می کنند. نقش اصلی گزارشگری مالی، انتقال اثربخش اطلاعات به افراد برون سازمانی به روشی معتبر و به موقع است. بر اساس مطالب بیان شده، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین بیش اعتمادی و اجتناب مالیاتی مدیران بر کیفیت گزارشگری مالی و مدیریت سود می پردازد. به منظور دستیابی به هدف فوق، اقدام به تدوین چهار فرضیه شد. بر این اساس به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، نمونه ای متشکل از 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1392 الی 1398 انتخاب شد. جهت آزمون فرضیه های پژوهش نیز از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر داده های ترکیبی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که ارتباط منفی بین بیش اعتمادی و اجتناب مالیاتی مدیران بر کیفیت گزارشگری مالی برقرار است بدین معنی که با افزایش بیش اعتمادی و اجتناب مالیاتی مدیران، کیفیت گزارشگری مالی کاهش خواهد یافت؛ علاوه بر این، بین بیش اعتمادی و اجتناب مالیاتی مدیران بر مدیریت سود ارتباط مثبت و معناداری برقرار است بدین معنی که با افزایش بیش اعتمادی و اجتناب مالیاتی مدیران، مدیریت سود افزایش خواهد یافت.
۹.

شناسایی و بهبود شایستگی های اعضای هیئت علمی دانشگاه (مورد مطالعه دانشگاه پیام نور)

کلید واژه ها: تحلیل مضمون عوامل سازمانی شایستگی های اخلاقی تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 348 تعداد دانلود : 152
روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزار سازی بود. روش پژوهش کیفی ، مطالعه موردی کیفی و مشارکت کنندگان بالقوه شامل ١٧ نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده های تربیت بدنی بودند. رویکرد نمونه گیری، هدفمند و روش نمونه گیری صاحب نظران کلیدی بود. ابزار پژوهش مصاحبه نمیه ساختارمند بود و تحلیل مضمون در این بخش ، دو مضمون فراگیر شایستگی اخلاقی درونی و بیرونی و چهار مضمون عوامل سازمانی و عوامل محیطی (درونی ) و عوامل سازمانی و محیطی (بیرونی ) و نود و هشت مضمون پایه را درباره شایستگی های اخلاقی اعضای هیئت علمی دانشکده های تربیت بدنی ایران کشف نمود. در بخش کمی روش تحقیق توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری مورد مطالعه کلیه اعضای هیات علمی دانشکده ها و گروه های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده های سراسری می باشد. که طبق آخرین آمار ٣٨ مرکز آموزشی می باشد که جامعه اماری این تحقیق ٣٦٩ نفر بوده است که تعداد نمونه آماری آن بر اساس فرمول کوکران ١٨٩ نفر محاسبه شد. ابزار مورد استفاده در بخش کمی ، مقیاس محقق ساخته بر اساس شبکه مضامین بخش کیفی بود. تحلیل کمی با تحلیل عامل تاییدی برای تعیین اعتبار الگو انجام شد. نتایج بخش کمی با استفاده از تحلیل عامل مرتبه اول و دوم نشان داد که الگوی شایستگی اخلاقی اعضای هیئت علمی دانشگاه های تربیت بدنی دارای روایی سازه است . همچنین عوامل محیطی و سازمانی (درونی و بیرونی ) تأثیر معناداری بر الگوی شایستگی های اخلاقی اعضای هیئت علمی دانشگاه های تربیت بدنی دارا هست .
۱۰.

بررسی تاثیر کیفیت سود بر وجوه نقد نگهداری شده با تاکید بر نقش ارزش شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: کیفیت سود نگهداری وجه نقد ارزش شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 270 تعداد دانلود : 302
کیفیت سود از عوامل مهم و تأثیرگذار بر میزان نگهدارى وجه در نقد شرکتها است. نتایج برخى از پژوهش هاى قبلى نشان داده است که افزایش کیفیت اطلاعات حسابدارى، باعث کاهش میزان نگهدارى وجه نقد شرکتها مى گردد. از این رو، هدف اصلى مقاله حاضر، بررسى رابطه کیفیت سود (متغیر مستقل) و میزان نگهدارى وجه نقد (متغیر وابسته) و ارزش شرکت (متغیر تعدیلی) و در بورس اوراق بهادار تهران است. جامعه آماری شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. قلمرو زمانی پژوهش یک دوره 5 ساله از سال 1396 تا 1400 و نمونه آماری پژوهش شامل 158 شرکت غیرمالی است که به روش حذف سیستماتیک انتخاب گردید که با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره مورد آزمون با استفاده از نرم افزارهای EXCEL و EVIEWS قرار گرفته است. یافته های فرضیه های فرعی اول بین کیفیت سود و وجوه نقد نگهداری شده و فرضیه دوم کیفیت سود و ارزش شرکت نشان می دهد که تاثیر مثبت و معناداری دارد.
۱۱.

بررسی تأثیر کمیته حسابرسی بر کیفیت حسابرسی با در نظر گرفتن نوع صنعت، ملاحظات حقوقی و تنوع جنسیتی

کلید واژه ها: تنوع جنسیتی کمیته حسابرس کیفیت حسابرسی صنعت حسابرس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 849 تعداد دانلود : 431
کمیته حسابرسی از اجزای ارکان راهبردی بنگاه تلقی می شود و عاملی تعیین کننده در روند گزارشگری مالی است که اعتبار صورت های مالی حسابرسی شده را افزایش می دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تخصص صنعت حسابرس، تخصص کمیته حسابرسی و تنوع جنسیتی بر کیفیت حسابرسی (شواهدی از شرکت های بورس اوراق بهادار تهران) است برای دستیابی به این هدف نمونه ای متشکل از ۱۳۹ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1394 تا 1400 در نظر گرفته شد. در این راستا و با استفاده از نرم افزار EVIEWS نسخه 10 و با استفاده از داده های ترکیبی و به روش رگرسیون خطی چند متغیره نسبت به آزمون فرضیه اقدام نمودیم که نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که بین تخصص صنعت حسابرس و کیفیت حسابرسی رابطه مثبت یافت شد درحالی که بین تخصص حقوقی حسابرس و کیفیت حسابرسی تنوع جنسیتی کمیته حسابرس و کیفیت حسابرسی رابطه مورد تأیید قرار نگرفت.
۱۲.

ارتباط سود سهام اعلام شده با بازده سهام

کلید واژه ها: سود سهام اعلام شده بازده سهام بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 889 تعداد دانلود : 371
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین سود سهام اعلام شده با بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. قلمرو زمانی این تحقیق سال های 1390 تا 1394 است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی، بر اساس ماهیت داده ها از نوع تحقیق کمی و بر اساس اهداف نیز از نوع تحقیق کاربردی به حساب می آید. از بین 520 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از حذف سیستماتیک تعداد 107 شرکت به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردید. نرم افزار مورد استفاده در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، نرم افزار ایویوز 8 بوده است. نتایج تحقیق نشان داد، بین سود سهام اعلام شده با بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معناداری وجود دارد.
۱۳.

نقش سیستم حسابداری و حسابرسی در نظام مالی شهرداری ها

کلید واژه ها: سیستم ساختار حسابداری حسابرسی نظام مالی شهرداری ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 941 تعداد دانلود : 296
شهرداری نهادی عمومی غیر دولتی است که واجد شخصیت حقوقی مستقل بوده و به حکم قانون مامور به انجام خدمات عمومی شده است و وظایف نهاد شهرداری به گونه ای است که وصف عمومی بودن بر ویژگی غیر دولتی بودن این موسسه تفوق پیدا نموده و منجر به این شده که شهرداری در قلمرو نهادهایی قرار گیرد که وسواس و توجه حاکمیت نسبت به انجام وظایف آن همسان با نهادهای عمومی و دولتی باشد. روش تحقیق به صورت تحلیلی و توصیفی انجام پذیرفته و همچنین به منابع و متون معتبر کتابخانه ای، استنادی و شبکه جهانی اینترنت نیز مراجعه شده است و سعی در بررسی نقش سیستم حسابداری و حسابرسی در نظام مالی شهرداری ها می باشد. سیستم حسابداری و حسابرسی در نظام مالی شهرداری ها به دنبال شناسایی و ثبت کلیه هزینه ها و درآمدها بر اساس تحقق و تحمل آنها می باشد تا از طریق آن بتوان به شکل هدفمند به محاسبه بهای تمام شده خدمات در شهرداری بپردازد و یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی شهرداری ها، مشخص نبودن پست های سازمانی، وظایف و کارکرد آنها برای خود و شهروندان است.
۱۴.

واکاوی و بررسی روش های بودجه ریزی و بودجه نویسی در شهرداری ها با تاکید بر بهره وری بودجه ریزی عملیاتی به جای بودجه ریزی سنتی

کلید واژه ها: روش های بودجه ریزی بودجه نویسی سنتی عملیاتی شهرداری ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 535 تعداد دانلود : 168
بودجه بندی و بودجه ریزی در شهرداری از جزء شاهرگ هاتی حیاتی در سازمان است و تنظیم برنامه و بودجه و تفریغ بودجه و نحوه تفکیک وظایف و فعالیت ها و انطباق بودجه با برنامه و همچنین طرز برآورد درآمد و هزینه به موجب دستورالعملی خواهد بود که به وسیله وزارت کشور تصویب و ابلاغ می شود. از سوی دیگر از آنجا که در سیستم بودجه ریزی سنتی عوامل مهمی چون اثربخشی، کارایی، صرفه جویی و بازدهی در قبال صرف منابع نادیده گرفته می شوند لذا از منابع به درستی استفاده نشده و حتی به هدر می روند. روش تحقیق به صورت تحلیلی و توصیفی انجام پذیرفته و همچنین به منابع و متون معتبر کتابخانه ای، استنادی و شبکه جهانی اینترنت نیز مراجعه شده است و هدف آن تحلیل و بررسی روش های بودجه ریزی و بودجه نویسی در شهرداری ها می باشد. با توجه به تحولات بودجه و قانون محاسبات عمومی کشور، بکارگیری بودجه سنتی مستلزم رعایت قوانین مندرج در قانون محاسبات عمومی کشوری است، لذا یکی از راه کارهای مطرح جهت استفاده و مدیریت بهتر بودجه استفاده از بودجه عملیاتی به جای بودجه ریزی سنتی است.
۱۵.

تأثیر روابط اجتماعی هیأت مدیره بر محافظه کاری با تأکید بر نقش تعدیلی کیفیت کنترل داخلی (شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران)

کلید واژه ها: روابط اجتماعی هیأت مدیره محافظه کاری کیفیت کنترل داخلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 43 تعداد دانلود : 462
پژوهش حاضر در پی پاسخی به این سؤال است که روابط اجتماعی هیأت مدیره بر محافظه کاری حسابداری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چه تأثیری دارد در ضمن، کیفیت کنترل داخلی بر رابطه بین روابط اجتماعی هیأت مدیره و محافظه کاری حسابداری چه تأثیری دارد. جهت آزمون فرضیه های فوق نمونه ای متشکل از 135 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1392 تا 1398 انتخاب گردید. نتایج نشان می دهد که روابط اجتماعی هیأت مدیره بر محافظه کاری حسابداری تأثیر منفی و معناداری دارد به عبارت دیگر، با افزایش روابط اجتماعی هیأت مدیره، محافظه کاری حسابداری کاهش می یابد. همچنین کیفیت کنترل داخلی بر رابطه بین روابط اجتماعی هیأت مدیره و محافظه کاری حسابداری تأثیر مثبت و معناداری دارد به عبارت دیگر، در صورت بالا بودن کیفیت کنترل داخلی، تأثیر منفی روابط اجتماعی هیأت مدیره بر محافظه کاری حسابداری تقویت می گردد.
۱۶.

رابطه بین پاسخگویی با شفافیت سازی و سلامت اداری در ادارات دولتی

کلید واژه ها: سلامت اداری پاسخگویی شفافیت سازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 714 تعداد دانلود : 52
سلامت اداری و شفافیت سازمانی، پاسخگویی عمومی از اساسی ترین متغییرها در حوزه مطالعات مدیریت دولتی است که تمامی بخش ها، اعم از بخش دولتی و خصوصی را تحت تأثیر قرار می دهند. یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت اداری در ادارات دولتی، فقدان شفافیت سازمانی و پاسخگویی است. دو عامل شفافیت و پاسخگویی سبب افزایش نظارت های مردمی بر رفتارها و تصمیم های کارگزاران بخش دولتی شده و بدین صورت فرصت ارتکاب فساد محدود می شود و اعمال قانونی مسئولین، از لحاظ کیفی نیز به طور مطلوب انجام خواهد شد. از این رو به دلیل اهمیت و نقشی که شفافیت سازمانی و پاسخگویی در ارتقاء سلامت اداری دارد، این پژوهش به بررسی رابطه بین پاسخگویی با شفافیت سازی و سلامت اداری در ادارات دولتی پرداخت این پژوهش یک مطالعه مرور سیستماتیک است که در سال 1402 انجام شد و در طی آن رابطه بین پاسخگویی با شفافیت سازی و سلامت اداری در ادارات شاغل و عوامل مرتبط با آن مشکل مرور شد. به این منظور پایگاه های اطلاعاتی ملی SID، MagIran، civilica و علم نت و پایگاههای اطلاعاتی بین المللی مانند گوگل اسکولار، اسکوپوس، ساینس دایرکت و امرالاد موردبررسی قرار گرفتند؛ که تعداد 50 مقاله از 10 سال پیش تا کنون مورد بررسی قرار گرفت؛ که از بین آنها 20 مقاله مرتبط تر مورد در این پژوهش استفاده واقع شد. نتیجه بررسی این پژوهش ها نشان می دهد پاسخگویی اجتماعی و شفاف سازی در ارتقاء سلامت اداری در ادارات دولتی تاثیر مثبت به سزایی دارد. زمانی که سازمان در قبال تبعات فعالیت های اقتصادی خود شفاف عمل کرده و پاسخگویی مناسبی داشته باشد و بداند که مسائل و تصمیمات اقتصادی سازمان چه تاثیری در جامعه دارد این امر باعث می شود که سازمان در جهت ارتقای سلامت خویش مسیر درستی را طی نماید و باعث شود که ارتقای سلامت اداری فزونی یابند.
۱۷.

مدل سازی رفتار منطقی افراد در سیستم تجارت الکترونیک بر اساس نظریه ی بازی و شبیه سازی عامل بنیان

کلید واژه ها: تئوری بازی شبیه سازی مدیریت اعتبار تصمیم گیری تحقیق در عملیات رفتار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 627 تعداد دانلود : 229
تجارت الکترونیک به دلیل فراوانی کالاها، تراکنش های سریع و آزاد بودن از زمان، مکان، فروشگاه و غیره روزبه روز محبوب تر شده است. با افزایش محبوبیت سیستم های تجارت الکترونیک، معاملات تجاری به شدت در حال افزایش است. چنین معاملاتی به صورت مستقیم صورت نمی گیرد، بلکه باواسطه انجام می شود و خریدار به ویژه در صورت شکست معامله در موقعیت ضعیف تری قرار می گیرد. مرور پژوهش ها، نشان می دهد که اعتبار می تواند نقش مهمی در کاهش ریسک های خریدار در محیط تجارت الکترونیکی فعلی ایفا کند. سیستم اعتبار به یکی از مؤلفه های ضروری سیستم های تجارت الکترونیک مدرن تبدیل شده است، زیرابه خریداران کمک می کند تا تصمیم گیری آگاهانه ای در انتخاب فروشندگان قابل اعتماد بگیرند. یک (RMS) آنلاین، اعتباری را که از باورها و یا نظراتی که معمولاً در مورد شخص و یا برخی چیزها اعمال شده، بدست می آورد، می تواند تضمین کننده ی قابلیت اطمینان معاملات انجام شده در سیستم تجارت الکترونیک باشد. باوجوداینکه مؤلفه اصلی (RMS) - تعامل بین فروشنده و خریدار- یک زمینه کلاسیک از کاربردهای نظریه بازی (GT) است، استفاده از روش (GT) به دلیل پیچیدگی راه حل آن کاملاً محدود بوده است. یک روش برای مقابله با این پیچیدگی، استفاده از قابلیت رویکرد شبیه سازی مبتنی بر عامل (ABS) است. در این پژوهش، مدل ترکیبی (GT) و (ABS) برای تجزیه وتحلیل سیستم تجارت الکترونیک ارائه می شود که در آن یک سیستم اعتبار محور توسط شخص سوم مورد اعتماد مدیریت می شود و سپس تحلیل کمّی گسترده به منظور تأیید و اعتبار سنجی مدل پیشنهادی و ارزیابی تأثیر مجموعه ای از سیاست های خریداران و فروشنده ها بر رفتار سیستم تجارت الکترونیک ارائه می شود.
۱۸.

بررسی ارتباط بین جنسیت اعضای هیات مدیره، ساختار سرمایه و درماندگی مالی در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: جنسیت اعضای هیات مدیره ساختار سرمایه درماندگی مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 149 تعداد دانلود : 390
ترکیب هیئت مدیره بسیار با ساختار سرمایه شرکت و احتمال مشکلات مالی مرتبط است. این مطالعه بر اساس پیشنهادهای مکمل نظریه نمایندگی و نظریه های جنسیتی مبتنی بر رفتار متفاوت جنسیتی است. هدف از این تحقیق بررسی می کنیم بررسی ارتباط بین جنسیت اعضای هیات مدیره، ساختار سرمایه و درماندگی مالی در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران است. برای نمونه ای از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال 1394 تا 1400، 128 شرکت انتخاب شدند، یافته ها نشان می دهد؛ که مدیران زن تأثیرگذارترین ویژگی هیئت مدیره از نظر تصمیم گیری های ساختار سرمایه است. این ویژگی با اهرم مالی رابطه منفی دارد. همچنین دریافتیم که داشتن مدیران زن، احتمال مشکلات مالی را کاهش می دهد.
۱۹.

بررسی نقش مدیریت دانش بر عملکرد کسب و کار

کلید واژه ها: مدیریت دانش عملکرد کسب و کار قابلیت های بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 524 تعداد دانلود : 245
امروزه بیشتر سازمان ها بر مقدار دانش و اطلاعات به عنوان اساس قدرت و مزیت رقابتی نگاه می کنند. در دهه های اخیر با رواج اینترنت، کسب و کارهای اینترنتی به عنوان ابزاری برای سازماندهی مدل کسب و کار شناسایی می شود. این مقاله، ابتدا به بررسی دیدگاه ها، مدل های مختلف مدیریت دانش و عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت های مدیریت دانش می پردازد؛ سپس روابط علّی میان قابلیت های مدیریت دانش و عملکرد کسب و کار را بررسی می کند.
۲۰.

بررسی تاثیر هوش هیجانی بر تعهدسازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش (مطالعه موردی: کارکنان و اعضای هیئت علمی معاونت پژوهشی علوم پزشکی شیراز)

کلید واژه ها: تعهد سازمانی هوش هیجانی تسهیم دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 562 تعداد دانلود : 799
پژوهش حاضر با هدف «ارزیابی تاثیر هوش هیجانی بر تعهد سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش» صورت پذیرفته است. این پژوهش از منظر هدف کاربری و از لحاظ گردآوری اطلاعات و داده ها از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل «کارکنان و اعضای هیئت علمی معاونت پژوهش علوم پزشکی شیراز» است. حجم نمونه از طریق جدول مورگان و از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی از سه پرسشنامه بسته و استاندارد می باشد. جهت بررسی روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و روایی همگرا و بررسی پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد، مقادیر ضریب آلفای کرونباخ همه اعداد بالای 70 درصد می باشند و مورد تایید است. داده ها با کمک نرم افزار SPSS 25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت است. نتایج پژوهش حاضر بیان گر وجود رابطه ای مثبت معنادار بین مولفه های هوش هیجانی و تعهد سازمانی و تسهیم دانش است و خودتنظیمی بیشترین تاثیر مثبت، خودآگاهی کمترین تاثیر مثبت بر متغیر تعهد سازمانی با درنظر گرفتن نقش واسطه ای تسهیم دانش داشته است.
۲۱.

شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد در سنجش بلوغ مدیریت پروژه با رویکرد BWM

کلید واژه ها: شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت هزینه مدیریت پروژه روش بهترین - بدترین (BWM)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 651 تعداد دانلود : 452
هر سازمانی برای رسیدن به هدفی شکل گرفته است. این مطلب در مورد پروژه ها نیز صادق است. نکته حائز اهمیت در مدیریت پروژه ها و سازمان ها، تعیین درست اهداف و اندازه گیری و ارزیابی عملکرد است. به منظور ارزیابی عملکرد لازم است از معیارها و شاخص های کلیدی عملکرد مناسب استفاده گردد. تعیین درست اهداف و همچنین اندازه گیری پیشرفت سازمان یا پروژه ها اغلب کاری دشوار برای مدیران است. هدف از انجام مقاله حاضر شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در سنجش بلوغ مدیریت پروژه با رویکرد بهترین – بدترین است. بدین منظور پس از مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش به ارائه ابعاد و مؤلفه های کلیدی سنجش مدیریت پروژه پرداخته شده است. آنگاه با استفاده از روش بهترین – بدترین و نظرسنجی از اساتید دانشگاهی مسلط به مفهوم سنجش بلوغ مدیریت پروژه و بیست نفر از کارشناسان ارشد مدیریت پروژه گروه صنعتی ایران خودرو به وزن دهی و اولویت بندی هریک از ابعاد و مؤلفه های پژوهش با روش بهترین – بدترین (BWM)، پرداخته شده است. ابعاد کلیدی عملکرد سنجش بلوغ مدیریت پروژه در 4 بُعد و 15 مؤلفه شناسایی شدند. نتایج حاصل از وزن دهی و اولویت بندی ابعاد با استفاده از روش بهترین – بدترین نشان داد، بُعد عملکرد اثربخشی رتبه اول و بعد سنجش بلوغ مدیریت پروژه ها و بُعد عملکرد کیفیت رتبه دوم و عملکرد بودجه و عملکرد زمانی به ترتیب رتبه های سوم و چهارم را کسب نمودند. همچنین رتبه بندی به ازای هریک از مولفه های هر بُعد به طور جداگانه در مقاله حاضر صورت گرفته است. از نتایج پژوهش حاضر کلیه مدیران پروژه و علاقه مندان به حوزه سنجش بلوغ مدیریت پروژه در شناخت ابعاد و مؤلفه های کلیدی می توانند بهره مند گردند.
۲۲.

