آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی رابطه استفاده از شبکه اجتماعی و وابستگی به اینترنت با هویت ملی دانش آموزان بپردازد، تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد، جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان مقطع دختر دبیرستان های شهرستان گرگان می باشد (250N =) که با استفاده از جدول مورگان اقدام به انتخاب 148 نفر به عنوان حجم نمونه آماری نموده ایم که با استفاده از پرسشنامه به بررسی رابطه ی بین متغییرهای تحقیق و اندازه گیری آن اقدام نموده ایم که؛ ابزار اندازه گیری برای سنجش استفاده از شبکه های اجتماعی از پرسشنامه اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی استفاده شد، این پرسشنامه محقق ساخته می باشد و دارای ۳۰ سوال بوده و هدف آن ارزیابی اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی از ابعاد مختلف (ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان، توسعه مشارکت های اجتماعی، تبلیغات هدفمند اینترنتی، آموزش، شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، نقض حریم خصوصی افراد، تاثیرات منفی رفتاری) می باشد. شیوه نمره گذاری آن بر اساس طیف لیکرت ۵ گزینه ای است. همچنین برای اندازه گیری هویت ملی از پرسشنامه استاندارد هویت ملی که دارای 25 سوال 5 لیکرتی می باشد استفاده شده است. ابزار اندازه گیری برای سنجش وابستگی به اینترنت از تست وابستگی به اینترنت یانگ دارای ۲۰ گویه لیکرتی پنج قسمتی است که خصوصیات روانسنجی آن در جامعه ایرانی تایید شده است، روایی و پایایی تحقیق با استفاده از روش آلفای کرونباخ 84/0 در نظر گرفته شده که قابل قبول می باشد، به طور کلی می توان گفت که بین متغییرهای مستقل و وابسته ی تحقیق و مولفه های آن ها رابطه ی معناداری وجود دارد.

تبلیغات