بررسی تاثیر عملکرد مسئولیت اجتماعی و پایداری سود بر دستکاری سود به وسیله مدیریت اقلام تعهدی به واسطه نقش تعدیلگر مالکیت مدیریتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نویسنده:

کلید واژه ها: اقلام تعهدی پایداری سود دستکاری سود عملکرد مسئولیت اجتماعی مالکیت مدیریتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 977 تعداد دانلود : 753
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر عملکرد مسئولیت اجتماعی و پایداری سود بر دستکاری سود به وسیله مدیریت اقلام تعهدی به واسطه نقش تعدیلگر مالکیت مدیریتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به انجام رسید. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه سال های 1394 تا 1400 بود. جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز تعداد 141 شرکت به عنوان نمونه به روش حذفی سیستماتیک انتخاب گردید. اطلاعات گردآوری با استفاده از روش رگرسیون پانل دیتا و رگرسیون ترکیبی در نرم افزار Eviews10 تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد عملکرد مسئولیت اجتماعی مثبت و معناداری بر دستکاری سود به وسیله مدیریت اقلام تعهدی شرکت دارد. پایداری سود مثبت و معناداری بر دستکاری سود به وسیله مدیریت اقلام تعهدی شرکت دارد. مالکیت مدیریتی در رابطه میان عملکرد مسئولیت اجتماعی و دستکاری سود به وسیله مدیریت اقلام تعهدی شرکت نقش تعدیلگر ندارد. مالکیت مدیریتی در رابطه میان پایداری سود و دستکاری سود به وسیله مدیریت اقلام تعهدی شرکت نقش تعدیلگر ندارد.
۲۳.

بررسی تاثیر تامین مالی از طریق بدهی و سهام بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: بازده سهام تامین مالی از طریق بدهی تامین مالی از طریق سهام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 914 تعداد دانلود : 264
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تامین مالی از طریق بدهی و سهام بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به انجام رسید. متغیر وابسته این پژوهش بازده سهام و متغیرهای مستقل تامین مالی از طریق بدهی و سهام شرکت هادر نظر گرفته شد. برای گردآوری اطلاعات، از تعداد 139 شرکت در دوره مالی سال های 1391 تا 1400 به عنوان نمونه آماری از شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران استفاده گردید. فرضیه های پژوهش با استفاده از روش رگرسیون پانل دیتا و رگرسیون ترکیبی در نرم افزار Eviews10 تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل فرضیه ها با استفاده از روش حداقل مربعات تعمیم یافته در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد که تامین مالی از طریق بدهی تأثیر مثبت و معناداری بر بازده سهام شرکت دارد. تامین مالی از طریق سهام تأثیر مثبت و معناداری بر بازده سهام شرکت دارد.
۲۴.

بررسی تأثیر افشا مسئولیت اجتماعی، سرمایه فکری بر درماندگی مالی و گزارشگری پایداری

کلید واژه ها: سرمایه فکری درماندگی مالی افشاء مسئولیت اجتماعی گزارشگری پایداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 417 تعداد دانلود : 366
در طول سال های اخیر اهمیت بحث مسئولیت اجتماعی، روز به روز بیش تر شده است؛ به طوری که امروزه از آن به عنوان یک اولویت اصلی برای سازمان ها یاد می کنند، با گسترش شرکت های سهامی مسائل و مشکلات مرتبط از آن نیز به وجود آمد. مهم ترین مشکل، مربوط به این مسئله بود که شرکت هایی که سرمایه گذار، خواهان سرمایه گذاری در آن ها است چه مقدار احتمال دارد که دچار ورشکستگی و اصل و فرع سرمایه سهامداران از بین برود. در ادبیات مالی واژه های غیر متمایزی برای ورشکستگی وجود دارد. برخی از این واژه ها عبارتند از: وضع نامطلوب مالی، شکست، عدم موفقیت واحد تجاری، وخامت، پریشانی مالی، عدم توان پرداخت دیون و ... دان و براد استریت اصطلاح شرکت های ورشکسته را این طور تعریف می کنند: واحدهای تجاری که عملیات خود را به علت واگذاری یا پریشانی مالی، توقف انجام عملیات تجاری یا زیان توسط بستانکاران، متوقف نمایند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر افشا مسئولیت اجتماعی، سرمایه فکری بر درماندگی مالی و گزارشگری پایداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد، پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از بعد روش شناسی، توصیفی همبستگی از نوع علی (پس رویدادی) می باشد. تعداد 124 شرکت در بازه زمانی سالهای 1400-1395 از بین کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه پژوهش جامعه آماری پژوهش انتخاب شده اند، تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار ایویوز انجام می شود. برای آزمون فرضیه های تحقیق و تعیین ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته نیز از الگوهای اقتصادسنجی استفاده شده و فرضیه های مربوطه از روش رگرسیون چند متغیره پانل مورد بررسی قرار گرفته است، یافته های به دست آمده حاکی از وجود رابطه مثبت و معنا داری بین مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه فکری با گزارشگری پایداری شرکتها و درماندگی مالی می باشد.
۲۵.

بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی لرستان

نویسنده:

کلید واژه ها: رضایت شغلی تعهد سازمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 306 تعداد دانلود : 871
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی لرستان پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی لرستان به تعداد 299 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران و نمونه گیری تصادفی، تعداد نمونه 169 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه های رضایت شغلی اسمیت، کندال و هولین (JDI) (1969) و تعهد سازمانی آلن و می یر (1991) بودند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رضایت شغلی با تعهد سازمانی ارتباط مثبت و مستقیم وجود دارد. همین طور نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که رضایت شغلی و مؤلفه های آن شامل: رضایت از ماهیت کار، رضایت از سرپرستی، رضایت از ترفیع و ارتقاء، رضایت از حقوق و مزایا، رضایت از همکاران و رضایت از شرایط محیط کار قادر به پیش بینی تعهد سازمانی می باشند. با توجه به نتایج تحقیق می توان نتیجه گیری کرد هر اندازه رضایت شغلی کارکنان بیشتر باشد، تعهد آن ها به سازمان بالاتر می رود.
۲۶.

نقش واسطه ای سودآوری شرکت در تاثیر سرمایه فکری بر اهرم مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: سودآوری شرکت سرمایه فکری اهرم مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 808 تعداد دانلود : 564
هدف از انجام این پژوهش، تبیین و بررسی نقش واسطه ای سودآوری شرکت در تاثیر سرمایه فکری بر اهرم مالی در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1393- 1400 انجام گرفته است، ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ 120 شرکت به عنوان نمونه از روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است. روش تحقیق در این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، از نوع توصیفی- همبست گی می باشد. داده های مورد نیاز جهت تست فرضیه ها از صورت های مالی و یادداشت های صورت های مالی شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است، جهت تبیین نقش واسطه ای سودآوری شرکت در تاثیر سرمایه فکری بر اهرم مالی از روش رگرسیون بارون وکنی (1986) استفاده گردید. نتایج پژوهش مؤید آن است که بین سرمایه فکری بر اهرم مالی تاثیر منفی و معنادار دارد. سرمایه فکری بر سودآوری شرکت تاثیر مثبت و معنادار دارد. سودآوری شرکت بر اهرم مالی تاثیر منفی و معنادار دارد و از آنجا که تاثیر سرمایه فکری بر اهرم مالی در حضور سودآوری معنی دار نمی باشد، سودآوری نقش واسطه ای کامل خواهد داشت، یعنی که متغیر سرمایه فکری شرکت تنها به واسطه سودآوری می تواند اهرم مالی را پیش بینی کند؛ به عبارت دیگر، حدود 63% تاثیر سرمایه فکری بر اهرم مالی از طریق سودآوری (تاثیر غیر مستقیم یا واسطه ایی) و حدود 37% تاثیر سرمایه فکری بر اهرم مالی مستقیم است. نتایج پژوهش نشان می دهد که وجود سرمایه فکری منجر به رشد و شکوفایی بیشتر شرکت ها و سازمان ها می شود و همانند موتوری است که به شرکت ها و سازمان ها اجازه می دهد در اقتصاد جهانی از کارایی مستمری برخوردار باشند. مدیران توانمند و کارا با شناخت شاخص هایی نظیر سرمایه فکری می تواند تاثیر مثبت و مستقیمی بر عملکرد شرکت داشته باشد و شرکت را به سمت و سوی سودآوری سوق دهد.
۲۷.

سیستم اطلاعات حسابداری: تحلیل و بررسی فناوری اطلاعات در حسابداری و حسابرسی و مسائل امنیتی در آن

کلید واژه ها: حسابداری حسابرسی فناوری اطلاعات و سیستم اطلاعات حسابداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 136 تعداد دانلود : 198
گسترش روزافزون فناوری اطلاعات نظیر رایانه ها شبکه های ارتباطی و پایگاه های داده ها، موجب افزایش سرعت انتقال، پردازش و تحلیل اطلاعات و دسترسی به اطلاعات برای تصمیم گیری می شود؛ بنابراین توجه به آثار متفاوت این فناوری بر حسابداری و حسابرسی که ممکن است به کارگیری سیستم های خبره، افزایش کیفیت و اثر بخشی در ارائه خدمات و ریسک های مرتبط با فناوری اطلاعات باشد، خود درخور توجه است. با وجود این ، آثار اطلاعات حاصل از یک محیط تجاری مبتنی بر فناوری اطلاعات ممکن است از جهات متفاوتی باعث نگرانی حسابرسان گردد. حسابرسان یکی از اعضای زنجیره تامین گزارشگری مالی هستند که به نوعی استفاده کننده اطلاعات محسوب می شوند. در محیط الکترونیکی که گزارشگری مالی از فناوری اطلاعات بهره می جوید حسابرسان نیز این امکان را دارند که از این فناوری در جهت رسیدگی، پردازش و تحلیل حجم انبوه اطلاعات استفاده کنند و تحلیل های بهنگام دقیق و کاملتری از داده های خود داشته باشند. استفاده از سیستم های اطلاعات و نرم افزارهای حسابداری و حسابرسی و نیز بهره برداری از اطلاعات الکترونیکی، دیر زمانی است که تحول تازه ای را در دنیای تجارت و الکترونیک ایجاد کرده است؛ بنابراین استفاده از این پیشرفت ها در ارتقا و بهبود کیفیت حسابرسی مبحث تازه ای است که نیاز به تحقیق و مطالعه دارد. از این رو در این تحقیق ترکیب حسابداری و فناوری اطلاعات که سیستم اطلاعات حسابداری را شکل می دهد، بحث و بررسی شده است.
۲۸.

بررسی ارتباط بین انعطاف پذیری مالی و سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: انعطاف پذیری مالی سیاست تقسیم سود بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 695 تعداد دانلود : 356
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین انعطاف پذیری مالی و سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی این تحقیق سال های بین 1389 تا 1392 بوده است. در این تحقیق انعطاف پذیری مالی به عنوان متغیر مستقل و سیاست تقسیم سود به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 79 شرکت از 362 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه انتخاب گردید. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، از روش کتابخانه ای و برای گردآوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز عمدتاً از طریق بانک های اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران و نرم افزار های تدبیر پرداز، صحرا و ره آورد نوین استفاده شد. در این تحقیق، ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزموه هاسمن، آزمون F لیمر و آزمون لین – لوین انجام شد و سپس به منظور تایید و رد فرضیه های تحقیق از آزمون رگرسیون استفاده گردید. نتیجه تحقیق نشان داد بین انعطاف پذیری مالی و سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.
۲۹.

نقش کیفیت حاکمیت شرکتی بر رابطه بین کیفیت کنترل داخلی و گزارش تداوم فعالیت حسابرس

کلید واژه ها: کیفیت حاکمیت شرکتی کیفیت کنترل داخلی گزارش تداوم فعالیت حسابرس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 899 تعداد دانلود : 943
هدف این مقاله بررسی نقش کیفیت حاکمیت شرکتی بر رابطه بین کیفیت کنترل داخلی و گزارش تداوم فعالیت حسابرس بوده است. قلمرو مکانی این مقاله شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سالهای بین 1395 تا 1400 بوده است. مقاله حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، چنانچه طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس ماهیت و روش را مدنظر قرار گیرد، روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته واز نظر روش نیز در دسته تحقیقات همبستگی محسوب می گردد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، ازروش کتابخانه ای استفاده شد. در بخش داده های پژوهش از طریق جمع آوری داده های شرکت های نمونه با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 135 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع آوری شده از آمارتوصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل داده ها ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، آزمون هاسمن و آزمون جارک – برا و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق (نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است. نتایج نشان داد بین کیفیت کنترل داخلی و گزارش تداوم فعالیت حسابرس رابطه معناداری وجود دارد؛ به علاوه کیفیت حاکمیت شرکتی رابطه بین کیفیت کنترل داخلی و گزارش تداوم فعالیت حسابرس را تعدیل می کند.
۳۰.

دلایل استرس در بین دانش آموزان دوره ابتدایی

نویسنده:

کلید واژه ها: ترس و اضطراب دانش آموزان ابتدایی مدرسه امتحان جدایی اجتماعی تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 153 تعداد دانلود : 996
هر آن چه که دانش آموزان را به هیجان می آورد، عصبانی می کند، سرخورده و مایوس می سازد یا ناخوشایند می سازد، می تواند منجر به اضطراب در دانش آموزان شود. این چیزها می تواند شامل فکر و خیال ناشی از امتحان قریب الوقوع یا بروز یک جریان جدید در زندگی، خانواده یا مدرسه باشد. در ضمن تصمیم گیری های مهم و مشکل در امر تحصیل و زندگی یا فشارهای ناشی از محیط خانواده و مدرسه یا تاثیرات مخرب ناشی از فوت عزیزان و بستگان می توانند باعث بروز اضطراب شوند. معذالک داشتن میزان محدودی اضطراب خوب است. اگر ما برای خود دور از استرس تعیین کنیم یا مجبور شویم یک وظیفه دوست نداشتنی را انجام دهیم و سپس به خوبی از عهده انجام آن برآییم یا این که بدانیم مطالبه ای که خودمان از خود داشته یا از ما خواسته شده است به جا و صحیح بوده است، آن گاه حال و هوای بهتری احساس می کنیم. بیماریهای عاطفی از جمله اضطراب در نزد همه افراد و ترس یا اضطراب از امتحان در نزد دانش آموزان از موضوعاتی است که به دلیل وجود آن در جوامع شدیداً مورد توجه و مداقه قرار گرفته است و به ندرت می توان باور کرد که کسی هیچ وقت دچار اضطراب نشود زیرا زندگی در هر مرحله و دوره و مکان سرشار از انواع فراز و نشیب و مملو از تجربیات تلخ و شیرین و انتظارات مطلوب و دل واپسی های متعدد است که هر کدام به دلیلی یا به طریقی می تواند اضطراب آور باشد. اضطراب یکی از حالتهای هیجانی یا عاطفی است که با عناوین دلهره، تشویش، نگرانی و مانند آنها نیز از آن نام می برند. اضطراب هم جسم و هم ذهن انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع اعم از اینکه اضطراب به کودک یا بزرگسال، مرد یا زن، انسان شاغل یا بیکار مربوط باشد، آثار و علائم آن تقریباً در نزد همه یکسان است. با این تفاوت که هر کس با توجه به ویژگی های شخصیتی خود درابراز این علائم با دیگری تفاوت دارد؛ به عبارت دیگر یک کودک کم تجربه خیلی ساده تر از یک بزرگسال با تجربه اضطراب خود را آشکار می کند. به این دلیل معلم خیلی زود تر متوجه اضطراب شاگردش تا همکارش می شود.
۳۱.

مقایسه انگیزش پیشرفت، خودکارآمدی و سبک های یادگیری دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی مدارس عادی و غیرانتفاعی شهر سقز در سال تحصیلی 1400-1399

نویسنده:

کلید واژه ها: انگیزش پیشرفت خودکارآمدی سبک های یادگیری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر سقز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 448 تعداد دانلود : 124
هدف اصلی پژوهش «مقایسه انگیزش پیشرفت، خودکارآمدی و سبک های یادگیری دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی مدارس عادی و غیرانتفاعی شهر سقز در سال تحصیلی 1400-1399» بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نظر گردآوری داده ها رویکرد پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموزان دختر و پسر پایه چهارم شاغل به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر سقز در سال تحصیلی 1400-1399 بود. آزمودنی های پژوهش، 50 نفر (25 دختر و 25 پسر) از دانش آموزان مدارس عادی و 50 نفر (25 دختر و 25 پسر) از دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش خودکارآمدی از مقیاس خودکارآمدی شرر، برای سنجش انگیزش پیشرفت از مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس و برای سنجش سبک های یادگیری از مقیاس سبک های یادگیری کلب استفاده شد داده های مورد نیاز تحقیق با استفاده از 100 پرسشنامه که در بین حجم نمونه منتخب تحقیق توزیع شده بود در نرم افزار SPSS 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون های مورد استفاده در این تحقیق شامل آمارهای توصیفی و آمارهای استنباطی (آزمون t بر مبنای جنس و نوع مدرسه و همبستگی و رگرسیون) بود. با توجه به آزمون کولموگراف_اسمیرنوف آماره همگی متغیرها بین ۹۶/۱ ± قرار دارد لذا متغیرهای مورد مطالعه نرمال بودند. یافته های تحقیق نشان دهنده وجود تفاوت معنی دار و رابطه معنی دار بین هر سه متغیر تحقیق به تفکیک مدارس عادی و غیرانتفاعی بود. همچنین نتایج نشان داد که با افزایش میزان خودکارآمدی و سبک های یادگیری دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی میزان انگیزش پیشرفت آنها افزایش پیدا می کند.
۳۲.

بررسی رابطه بین مکانیسم های حاکمیت شرکتی و کیفیت حسابرسی با هزینه بدهی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

کلید واژه ها: حاکمیت شرکتی کیفیت حسابرسی هزینه بدهی بورس اوراق بهادار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 97 تعداد دانلود : 109
صورت های مالی همواره از مهم ترین منابع اطلاعاتی جهت تصمیمات تامین مالی و سایر تصمیمات اقتصادی و مالی شرکت بوده است. با ایجاد شرکت های سهامی و جدایی مدیریت از مالکیت، تضاد منافع بین مدیران و ذینفعان، منجر به ایجاد نگرانی های در خصوص اعتبار صورت های مالی گردید. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مکانیسم های حاکمیت شرکتی و کیفیت حسابرسی با هزینه بدهی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، تعداد 105 شرکت از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1393 تا 1397 به روش نمونه گیری حذف سیستماتیک جهت انجام تحلیل در نظر گرفته شد. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از مدل رگرسیونی چند متغیره و روش حداقل مربعات معمولی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که استقلال هیئت مدیره با هزینه بدهی رابطه منفی و معنادار دارد. هم چنین نتایج نشان داد که اندازه هیئت مدیره و تمرکز مالکیت با هزینه بدهی رابطه مثبت و معنادار دارند. همچنین بین مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی، استقلال کمیته حسابرسی و اندازه حسابرس با هزینه بدهی رابطه معناداری یافت نشد.
۳۳.

تاثیر تجارت اجتماعی بر قصد خرید مجدد و تبلیغات شفاهی با نقش میانجی اعتماد و رضایت مشتریان(مورد مطالعه: شرکت علی بابا)

کلید واژه ها: شهرت کیفیت اطلاعات اعتماد رضایت قصدخرید مجدد تبلیغات شفاهی شرکت علی بابا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 314 تعداد دانلود : 348
هدف از انجام تحقیق «تاثیر تجارت اجتماعی بر قصد خرید مجدد و تبلیغات شفاهی با نقش با نقش میانجی اعتماد و رضایت مشتریان (مورد مطالعه: شرکت علی بابا)» لذا روش تحقیق این پژوهش کاربردی، توصیفی و پیمایشی می باشد، جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مشتریان شرکت علی بابا می باشد که تعداد آنان نامشخص است، جهت تعیین حداقل حجم نمونه لازم، از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده گردید، بنابراین حداقل حجم نمونه لازم 384 نفر به دست آمد، جهت سنجش متغیرها در پژوهش حاضر از پرسشنامه استاندارد موجود در مقاله بیس استفاده شده است که در طیف پنج گزینه ای لیکرت سنجیده شد و در مجموع دارای 22 سوال است، روایی صوری این پرسشنامه در اختیار متخصصین و خبرگان نظیر استاد محترم راهنما قرار گرفته است و میزان پایایی آن نیز توسط آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفت، به منظور توصیف یافته ها، از جداول و نمودارهای فراوانی استفاده خواهد شد، در راستای تایید و عدم تایید توزیع نرمال بودن داده ها جهت سنجش متغیرها از آزمون کلموگروف اسمیرونوف استفاده می گردد، جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده می شود، به منظور بررسی برازش مدل مورد استفاده تحقیق از آزمون مدل معادلات ساختاری و در محیط نرم افزار لیزرل استفاده خواهد شد، یافته های تحقیق نشان داد که شهرت تجارت اجتماعی، کیفیت اطلاعات تجارت اجتماعی بر رضایت مشتریان تاثیر گذار است. کیفیت اطلاعات تجارت اجتماعی با نقش میانجی رضایت مشتریان بر تبلیغات شفاهی تاثیر گذار است. کیفیت اطلاعات تجارت اجتماعی، رضایت مشتریان بر اعتماد مشتریان تاثیر گذار است. اعتماد مشتریان، رضایت مشتریان بر تبلیغات شفاهی تاثیر گذار است، رضایت مشتریان بر قصد خرید مجدد تاثیر گذار است.
۳۴.

بررسی رهبری تحول گرا با نقش میانجی وابستگی شغلی و شناخت سازمانی برعملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی (موردمطالعه کارکنان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد)

کلید واژه ها: رهبری تحول گرا عملکرد شغلی رفتارشهروندی سازمانی شناخت سازمانی وابستگی شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 716 تعداد دانلود : 29
رهبری تحول گرا نقش اساسی را در ایجاد تغییرات لازم بر مدیریت اثر بخش ایفا می کند، رهبران تحول گرا توانایی تغییر سازمان را از طریق عملکرد بر سازمان می گذارند. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی است؛ و نوع تحقیق میدانی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش تعداد 425 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد که با توجه به فرمول کوکران 202 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که 8/70 درصد پاسخ دهندگان مرد، 2/29 درصد پاسخ دهندگان زن می باشند. از تعداد 300 پرسشنامه پخش شده تعداد 202 پرسشنامه معتبر و قابل سنجش جهت تجزیه تحلیل جمع آوری شده است که برای قابلیت اطمینان (پایایی) سازگاری درونی از دو معیار ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اطمینان سازه (پایایی ترکیبی) برای مناسب بودن مدل اندازه گیری استفاده شد. در این تحقیق برای سنجش روایی همگرا از میانگین واریانس استخرج شده AVE استفاده شد، در این مطالعه برای بررسی مدل پیشنهادی از تجزیه و تحلیل PLS استفاده شد؛ که نتایج بدست آمده نشان داد که مدیریت تحول گرا بر عملکرد شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، شناخت سازمانی و وابستگی شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر گذار می باشد. شناخت سازمانی بر وابستگی شغلی، عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر گذار می باشد. وابستگی شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر گذار می باشد.
۳۵.

بررسی تاثیر هموار سازی سود بر وجه نقد آزاد با لحاظ اعتبار حسابرس درشرکتها

کلید واژه ها: جریان وجه نقد آزاد هموار سازی سود اعتبار حسابرس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 618 تعداد دانلود : 81
وجه نقد از منابع مهم و حیاتی در هر بنگاه اقتصادی برای سودآوری است و ایجاد توازن بین وجوه نقد در دسترس و نیازهای نقدی مه مترین عامل سلامت اقتصادی هر بنگاه اقتصادی است. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر هموار سازی سود بر وجه نقد آزاد با لحاظ اعتبار حسابرس در شرمتها در دوره ی زمانی 1391 تا 1396 می باشد. نتایج این تحقیق نشان داد، بین هموار سازی سود با وجه نقد آزاد با توجه به ضریب تعیین مک فادن که 0.115 می باشد و آماره LR که زیر 5 درصد می باشد و ضریب رگرسیون لوجستیک که 1.14- در سطح معنی داری 0.002 می باشد، ارتباط منفی و معناداری وجود دارد، همچنین براساس فرضیه دوم مشخص گردید، اعتبارحسابرس نقشی در ارتباط هموار سازی سود با وجه نقد آزاد ندارد.
۳۶.

بررسی راهکارهای کیفیت بخشی به دوره های آموزش ضمن خدمت (مطالعه موردی کارکنان بانک ملی یاسوج)

کلید واژه ها: آموزش ضمن خدمت راهکاری های کیفیت بخشی بانک ملی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 42 تعداد دانلود : 736
نیروی انسانی مهم ترین و راهبردی ترین منبع یک سازمان به حساب می آید. یک سازمان حتی با فرض دارا بودن مجهزترین تجهیزات، تسهیلات و برخورداری از پیشرفته ترین فناوری، بدون بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و تعلیم دیده موفقیت چشمگیری نخواهد داشت، هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی راهکارهای کیفیت بخشی به دوره های آموزش ضمن خدمت (مطالعه موردی کارکنان بانک ملی یاسوج) پرداخته شده است، از نظر روش شناسی، تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده است، جامعه آماری تحقیق شامل 450 نفر از کارکنان بانک ملی یاسوج می باشد که از طریق فرمول کوکران تعداد 207 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و از طریق نمونه گیری در دسترس از کارکنان شرکت جمع آوری و سپس از طریق معادلات ساختاری SmartPls2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج بدست آمده از این تحلیل نشان می دهد راهکاری کیفیت بخشی بر آموزش های ضمن خدمت تاثیر گذار می باشد.
۳۷.

بررسی سیاست های مالی شهرداری سنندج برای وصول منابع درآمدی به صورت پایدار (مطالعه موردی شهرداری سنندج)

کلید واژه ها: سیاست های مالی درآمد پایدار منابع مالی شهرداری سنندج

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 800 تعداد دانلود : 333
با توجه به اینکه آثار سیاست های مالی مختلف برای تامین مالی در یک شهرداری نمی تواند با سایر شهرداری ها یکسان باشد. شهرداری سنندج، از روش های مختلفی برای تأمین منابع مالی پایدار در حوزه مدیریت شهری، استفاده می کند. لذا یکی از دغدغه های مدیریت شهرداری سنندج، حرکت به سمت شناسایی درآمدهای پایدار، با اتخاذ سیاست های مالی و تکیه بر روش ها و ابزارهای جدید تأمین منابع مالی است. هدف این پژوهش، بررسی سیاست های مالی برای وصول درآمدها به صورت پایدار است. از مطالعات میدانی، کتابخانه ای و جامعه آماری شهرداری، برای دست یابی دادها استفاده شده است، روش تحقیق در این مطالعه، توصیفی- پیمایشی، مقطعی و کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و یافته های میدانی است. در پژوهش حاضر، از روش نمونه گیری هدفمند با تکمیل پرسشنامه با 18 سوال به روش سنجش طیف لیکرت با روایی مورد تایید و پایایی(آلفای کرونباخ-969/.) در حد عالی بهره برداری شده است، برای تحلیل دادها از نرم افزار spss نسخه (27) استفاده شده است. با طرح 5 فرضیه، برای تحلیل از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافته های این مطالعه گویای این است که بین بروزرسانی قوانین، استمرار کمک های دولتی، توانمند سازی پرسنل، سرمایه گذاری بخش خصوصی، اتخاذ سیاست مالی منسجم و درآمد پایدار رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
۳۸.

تببین مدل ساختاری شادکامی دانشجو معلمان علوم تربیتی بر اساس تفکر امیدوارانه و دانش محتوایی در بین دانشجو معلمان علوم تربیتی شهر گرگان

کلید واژه ها: شادکامی تفکر امیدوارانه دانش محتوایی دانشجو معلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 332 تعداد دانلود : 332
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تببین مدل ساختاری شادکامی دانشجو معلمان علوم تربیتی بر اساس تفکر امیدوارانه و دانش محتوایی در بین دانشجو معلمان علوم تربیتی شهر گرگان می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف یکی از تحقیقات کاربردی بوده و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. برای جمع آوری اطلاعات متغیر تفکر امیدوارانه برگرفته از مدل اشنایدر (1991)، برای متغیر دانش محتوایی از پرسشنامه ایوبی (1393) و برای متغیر شادکامی از مدل آکسفورد ساخته شده توسط آرجیل و همکاران (1989) استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه دانشجو معلمان علوم تربیتی شهر گرگان بودند. با استفاده از ملاک کلاین، نمونه آماری تحقیق 175 نفر بود. نمونه گیری نیز به صورت تصادفی ساده انجام شد. با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS صحت فرضیه های تحقیق مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد تفکر امیدوارانه و دانش محتوایی بر شادکامی دانشجو معلمان علوم تربیتی شهر گرگان موثر می باشد. همچنین نتایج فرضیه های فرعی نشان داد که متغیرهای تفکر عاملی، تفکر راهبردی و مهارت بر شادکامی دانشجو معلمان علوم تربیتی موثر بوده و متغیرهای نگرش و همچنین دانش بر شادکامی دانشجو معلمان علوم تربیتی تاثیری ندارند.
۳۹.

بررسی مقایسه ای میزان هوش اخلاقی مدیران دبیرستان های دولتی دارای جو سازمانی متفاوت شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1402-1401

کلید واژه ها: هوش اخلاقی جو سازمانی متفاوت مدیران دبیرستان های دولتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 595 تعداد دانلود : 351
هدف از انجام این پژوهش " بررسی مقایسه ای میزان هوش اخلاقی مدیران دبیرستان های دولتی دارای جو سازمانی متفاوت شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1402-1401" می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونین و مربیان پرورشی دبیرستانهای دولتی شهرستان گرگان بود که تعداد کل این افراد برابر 103 نفر می باشد. حجم نمونه طبق جدول مورگان برای برابر 140 نفر تعیین گردید که روش نمونه گیری به صورت طبقه ای بود. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه هوش اخلاقی بر اساس مدل لنیک وکیل (2008) و پرسشنامه جو سازمانی بر اساس مدل لیل ساسمن و سام دیپ (1989)، بود. روایی و پایایی هر دو پرسشنامه در حد قابل قبولی بوده و آلفای کرونباخ هر سه پرسشنامه بین 79/0 و 86/0 تعیین گردید. نتایج فرضیه های اصلی نشان داد که هوش اخلاقی در مدیران مدارس دارای جو سازمانی مختلف، متفاوت می باشد. همچنین هوش اخلاقی و جو سازمانی در مدیران زن و مرد، مورد مقایسه قرار گرفتند و نتیجه مقایسه بدین شرح بود؛ که میانگین هوش اخلاقی مدیران خانم کمی بیشتر از میانگین هوش اخلاقی مدیران مرد بوده و میانگین جو سازمانی مدارس مدیران مرد نیز کمی بیشتر از میانگین جو سازمانی مدارس مدیران خانم بود. همچنین نتایج فرضیه های فرعی نشان داد که مولفه های وضوح و توافق هدف مدیران، وضوح و توافق نقش های مدیران، رضایت از پاداش مدیران و اثربخشی ارتباطات مدیران در جو سازمانی مختلف (باز و بسته)، متفاوت است و تنها مولفه توافق رویه های مدیران است که در جو سازمانی مختلف، تفاوتی ندارد.
۴۰.

ارزیابی بنیادین عوامل مؤثر بر مدیریت سود واقعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران

کلید واژه ها: مدیریت سود واقعی اندازه شرکت ساختار مالکیت عملکرد شرکت پیش بینی رشد سودهای آینده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 890 تعداد دانلود : 903
در این تحقیق عوامل مؤثر بر مدیریت سود واقعی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. این مطالعه بر اساس طرح تحقیق نیمه تجربی انجام شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری مدل رگرسیون لجستیک، ضریب همبستگی، کای دو و همچنین مقایسه میانگین ها استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق در سطح معناداری پنج درصد، عواملی مانند تغییر در عملکرد شرکت و پیش بینی رشد سودهای آینده شرکت با مدیریت سود واقعی رابطه مستقیم دارد؛ اما بین مدیریت سود واقعی و پارامترهایی نظیر اندازه شرکت و ساختار مالکیت آن، رابطه معنی داری وجود ندارد.
۴۱.

تأملی در مفاهیم و ابعاد حکمرانی خوب

کلید واژه ها: حکمرانی خوب سیاست تصمیم گیری حکمرانی توسعه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 85 تعداد دانلود : 148
در سالیان اخیر حکمرانی تبدیل به موضوعی داغ در مدیریت بخش دولتی شده است و این به واسطه نقش مهمی است که حکمرانی در تعیین سلامت اجتماع ایفا می کند. از دغدغه های اصلی کشورهای در حال توسعه قرار گرفتن در مسیر توسعه و توسعه یافتگی است. عدم رشد اقتصادی، فقر و فقدان پاسخگویی، فساد و عدم حاکمیت قانون ازجمله چالش هایی است که این کشورها با آن مواجه اند. در حال حاضر پس از اصلاحات دولتی دهه 80 میلادی، به دلیل مشکلات ناشی از کمبود بودجه، بسیاری از کشورها وضعیت مناسب تری پیدا کرده اند. هر چند که هنوز نیاز است ارائه خدمات به طور اقتصادی و کارآمد مدیریت شود، با این حال، وجود انگیزه مالی برای انجام اصلاحات مدیریتی ضعیف تر شده است. در حال حاضر چالش های دیگری بروز کرده و انگیزه ای برای انجام اصلاحات شده اند. یکی از این چالش ها نحوه ایجاد و شکل دهی حکمرانی خوب است. مقاله حاضر در پی شناسایی چارچوب و مفاهیم مرتبط با حکمرانی است. از سوی دیگر، مطالعات توسعه و آمارهای سازما نهای جهانی بیانگر آن است که از مهمترین عوامل رشد و توسعه کشورها، «حکمرانی خوب» می باشد؛ چنانکه حکمرانی خوب را بنیان توسعه خوانده اند. مقاله پیش رو ضمن مروری بر ادبیات حکمرانی، با جمع بندی تعاریف حکمرانی و با نگاهی تازه به بازخوانی این مقوله می پردازد.
۴۲.

مقایسه شبکه های عصبی مصنوعی در پیش بینی بازدهی سهام

کلید واژه ها: بازدهی سهام شبکه عصبی مصنوعی پیش بینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 636 تعداد دانلود : 955
بازدهی سهام یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری و سرمایه گذاری در بازار سهام است که مورد توجه سرمایه گذاران و سایر دست اندرکاران بازار سرمایه است. سرمایه گذاران و سایر دست اندرکاران این بازار، با در نظر گرفتن تخصصی بودن موضوع، نیازمند ابزارهایی هستند که در انتخاب گزینه مناسب سرمایه گذاری و انتخاب پرتفوی مناسب به آنها کمک کند. ابزارها برای افزایش کارایی و عملکرد درست، ضرورت دارد در زمان ها و بازارهای مختلف در معرض آزمون قرار گیرند .هدف اصلی از این تحقیق، مقایسه مدل شبکه های عصبی مصنوعی ایستا و پویا در برآورد بازدهی سهام در بورس اوراق بهاء دار تهران در دوره 1391 تا 1400 می باشد. برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز از منابع کتابخانه ای و سوابق موجود در سامانه سازمان بورس و کدال استفاده شده است. برای ذخیره سازی، پردازش، اندازه گیری متغیرها و تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار های اکسل و متلب استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان دادند که مدل شبکه عصبی مصنوعی پویا نسبت به مدل شبکه عصبی مصنوعی ایستا دارای قدرت پیش بینی بهتری در برآورد بازدهی سهام در بورس اوراق بهادار تهران است.
۴۳.

ارزیابی اثربخشی مدل apqc-pfc در سازمان های دولتی (مطالعه موردی ایران خودرو)

کلید واژه ها: مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا بلوغ مدیریت در سازمان ها ایران خودرو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 689 تعداد دانلود : 449
فرایندها سنگ بنای اصلی سازنده سازمانها هستند و درک و بهبود آنها میتواند مایه حیات سازمانهایی با کیفیت فراگیر باشد. آنها ورودیها را که میتوانند شامل اقدامات، روشها و عملیات باشند، به خروجیها تبدیل می کنند. مدل فرایندی PCF APQC را نیز می توان از دسته متدهای شناسایی فرایندی نام برد. APQC، مدل طبقه بندی فرایندی ارایه شده توسط مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا (APQC) است که به نام چارچوب دسته بندی فرایندی شناخته میشود. این تحقیق از لحاظ روش توصیفی-تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه کارکنان بخش تحقیق و توسعه ایران خودرو در شهر تهران و نمونه آماری آن 150 نفر است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. در این پژوهش پس از بررسی تئوری پژوهش، مدل apqc-pfc با استفاده از پرسشنامه استاندارد اطلاعات جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون های ناپارامتریک داده های تحقیق مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش ارتباط بین مؤلفه های مدل APQC را در شرکت ایران خودرو نشان می دهد.
۴۴.

تأثیر مدیریت سود بر اجتناب مالیاتی با در نظر گرفتن نقش ارتباطات سیاسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: اجتناب مالیاتی مدیریت سود ارتباطات سیاسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 409 تعداد دانلود : 955
مالیات یکی از منابع مهم درآمدی دولت است که علاوه بر تأمین منابع مالی که دولت به آن نیاز دارد، به توزیع بهتر درآمد و ثروت کمک می کند. ترکیب درآمدهای مالیاتی و نیز سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی به دلیل شرایط اقتصادی، فرهنگی و تاریخی در یک کشور نسبت به کشور دیگر متفاوت است. اجتناب از مالیات باعث می شود درآمدهای مالیاتی کشورها همواره از آنچه برآورد شده است، کمتر باشد؛ بنابراین عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه بین مدیریت سود و اجتناب مالیاتی می پردازد. به منظور دستیابی به هدف فوق، اقدام به تدوین دو فرضیه شد. بر این اساس به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، نمونه ای متشکل از 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1394 الی 1400 انتخاب شد. جهت آزمون فرضیه های پژوهش نیز از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر داده های ترکیبی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد مدیریت سود بر اجتناب مالیاتی تأثیر مثبت و معناداری دارد، یعنی افزایش مدیریت سود، افزایش اجتناب مالیاتی به دنبال دارد؛ علاوه بر این، نتایج بیانگر این است که ارتباطات سیاسی رابطه بین مدیریت سود و اجتناب مالیاتی را تقویت می کند.
۴۵.

ارائه مزایای کوتاه مدت و رضایتمندی مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم

نویسنده:

کلید واژه ها: رضایتمندی مستمری بگیران مزایای کوتاه مدت رضایت مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم رضایت مستمری بگیران در دولت سیزدهم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 25 تعداد دانلود : 576
در دهه های اخیر و در پی افزایش هزینه های اجتماعی و اقتصادی مردم، توجه به نظام تأمین اجتماعی و انتظارات از آن افزایش یافته است. بیمه های اجتماعی به صورت مجموعه ای از راهبردها و برنامه ها برای حفظ و بقای جوامع انسانی و توسعه آنها در مناطق مختلف شهری و روستایی انجام می شود. یکی از عوامل تأثیر گذار در گسترش پوشش بیمه اجتماعی در بین روستاییان و عشایر افزایش رضایتمندی مستمری بگیران می باشد. امروزه مشتری مهم ترین دارایی بیمه های اجتماعی محسوب می شود، به طوری که توجه به مشتری از دغدغه های اصلی صندوق های بیمه ای بوده و تلاش می شود تا به روشهای مختلف رضایت بیمه شده و مستمری بگیران را جلب نمایند. در همین راستا این این پژوهش به بررسی ارائه مزایای کوتاه مدت و رضایتمندی مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم پرداخت. این پژوهش یک مطالعه مرور سیستماتیک است که در سال 1402 انجام شد که هدف آن بررسی ارائه مزایای کوتاه مدت و رضایتمندی مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم و عوامل مرتبط با آن می باشد. به این منظور پایگاه های اطلاعاتی ملی SID، MagIran، civilica و علم نت و پایگاههای اطلاعاتی بین المللی مانند گوگل اسکولار، اسکوپوس، ساینس دایرکت و امرالاد موردبررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهشها نشان داد که دولت سیزدهم برای افزایش رضایتمندی مستمری بگیران تلاش های فراوانی به کار گرفته و اقداماتی نظیر: 1- پرداخت 22 هزار فقره وام بدون سود و بدون ضامن به مستمری بگیران صندوق؛ 2- بیمه تکمیلی مستمری بگیران صندوق که این موضوع باعث کاهش هزینه های درمانی شده است. 3- افزایش 40 درصدی حقوق مستمری بگیران بعد از 18 سال؛ 4- افزایش 60 درصدی سطوح درآمدی بیمه شده گان درسال 1401 و 1402 به منظور کفایت حقوق مستمری بگیران صندوق که مجموع این عوامل در رضایتمندی مستمری بگیران تاثیر زیادی داشته است و بررسی ها نشان می دهد این نوع اقدامات در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان وعشایر طی 18 سال گذشته بی سابقه بوده است، باعث تبیین، تبلیغ خدمات صندوق در جامعه هدف شده و جذب 560 هزار نفر بیمه شده جدید، افزایش بیمه شده فعال را دولت سیزدهم به همراه داشته باشد. شاخص رضایتمندی بیمه در رشد جذب بیمه شدگان جدید وتمدید تاثیرگذار می باشد که این دو هر کدام در پایداری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان وعشایر تاثیرگذار است.
۴۶.

مدیریت بحران در برابر زلزله با تاکید بر رویکرد تاب آوری شهری (نمونه موردی: شهر الشتر استان لرستان)

کلید واژه ها: الشتر زلزله مدیریت بحران تاب آوری شهری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 92 تعداد دانلود : 513
شهرها به عنوان پیچیده ترین ساخته دست بشر با ریسک گسترده ای هم به دلیل محدوده وسیعی از مخاطرات و هم به دلیلی آسیب پذیری چندگانه شان مواجه هستند. تاب آوری شهری با توجه به مخاطرات بدین مفهوم است که شهر قادر به ایستادگی در برابر مخاطرات شدید طبیعی بدون صدمه دیدن از تلفات مخرب و خسارات، یا از دست دادن قدرت تولید یا کیفیت زندگی باشد درحالی که کمک زیادی از خارج از جامعه دریافت نکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدیریت بحران در برابر زلزله با تاکید بر رویکرد تاب آوری شهری مخاطرات محیطی (زلزله) شکل گرفته است. روش تحقیق حاضربراساس هدف کاربردی – توسعه ای وبراساس ماهیت از نوع توصیفی- تحلیلی واز نظر زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری پژوهش به دو بخش کالبدی (شهر الشتر) و انسانی (شهروندان الشتری و متخصصان) تقسیم می شوند.
۴۷.

مروری برانواع پنجره شکسته بر مبنای ارکان سازمان

کلید واژه ها: تئوری پنجره شکسته ارکان سازمان تئوری اپیدمی جرم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 608 تعداد دانلود : 291
نظریه پنجره شکسته نظریه ای در جرم شناسی است. این نظریه دقیقاً می گوید دیدن یک پنجره شکسته در یک خانه، کارخانه یا نظایر آن، به شما این پیام را می دهد که در آن مکان اوضاع به سامان نیست و نظمی وجود ندارد. این نظریه در علوم اقتصاد و جرم شناسی کاربرد دارد. کاربرد نظریه در عمل و محیط واقعی، همیشه مهمترین سوال و دغدغه ای است که در مجامع علمی وجود دارد. در این رهگذر سعی شده است ضمن معرفی تئوری پنجره شکسته، به شناسایی مصادیق آن در 5 رکن سازمان پرداخته شود. پژوهش حاضر از نوع مروری بوده و برای دستیابی به منابع در راستای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از مقالات مجلات معتبر داخلی و خارجی استفاده شده است.
۴۸.

ارزیابی تکنیک و تاکتیک های به کار گرفته شده در فضای مجازی و تاثیر آن بر واکسیناسیون در کشور

کلید واژه ها: تکنیک تاکتیک فضای مجازی واکسیناسیون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 444 تعداد دانلود : 695
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی تکنیک و تاکتیک های به کار گرفته شده در فضای مجازی و تاثیر آن بر واکسیناسیون در کشور می باشد. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد است. برای گردآوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفته است. نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری و با بهره مندی از تکنیک های هدفمند (قضاوتی) انجام شده است. جامعه آماری مطابق با الگوی نظام مند نظریه داده بنیاد، از میان خبرگان و مدیران با سابقه فعال در حوزه واکسیناسیون انتخاب شدند. نتایج تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی منتج به ارزیابی تکنیک و تاکتیک های به کار گرفته شده در فضای مجازی و تاثیر آن بر واکسیناسیون در کشوربر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد گردید، یافته های این پژوهش حاکی از آن است که مدیران با ارزیابی تکنیک و تاکتیک های به کار گرفته شده در فضای مجازی و تاثیر آن بر واکسیناسیون در کشور ضمن توجه به تمامی مقوله ها و زیرمقوله های شناسایی شده در این پژوهش، با استفاده از مدل ارایه شده و اطلاعات و داده های تاکتیک های به کار گرفته شده در فضای مجازی و تاثیر آن بر واکسیناسیون در کشور، برای برنامه ریزی تمامی فرایندهای این حوزه تلاش کنند. این پژوهش لزوم توجه به الگوهای تاکتیک های به کار گرفته شده در فضای مجازی و تاثیر آن بر واکسیناسیون در کشور را نشان میدهد
۴۹.

بررسی نقش تعدیل کننده رقابت پذیری بازار محصول بر ارتباط بین مخارج سرمایه ای و ارزش گذاری شرکت

کلید واژه ها: ارزش گذاری شرکت رقابت پذیری بازار محصول مخارج سرمایه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 165 تعداد دانلود : 326
تصمیم گیری در مورد مخارج سرمایه ای یکی از حیاتی ترین تصمیمات مالی است که رهبران شرکت می گیرند. مدیران با قرار دادن منافع سهامداران در خط مقدم دستور کار استراتژیک خود، از افزایش مخارج سرمایه برای افزایش ارزش شرکت حمایت می کنند، بنابراین تصویر بهتری از خود برای سرمایه گذاران بالقوه به تصویر می کشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل کننده رقابت پذیری بازار محصول بر ارتباط بین مخارج سرمایه ای و ارزش گذاری شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1397 الی 1401 انجام شد. این پژوهش از لحاظ طبقه بندی بر حسب هدف، پژوهشی کاربردی است و از لحاظ طبقه بندی بر مبنای روش، تحقیق توصیفی محسوب می شود و از میان تحقیقات توصیفی، از نوع همبستگی است. نمونه آماری تحقیق به روش غربالگری تعداد 105 شرکت انتخاب گردید. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین مخارج سرمایه ای و ارزش گذاری شرکت ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و رقابت پذیری بازار محصول سبب تقویت ارتباط بین مخارج سرمایه ای و ارزش گذاری شرکت می گردد.
۵۰.

بررسی تاثیر سرمایه سازمانی بر ارتباط بین شدت رقابت و نگهداشت وجه نقد

کلید واژه ها: سرمایه سازمانی شدت رقابت نگهداشت وجه نقد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 112 تعداد دانلود : 384
یکی از مهم ترین وظایف مدیران، تعیین ساختار دارایی ها و مقادیر هر یک از آن ها در وضعیت های متفاوت اقتصادی و مالی است. در این راستا، یکی از تصمیم های مدیران، تشخیص میزان وجه نقدی است که شرکت باید نگهداری کند. به طور معمول، مدیران به دنبال سطح بهینه ای از موجودیهای نقدی هستند که با توجه به مزایا و معایب نگهداشت وجه نقد، از بروز آسیب های عمده به واحد تجاری و از دست دادن فرصت ها جلوگیری نموده تا حداکثر ارزش آفرینی ممکن را از سطح موجودی نقدی بهینه کسب نمایند. در این پژوهش تاثیر سرمایه سازمانی بر ارتباط بین شدت رقابت و نگهداشت وجه نقد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1397-1401 مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از لحاظ طبقه بندی بر حسب هدف، پژوهشی کاربردی است و از لحاظ طبقه بندی بر مبنای روش، تحقیق توصیفی محسوب می شود و از میان تحقیقات توصیفی، از نوع همبستگی است. نمونه آماری تحقیق به روش حذفی سیستماتیک تعداد 105 شرکت انتخاب شد. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین شدت رقابت و نگهداشت وجه نقد ارتباط معناداری وجود داشته و سرمایه سازمان بر ارتباط بین رقابت بازار محصول و نگهداری وجه نقد تاثیر معناداری دارد.
۵۱.

بررسی نقش اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیران و فرصت طلبی مدیران بر تأخیر قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیران فرصت طلبی مدیران تأخیر قیمت سهام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 183 تعداد دانلود : 430
در این مطالعه به بررسی نقش اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیران و فرصت طلبی مدیران بر تأخیر قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. بر این اساس بررسی نقش اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیران و فرصت طلبی مدیران بر تأخیر قیمت سهام طی دوره زمانی 1393 تا 1400 در 114 شرکت نمونه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران موردبررسی قرار گرفت و نیز برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار Eviews و با استفاده از رگرسیون چند متغیره با داده های پانلی از روش اثرات ثابت استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از این است که هم اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیران و فرصت طلبی مدیران باعث افزایش تاخیر قیمت سهام می گردد.
۵۲.

مدل تصمیم گیری چندمعیاره ترکیبی بر مبنای دیمتل و ANP برای بهبود سنجش شاخص های پایداری حمل و نقل ریلی

کلید واژه ها: شاخص های پایداری مدل تصمیم گیری چندمعیاره ترکیبی دیمتل و ANP حمل و نقل ریلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 625 تعداد دانلود : 257
هدف این تحقیق مدل تصمیم گیری چندمعیاره ترکیبی بر مبنای دیمتل و فرایند تحلیل شبکه برای بهبود سنجش شاخص های پایداری حمل و نقل ریلی بوده است. جامعه آماری این پژوهش از خبرگانی هستند که جهت تکمیل پرسشنامه دیمتل نظرسنجی از آنان به عمل آمده است. تعداد خبرگان این بخش 35 نفر و به صورت غیر احتمالی و هدفمند انتخاب می شوند؛ که شامل مدیران، متخصصان و کارشناسان می باشند؛ پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کاربردی و توصیفی-پیمایشی است، با توجه به اطلاعات پژوهش که در سال 1400 استخراج شده است؛ در زمره پژوهش های مقطعی قرار می گیرد با توجه به نتایج آزمون آماری به این نتیجه دست یافتیم که شاخص اصلی زیر به عنوان عوامل موثر بر بهبود سنجش شاخص های پایداری در صنعت حمل و نقل ریلی احصا شد که شامل شاخص های امنیت تردد، مدت زمان سفر، حاکمیت شرکتی، رضایت مشتری، کیفیت واگن های مسافربری، ایمنی عملیات (میزان آسیب دیدگی مسافران)، اثر عملیات، ظرفیت حمل و نقل، پیشگیری از خطر، هزینه های حمل و نقل و کیفیت خدمات (نرخ وقت شناسی قطار) می باشد. و همچنین شاخص ششم (ایمنی عملیات (میزان آسیب دیدگی مسافران)) با وزن نهایی (0.105)، شاخص یازدهم و از سوی دیگر شاخص اول (امنیت تردد) با وزن نهایی (0.090) به ترتیب در درجه اهمیت های قرار می گیرند.
۵۳.

نقش حاکمیت داخلی و خارجی شرکت بر سیاست تقسیم سود

کلید واژه ها: سود سهام سهامداران نهادی مالکیت خانوادگی مالکیت مدیریتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 765 تعداد دانلود : 229
هدف این پژوهش بررسی تاثیر حاکمیت داخلی و خارجی شرکت ها بر سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد، پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از بعد روش شناسی، توصیفی همبستگی از نوع علی (پس رویدادی) می باشد. تعداد 150 شرکت در بازه زمانی سالهای 1400-1393 از بین کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه پژوهش جامعه آماری پژوهش انتخاب شده اند، تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار ایویوز انجام می شود. برای آزمون فرضیه های تحقیق و تعیین ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته نیز از الگوهای اقتصادسنجی استفاده شده و فرضیه های مربوطه از روش رگرسیون چند متغیره پانل مورد بررسی قرار گرفته است، یافته های حاصل از پژوهش حاکی از وجود ارتباط منفی و معنی داری بین درصد سهامداران نهادی، درصد اعضای خانواده در هیئت مدیره و تقسیم سود سهام می باشد. بر خلاف آن بین مالکیت مدیریتی و مالکیت خانوادگی با تقسیم سود رابطه معنی داری وجود ندارد.
۵۴.

بررسی تأثیر سرمایه سازمانی با مراحل چرخه عمر شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: سرمایه سازمانی چرخه عمر مرحله بلوغ مرحله رشد مرحله افول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 925 تعداد دانلود : 479
ﻣﻔﻬﻮم ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﯾﮑﯽ از ﻏﻨﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻫﺎی ﺗﺒﯿﯿﻨﯽ در ﻣﻼﺣﻈﺎت اﻗﺘﺼﺎدی و ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﻣﻌﺎﺻﺮ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻃﯽ دﻫﻪ ﻫﺎی اﺧﯿﺮ دﺳﺘﺨﻮش ﺗﺤﻮﻻﺗﯽ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ آ ن ﺷﺎﻫﺪ ﻇﻬﻮر ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻓﮑﺮی و اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﯿﻢ.ﺑﺎ وﺟﻮد ﻧﻈﺮﯾﺎت ﺟﺪﯾﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و ﺗﻔﺎوت ﻧﮕﺮش ﻫﺎ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ، ﻣﻔﻬﻮم ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺑﺎزدﻫﯽ مورد انتظار همچنان ماهیت خود را حفظ نموده است. از طرفی، در اقتصاد جهانی امروز و تحولات پیش رو شرکت ها، سازمان ها با دوره های متفاوتی از چرخه عمر شرکت مواجه می شوند که این عوامل باعث تغییراتی در سرمایه سازمانی می شود. هدف اصلی در این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه سازمانی با مراحل چرخه عمر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش، روش آماری استفاده شده به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات جزئی می باشد. نمونه آماری این تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و دوره زمانی آن از 1390 تا 1395 می باشد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد فرضیه فرعی اول تحقیق پذیرفته شد و شرکت هایی با سرمایه سازمانی کمتر، بیشتر احتمال دارد که در مرحله رشد باشند. نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم حاکی از آن است که شرکت هایی با سرمایه سازمانی کمتر، بیشتر احتمال دارد که در مرحله بلوغ باشند. همچنین فرضیه فرعی سوم نشان می دهد که شرکت هایی با سرمایه سازمانی بالاتر، بیشتر احتمال دارد که در مرحله افول باشند. با توجه به پذیرش هر سه فرضیه فرعی، فرضیه اصلی نیز پذیرفته شد.
۵۵.

تاثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر رفتار مشتری با نقش میانجی رضایت مشتری (مورد مطالعه مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در شهرستان ساری)

کلید واژه ها: کیفیت خدمات الکترونیک رفتار مشتری رضایت مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 338 تعداد دانلود : 913
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر رفتار مشتری با نقش میانجی رضایت مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در شهرستان ساری انجام گرفت. این پژوهش از لحاظ ماهیت از نوع توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است و روش جمع آوری اطلاعات استفاده از روش پژوهش پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در شهرستان ساری تشکیل می دهند که تعداد آنها نامحدود می باشد. جهت تعیین حداقل حجم نمونه لازم، از جدول مورگان به شیوه نمونه گیری تصادفی در دسترس 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند که به جهت اطمینان از بازگشت این تعداد پرسشنامه، تعداد 450 پرسشنامه در جامعه توزیع شد. جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه کیفیت خدمات الکترونیکی ریتا و همکاران (۲۰۱۹)، پرسشنامه رفتار خرید مشتریان آنلاین افریم توربان و همکاران (2008) و پرسشنامه محقق ساخته رضایت مشتری شامل 14 گویه استفاده شد. برای سنجش روایی از روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا و برای محاسبه پایایی از پایایی ترکیبی (CR) و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آزمون کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS21 و Smart PLS انجام گرفت. مطابق با نتایج کیفیت خدمات الکترونیکی بر رفتار مشتری در خرید آنلاین با نقش میانجی رضایت مشتری تاثیر دارد. کیفیت خدمات الکترونیکی بر رفتار مشتری در خرید آنلاین، انگیزه خرید و رفتار خرید از فروشگاه اینترنتی تاثیر قابل توجهی دارد همچنین کیفیت خدمات الکترونیکی بر رضایت مشتری در خرید آنلاین از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا تاثیر قابل توجهی دارد. نتایج حاکی از آن بود که 5 بعد از ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک (اجرا، دسترسی، حریم شخصی، پاسخگویی و ارتباط) بر رضایت مشتری در خرید آنلاین از فروشگاه تاثیر قابل توجهی دارد؛ اما ابعاد کارایی و جبران خدمات بر رضایت مشتری در خرید آنلاین از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا تاثیر قابل توجهی ندارد. نتایج نشان داد که رضایت مشتری بر رفتار مشتری در خرید آنلاین، انگیزه خرید و رفتار خرید از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا تاثیر قابل توجهی دارد.
۵۶.

شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای خط مشی گذاری در جهت کاهش نابرابری و توزیع عادلانه درآمد

کلید واژه ها: خط مشی گذاری نابرابری توزیع درآمد توزیع عادلانه درآمد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 785 تعداد دانلود : 636
در سال های اخیر، نابرابری درآمد در تعداد زیادی از کشورها رو به افزایش بوده است. این افزایش در اقتصادهای در حال گذار به سیستم های بازارمحور بسیار چشمگیر بوده است، جایی که میانگین ضریب جینی تا اواخر دهه 1980 حدود 0.25 بود. در اواسط دهه 1990، به بیش از 0.30 افزایش یافت. اگرچه ممکن است این افزایش زیاد به نظر نرسد، اما برای چنین دوره کوتاهی کاملاً قابل توجه است، زیرا ضرایب جینی در کشورها در دوره های طولانی نسبتاً پایدار است. در دهه گذشته، نابرابری درآمد در چندین کشور گروه هفت (به عنوان مثال، آلمان، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده) افزایش یافته است و در برخی از کشورهای آسیای شرقی (چین و تایلند) شروع به افزایش کرده است. لذا، مطالعه حاضر در نظر دارد به شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای خط مشی گذاری در جهت کاهش نابرابری و توزیع عادلانه درآمد بپردازد. روش تحقیق مطالعه حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای خط مشی های مربوطه در ایران انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء، توصیفی- پیمایشی است. یافته های مطالعه نشان داد که شرایط توسعه اقتصادی با وزن نرمال 311/0 از بیشترین اولویت برخوردار است. سیاست های اقتصادی با وزن نرمال 214/0 در اولویت دوم، نوع درامد با وزن نرمال 186/0 در اولویت سوم، ساختار بازار با وزن نرمال 134/0 در اولویت چهارم، تبعیض با وزن نرمال 09/0 در اولویت پنجم و شرایط شغلی با وزن نرمال 065/0 از کمترین اولویت برخوردار است. مطالعه حاضر نشان داد که مهمترین عامل تاثیرگذار بر وضعیت اقتصاد و توزیع عادلانه درامد، توسعه اقتصادی می باشد، سپس سیاست های اقتصادی، نوع درامد، ساختار بازار، تبعیض و نهایتا شرایط شغلی تعیین کننده کاهش نابرابری و توزیع عادلانه درآمد هستند.
۵۷.

ارائه چارچوبی پیشنهادی برای پیاده سازی مدیریت هزینه استراتژیک

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت هزینه استراتژیک چارچوب پیشنهادی فلسفه نگرش تکنیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 443 تعداد دانلود : 811
مدیریت هزینه استراتژیک، فرایند کاهش قیمت کل و بهبود همزمان موقعیت استراتژیک شرکت است. مدیریت هزینه استراتژیک، زمانی محقق می شود که مدیر شرکت درک کند کدامیک از هزینه ها، از موقعیت استراتژیک شرکت حمایت می کند، کدامیک آن را تضعیف کرده و کدامیک هیچ تاثیری بر آن ندارند. از طرفی مدیریت هزینه استراتژیک در سال های اخیر صرفا شامل هزینه ها نشده و عوامل دیگری مانند درآمد را نیز در بر می گیرد لذا این مقاله در صدد است تا با معرفی و شناخت و بررسی جنبه های مختلف مدیریت هزینه استراتژیک اقدام به ارائه چارچوبی پیشنهادی برای پیاده سازی مدیریت هزینه استراتژیک نماید.
۵۸.

بررسی رابطه رتبه بندی عوامل موثر بر پرداخت الکترونیک با مدیریت بهینه ارتباط با مشتری

کلید واژه ها: قابلیت های زیرساختاری آمادگی در برابر تغییرات آموزش الکترونیکی کاربران کیفیت ارایه خدمات الکترونیکی مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 886 تعداد دانلود : 97
در بازارهای رقابتی امروز، ساخت و حفظ یک رابطه خوب با مشتریان برای بقای طولانی مدت کسب وکار ضروری است. در حال حاضر، شرکت ها در حال استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری به منظور تسهیل در نگهداری این رابطه می باشند. هم چنین، پیاده سازی سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری به طور چشمگیری در سال های اخیر افزایش یافته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است که با رویکرد آمیخته انجام می شود. جامعه آماری شامل 2500 نفر از مشتریان شرکتهای فعال در حوزه پرداخت الکترونیک می باشند. برای تحلیل داده ها از روش دلفی فازی، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، تحلیل شبکه فازی، فرآیند تحلیل شبکه ای فازی استفاده شد. نتایج حاصل از آن نشان داد که پس از رتبه بندی عوامل، معیار قیمت در رتبه 14. معیار پیشبرد فروش در رتبه 7. معیار برندسازی در رتبه 1. معیار ویژگی های ادراکی-احساسی در رتبه 11. معیار تسهیلات سخت افزاری در رتبه 5. معیار تسهیلات نرم افزاری در رتبه 2. معیار رسانه های اجتماعی در رتبه 4. معیار ویژگی های تکنولوژیک در رتبه 3. معیار شبکه سازی در رتبه 5. معیار نوآوری در رتبه 13. معیار مشتری گرایی در رتبه 8. معیار بازاریابی دیجیتال در رتبه 15. معیار عوامل درون سازمانی در رتبه 12. معیار بازاریابی در رتبه 10 و معیار مدیریت رابطه با مشتری در رتبه 8 قرار گرفتند. در پژوهش حاضر عوامل موثر (قابلیت های زیرساختاری، آمادگی در برابر تغییرات، آموزش الکترونیکی کاربران، کیفیت ارایه خدمات الکترونیکی، مدیرت دانش) در فرآیند پیاده سازی سیستم مورد شناسایی قرار گرفتند.
۵۹.

بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی با رضایت شغلی و سلامت روان در معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1402-1401

نویسنده:

کلید واژه ها: مهارت های ارتباطی رضایت شغلی سلامت روان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 293 تعداد دانلود : 313
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی با رضایت شغلی و سلامت روان در معلمان زن ناحیه یک شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1402-1401 صورت گرفته است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. بدین منظور از میان معلمان زن شاغل در مدارس ابتدایی ناحیه یک شهرستان گرگان نمونه ای به حجم 228 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های مهارت های ارتباطی، رضایت شغلی فیلد و روث و سلامت عمومی (GHQ-28) بوده است. نتایج نشان دادند بین مهارت های ارتباطی و رضایت شغلی و سلامت روان رابطه مثبت وجود دارد به طوری که با افزایش یکی از متغیر ها دو متغیر دیگر نیز افزایش می یابند. همچنین، متغیر سن رابطه بسیار کمی با مهارت های ارتباطی و رضایت شغلی و سلامت روان دارند. براساس یافته دیگر از این پژوهش، رابطه معناداری بین میزان تحصیلات معلمان با مهارت های ارتباطی، رضایت شغلی و سلامت روان معلمان وجود ندارد.
۶۰.

بررسی تاثیر سرمایه فکری بر خودکارآمدی شغلی با در نظرگرفتن نقش میانجی هوش سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری تهران)

کلید واژه ها: سرمایه فکری خودکارامدی هوش سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 620 تعداد دانلود : 935
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر سرمایه فکری بر خودکارآمدی شغلی با در نظرگرفتن نقش میانجی هوش سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری تهران) است. این تحقیق از نظر ماهیت گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی می باشد و براساس هدف، از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل ۲۴۲ نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری تهران می باشند. در نهایت 145 پرسشنامه برگشت داده شد. روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه استاندارد 18 سوالی ژانگ و همکاران (2018) است. در ارتباط با روایی از روایی محتوایی و در ارتباط با پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. از آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن و در گام بعد از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شد. جهت انجام محاسبات نیز، نرم افزار لیزرل مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد سرمایه فکری بر خودکارآمدی شغلی با در نظرگرفتن نقش میانجی هوش سازمانی تاثیر معناداری دارد.
۶۱.

بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش موبایل بانک در بین مشتریان بانک ملی اصفهان

کلید واژه ها: پذیرش بانکداری همراه سودمندی درک شده سهولت درک شده نوآوری شخصی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 729 تعداد دانلود : 822
هدف از این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش موبایل بانک در بین مشتریان بانک ملی اصفهان بود. داده ها در سال 1401 جمع آوری شده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و بر اساس رویکرد از نوع کمی و همچنین چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه استاندارد بوده که برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین برای سنجش روایی پرسشنامه از اعتبار محتوا استفاده شد. جامعه آماری در تحقیق حاضر را مشتریان بانک ملی شعبات اصفهان تشکیل می دهند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار PLS استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده تعدادی از فرضیات تأیید و تعدادی نیز رد شده است.
۶۲.

تأثیر ویژگی های مدیرعامل بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: مسئولیت اجتماعی شرکت قدرت مدیرعامل ویژگی های مدیرعامل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 494 تعداد دانلود : 574
مسئولیت اجتماعی امری مهم و زیربنای اساسی بقای هر جامعه ای است. به عنوان یک کسب وکار مسئول، رهبران کسب و کار باید تعهد خود را به مسئولیت اجتماعی از طریق ارزش ها، شفافیت و پاسخگویی به سهامداران خود نشان دهند و اطمینان حاصل کنند که این تعهدات در سازمان مؤثر است. از جمله عواملی که می تواند بر عملکرد اجتماعی تأثیر بگذارد، قدرت مدیر عامل و ویژگی های مدیر عامل است. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ویژگی های مدیرعامل بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. به منظور دستیابی به هدف فوق، اقدام به تدوین دو فرضیه شد. بر این اساس به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، نمونه ای متشکل از 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1394 الی 1400 انتخاب شد. جهت آزمون فرضیه های پژوهش نیز از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر داده های ترکیبی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد قدرت مدیرعامل بر مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر منفی و معناداری دارد، یعنی افزایش قدرت مدیرعامل، کاهش مسئولیت اجتماعی شرکت به دنبال دارد؛ علاوه بر این، نتایج بیانگر این است که ویژگی های مدیرعامل رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت را تقویت می کند.
۶۳.

تأثیر رقابت در بازار بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و کارایی سرمایه گذاری

کلید واژه ها: کارایی سرمایه گذاری حاکمیت شرکتی رقابت در بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 820 تعداد دانلود : 166
با افزایش رقابت در عرصه تجارت، شرکت ها برای بقاء خود، نیاز به انجام سرمایه گذاری های مناسب و به موقع دارند. با توجه به تحولات جهان امروز، خصوصاً کشورهای در حال توسعه، این کشورها برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند راهکارهایی مناسب جهت استفاده بهتر از امکانات خود می باشند. در این راستا، یکی از عوامل مهم در جهت حل مسائل اقتصادی کشورها، بسط و توسعه سرمایه گذاری است؛ اما این امر به تنهایی کافی نیست و با توجه به محدودیت منابع مالی، علاوه بر مسأله توسعه سرمایه گذاری، افزایش کارایی سرمایه گذاری نیز از جمله مسائل با اهمیت است. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی بر کارایی سرمایه گذاری و همچنین نقش تعدیل گری رقابت در بازار در این رابطه می پردازد. به منظور دستیابی به هدف فوق، اقدام به تدوین دو فرضیه شد. بر این اساس به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، نمونه ای متشکل از 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1393 الی 1400 انتخاب شد. جهت آزمون فرضیه های پژوهش نیز از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر داده های ترکیبی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد حاکمیت شرکتی بر کارایی سرمایه گذاری تأثیر مثبت و معناداری دارد، یعنی افزایش حاکمیت شرکتی، افزایش کارایی سرمایه گذاری به دنبال دارد؛ علاوه بر این، نتایج بیانگر این است که رقابت در بازار رابطه بین حاکمیت شرکتی بر کارایی سرمایه گذاری را تضعیف می کند.
۶۴.

تأثیر مهارت عددی بر موفقیت آموزشی دانشجویان حسابداری

کلید واژه ها: مهارت عددی موفقیت آموزشی رشته حسابداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 638 تعداد دانلود : 103
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر توانایی شناختی و مهارت عددی بر موفقیت آموزشی دانشجویان رشته حسابداری شهرستان یزد در سال تحصیلی 1401-1402 است؛ بنابراین روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته حسابداری شهرستان یزد است، تعداد 360 نفر با استفاده از روش نمونه گیری کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند، داده های موردنیاز بر اساس دو پرسش نامه استاندارد توانایی شناختی و مهارت عددی گردآوری شد، تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار plss انجام گرفت. یافته ها نشان می دهد؛ بین مهارت عددی و موفقیت آموزشی حسابداران رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد، بنابراین پیشنهاد می شود با تأیید روابط فوق آموزش های اساسی در این دو مقوله از همان اویل کودکی و در کلیه مراحل تحصیلی موردتوجه متخصصین و برنامه ریزان قرار گیرد، همچنین متولیان رشته حسابداری در دانشگاه ها و حرفه نیز به این دستاورد توجه داشته باشند.
۶۵.

بررسی رابطه ریسک نقدینگی و اعتباری بر بازدهی سهام در بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: ریسک نقدینگی ریسک اعتباری بازدهی سهام بانک بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 950 تعداد دانلود : 578
این تحقیق با هدف بررسی رابطه ریسک نقدینگی و اعتباری بر بازدهی سهام در بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی است. روش این پژوهش سنجش همبستگی و رگرسیون چند متغیره می باشد و برای جمع آوری داده ها و اطلاعات ابتدا از روش کتابخانه ای استفاده گردید. داده های پژوهش، از طریق جمع آوری داده های شرکت های منتخب با مراجعه به صورت های مالی حسابرسی شده گزارش سالیانه هیات مدیره به مجمع، گزارش فعالیت شرکت، ماهنامه بورس اوراق بهادار و سایت کدال و با استفاده از نرم افزارهای موجود انجام می شود. داده های مورد نیاز با استفاده از بانک های اطلاعاتی و نرم افزارهای موجود گردآوری و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای EXCEL و EVIEWS صورت گرفته است. نتایج نشان داد که ریسک اعتباری می تواند تأثیر منفی بر بازدهی سهام بانک ها داشته باشد. ریسک اعتباری نشان دهنده توانایی بانک برای بازپرداخت بدهی ها به موقع و به صورت تخمینی و یا خروجی صحیح از روش های حسابداری مربوطه است. وقوع ریسک اعتباری ممکن است باعث کاهش اعتماد و جذب سرمایه از سمت سرمایه گذاران و ودیعه گذاران شود. در نتیجه، بانک ها ممکن است با مشکلات نقدینگی و کاهش منابع مالی مواجه شوند که این مسئله می تواند به تنزل در قیمت سهام بانک ها و در نهایت بازدهی پایین آنها منجر شود. علاوه بر این، وقوع ریسک اعتباری ممکن است منجر به کاهش اعتماد عمومی به بانک و افزایش احتمال نپرداخت بدهی ها شود. این امر می تواند باعث کاهش قیمت سهام بانک و از دست دادن ارزش سهامداران شود. از سوی دیگر وقوع ریسک نقدینگی می تواند منجر به کاهش نقدینگی بانک شود و در نتیجه، بانک ممکن است با مشکلاتی مانند کاهش قابلیت تأمین منابع مالی و محدودیت های در ارائه وام مواجه شود. این مسائل می تواند تأثیر منفی بر بازدهی سهام بانک و ارزش سهامداران داشته باشد. علاوه بر این، وقوع ریسک نقدینگی ممکن است باعث کاهش اعتماد عمومی به بانک شود. ودیعه گذاران و سرمایه گذاران ممکن است اعتماد خود را به بانک از دست بدهند و در نتیجه، بازدهی سهام بانک را کاهش دهند. در نتیجه، ریسک نقدینگی می تواند تأثیر منفی بر بازدهی سهام بانک ها داشته باشد. مدیریت مناسب نقدینگی، توانایی تأمین منابع مالی در شرایط مختلف بازار و حفظ اعتماد عمومی می تواند برای کاهش این ریسک و افزایش بازدهی سهام بانک ها بسیار مهم باشد.
۶۶.

بررسی اصول نگارش مکاتبات تجاری

کلید واژه ها: مکاتبات تجاری ارتباط مشخصات اصول نوشتن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 788 تعداد دانلود : 653
نامه های تجاری به عنوان شکل اولیه ارتباطات تجاری، نقشی ضروری در فعالیت های تجاری ایفا می کنند و به طور قابل توجهی به توسعه سریع تجارت و تجارت بین المللی کمک می کنند. مکاتبات تجاری یک ارتباط مکتوب در تجارت بین دو طرف است. در طول تبادل مکاتبات تجاری، باید دیدگاه دو طرف بیان و ابلاغ شود و همچنین ایده ها و اطلاعات نیز بیان شود؛ بنابراین، تبادل موثر مکاتبات تجاری می تواند به تولیدکنندگان داخلی و مشتریان خارجی کمک کند تا یک رابطه دوستانه بلندمدت برقرار کنند یا حفظ کنند. بدون شک، یادگیری نحوه نوشتن یک مکاتبات تجاری موفق بسیار مهم است. با این حال، تنها کپی کردن اصول نظری از متن کافی نیست. این مقاله از اصول " C3" (وضوح، مختصر و ادب) استفاده می کند، استانداردی از مکاتبات تجاری خوب که عموماً در زمینه دانشگاهی پذیرفته شده است و زبانشناس انگلیسی اصول ادب معروف لیچ را به عنوان پیشینه نظری، به تحلیل ویژگی های زبان مورد استفاده در سال قبل از میلاد به ترتیب از نظر ویژگی واژگانی و ویژگی های ساختاری آن در جملات می پردازد. سپس، به منظور درک کلید نوشتن یک مکاتبات تجاری موفق، برخی از اصول اصلی نوشتن مانند اصل مودبانه به طور خاص تجزیه و تحلیل خواهند شد.
۶۷.

اثر اهرم مالی و رقابت در بازار بر ریسک ورشکستگی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: اهرم مالی رقابت در بازار محصول ریسک ورشکستگی ریسک ورشکستگی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 632 تعداد دانلود : 315
اهرم مالی بالا باعث کاهش و به تدریج عدم توان پرداخت بهره و اصل دیون شرکت و بالا رفتن ریسک شرکت شده و وجود رقابت در بازار، به افزایش شفافیت و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و ریسک ورشکستگی منجر شده، زیرا اطلاعات مشابه و قابل مقایسه را می توان از سایر رقبای فعال در بازار کسب کرد. هدف از این پژوهش، ارزیابی اثر اهرم مالی و رقابت در بازار بر ریسک ورشکستگی شرکت ها بوده است. در این راستا سه فرضیه مطرح گردید و ارتباط بین متغیرها مورد ارزیابی قرار گرفت. در این پژوهش ریسک ورشکستگی بعنوان متغیر وابسته که از معیار آلتمن برای شناسایی شرکت هایی که ریسک ورشکستگی بالایی دارند، استفاده شد. همچنین متغیرهای اهرم مالی (نسبت ارزش دفتری بدهی به دارایی) و رقابت در بازار محصول (شاخص هرفیندال هیرشمن) بعنوان متغیر مستقل انتخاب و وارد مدل تحقیق شدند. برای آزمون فرضیات، اطلاعات لازم برای 157 شرکت در دوره زمانی 1400-1391 جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ها توسط نرم افزار آماری Eviews و داده های پانل و با استفاده از روش رگرسیون لوجستیک انجام شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که اهرم مالی یک اثر خطی مثبت و غیر خطی U شکل با متغیر وابسته ریسک ورشکستگی دارد. طبق نتایج آزمون فرضیات، رقابت در بازار محصول نیز اثر غیرخطی U شکل با متغیر وابسته ریسک ورشکستگی دارد. در ادامه اثر تعاملی اهرم مالی و رقابت در بازار محصول بر ریسک ورشکستگی آزمون شد که نتایج نشان داد در شرایط رقابتی سطح بالاتری از اهرم مالی، ریسک ورشکستگی را تشدید می کند.
۶۸.

بررسی تأثیر اجتناب از پرداخت مالیات بر ایجاد قدرت طلبی مدیران با توجه به رشد نرخ موثر مالیات در شرکتهایی با حکمرانی و نظارت ضعیف

نویسنده:

کلید واژه ها: اجتناب از پرداخت مالیات قدرت طلبی مدیریتی حکمرانی ضعیف مکانیسم نظارتی مسئولیت اجتماعی ضعیف نرخ موثر مالیات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 478 تعداد دانلود : 164
با توجه به مطالعه سیدشمس و همکارانش در سال 2023، برخی از مدیران شرکت ها در این تصور هستند که با اجتناب از پرداخت مالیات می توانند قدرت طلبی مدیریتی را ایجاد نمایند؛ اما این احتمال وجود دارد که آنها از عملکرد بلندمدت نتایج آن بی خبرند و طبق دیدگاه خود قدرت طلبی را در اجتناب از پرداخت مالیات میدانند که در شرکتهای مختلف با توجه به رشد نرخ موثر مالیات متفاوت است؛ سیدشمس و همکارانش به موضوع فوق پرداخته اند از این رو تلاش می شود تا در این مطالعه نیز فرضیات آنها را مورد سنجش قرار دهد. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش، جامعه آماری را از بین سال های 1396 الی 1401 و به مدت 6 سال انتخاب نموده و شامل شرکت های بورسی بوده اند که نمونه آماری با روش حذفی و به تعداد 128 شرکت انتخاب شد. روش پژوهش مورد استفاده نیز، روش توصیفی- تحلیلی بوده و داده های پژوهش از نوع تاریخی با مراجعه به صورت ها و گزارشات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران جمع آوری و طبقه بندی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از روش داده های پانل دیتا استفاده شد؛ و در بخش تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون های مختلف مربوطه انجام گردید و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Eviews نسخه 9 صورت گرفت. باتوجه به تحلیل مدل رگرسیونی، نتایج تحلیل نشان می دهد، فرضیه اصلی مورد تأیید قرار گرفت و مشخص شد که اجتناب از پرداخت مالیات بر ایجاد قدرت طلبی مدیریتی با توجه به رشد نرخ موثر مالیات در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ بنابراین، مدیران شرکت ها می بایست برای ایجاد قدرت طلبی مدیریتی به اجتناب مالیاتی در کوتاه مدت توجه نمایند و این اثرگذاری در شرکتهای دارای حکمرانی ضعیف، با مکانیسم نظارتی ضعیف، دارای قدرت مدیرعامل یا مدیر اجرایی و شرکتهای دارای مسئولیت اجتماعی ضعیف بیشتر به چشم می خورد چون جهت ایجاد قدرت طلبی تمایل به اجتناب مالیاتی دارند.
۶۹.

بررسی نقش نگهداشت وجه نقد در ارتباط با نقدشوندگی و هزینه های بدهی شرکت (مورد مطالعه: سازمان های بورس اوراق بهادار تهران)

کلید واژه ها: نقدینگی دارایی های واقعی نگهداشت وجه نقد هزینه بدهی شرکت ها سازمان های بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 327 تعداد دانلود : 964
شرکت هایی که دارایی های خود را می فروشند تا حد زیادی از این وجوه برای افزایش سرمایه گذاری و کاهش بدهی استفاده کرده، وجوه تولید شده توسط فروش دارایی ها به طور قابل توجهی بیشتر از وجوه حاصل از پیشنهادات سهام است. لذا، فروش دارایی را می توان بسیار فراتر از تصمیمات عملیاتی مربوط به سازماندهی مجدد یا ورشکستگی در نظر گرفت. در این پژوهش بررسی نقش نگهداشت وجه نقد در ارتباط با نقدشوندگی و هزینه های بدهی شرکت ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش دو فرضیه مطرح شد و هر کدام از فرضیه ها با یک مدل رگرسیونی مورد آزمون قرار گرفتند. متغیر هزینه بدهی بعنوان متغیر وابسته، متغیر نقدشوندگی دارایی بعنوان متغیر مستقل و نگهداشت وجه نقد بعنوان متغیر تعدیلگر این پژوهش وارد مدل شدند. بدین منظور داده های مربوط به 157 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در بازه زمانی 1400-1391 گردآوری شد. برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون خطی چندگانه و نرم افزار آماری Eviews استفاده شد. بین نقدشوندگی دارایی و هزینه بدهی رابطه معناداری وجود ندارد. طبق نتایج، نگهداشت وجه نقد بر رابطه بین نقدشوندگی دارایی و هزینه بدهی اثر منفی و معناداری دارد.
۷۰.

مطالعات ادبیات نظری تاثیرات بحران بر عملکرد الگوهای پیش بینی ورشکستگی و ساختار سرمایه در اقتصاد ایران و جهان

کلید واژه ها: بحران های اقتصادی و مالی ورشکستگی ساختارسرمایه الگوهای پیش بینی سطح سرمایه گذاری و راهکارهای مدیریت بحران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 755 تعداد دانلود : 727
نتایج پژوهش های پیشین نشان می دهد که بحران های اقتصادی و سیاسی می توانند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد الگوهای پیش بینی ورشکستگی و ساختار سرمایه در اقتصاد ایران و جهان داشته باشند. بحران های اقتصادی می توانند منجر به کاهش تقاضا، افزایش نرخ بهره، کاهش قیمت سهام و تغییرات در نرخ ارز شوند که همگی تأثیر مستقیم بر ساختار سرمایه و ورشکستگی شرکت ها دارند. علاوه بر این، پژوهش ها نشان دادند که عوامل مؤثر در ساختار سرمایه و ورشکستگی شرکت ها می توانند در شرایط بحرانی تغییر کنند. برای مثال، شرکت ها ممکن است به دنبال افزایش نقدینگی باشند و در نتیجه ساختار سرمایه خود را تغییر دهند. همچنین، بحران ها می توانند منجر به افزایش ریسک ورشکستگی شرکت ها شوند و در نتیجه الگوهای پیش بینی ورشکستگی نیاز به تغییر داشته باشند؛ بنابراین، نتایج پژوهش های پیشین نشان می دهد که برای پیش بینی ورشکستگی و مدیریت ساختار سرمایه در شرایط بحرانی، لازم است الگوهای پیش بینی و الگوهای ساختار سرمایه با توجه به شرایط بحرانی تغییر کنند. همچنین، برای پیش بینی دقیق تر و مدیریت بهتر ورشکستگی شرکت ها در شرایط بحرانی، لازم است عوامل مؤثر در ساختار سرمایه و ورشکستگی در این شرایط مورد بررسی قرار گیرند.
۷۱.

رابطه هوش فرهنگی و هوش معنوی با اعتماد سازمانی معلمان: نقش میانجی فرهنگ اخلاقی

کلید واژه ها: هوش فرهنگی هوش معنوی فرهنگ اخلاقی اعتماد سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 256 تعداد دانلود : 979
این عقیده که اعتماد در محیط های کاری به عنوان عامل اصلی بالقوه ای است که منجر به بهبود عملکرد سازمانی می شود و می تواند یکی از منابع مزیت رقابتی باشد، نیز به سرعت مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش فرهنگی و هوش معنوی بر اعتماد سازمانی با میانجی فرهنگ اخلاقی بود. تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی (مدل معادلات ساختاری) و از منظر هدف بنیادی بود. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر یا به عبارتی جامعه آماری تحقیق، معلمان شاغل به تدریس در شهرستان نمین به تعداد 673 نفر در سال تحصیلی 1401-1400 می باشند. روش نمونه گیری به کار گرفته شده، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری طبقه ای نیز استفاده گردید که از میان جامعه ی آماری پیش گفته، بر اساس جدول مورگان نمونه ای به حجم 287 نفر (168 نفر زن و 119 نفر مرد) انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آماده در بخش استنباطی از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هوش معنوی با ضریب مسیر (28/0) و مقدار تی (36/5) و هوش فرهنگی با ضریب مسیر (32/0) و مقدار تی (27/6) بر اعتماد سازمانی اثرغیر مستقیم دارد. با توجه به نتایج بدست آمده در سازمان هایی که هوش معنوی افراد در سطح مطلوب خود قرار دارد اعتماد سازمانی بهبود یافته و زمینه را برای تحقق اهداف سازمانی در ابعاد فردی، اجتماعی و معنوی فراهم می آورد. لذا یشنهاد می شود مدیران زمینه لازم برای ارتقاء هوش معنوی و فرهنگی کارکنان را فراهم آورند.
۷۲.

تاثیر تخصص مالی حسابرس بر ریسک ورشکستگی بانکهابا نقش تعدیل کنندگی مقررات بانکی

کلید واژه ها: تخصص مالی کمیته های حسابرسی ریسک ورشکستگی بانک ها مقررات بانکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 866 تعداد دانلود : 179
هدف این تحقیق بررسی تاثیر تخصص مالی حسابرس بر ریسک ورشکستگی بانکها، با نقش تعدیل کنندگی مقررات در بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سالهای بین 1391 تا 1395 است. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی، از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی واز نظر روش در دسته تحقیقات همبستگی قرار می گیرد. در این پژوهش، جمع آوری داده ها ازروش کتابخانه ای، جمع آوری داده های بانک های نمونه با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 18 بانک به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع آوری شده از آمارتوصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل داده ها ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، آزمون هاسمن و آزمون جارک – برا و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق (نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است. نتایج نشان داد تخصص مالی کمیته های حسابرسی بانک ها، سطح ریسک ورشکستگی را کاهش می دهند، به علاوه مقررات بانکی نقش تعدیل گری بر ارتباط بین تخصص مالی کمیته های حسابرسی و ریسک ورشکستگی بانک ها دارد.
۷۳.

تاثیر مدیریت مالی بهینه بر عملکرد مالی بیمارستان های دولتی غرب استان مازندران

کلید واژه ها: مدیریت مالی بهینه عملکرد مالی منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 674 تعداد دانلود : 721
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیرمدیریت مالی بهینه بر عملکرد مالی بیمارستان های دولتی غرب استان مازندران می باشد. این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همبستگی می باشد. در این پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت منابع مالی عبدالحسینی و همکاران (1387) و پرسشنامه استاندارد عملکرد مالی سازمان شین (2017) استفاده شده است. تحلیل داده ها با روش کلموگروف اسمیرنوف و روش معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، آزمون بوت استراپ آزموده شدند. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارشناسان مالی بیمارستان های دولتی غرب استان مازندران به تعداد 350 نفر تشکیل میدهند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده به کمک جدول مورگان تعداد 183 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که مدیریت مالی بهینه بر عملکرد مالی بیمارستان های دولتی غرب استان مازندران تاثیر دارد و با توجه به آماره t برون سپاری (16.221)؛ درون سپاری (11.666)؛ استقلال مالی (8.898)؛ بودجه ریزی عملیاتی (15.428)؛ ویژگی های مدیریت (14.978)؛ ویژگی های منابع انسانی (13.880)؛ منابع درآمدی (17.302) و مصارف و هزینه ها (11.920) بر عملکرد مالی بیمارستان های دولتی غرب استان مازندران تاثیر دارد.
۷۴.

بررسی موانع جذب هواداران فوتبال به باشگاه

کلید واژه ها: موانع جذب هواداران فوتبال به باشگاه هواداران لیگ برتر فوتبال همدان برنامه ریزی جهت جذب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 592 تعداد دانلود : 111
تحقیق حاضر با موضوع بررسی موانع جذب هواداران فوتبال به باشگاه، از لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها یک تحقیق کمی و از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه هواداران لیگ برتر فوتبال همدان بودند. نمونه آماری در این پژوهش با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری این تحقیق براساس فرمول کوکران به تعداد 384 نفر برآورد شد. ابزار اندازه گیری پژوهش، پرسشنامه موانع جذب هواداران فوتبال به باشگاه که 39 سوال دارد و توسط ساعت چیان و الهی در سال 1393 طراحی گردیده است. نتایج حاصل از نرم افزار SPSS نشان داد موانع روابط عمومی، مکان، قیمت گذاری، کانال های توزیع، قدرت های بازار، کیفیت و فرآیند، تشویق کننده ها، مدیریت هواداران، ترویج، برنامه ریزی جهت جذب و محصول بر جذب هواداران فوتبال به باشگاه نقش مؤثری داشتند و تمامی این موانع به جز قدرت های بازار، در سطح بالایی قرار داشتند. همچنین موانع برنامه ریزی جهت جذب، ترویج، تشویق کننده ها، محصول، مدیریت هواداران، کیفیت و فرآیند، مکان، روابط عمومی، کانال های توزیع، قیمت گذاری و قدرت های بازار به ترتیب اولویت بر جذب هواداران فوتبال به باشگاه نقش داشتند.
۷۵.

تاثیر سرمایه روانشناختی بر شکوفایی در شغل با نقش میانجی رفتارهای کاری انگیزشی

کلید واژه ها: سرمایه روانشناختی شکوفایی در شغل رفتار های کاری انگیزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 514 تعداد دانلود : 401
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی بر شکوفایی در شغل با نقش میانجی رفتار های کاری انگیزشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان صنایع روشنایی گلنور می باشد. روش نمونه گیری در جهت توزیع پرسشنامه این پژوهش روش تصادفی بود که تعداد 280 نفر از کارکنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش با کمک پرسشنامه های استاندارد به دست آمده است که روایی آن با استفاده از روایی واگرا و همگرا و پایایی ترکیبی آن با استفاده از آلفا کرونباخ تأیید شده است. برای سنجش شکوفایی در شغل از پرسشنامه پوراز و همکاران (2012)، برای سنجش سرمایه روانشناختی از پرسشنامه لوتانز و همکاران (2007) و برای سنجش رفتارهای کاری انگیزشی از پرسشنامه پورتر و لاولر (۱۹۶۸) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار PLS انجام شد و در بخش آمار استنباطی از آزمون های معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی بر شکوفایی در شغل کارکنان صنایع روشنایی گلنور تاثیر معناداری دارد. همچنین مشخص شد که خودکارآمدی و امیدواری بر شکوفایی در شغل کارکنان صنایع روشنایی گلنور تاثیر معناداری دارد. علاوه براین تاب آوری و خوش بینی بر شکوفایی در شغل کارکنان صنایع روشنایی گلنور تاثیر معناداری ندارد. همچنین نتایج نشان دهنده این موضوع است که رفتار های کاری انگیزشی اثر میانجی بر ارتباط بین سرمایه روانشناختی و شکوفایی در شغل کارکنان صنایع روشنایی گلنور دارد. سایر نتایج نشان داد که رفتار های کاری انگیزشی اثر میانجی بر ارتباط بین خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری، خوش بینی و شکوفایی در شغل کارکنان صنایع روشنایی گلنور دارد.
۷۶.

رابطه متنوع سازی درآمد با سوددهی و ثبات بانک ها در شرایط ریسک با رویکرد مقایسه ای (شرایط بحران سلامت)

کلید واژه ها: سودآوری ثبات تنوع بخشی درآمد بانک ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 96 تعداد دانلود : 41
بحران سلامت بر شرایط موجود تاثیرات زیادی دارد. این بحران ها سبب ایجاد نوسان های مختلف در جهات مختلف شده اند. شرایط پر نوسان امروز سبب ایجاد مخاطره های مختلفی در صنایعی همچون بانک ها شده است که این موضوع بر پیش بینی متغیرهای مالی همچون سودآوری و ثبات اثرگذار بوده است. هدف از این پژوهش رابطه متنوع سازی درآمد با سوددهی و ثبات بانک ها در شرایط بحران با رویکرد مقایسه ای بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. بدین منظور اطلاعات مربوط به 17 بانک منتخب در دوره زمانی 5 ساله از سال 1396 تا سال 1400 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند تا ارتباط بین متغیرها برای آزمون فرضیه تحقیق بررسی شود. داده های (متغیرهای محاسبه شده الگو) جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Excel محاسبه و با نرم افزار 18Spss و 6Eviews مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. رابطه تنوع بخشی درآمد با سودآوری و ثبات بانک ها در دوره های مختلف متفاوت بود و لذا بانک ها باید شرایط پر مخاطره را در فعالیت های خود در نظر بگیرند. بانک ها باید کمیته مدیریت ریسکی جهت مدیریت بحران های احتمالی در نظر داشته باشند.
۷۷.

ایفای نقش ایستگاه های آتش نشانی شهری در فرماندهی حوادث و کاهش خسارات پس از حوادث گوناگون

کلید واژه ها: ایستگاه آتش نشانی مدیریت بحران ایمنی مکان یابی بهینه MCDM GIS

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 408 تعداد دانلود : 308
در سال های اخیر وقوع حوادث طبیعی متعدد از جمله زلزله های مهیب، سیل های وحشتناک، طوفان های فصلی، خشک سالی، رانش های مکرر زمین، بارش برف سنگین، برودت هوا و یخبندان، آتش سوزی های وسیع جنگل ها، بهمن و سایر حوادث طبیعی گوناگون در کشور باعث شده، ایران یکی از کشورهای آسیب پذیر جهان از حیث رخداد حوادث طبیعی محسوب شود. علاوه بر این حوادث، وقوع حوادث انسان ساختی همچون آتش سوزی های منازل و اماکن تجاری و صنعتی، تصادفات جاده ای و حوادث ترافیکی، انفجارات، خفگی ناشی از گاز گرفتگی (CO2)، حوادث ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی در منزل و یا محل کار و غیره که در همه آنها به نحوی دخالت بشر و عدم رعایت استانداردهای ایمنی مشهود بوده، به طور مرتب در مناطق و شهرهای مختلف کشور مشاهده می شود. در این نوشتار با اشاره به نقش شهرداری ها و سازمان ها و واحدهای تابعه آن به خصوص ایستگاه های آتش نشانی در افزایش ایمنی شهری، به لزوم توجه ویژه به نقش برجسته ایستگاه های آتش نشانی در مدیریت بحران اشاره خواهد شد. این تحقیق با هدف تعیین نقش ایستگاه های آتش نشانی در مدیریت بحران اعم از سانحه حریق، زلزله و سیل و... تهیه گردید. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی، بر اساس ماهیت و روش تحقیق، کتابخانه ای و توصیفی است. همچنین روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM) و سیستم اطلاعات مکانی (GIS) و همچنین توصیفی و استنباطی می باشد. همچنین بر اساس نتایج پژوهش در شاخص های ارتباط و دسترسی به تجهیزات و ایمنی، بیشترین بعد آسیب پذیر، دوری از مراکز امداد و نجات و ایستگاه های آتش نشانی و همچنین کمبود خودروهای امدادرسان و کمبود تجهیزات پزشکی است. بنابراین، پیشنهادهایی مانند مکانیابی بهینه ایستگاه های آتش نشانی، نظارت بیشتر شهرداری بر ساخت و سازهای مقاوم و استفاده از مصالح مقاوم در برابر بحران های طبیعی و آتش سوزی و... ارائه می گردد.
۷۸.

اعتبارسنجی شرکت ها برای تسهیلات بانکی در شرایط بحران (شیوع اپیدمی کرونا)

نویسنده:

کلید واژه ها: اپیدمی کرونا ویروس اعتبارسنجی شرایط خطر گراندد تئوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 692 تعداد دانلود : 683
بحران های سلامت همچون کرونا ویروس بر شرایط اقتصادی و اجتماعی تاثیرات زیادی داشت و همه را دچار ترس و واهمه ای نمود. این موضوع سبب تغییر در سیاست های مختلف کلیه سازمان ها از جمله بانک ها شد. برای مثال بانک ها با احتیاط بیشتری تسهیلات بانکی را پرداخت نمودند. این مطالعه کاربردی و از نوع ترکیبی است که در دو مرحله انجام شد. مرحله اول شناسایی معیارها با گراندد تئوری بود، مرحله دوم رتبه بندی معیارها انجام شد. در مرحله اول و دوم برای پاسخگویی به سوالات از نظرات 10 کارشناس خبره در بانک ها و بخش تامین مالی شرکتهای بورسی استفاده شد. گراندد تئوری به شناسایی عوامل مربوطه بر اساس شرایط موجود می پردازد. در این مرحله چهار محور اصلی شامل معیارهای مالی، عوامل مرتبط با اعتبار شرکت، معیارهای راهبری بانکی و شرایط بازار برای اعتبارسنجی شرکتها تبیین گردید و در مرحله دوم مهم ترین معیارها مشخص گردید. رشد فروش دارای بالاترین میانگین رتبه بندی بود که با توجه به شرایط کرونا ویروس برای بانک ها در هنگام اعتبارسنجی شخصیت های حقوقی از اهمیت بالایی برخوردار است. بانک ها باید اعتبارسنجی مشتریان را با در نظر گرفتن خطرات احتمالی انجام دهند.
۷۹.

تبیین تأثیر تحریم های اقتصادی و طبقات اجتماعی بر آنومی اجتماعی در بین ساکنان منطقه 11 شهر تهران

نویسنده:

کلید واژه ها: تحریم های اقتصادی طبقات اجتماعی شهر تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 650 تعداد دانلود : 897
هدف از پژوهش حاضر تبیین تأثیر تحریم های اقتصادی و طبقات اجتماعی بر آنومی اجتماعی در بین ساکنان منطقه 11 شهر تهران می باشد. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه ساکنان منطقه 11 شهر تهران تشکیل می دهند. با استفاده از جدول مورگان (به دلیل عدم دستیابی به تعداد کامل جامعه آماری در منطقه مورد نظر، از بالاترین تعداد نمونه آماری در حدول مورگان استفاده شد) و به روش نمونه گیری تصادفی نمونه ای به حجم 384 نفر، انتخاب شد. ابزار مورد استفاده برای بررسی تأثیر تحریم های اقتصادی و طبقات اجتماعی بر آنومی اجتماعی در این پژوهش، بر اساس بررسی های کتابخانه ای و پژوهش های گذشته، به صورت محقق ساخته طراحی گردید. این پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم شد. در این پژوهش جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، استفاده از نمودار و...) استفاده شد. همچنین جهت آزمون فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. سطح معنی داری در این پژوهش 05/0 ≥ P تعیین و محاسبات آماری به وسیله نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد متغیر تحریم های اقتصادی، 6/7 درصد از آنومی اجتماعی و متغیر طبقات اجتماعی، 9 درصد از آنومی اجتماعی را پیش بینی می کند. برنامه ریزی برای کاهش تحریم ها و گشایش های اقتصادی و همچنین برنامه ریزی برای اشتغال زایی می تواند زمینه کاهش انمی اجتماعی را فراهم کند.
۸۰.

بازبینی مدیریت حوادث شهری در زمان بروز زلزله و ارائه توصیه های کاربردی

کلید واژه ها: بحران مدیریت بحران زلزله برنامه ریزی شهری آمادگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 854 تعداد دانلود : 517
گسترش شهر و شهر نشینی و افزایش تدریجی تعداد شهرهای بزرگ در جهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، از یک طرف و رشد شهرها، تمرکز و تجمع جمعیت و افزایش بارگذاریها ی محیطی و اقتصادی بر بستر آنها از طرف دیگر، ضمن توجه بیشتر به شهرها، منجر به پذیرش نقشها و عملکردهای متعدد شده است. یکی از موضوعات مهمی که بیشتر شهرهای بزرگ جهان با آن روبرو هستند موضوع حوادث طبیعی از جمله زلزله است. از طرفی بافت های فرسوده شهری و سکونتگاه های حاشیه ای و غیر استاندارد در کشورهای در حال توسعه، بنا به دلایلی از قبیل عدم رعایت معیارهای فنی و مهندسی در ساخت بنا، شبکه ارتباطی ناکارامد، عدم وجود تاسیسات و تجهیزات شهری، بیشتر از سایر بافت های شهری در معرض خطر زلزله قرار دارند. ضرورت کاهش آسیب پذیری شهر در برابر زلزله، یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی کالبدی و برنامه ریزی شهری محسوب میگردد؛ با توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن این حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را تحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است این دانش به مجموعه اقداماتی گفته می شود که قبل، حین و بعد بحران جهت کاهش اثرات این حوادث و کاهش آسیب پذیری انجام می شود. با بکارگیری اصول و ضوابط شهرسازی و تبیین مفاهیم موجود در این دانش مانند بافت و ساختار شهر، کاربری اراضی شهری، شبکه های ارتباطی و زیر ساختهای شهری میتوان تا حد زیادی اثرات و تبعات ناشی از حوادث طبیعی را کاهش داد.
۸۱.

نقش نسبتهای سودآوری بر چابکی سازمانی شرکتهای مودیان مالیاتی

کلید واژه ها: مودیان مالیاتی نسبتهای سود آوری چابکی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 160 تعداد دانلود : 987
مالیات به عنوان مهم ترین منبع درآمدی دولت ها نقش ویژه ای در تأمین مالی دولت ها ایفا می کند. با وجود اینکه برخی کشورها همچون ایران، به دلیل دسترسی به منابع جایگزین مثل نفت، آن چنان که شایسته است به درآمدهای مالیاتی توجه نمی کنند، ولی به نقش اساسی مالیات در ساختار بودجه خود اذعان دارند و به دنبال بررسی و چگونگی افزایش ظرفیت های بالقوه مالیاتی خود هستند. سازمان امور مالیاتی کشور جهت انجام صحیح امور مالیاتی، به موجب ماده ۲۶ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و برای اطلاع رسانی اخبار این سازمان و اطمینان پیدا کردن از عملکرد صحیح مودیان مالیاتی، شرکت های مودیان مالیاتی را معرفی می کند. یکی از ارکان تأثیرگذار بر نظام مالیاتی کشور مودیان مایاتی هستند. ویژگی های مؤدیان مانند انواع مؤدی، میزان و نوع درآمد، نوع حرفه و فرصت های عدم تمکین؛ ویژگیهای جمعیت شناختی مؤدیان مانند سن، جنسیت، سطح تحصیلات، میزان تخصص و مهارت حرفه ای، مذهب، نژاد و ملیت بر این مهم مؤثر است. همچنین شاخص های چابکی زنجیره تامین در چهار عامل سرعت، پاسخگویی، شایستگی و انعطاف پذیری و شاخص های مربوط به سودآوری تأثیر به سزایی دارد.
۸۲.

تحقیق در نتیجه سیاست های اعتباری بر مربوط بودن داده های حسابداری در شرکت ها با اهرم مالی متفاوت

نویسنده:

کلید واژه ها: سیاستهای اعتباری مربوط بودن اطلاعات حسابداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 282 تعداد دانلود : 739
پژوهش حاضر با استفاده از الگوی داده های ترکیبی با اثرات تصادفی و آزمون Z ونگ برای دوره زمانی 1383 تا 1393، نمونه ای 103 شرکتی را از سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که با روش حذف سیستماتیک انتخاب شدند، به صورت سالانه مورد مطالعه قرارداده است. به منظور بررسی مربوط بودن اطلاعات مالی، از الگوی اولسن (1995) استفاده شده که درآن مربوط بودن سود و ارزش دفتری با ارزش هر سهم مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا به بررسی تأثیرات سیاست های اعتباری بر مربوط بودن اطلاعات حسابداری پرداخته شد؛ همچنین به منظور ارزیابی دقیق تر روابط بین متغیرها، نقش کنترلی اهرم مالی نیز در نظر گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد سیاست های اعتباری شرکت بر مربوط بودن اطلاعات حسابداری تاثیر معنی دار و معکوس دارد. یافته ها همچنین نشان داد که سیاست های اعتباری شرکت بر مربوط بودن ارزش داده های حسابداری در شرکت های با اهرم مالی متفاوت تاثیر متفاوتی دارد.
۸۳.

بازبینی میزان صرفه جویی در انبار تحت نظارت در قیاس با انبار غیر قابل نظارت

نویسنده:

کلید واژه ها: انبار صرفه جویی تحت نظارت بسته غیرقابل نظارت باز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 273 تعداد دانلود : 993
در مجموعه های صنعتی کوچک و بزرگ یکی از عوامل تاثیر گذار بر موجودی و دارایی های یک شرکت انبار آن شرکت به حساب می آید. انبارها با توجه به ظرفیت های موجودشان می توانند باعث کاهش زمان توقف ماشین آلات تولید به هنگام تعمیرات و کاهش سفارشات بیش از نیاز قطعات و لوازم و همینطور هزینه های انبارداری گردند. با توجه به این اصولا موجودی انبار مثل قطعات و لوازم تعمیر و نگهداری به صورت دستور خرید، خریداری می شوند. این نیاز حائز اهمیت است که تا جایی ممکن بدون اینکه به روند تولید، تعمیر و نگهداری خدشه ای وارد شود بتوانیم بر اساس یک الگو و برنامه ریزی مناسب شاهد یک صرفه جویی بسیار خوبی در انبار باشیم. ما در این مقاله به بررسی پژوهشی و عددی سه روش صرفه جویی که عبارتند از توقف خرید بیش از حد، کاهش هزینه حمل اضطراری و افزایش صرفه جویی، در زمان توقف تولید پرداخته ایم و در پایان به مقایسه آن ها با یک دیگر و مقایسه میان انبارهای تحت نظارت و غیر قابل نظارت سعی کرده ایم تا میزان صرفه جویی را بصورت عددی نیز نشان دهیم.
۸۴.

تاریخچه بین المللی شدن در مطالعات ترجمه و تاثیر آن بر نظریه های ترجمه

کلید واژه ها: ملت بین المللی شدن جنگ جهانی دوم اروپا محوری چین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 881 تعداد دانلود : 282
از آنجا که زبان زاینده منجر به تمایز جوامع گفتاری در طول زمان می شود، میانجی گری در میان تفاوت های زبان-و درنتیجه عمل ترجمه- از زمان توسعه زبان زاینده توسط انسانها در حداقل 200000 سال پیش، یکی از ویژگی های جوامع بشری بوده است. نه تنها زبان ها از هم جدا شده اند، بلکه شیوه های میانجیگری در بین زبان ها، یعنی شکل های ترجمه، با تفاوت هایی که تحت تأثیر مواردی مانند اشکال واگرایی زبان های درگیر هستند نیز متغیر بوده اند. آداب و رسوم و تفاوت های فرهنگی؛ اعمال و تابوهای دینی؛ زمینه های فوری ترجمه از جمله مواردی مانند مراسم؛ و در نهایت اشکال نوشتن، در میان علل بی شمار دیگرهستند؛ بنابراین برای درک دامنه پدیده های ترجمه و توسعه چارچوب های نظری برای ترجمه، داشتن یک دیدگاه بین فرهنگی بین المللی ضروری است.
۸۵.

سیاست ها و منش های ترجمه

کلید واژه ها: سیاست ها و منش های ترجمه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 879 تعداد دانلود : 30
در گسترده ترین معنای آن، سیاست را می توان به عنوان «مجموعه کل روابط بین افراد ساکن در جامعه» (مریام وبستر) تعریف کرد. به همین ترتیب، اصطلاح منش به «یک مسیر یا روش عمل مشخص انتخاب شده از میان گزینه ها در پرتو شرایط داده شده برای هدایت و تعیین تصمیم های حال و آینده» اشاره دارد (مریام وبستر). درنتیجه تاریخچه سیاست ها و منش های ترجمه و تأثیرات آن ها، دانش کامل درمورد ترجمه، مترجمان، استراتژی های ترجمه، اهداف و تأثیرات آنها بر جامعه و موارد دیگر را در برمی گیرد. قطعاً، آنچه که ازنظر وسعت در چنین پروژه نفس گیری به دست می آید، ازنظر درک موقعیتی، خطر ازدست دادن آن را دارد. بااین حال، این مقاله می خواهد بر تاریخچه ای محدودتر و درعین حال چالش برانگیزتر و بدی تر از سیاست ها و منش های ترجمه تمرکز کند. در معنای محدودتر، به نظر می رسد که این دو مفهوم بسیار درهم تنیده شده اند، سیاست به «هنر یا علم حکومت» و منش به «انجام امور سیاسی و عمومی توسط یک دولت یا حکومت» (مریام وبستر) اشاره دارد
۸۶.

ازدواج مجدد بعد از طلاق و خطر افسردگی

کلید واژه ها: ازدواج دوباره طلاق افسردگی صدافسردگی سوئد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 171 تعداد دانلود : 402
همچنانکه درمقایسه با مجرد بودن، ازدواج با افسردگی پایین تر ارتباط دارد، ما قصد داریم که بررسی کنیم آیا ازدواج مجدد درمقایسه با مطلقه بودن نیز با خطر پایین تر افسردگی ارتباط دارد یا خیر. ازداده های ثبت شده سوئد برای تعیین گروهی از مردان استفاده می شود که بین سال های 1952 و 1956 متولد شدند و دربزرگسالی به خدمت اجباری سربازی فراخوانده شدند. این جمعیت پژوهش (72246 نفر) ازمردانی تشکیل می شدکه در سال 1985 طلاق گرفته بودند. خطر درمان افسردگی ازطریق دارو ازسال 2005 تا 2009 درافرادی که بین سالهای 1986 و 2004 دوباره ازدواج کرده بودند و افرادی که مطلقه مانده بودند، مقایسه شد. تحلیل مخاطره متناسب کاکس به منظور نسبتهای مخاطره برای خطر افسردگی شناسایی شده با درمان دارویی همراه با طیفی ازعوامل بالقوه ومخل ازجمله شرایط اقتصادی اجتماعی، ویژگیهای شناختی، فیزیکی، روانشاختی و دارویی بزرگسالی وکودکی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که نسبت به مردانی که مطلقه می مانند، مردان مطلقه که دوباره ازدواج کرده اند نشانه هایی از خطر افسردگی پایین تری درزندگی پیشین همچون عملکرد شناختی و فیزیکی بالاتر، تاب آوری بالاتری دربرابر استرس و مزایای اقتصادی اجتماعی بهتری نشان می دهند، درمقایسه با مردانی که مطلقه باقی می مانند، ازدواج مجدد با نسبت خطر تعدیل شده1.27 ارتباط دارد. درمقایسه با مطلقه ماندن، ازدواج مجدد بعد از طلاق با کاهش خطر افسردگی ارتباط ندارد. ازنظر خطر افسردگی، مشکلات مالی یا بین فردی ناشی از ازدواج مجدد ممکن است از مزایای ازدواج بیشتر باشد.
۸۷.

بررسی تاثیر رهبری ایمنی بر رفتار شهروندی ایمنی با توجه به نقش میانجی نگرش ایمنی در بین کارکنان نیروگاه پره سر

نویسنده:

کلید واژه ها: رهبری ایمنی نگرش ایمنی رفتار شهروندی ایمنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 435 تعداد دانلود : 178
حفظ سلامت و ایمنی نیروی انسانی از ضرورت های گسترش، رشد و پیشرفت صنایع هر جامعه به شمار می رود. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر رهبری ایمنی بر نگرش ایمنی و رفتار شهروندی ایمنی کارکنان نیروگاه پره سر می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش اجرا در زمره تحقیقات توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان نیروگاه پره سر گیلان می باشد که تعداد آنها 164 نفر بوده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 115 نفر برآورد گردید و از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 و Smart PLS3 انجام گرفت و نتایج بدست آمده نشان می دهد که آماره معنی داری بین متغیر رهبری ایمنی بر نگرش ایمنی برابر (339/20) می باشد همچنین ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر (725/0) است. آماره معنی داری بین متغیر نگرش ایمنی بر رفتار شهروندی ایمنی برابر (242/3) می باشد، همچنین ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر (23/0) است. آماره معنی داری بین متغیر رهبری ایمنی و رفتار شهروندی ایمنی برابر (657/4) می باشد. همچنین ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر (369/0) است که نشان دهنده تاثیر رهبری ایمنی بر رفتار شهروندی ایمنی کارکنان نیروگاه پره سر می باشد. با توجه به این نتایج کل فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفتند.
۸۸.

بررسی تاثیر جو ایمنی بر عملکرد، رضایت شغلی و مدیریت ایمنی در بین کارکنان نیروگاه پره سر

کلید واژه ها: جو ایمنی عملکرد رضایت شغلی مدیریت ایمنی نیروگاه پره سر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 676 تعداد دانلود : 230
جو ایمنی به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های ارزیابی عملکرد مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار است که به ارزیابی نگرش کارکنان نسبت به مسائل ایمنی می پردازد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر جو ایمنی بر عملکرد، رضایت شغلی و مدیریت ایمنی در بین کارکنان نیروگاه پره سرمی باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش اجرا در زمره تحقیقات توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان نیروگاه پره سر گیلان می باشد که تعداد آنها 164 نفر بوده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 115 نفر برآورد گردید و از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 و Smart PLS3 انجام گرفت و نتایج بدست آمده نشان می دهد که جو ایمنی بر عملکرد در بین کارکنان نیروگاه پره سر تاثیر معناداری دارد و همچنین در این راستا می توان بیان نمود که جو ایمنی بر رضایت شغلی و مدیریت ایمنی در بین کارکنان نیروگاه پره سر تاثیر معناداری دارد و عملکرد و رضایت شغلی بر مدیریت ایمنی در بین کارکنان نیروگاه پره سر تاثیر معناداری دارد.
۸۹.

بررسی تاثیر هوش تجاری بر چرخه مدیریت دانش (مطالعه موردی: شرکت های تولیدی شهرک صنعتی اشترجان اصفهان)

کلید واژه ها: هوش تجاری چرخه مدیریت دانش شهرک صنعتی اشترجان اصفهان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 687 تعداد دانلود : 821
هدف این پژوهش بررسی تاثیر هوش تجاری بر چرخه مدیریت دانش در شرکت های تولیدی شهرک صنعتی اشترجان اصفهان می باشد. جامعه آماری این پژوهش شرکت های تولیدی شهرک صنعتی اشترجان اصفهان می باشد. روش نمونه گیری در جهت توزیع پرسشنامه این پژوهش روش تصادفی بود که تعداد 300 نفر از کارکنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش با کمک پرسشنامه استاندارد به دست آمده است که روایی آن با استفاده از روایی واگرا و همگرا و پایایی ترکیبی آن با استفاده از آلفا کرونباخ تأیید شده است. نتایج حاصل از بررسی آلفا کرونباخ حاکی از پایایی بالای پرسشنامه است، زیرا ضرایب آلفای کرونباخ همه ی متغیرها و کل پرسشنامه ها بالاتر از 7/0 می باشد. تجزیه و تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار PLS انجام شد و در بخش آمار استنباطی از آزمون های معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که هوش تجاری بر چرخه مدیریت دانش تاثیر گذار است. همچنین نتایج نشان داد که هوش تجاری بر خلق دانش، کسب دانش، سازمان دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش و به کارگیری دانش تاثیر گذار است.
۹۰.

اصول سرمایه گذاری و تأمین مالی پایدار

کلید واژه ها: اصول سرمایه گذاری فرصت های سرمایه گذاری تامین مالی پایدار ساختار سرمایه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 129 تعداد دانلود : 259
سرمایه گذاری در زمینه های مختلف همواره به عنوان یکی از راه های مهم توسعه شرکت ها موردتوجه بوده است . در این میان، تامین مالی موجب شده است تا علاوه بر توسعه سرمایه گذاری ، افزایش کارایی سرمایه گذاری نیز از اهمیت فراوانی برخوردار باشد. هدف اصلی از تامین مالی پایدار، انتخاب ترکیبی از منابع مالی است که هزینه های مالی را به حداقل برساند و ارزش شرکت را برای سرمایه گذاران حداکثر نماید. باتوجه به این مهم ، در این پژوهش به بررسی اصول سرمایه گذاری و تامین مالی پایدار پرداخته شد. در بخش اول این مقاله ، سعی خواهیم کرد تعاریفی از اصول سرمایه گذاری و عوامل موثر برآن ارائه دهیم ، در بخش دوم نیز نظریه های تامین مالی ، پیش بینی بحران مالی ، ساختار سرمایه و عوامل موثر برآن مورد کنکاوی قرار خواهدگرفت . در بخش آخر نیز به ارائه نتیجه پژوهش در زمینه موضوع موردبررسی اختصاص خواهدیافت .
۹۱.

آشنایی با تئوری های حسابداری مدیریت: مروری بر ادبیات نظام مند

کلید واژه ها: تئوری حسابداری مدیریت بررسی نظام مند ادبیات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 160 تعداد دانلود : 381
حسابداری مدیریت به مدیریت شرکتها برای رسیدن به اهداف بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدت کمک زیادی می کند به طوری که بیشتر شرکت های بزرگ دنیا از تئوری، مبانی، اصول، روش ها، برنامه ها و استراتژی های آن، برای موفقیت و دستیابی به اهداف خود از آن بهره میگیرند و خود را در بازار های رقابتی شدید جهانی شاخص کرده و سهم خود را از بازار هدف افزایش میدهند یا با مدیریت و رهبری هزینه به دنبال کسب حاشیه سود بیشتر هستند. در این میان شناخت تئوری های مرتیط با حسابداری مدیریت میئواند کمک شایانی به سرمایه گذاران و مدیران و بسیاری از ذینفعان بالقوه و بالفغل بنماید تا بتوانند شرکت های مستعد پیشرفت و پرسود را در بازار شناسایی کرده، آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در صورت نزدیک بودن با اهداف سرمایه گذاری آنها، در آن شرکت ها سرمایه گذاری کرده و سودآوری کنند؛ بنابراین، این مقاله مروری بر مطالعات اصلی تئوری ها در حسابداری مدیریت از طریق مرور ادبیات سیستماتیک (SLR) ارائه می کند. دستورالعمل های PRISMA دنبال شد و داده ها از پایگاه داده ی www.sciencedirect.com جمع آوری شد. نمونه نهایی شامل 9 مقاله بود که بین سال های 2010 و 2022 منتشر شد. نتایج ما استخراج 31 تئوری مختلف را از این مقالات نشان میدهند و همچنین نشان می دهد که تحقیقات تئوری ها در حسابداری مدیریت بیشتر تمایل دارد بر مباحث مرتبط با تئوری اقتضایی تمرکز کند.
۹۲.

الگوریتم فراابتکاری اجتماع ذرات در بهینه سازی پورتفوی

کلید واژه ها: بهینه سازی سبد سهام (پرتفوی) الگوریتم حرکت تجمعی ذرات بورس اوراق بهادار تهران ریسک بازده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 260 تعداد دانلود : 647
سبد سهام به ترکیبی از سهام های مختلف گفته می شود که برای سرمایه گذاری تشکیل می گردد. مساله انتخاب سبد سهام بهینه یکی از پیچیده ترین مسائل حوزه مالی و سرمایه گذاری می باشد، این مساله را می توان به طور ساده به این صورت بیان کرد: یک مجموعه n تایی از سهم ها برای انتخاب وجود دارند، هر یک از این n سهم باید چند درصد از کل مبلغ سرمایه گذاری را به خود اختصاص دهند تا بازده کل سبد تشکیل شده حداکثر و ریسک کل ان حداقل شود. مساله انتخاب سبد سهام بهینه یک مسئله ان پی سخت است و در حالت کلی هیچ روش قطعی در زمان چند جمله ای برای یافتن جواب دقیق برای این مسئله وجود ندارد، بنابراین بایستی برای حل این مسئله استفاده از روش های هوشمند و فراابتکاری مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله برای حل مساله انتخاب سبد سهام بهینه از روش فراابتکاری حرکت تجعی ذرات استفاده می گردد.
۹۳.

تحلیل محتوای مقالات نشریه "حسابداری و منافع اجتماعی" از آغاز انتشار تا پایان سال 1401

کلید واژه ها: تحلیل محتوا نشریه علمی مقاله حسابداری منافع اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 743 تعداد دانلود : 845
هدف: هدف از این مطالعه شناخت ویژگی های محتوایی مقالات موجود در نشریه حسابداری و منافع اجتماعی است. روش: این پژوهش توصیفی است و در آن به تحلیل محتوای 365 مقاله منتشرشده در 47 شماره از نشریه مذکور بین سالهای 1390 تا 1401 پرداخته شده است. یافته ها: ارزیابی نویسندگان از حیث جنسیت بیانگر این بود که سهم آقایان حدود 67 درصد و سهم بانوان حدود 33 درصد می باشد. بررسی نگارندگان مقالات از لحاظ رتبه علمی نشان داد که استادیاران با سهم حدود 22 درصد در جایگاه نخست تولیدات قرار دارند. بررسی وضعیت وابستگی سازمانی نویسندگان مقالات نشان داد که دانشگاه الزهرا بیشترین تولیدات مقاله را در این مجله برعهده داشته است. تحلیل موضوعی مقالات موجود در این مجله حاکی از آن است که حدود 42 درصد از تولیدات در حوزه حسابداری مالی بوده است. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که آقایان نقشی حدوداً دوبرابری نسبت به بانوان در تولید مقالات این نشریه برعهده داشته اند و استادیاران بیشترین تولیدات را نسبت به سایر سطوح علمی داشته اند که احتمالاً به علت مسائل مرتبط با ترفیع ایشان می باشد. وضعیت وابستگی سازمانی نویسندگان بیانگر این بود که اکثر نویسندگان این مجله به مراکز و موسسات علمی و معتبر کشور وابسته بوده اند. ارزیابی نحوه مشارکت علمی تولیدکنندگان مقالات نشان دهنده آن است که مقالات گروهی سهمی در حدود 90 درصد و مقالات انفرادی سهمی در حدود 10 درصد داشته اند. دانش افزایی: بررسی محتوایی این مجله تصویری عینی از شرایط موجود آن را ارائه داده و نیز نمایان گر گرایشات موضوعی و نقص های احتمالی موجود در مقالات این نشریه می باشد.
۹۴.

بررسی تاثیر پاداش مدیرعامل، تخصص هیات مدیره و حق الزحمه حسابرسی بر مدیریت سود با توجه به نقش تعدیل کننده رشد فروش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: مدیریت سود رشد فروش تخصص هیئت مدیره

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 513 تعداد دانلود : 563
هدف از این بررسی تاثیر پاداش مدیرعامل، تخصص هیات مدیره و حق الزحمه حسابرسی بر مدیریت سود با توجه به نقش تعدیل کننده رشد فروش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی است. نمونه آماری شامل 133 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که دوره 1394- 1400 فعال بوده اند. روش آماری این پژوهش رگرسیون چند متغیره است. جهت آزمون فرضیه ها از نرم افزار Eviews نسخه 10 استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پاداش مدیرعامل بر مدیریت سود تاثیر معناداری دارد و حق الزحمه حسابرسی بر مدیریت سود تأثیر مثبت و معناداری دارد و تخصص هیئت مدیره بر مدیریت سود تاثیر مثبت و معناداری دارد و پاداش مدیرعامل، حق الزحمه حسابرسی و تخصص هیئت مدیره بر مدیریت سود با توجه به نقش تعدیل کننده رشد فروش تاثیر مثبت و معناداری دارد.
۹۵.

بررسی تأثیر قدرت مدیر عامل بر عملکرد مالی شرکت ها با نقش تعدیلگری سطح افشای مسئولیت اجتماعی

کلید واژه ها: دوره تصدی مدیرعامل دوگانگی وظایف مدیرعامل بازده دارایی ها مسئولیت پذیری اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 160 تعداد دانلود : 799
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قدرت مدیر عامل بر عملکرد مالی شرکت ها با نقش تعدیلگری سطح افشای مسئولیت اجتماعی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، جزو تحقیقات کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری داده ها در گروه بندی پژوهش های پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1400 – 1396 است. به منظور انتخاب نمونه آماری، از روش حذف سیستماتیک استفاده شده که پس از اعمال معیارهای مربوطه، تعداد 172 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در تحقیق حاضر به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل رگرسیونی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که دوگانگی وظیفه مدیرعامل بر عملکرد مالی شرکت تأثیر معکوس و معناداری دارد. مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه بین دوگانگی وظایف مدیرعامل و عملکرد مالی شرکت را تضعیف می کند. همچنین دوره تصدی مدیرعامل بر عملکرد مالی شرکت تأثیر مستقیم و معناداری دارد. مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه بین دوره تصدی مدیرعامل و عملکرد مالی شرکت را تقویت می کند.
۹۶.

بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر کارکرد مدیریت منابع انسانی و فرسودگی شغلی در دوران پاندمی کرونا (مورد مطالعه: سازمان های دولتی استان بوشهر)

کلید واژه ها: فرسودگی شغلی رهبری تحول آفرین مدیریت منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 746 تعداد دانلود : 492
تحقیق حاضر با بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر کارکرد مدیریت منابع انسانی و فرسودگی شغلی در دوران پاندمی کرونا (مورد مطالعه: سازمان های دولتی استان بوشهر) صورت گرفت. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و ماهیت آن توصیفی می باشد. در بخش توصیفی با استفاده از ابزارهای روش کتابخانه ای و میدانی و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه ی آماری این تحقیق، 153 کارکنان سازمان های دولتی استان بوشهر بودند. در این پژوهش برای روایی متغیر رهبری تحول آفرین از پرسشنامه استاندارد باس و آولیو (2000) و برای ارزیابی مدیریت منابع انسانی از پرسشنامه ادجر و گری (2005) و فرسودگی شغلی از پرسشنامه مسلش (1981) استفاده شده است و پایایی آن با توجه به ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SmartPLS.2 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد کهرهبری تحول آفرین بر کارکرد مدیریت منابع انسانی و فرسودگی شغلی کارکنان سازمان های دولتی استان بوشهر رابطه مثبت و معناداری است و همچنین بین رهبری تحول آفرین بر مدیریت منابع انسانی سازمان های دولتی استان بوشهر تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد و بین رهبری تحول آفرین بر فرسودگی شغلی کارکنان سازمان های دولتی استان بوشهر تاثیر معکوس و معناداری وجود دارد.
۹۷.

بررسی تاثیر سهامداران کنترلی و ساختار مالکیت بر نوآوری شرکت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: سهامداران کنترلی تمرکز مالکیت مالکیت مدیریتی ساختار مالکیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 700 تعداد دانلود : 484
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر سهامداران کنترلی و ساختار مالکیت بر نوآوری شرکت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری این پژوهش کل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1394 تا 1400 می باشد که از بین آن ها 133 شرکت به عنوان نمونه از طریق روش غربالگری انتخاب شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین سهامداران کنترلی بر نوآوری شرکت تاثیر منفی و معناداری دارند و مالکیت مدیریتی بر نوآوری شرکت تاثیر منفی و معناداری دارند و تمرکز مالکیت بر نوآوری شرکت تاثیر منفی و معناداری دارند.
۹۸.

بررسی فناوری تجارت الکترونیک بر اعتماد و امنیت با نقش میانجی مسائل حقوقی

کلید واژه ها: فناوری تجارت الکترونیک اعتماد امنیت مسائل حقوقی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 980 تعداد دانلود : 430
تجارت الکترونیک در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین روش های تجاری در جهان شناخته شده است. با این حال، اعتماد و امنیت در این حوزه همچنان یکی از چالش های بزرگ است. برای حل این چالش، مسائل حقوقی نقش مهمی را در تضمین امنیت تجارت الکترونیکی ایفا می کنند. در این مقاله، با بررسی فناوری تجارت الکترونیک بر اعتماد و امنیت با نقش میانجی مسائل حقوقی و جامعه آماری را کارکنان موسسه حقوقی آرازفرتاک تشکیل دادند که با تعیین حجم نمونه، 518 نفر، از طریق روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و مورد پیمایش قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید که پایایی آن ها، از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن ها، از طریق روایی محتوایی و روایی سازه بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. پس از تجزیه و تحلیل نتایج و آزمون فرضیه ها از معادلات ساختاری از آزمون سوبل برا سنجش متغیرهای میانجی (مسائل حقوقی) استفاده شد و تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش بررسی فناوری تجارت الکترونیک بر اعتماد و امنیت با نقش میانجی مسائل حقوقی تاثیر مثبت و معناداری دارد و تایید شدند.
۹۹.

نقش اخلاق حرفه ای مدیران بر مسئولیت پذیری کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد کاری

کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای مسئولیت پذیری تعهد کاری مدیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 812 تعداد دانلود : 463
هدف پژوهش حاضر نقش اخلاق حرفه ای مدیران بر مسئولیت پذیری کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد کاری بود. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 245 نفر از کارکنان اداره کل زندان های استان مازندران بودند که جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران کوکران استفاده شد که بر این اساس تعداد 150 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 40 سوالی اخلاق کاری دهقان (۱۳۹۲)، پرسشنامه 24 سوالی تعهد سازمانی آلن و می یر (1990) و پرسشنامه 15 سوالی مسئولیت پذیری کالیفرنیا (1987) است. هر سه پرسشنامه از روایی و پایایی بالایی برخوردار و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 85/0 و 87/0 بدست آمد. جهت تحلیل داده ها از فنون آمار توصیفی (جداول فراوانی و نمودارهای میله ای، شاخص های مرکزی مانند میانگین و مد و همچنین شاخص های پراکندگی مانند انحراف معیار)، و آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری) در نرم افزار AMOS21 استفاده شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که عهد کاری در تاثیرگذاری اخلاق حرفه ای مدیران بر مسئولیت پذیری کارکنان نقش میانجی دارد. به بیان دیگر تاثیری که اخلاق حرفه ای مدیران بر مسئولیت پذیری کارکنان می گذارد از طریق تعهد کاری نیز قابل توجیح می باشد و تعهد کاری در این رابطه نقش دارد.
۱۰۰.

بررسی تاثیر ساختار مالکیت، سیاست تقسیم سود، ترکیب هیئت مدیره بر عملکرد مالی و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: عملکرد شرکت بازده سهام ترکیب هیئت مدیره ساختار مالکیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 874 تعداد دانلود : 522
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ساختار مالکیت، سیاست تقسیم سود، ترکیب هیئت مدیره بر عملکرد مالی و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد و از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، 105 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دوره ی زمانی 6 ساله بین سال های 1395 تا 1400 مورد تحقیق قرار گرفتند. برای آزمون فرضیه های پژوهش از نرم افزار ایویوز نسخه 10 و از رگرسیون چندگانه با الگوی داده های تابلویی استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین ساختار مالکیت و عملکرد مالی شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین سیاست تقسیم سود و عملکرد مالی شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین ترکیب هئیت مدیره و عملکرد مالی شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین ساختار مالکیت و بازده سهام شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین ساختار مالکیت و بازده سهام شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین سیاست تقسیم سود و بازده سهام شرکت تأثیر مثبت و معناداری دارد و بین ترکیب هئیت مدیره و بازده سهام شرکت مثبت و تأثیر معناداری دارد.
۱۰۱.

بررسی تدابیر اتخاذی در توانمندسازی کارکنان برای اجرای طرح جانشین پروری بر مینای الگوی راث ول

کلید واژه ها: جانشین پروری توانمندسازی شهرداری سنندج

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 418 تعداد دانلود : 639
برنامه ریزی برای اجرای طرح های جانشین پروری، آماده سازی و پرورش مدیران و کارکنان بایستی منطبق با برنامه های توانمندسازی کارکنان باشد. تا توانایی، شایستگی مدیران و کارکنان عاملی برای پیشرفت سازمان مورد نظر باشد. در این پژوهش با توزیع پرسشنامه، برای تطبیق و ارتباط مدل جانشین پروری (راث ول) مد نظر مجموعه شهرداری سنندج با توانمندسازی کارکنان بهره برداری شده است. در پژوهش حاضر به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه و پرسشنامه برای پاسخ فرضیه ها استفاده شد، داده ها از مصاحبه ها و پرسشنامه های توزیعی با کد گذاری انتخابی از 4 مفهوم اولیه، 8 بعد و 18 مولفه اصلی به صورت نمونه گیری هدفمند استخراج گردید؛ که ضمن تایید روایی با سنجش پایایی الفای کرونباخ 987/. در حد عالی تایید شد. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون روابط بین متغییرها و تایید فرضیات تحلیل شد، بین نظام جبران پرداخت، ارزیابی شغلی و عملکردی، آموزش کارکنان، انضباط سازمانی، با توانمند سازی مورد نیاز طرح جانشین پروری کارکنان به دلیل همبستگی بالای 9/. در کلیه ابعاد و sig<./001 رابطه خطی مستقیم و معنی دار وجود دارد. و توانمندسازی کارکنان با طرح جانشین پروری بر مبنای الگوی راث ول رابطه مستقیم و معنی دار دارد.
۱۰۲.

تاثیرات اقتصادی نرخ بهره ی منفی در آمریکا و ژاپن

کلید واژه ها: نرخ بهره نرخ بهره ی منفی تله نقدینگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 935 تعداد دانلود : 758
بانک مرکزی در زمان های مختلف با توجه به شرایط حاکم بر کشور، سیاست های مختلفی را اجرا می کند. در اجرای سیاست پولی، بانک مرکزی می تواند مستقیماً از قدرت تنظیم کنندگی خود استفاده نموده و یا به طور غیرمستقیم از اثرگذاری بر روی شرایط بازار پول به عنوان انتشار دهنده پول پرقدرت (اسکناس و مسکوک در جریان و سپرده های نزد بانک مرکزی) استفاده نماید. یکی از ابزارهای سیاست پولی، کنترل نرخ بهره بانکی می باشد. نرخ بهره به معنای هزینه ی وام یا قرض گرفتن پول است. نرخ بهره منفی معمولا توسط بانک های مرکزی، دولت ها و سایر قانون گذاران مرتبط تنظیم می شود. این شرایط در حالی رخ می دهد که پس از پشت سر گذاشتن یک دوره ضد تورمی، مصرف کنندگان و مردم پول زیادی در دست دارند و از روی احتیاط به جای مصرف نقدینگی، منتظر چرخش های اقتصادی می مانند. زمانی که چنین گرایشی ایجاد شود، انتظار می رود اقتصاد کشور یک شیب شدید کاهشی در میزان تقاضا را تجربه کند که این مسئله باعث کاهش هر چه بیشتر قیمت ها می شود. زمانی که نشانه های قوی کاهش تورم آشکار شود، کاهش نرخ منفی به صفر توسط بانک مرکزی برای تحریک رشد اعتبار و وام کافی نخواهد بود. از این رو، بانک های مرکزی باید در سیاست های پولی مورد استفاده، انعطاف پذیر باشند و برای بهبود اوضاع، نرخ بهره را به زیر صفر هدف گذاری کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیرات اقتصادی نرخ بهره منفی در کشور آمریکا و ژاپن می باشد.
۱۰۳.

بررسی ریسک مالی در شرایط عدم قطعیت سیاسی

کلید واژه ها: ریسک مالی عدم قطعیت سیاسی نوسان بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 247 تعداد دانلود : 803
عدم قطعیت سیاسی تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر مسائل اقتصادی و اجتماعی، به ویژه بر توسعه اقتصادی دارد و لذا هدف تحقیق حاضر بررسی ریسک مالی در شرایط عدم قطعیت سیاسی است و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی از نوع مطالعات کتابخانه ای است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا ناارامی های سیاسی منجر به نوسان بازار مالی می شود؟ آیا عدم اطمینان در مورد اقدامات آتی دولت بر قیمت های بازار تأثیر می گذارد؟ ایا محیط اطلاعاتی و ناهنجاری بازار تحت تاثیر عدم قطعیت سیاسی قرار می گیرد؟ و طبق نتایج حاصل از تحقیق، ناآرامی های سیاسی می تواند در بازارهای مالی نوسان ایجاد کند و عدم اطمینان در مورد اقدامات اتی دولت در صورت عدم دخالت منجر به رقابت می گردد و می تواند قیمت های بازار را تغییر دهد و در زمینه سرمایه گذاری مشکلاتی را فراهم می سازد و عدم قطعیت سیاسی همچنین می تواند محیط اطلاعاتی و ناهنجاری های بازار را تحت تاثیر قرار دهد و می توان به طور کلی بیان داشت که در شرایط عدم قطعیت سیاسی، ریسک مالی افزایش پیدا می کند.
۱۰۴.

تاثیر استراتژی های معاملاتی مبتنی بر رفتار تجاری و مومنتوم بازده بر شکل گیری رفتار توده وار در بازار سرمایه ایران

کلید واژه ها: رفتار توده وار استراتژی های معاملاتی مبتنی بر رفتار تجاری و مومنتوم بازده بازار سرمایه ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 710 تعداد دانلود : 453
هدف این تحقیق بررسی تاثیر استراتژی های معاملاتی مبتنی بر رفتار تجاری و مومنتوم بازده بر شکل گیری رفتار توده وار بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سالهای بین 1391 تا 1395 بوده است. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، چنانچه طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس ماهیت و روش را مدنظر قرار گیرد، روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته واز نظر روش نیز در دسته تحقیقات همبستگی محسوب می گردد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، ازروش کتابخانه ای استفاده شد. در بخش داده های پژوهش از طریق جمع آوری داده های شرکت های نمونه با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 135 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع آوری شده از آمارتوصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل داده ها ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون Fلیمر، آزمون هاسمن و آزمون جارک – برا و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق(نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است. نتایج نشان داد استراتژی معاملاتی مبتنی بر مومنتوم بازده در کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت موجب شکل گیری رفتار توده وار می گردد.به علاوه استراتژی معاملاتی مبتنی بر رفتار تجاری موجب شکل گیری رفتار توده وار می گردد.
۱۰۵.

شناسایی و رتبه بندی خط مشی های تأثیرگذار در توسعه گردشگری روستایی در ایران

کلید واژه ها: خط مشی گذاری توسعه گردشگری روستایی صنعت گردشگری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 909 تعداد دانلود : 617
خط مشی گذاری در گردشگری در سه مرحله ی تدوین، اجرا و ارزیابی قابل اجرا است. در این نوع خط مشی گذاری بعد از مطرح شدن یک مسئله عمومی در دستور کار، طرح انتخاب های مختلف برای حل آن و گزینش یک تصمیم توسط دولت، آنچه باقی می ماند، اجرای آن تصمیم است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی خط مشی های تأثیرگذار در توسعه گردشگری روستایی در ایران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع اجرا پیمایشی است. با مرور متون مربوط به خط مشی گذاری و گردشگری و پرسشنامه خبره محور نسبت به انتخاب معیارهای موثر اقدام شده است. به منظور مقایسه معیارهای ارزیابی جهت اولویت بندی و همچنین رتبه بندی خط مشی ها از نظر خبرگان و به کارگیری روش تصمیم گیری TOPSIS بهره برده شد. با توجه به نتایج حاصل از روش تصمیم گیری TOPSIS، دوازده معیار شناسایی و به ترتیب اهمیت اولیت بندی شده که مقوله «حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد مناطق نمونه گردشگری» معیار رتبه اول را نسبت به بقیه معیارها کسب نمود.
۱۰۶.

ارزیابی تجربی مولفه های حکمرانی خوب در بخش عمومی دولتی ایران (مطالعه موردی: آموزش و پرورش شهر ارومیه)

کلید واژه ها: حکمرانی خوب بخش عمومی آموزش و پرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 858
برای بهبود اعتماد شهروندان و ارائه خدمات، به کارگیری اصول حکمرانی خوب در بخش دولتی بسیار حیاتی است. علیرغم تلاش ها برای بهبود ارائه خدمات، انتقادات و شکایات نسبت به خدمات عمومی همچنان مشهود است. هدف این مطالعه ارزیابی تجربی مولفه های های حکمرانی خوب در بخش دولتی (مطالعه موردی آموزش و پروش شهر ارومیه) است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان و کارکنان آموزش و پرورش شهر ارومیه به تعداد 500 نفر می باشند. در این پژوهش با استفاده از جدول مورگان تعداد 217 بعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه بین آن ها توزیع و جمع آوری گردید. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. در این پژوهش، ضمن مرور کامل مبانی نظری و انتخاب اعضای نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی، فرضیه های پژوهش با روش مدل یابی معادلات ساختاری، سنجش شده اند. یافته ها نشان میدهد عوامل نه گانه شامل اتحاد استراتژیک، برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت ریسک، حسابرسی، کنترل تقلب، عملکرد با کیفیت، منابع مالی، مدیریت منابع انسانی و زیرساخت ها و امکانات، بر حکمرانی خوب در بخش دولتی (اداره آموزش و پرورش شهر ارومیه) تاثیر معناداری دارد.
۱۰۷.

متغیر های بنیادی حسابداری و بازده سهام

کلید واژه ها: بازده سهام سود هر سهم سود تقسیم هر سهم ارزش دفتری هر سهم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 577 تعداد دانلود : 145
معمولاً مهمترین معیار ارزیابی عملکرد مؤسسات در حال حاضر نرخ بازده سهام است. این معیار به تنهایی دارای محتوای اطلاعاتی برای سرمایه گذاران بوده و برای ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی این معیار کاهش یابد زنگ خطری برای شرکت است و عملکرد شرکت را مناسب نشان نمی دهد. شاید این معیار دارای محتوای اطلاعاتی بیشتری در مقایسه با معیارهای عملکرد بر مبنای حسابداری باشد، چون ارزیابی عملکرد بر مبنای ارزش بازار، اطلاعات سرمایه گذاران را به خوبی منعکس می کند. لذا هدف این مطالعه بررسی رابطه متغیرهای بنیادی حسابداری با بازده سهام است. در این مطالعه از متغیرهای سود هر سهم، سود تقسیمی هر سهم و ارزش دفتری هر سهم به عنوان متغیرهای بنیادی حسابداری استفاده گردیده است. اطلاعات 110 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1397-1390 با استفاده از مدل رگرسیونی پنل و با استفاده از نرم افزار EViews 10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد که هر سه متغیر سود هر سهم، سود تقسیمی هر سهم و ارزش دفتری هر سهم، بر بازده سهام شرکت ها اثری مثبت و معنادار دارند. در بین متغیرهای تحقیق، سود تقسیمی هر سهم با ضریب 338/0 بیشترین اثر را بر بازده سهام نشان داده است. لذا پیشنهاد می شود تحلیلگران و همه فعالان بازار از متغیرهای سود تقسیمی هر سهم، سود هر سهم و ارزش دفتری هر سهم در تصمیمات سرمایه گذاری جهت انتخاب سهام پربازده استفاده نمایند.
۱۰۸.

تاثیر شایستگی منابع انسانی، سیستم کنترل داخلی، مشارکت در تهیه بودجه و کنترل حسابداری بر پاسخگویی عملکرد (موررد مطالعه کارکنان شهرداری)

کلید واژه ها: شایستگی منابع انسانی سیستم کنترل داخلی پاسخگویی عملکرد مشارکت در تهیه بودجه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 453 تعداد دانلود : 107
هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر شایستگی منابع انسانی، سیستم کنترل داخلی، مشارکت در تهیه بودجه و کنترل حسابداری بر پاسخگویی عملکرد کارکنان شهرداری ساوه می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان شهرداری ساوه هستند که تعداد آنها 150 نفر می باشد ولیکن به دلیل کم بودن تعداد جامعه ی کارکنان شهرداری ساوه، همه ی 150 نفر با روش تمام شماری به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد و نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی -پیمایشی می باشد. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته پاسخگویی عملکرد (24 گویه)، شایستگی منابع انسانی (26 گویه)، سیستم کنترل داخلی (54 گویه)، مشارکت در تهیه بودجه (6 گویه) و کنترل حسابداری (40 گویه) می باشد. نتایج تجزیه و تحلیل داده های آماری نشان داد شایستگی منابع انسانی بر پاسخگویی عمکرد تاثیر مثبت و معنی داری دارد؛ سیستم کنترل داخلی بر پاسخگویی عملکرد تاثیر مثبت و معنی داری دارد؛ مشارکت در تهیه بودجه بر پاسخگویی عملکرد تاثیر منفی دارد و این فرضیه رد می شود؛ کنترل حسابداری بر پاسخگویی عملکرد تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
۱۰۹.

رابطه بین هویت سازمانی و هوش سیاسی با تغییرات و اثر بخشی سازمانی شهرداری های شهرستان ساوه

کلید واژه ها: هویت سازمانی هوش سیاسی تغییرات سازمانی اثر بخشی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 138 تعداد دانلود : 328
پژوهش حاضر با موضوع رابطه بین هویت سازمانی و هوش سیاسی با تغییرات و اثر بخشی سازمانی شهرداری های شهرستان ساوه صورت پذیرفت. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرا در حیطه پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارمندان شهرداری های شهرستان ساوه تشکیل می دهند که در سال 1402-1401 بودند از جامعه آماری مورد نظر، گروه نمونه ای به تعداد 600 نفر بر اساس جدول تعیین حجم مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. روش گرداوری داده ها میدانی و کتابخانه ای بود. در روش میدانی برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش اثربخشی سازمانی از پرسشنامه 20 سوالی تیسینگ (2010) استفاده شد. مردانی 2021 برای پرسشنامه اثربخشی پایایی را با استفاده از آلفای کرونباخ 0.89 گزارش کرده است. برای سنجش هویت سازمانی از پرسشنامه 18 سوالی چنی (1973) استاده شد که بریمانی و رستمی (1401) برای پرسشنامه اثربخشی پایایی را با استفاده از آلفای کرونباخ 0.86 گزارش کرده است. همچنین برای سنجش هوش سیاسی از پرسشنامه 28 سوالی دوستار و همکاران (1395) بهره گرفته شد. خانبخشی 2018 برای پرسشنامه اثربخشی پایایی را با استفاده از آلفای کرونباخ 0.816 گزارش کرده است. در نهایت برای سنجش تغییر سازمانی از پرسشنامه فرزانه (1392) بهره گرفته شد. آرش (1389) برای پرسشنامه اثربخشی پایایی را با استفاده از آلفای کرونباخ 0.85 گزارش کرده است. داده ها به وسیله نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد بین هویت سازمانی و هوش سیاسی با تغییرات و اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۱۱۰.

مقایسه درآمد شهرداری های ایران با سایر کشور ها

کلید واژه ها: درآمد شهرداری خدمات عمومی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 245 تعداد دانلود : 577
شهرداری ها به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی دارای ساختار درآمد هزینه ای هستند. به عبارتی برای هزینه های خود باید دارای ردیف های مشخص درآمدی باشند و این سرفصل ها بر اساس ماده ۱۶ دستورالعمل نظام جامع مالی شهرداری های کشور شامل درآمدهای ناشی از عوارض عمومی شامل عوارض نوسازی و عوارض پسماند (درآمد ناشی از عوارض اختصاصی) شامل فروش تراکم، بهای خدمات و درآمدهای مؤسسات انتفاعی شهرداری (شامل بلیت اتوبوس و غیره)، درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری، کمک های اعطایی دولت مرکزی، دارایی ها و سایر منابع تأمین اعتبار است. درآمدها به طور کلی از دو بخش داخلی و خارجی تأمین می شود که در درآمدهای داخلی دریافتی های مستقیم شهرداری از اجاره اموال و مستغلات و فروش اموال به دست می آید و در منابع درآمد خارجی از محل عوارض شامل صدور پروانه کسب و پیشه و غیره به دست می آید. به طور کلی شهرداری ها در تمامی کشورها به دنبال ایجاد سیستمی علمی و عملیاتی برای کسب درآمد هستند و تلاش می کنند که به کمک این سیستم و راه کارهای تکمیلی، نوسانات درآمدی خود را به حداقل برسانند. در این بین نکته مهمی که باید به آن پرداخت، تناسب وظایف شهرداری و منابع درآمدی آن هاست.
۱۱۱.

بررسی علل وفاداری مشتریان اینترنتی

کلید واژه ها: وفاداری شبکه اجتماعی مشتریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 54 تعداد دانلود : 323
اخیرا شبکه اجتماعی به طور گسترده به عنوان یک ابزار معاصر محبوب در بازاریابی شناخته شده است. یک شرکت با ا ستفاده از یک صفحه هوادار در شبکه اجتماعی می تواند به موفقیت برسد و با ارائه مزایای خاص به اعضای که در صفحه شبکه اجتماعی آنها پسندیده شده ارتباط مثبت مشتری (مصرف کننده) با نام تجاری را حفظ نماید. بر این اساس برندها باید روی بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی تمرکز کنند. بر اساس روند حاضر، شبکه های اجتماعی به طور فزاینده ای به عنوان فضایی برای تعامل مستقیم با مشتریان و تعامل سریعتر، تسهیم اطلاعات و مشارکت مشتریان پذیرفته شدده است. روند مشارکت مشتریان در محیط آنلاین شامل جستجو و جمع آوری اطلاعات درباره خدمات و محصولات برند و فعالیتهای تبلیغات شفاهی برای یک برند می باشد. امروزه سازمانها در دوران اقتصاد مشتری مدار فعالیت می کنند که در این دوران، مشتری حاکم واقعی بازار است؛ بنابراین سازمانها باید بیاموزند که چگونه از تمرکز بر محصول یا خدمات به سمت تمرکز بر مشتریان حرکت کنند. آنها باید مشتریان را به عنوان یک دارایی در نظر بگیرند که نیاز به مدیریت و رساندن به بالاترین میزان بازدهی دارد. امروزه بسیاری از سازمانهای خدماتی برنامه های وفاداری مشتریان را به عنوان بخشی از فعالیت های توسعه روابط گسترش داده اند. وفاداری مشتری مفهومی پیچیده ای می باشد. فرهنگ لغت آکسفورد وفاداری را حالتی از ثابت قدم بودن در بیعت تعریف کرده است.
۱۱۲.

تاثیر مشارکت در شبکه های اجتماعی بر وفاداری مشتریان

کلید واژه ها: رضایت مشتری بازاریابی کیفیت خدمات شبکه های اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 513 تعداد دانلود : 315
این تحقیق با هدف تاثیر مشارکت در شبکه های اجتماعی بر وفاداری مشتریان صورت پذیرفت. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است. از نظر شیوه گردآوری داده ها، میدانی و مبتنی بر مطالعه کتابخانه ای و نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری، شامل مشتریان افق کوروش به تعداد نامحدود است. روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده می باشد و تعداد 384 نفر نمونه قابل قبول بر طبق روش تعیین نمونه از طریق جدول مورگان جمع آوری گردید. در پژوهش حاضر از دو روش کتابخانه ای و میدانی برای گرد آوری اطلاعات استفاده شد. در بخش مطالعات کتابخانه ای، اطلاعات مربوط به مبانی نظری پژوهش از کتب، نشریات تخصصی، پایان نامه های دانشگاهی و سایت های معتبر استخراج و در بخش میدانی از روش پرسشنامه ای برای گردآوری داده ها استفاده شد. تحقیق حاضر با استفاده از پرسشنامه ارائه شده توسط لی و همکاران (2010) سنجیده شد که شامل وفاداری مشتریان (وفاداری نگرشی 2 گویه، وفاداری رفتاری 4 گویه)؛ ارزش درک شده (3 گویه)، کیفیت خدمات (11 گویه) و مشارکت شبکه های اجتماعی (3 گویه) می باشد. داده های گردآوری شده به وسیله مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مشارکت در رسانه های اجتماعی و کیفیت خدمات ادراک شده بر ارزش درک شده تاثیر دارد. کیفیت خدمات ادراک شده بر رضایت مشتری تاثیر دارد. رضایت مشتری بر وفاداری نگرشی تاثیر دارد. ارزش درک شده بر رضایت مشتری تاثیر دارد. رضایت مشتری بر وفاداری رفتاری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
۱۱۳.

جستاری در شیوه های تدریس کارامد و اثر بخش در فضای مجازی

کلید واژه ها: فضای مجازی شیوه های تدریس کارامد اثر بخش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 225 تعداد دانلود : 24
هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوه های تدریس کارآمد و اثر بخش در فضای مجازی در بین معلمان پایه اول مدارس ابتدائی استان گیلان می باشد. این پژوهش کاربردی و از نظر روش توصیفی – از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان پایه اول مدارس ابتدائی استان گیلان به تعداد 680 نفر تشکیل می دهند. به منظور نمونه گیری از فرمول کوکران استفاده شده که بر اساس آن تعداد 246 نفر به عنوان نمونه به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ بررسی شد که برابر با 0.89 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای در نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان می دهد که ارتباط دائم دانش آموز و معلم، یادگیری فعال دانش آموزان، ارائه بازخورد سریع دانش آموزان، تاکید بر زمان دانش آموزان، تفهیم انتظارات دوره آموزشی دانش آموزان و احترام به استعداد دانش آموزان در فضای مجازی برای دانش آموزان پایه اول مدارس ابتدائی استان گیلان ارتقاء یافته است، اما متغییر همکاری و همیاری دانش آموزان در فضای مجازی برای دانش آموزان پایه اول مدارس ابتدائی استان گیلان ارتقاء یافته نیست.
۱۱۴.

مدیریت سود در شرکت های دولتی و غیردولتی بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: مدیریت سود شرکت های دولتی و غیردولتی تمرکز مالکیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 413 تعداد دانلود : 826
هدف این پژوهش؛ بررسی مدیریت سود در شرکت های دولتی و غیردولتی بورس اوراق بهادار تهران و همچنین بررسی تأثیر تمرکز مالکیت بر ارتباط بین نوع شرکت و مدیریت سود می باشد. برای اندازه گیری مدیریت سود از مدل اقلام تعهدی اختیاری تعدیل یافته جونز استفاده شد. شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و نمونه ی آماری شامل 82 شرکت طی دوره زمانی 1391 تا 1400 می باشد. آزمون فرضیات برای با استفاده از رگرسیون خطی و توسط نرم افزار ایویوز اجرا گردید. نتایج پژوهش نشان داد که در شرکت های دولتی میزان مدیریت سود بیش از شرکت های غیردولتی است و به عبارتی دیگر در شرکت های دولتی و یا به اصطلاح شرکت هایی که دارای سهامدارِ دولتی (دولت / اُرگان های دولتی) باشد، نظارت بیشتری از سوی سهامداران، بالاخص این گروه از سهامداران (سهامداران دولتی) بر فعالیت های شرکت و اقدامات مدیران صورت می پذیرد و همین امر منجر می گردد تا در این دسته از شرکت ها نسبت به شرکت های غیردولتی، مدیریت سود کمتری صورت پذیرد، ولی تمرکز مالکیت ارتباط بین نوع شرکت با مدیریت سود را تعدیل نمی کند.
۱۱۵.

بررسی نقش روابط سازمانی در مدیریت بحران سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری اراک)

نویسنده:

کلید واژه ها: روابط سازمانی بحران مدیریت بحران استراتژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 301 تعداد دانلود : 249
بحران به طور ناگهانی به وقوع می پیوندد و برای ساخت های زیربنایی و یا ارزش ها و هنجارهای اساسی یک تهدید جدی محسوب می گردد. از این رو مستلزم واکنش سریع می باشد. مدیریت بحران یک کارکرد مهم سازمانی است. عدم موفقیت در مدیریت بحران می تواند به صدمه جدی و ضرر یک سازمان منجر شود یا حتی ممکن است به موجودیت آن پایان دهد. در این میان مسئولان روابط عمومی بخشی جدایی ناپذیر از تیم های مدیریت بحران هستند. مدیریت بحران های طبیعی نیز همانند مدیریت سایر انواع بحران ها، نیازمند تصمیم گیری سریع و سنجیده و واکنش های عظیم و پردامنه هستند. این تصمیمات و واکنش ها، آمادگی سازمانی و منابع گسترده ای را می طلبند که اغلب، سازمان های بزرگ دولتی دارندگان این منابع و آمادگی لازم هستند. به همین دلیل، به هنگام بروز بحران، معمولا سازمان های دولتی، ارتش ها و قوای لشکری اولین سازمان هایی هستند که وارد عرصه مدیریت بحران می شوند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر روابط سازمانی بر مدیریت بحران سازمانی در شهرداری اراک است. پژوهش حاضر در نیمه اول سال 1402 صورت گرفته و از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش پژوهش، توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموخته های محقق استفاده شده است. از نتایج پژوهش چنین برمی آید که روابط سازمانی و مدیریت بهینه آن، بر مدیریت بحران تاثیر مستقیم دارد که در راستای پژوهش، ضمن بررسی آن، سؤالات پژوهش تحلیل شده و نتایج تحلیل بیانگر این بود که با آگاهی پیدا کردن نسبت به عوامل و جنبه های روابط سازمانی، می توان آن را تا حدی بهبود و از بروز بحران در سازمان جلوگیری کرد.
۱۱۶.

بررسی تأثیر شفافیت اطلاعات مالی بر درگیری شغلی کارکنان فروشگاه های زنجیره ای پوشاک (مطالعه موردی فروشگاه های زنجیره ای پوشاک ملیسام)

کلید واژه ها: شفافیت اطلاعات مالی درگیری شغلی شفافیت گزارشهای مدیریتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 582 تعداد دانلود : 19
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر شفافیت اطلاعات مالی بر درگیری شغلی کارکنان فروشگاه های زنجیره ای پوشاک ملیسام تبریز پرداخته شد. برای این منظور شفافیت اطلاعات مالی بر اساس تعریف مهرآذین و همکاران و درگیری شغلی نیز طبق تعریف کلانتری و همکاران مشخص و در این راستا سه فرضیه تنظیم گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان فروشگاه های زنجیره ای پوشاک ملیسام تبریز می باشد که تعداد 50 نفر می باشد. حجم نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران 44 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه های استاندارد شفافیت اطلاعات مالی و درگیری شغلی می باشد که پس از سنجش روایی و پایایی، در اختیار نمونه آماری قرار داده شد. بدین ترتیب که برای طبقه بندی، تلخیص و تفسیر داده های آماری از روش اماری توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون های کلموگروف- اسمیرنف، r پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها، نشان می دهد که بین شفافیت اطلاعات عمومی و شفافیت گزارشهای مدیریتی ارائه شده به کارکنان با درگیری شغلی کارکنان در فروشگاه های زنجیره ای پوشاک ملیسام تبریز رابطه معنی دار وجود ندارد. ولیکن شفافیت گزارشهای ارائه شده به کارکنان با درگیری شغلی کارکنان رابطه معنی داری دارد.
۱۱۷.

ارزیابی استحکام صورت عملیات گسسته رخداد در سیستم بلاکچین ارزهای دیجیتال

کلید واژه ها: ارزهای دیجیتال گسسته رخداد ارزیابی استحکام سیستم های توزیع

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 345 تعداد دانلود : 541
ویژگی اصلی پول دیجیتالی ناشناسی فرآیند نقل و انتقال آن است عده ای این را مزیت پول دیجیتالی می د انند و معتقدند از این طریق، می توانند حریم خصوصی خود را از دید مراکز امنیتی و نیز جمع آوری اطلاعات شخصی از سوی موسسه های مالی و پرداختهای الکترونیک مانند ویزا حفظ کنند؛ اما در عوض برخی دولت ها با دست گذاشتن روی همین نکته استفاده از آن را در کشورشان ممنوع یا محدود کرده اند زیرا اعتقاد دارند از طریق این سیستم، پولهای کثیف رد و بدل میشود و امنیت اجتماعی و ملی کشورها به خطر می افتد. از این رو راه برای برخی از مهاجمان و سواستفاده کنندان در این سیستم هموار شده که نیاز اساسی برای حفظ امنیت برای جلوگیری از حملات کرد، به دلیل اینکه ماهیت آن به ارز کشور خاصی بستگی ندارد تا مادامی که دو طرف با پول دیجیتالی مبادله می کنند نیاز به تبدیل آن به ارزهای دیگر برای پرداخت و انتقال نیست این ایده در خود نوعی ابداع یک پول جهانی را دارد که به مرز خاصی محدود باشدکه نیاز اساسی ارزهای دیجیتال در یک زنجیره بلوکی سیستم توضیع شده می طلبد، دراین پژوهش با دو الگوریتم (Nitti et.al) و (Rayet.al-Ing) که در زنجیره بلوکی سیستم های توضیع در ارزهای دیجیتال استفاده می شود در برابر حوادث و حملات احتمالی ارزیابی و مقایسه می شوند و نتایج آن با استناد از نتایج بدست آمده از دیگر پژوهش ها تایید می شود، سپس با نتیجه بدست آمده سیستم اجماعی توصیه می شود که جامع تر بوده و عیوب کمتری نسبت به دیگر الگوریتم ها دارد.
۱۱۸.

بررسی تاثیر قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی با نقش تعدیلی ویژگی های مدیرعامل

کلید واژه ها: قدرت مدیرعامل مسئولیت اجتماعی شرکت ویژگی های مدیرعامل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 28 تعداد دانلود : 477
افشای اطلاعات مربوط به مسئولیت اجتماعی توسط یک شرکت، پاسخگویی آن را در برابر طیف متنوعی از ذینفعان نسبت به سهامداران خود نشان می دهد. این افشای اطلاعات به ذی نفعان می رساند که شرکت ها نه تنها به دلایل اقتصادی فعالیت می کنند بلکه از جامعه و محیط زیست نیز مراقبت می کنند. قدرت ساختاری، توانایی بالقوه شرکت برای متعادل کردن رابطه بین مدیریت موسس و نتایج اقتصادی در بازار برای کنترل شرکت تعریف می کند. ساختار قدرت شرکت تا حد زیادی توسط ابزار قدرت مدیرعامل شرکت نسبت به هیئت مدیره مانند ترکیب هیئت مدیره، دوگانگی مدیرعامل و تصدی سازمانی تعیین می شود. لذا بر پایه این استدلال، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر قدرت مدیرعامل بر مسئولیت اجتماعی شرکت با نقش تعدیلی ویژگی های مدیرعامل در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادر تهران با استفاده از یک نمونه متشکل از 165 شرکت طی سال های 1395 تا 1400 است. نتایج یافته های پژوهش نشان می دهد که قدرت مدیرعامل بر مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیرگذار است. همچنین ویژگی های مدیرعامل نقش تعدیل کننده بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