مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی سال 17 بهار 1402 شماره 59 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

الگوی حفظ امنیت فرهنگی با رویکرد پدافند غیرعامل در ایران اسلامی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: پدافند غیرعامل امنیت فرهنگی روش کیفی داده ﺑﻨﯿﺎد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 598 تعداد دانلود : 217
مقدمه و هدف پژوهش: با عنایت به اینکه جمهوری اسلامی مبدع و موجد امنیتی نوین در عرصه ی فرهنگ برای ایرانیان بوده، این امنیت به انحاء مختلف بطور مستمر تحت تهدیدات، تهاجمات و حملات نظام های سلطه قرار گرفته است. جهت حفظ امنیت فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران در عصر حاضر، در کنار نهادهای مختلف، نقش پدافند غیرعامل بسیار می تواند مهم و تاثیرگذار باشد. هدف این پژوهش ارائه الگوی امنیت فرهنگی کشور از طریق پدافند غیرعامل است که تا حد ممکن بسترهای لازم جهت صیانت از امنیت فرهنگی از تعرضات دشمنان را فراهم نماید. روش تحقیق: در این تحقیق با بهره گیری از روش ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﯿﻔﯽ از نوع داده ﺑﻨﯿﺎد با شناخت مفاهیم و مقوله های امنیت فرهنگی، از طریق مصاحبه با خبرگان فرهنگی اقدام و سپس براساس مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین ﭘﺲ از ﺗﻮﻟﯿﺪ 680 ﮐﺪ ﻣﻔﻬﻮم، و مقوله سازی و دسته بندی آنها، مولفه ها و شاخص های مهم و موثر در حفظ امنیت فرهنگی ارائه گردید.یافته ها: در پژوهش حاضر با شناسایی شش بعد الگوی پارادایمی نظام مند، امنیت فرهنگی شامل عوامل علی، شرایط زمینه ای، عوامل مداخله گر، مقوله محوری، راهبردها و پیامدها حاصل گردید.نتیجه گیری: جهت حفظ امنیت فرهنگی ایجاد بسترهای مناسب پدافندی و تحکیم بنیانهای فرهنگی با رویکرد پدافند غیرعامل بسیار می تواند تاثیرگذار باشد؛
۲.

فراتحلیل رابطه هوش فرهنگی با صلاحیت فرهنگی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: صلاحیت فرهنگی هوش فرهنگی مرور سیستماتیک، فراتحلیل، CMA 2

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 420 تعداد دانلود : 961
مقدمه و هدف: این مطالعه با هدف انجام یک بررسی سیستماتیک و فراتحلیل از ادبیات مربوط به صلاحیت فرهنگی و هوش فرهنگی برای جمع بندی و ارزیابی کمی یافته های هوش فرهنگی و ارتباط آن بر صلاحیت فرهنگی انجام شده است.روش: روش تحقیق در این مقاله از نظر هدف کاربردی، از نظر اجرا کمی، از نظر ماهیت و روش توصیفی است جامعه آماری تحقیق کلیه تحقیقات دنیا محسوب می شوند که به بررسی رابطه هوش فرهنگی و صلاحیت فرهنگی پرداختند. برای شناسایی مطالعات، یک بررسی سیستماتیک در پایگاههای اطلاعاتی دانشگاهی در مجلات Online Wiley Library، Springer،Elsevier ، Science Direct، Web Of Science، Sage، ProQuest، Google Scholar صورت پذیرفت. از تعداد 143 مقاله انتخاب شده در نهایت تعداد 8 مقاله حائز کلیه شرایط لازم با توجه به پروتکل انتخاب پریزما شده اند. سپس با استفاده از یک مدل اثرات تصادفی کیفیت هر مطالعه، ناهمگنی بین مطالعات و سوگیری انتشار با نرم افزار CMA 2 تحلیل و ارزیابی گردید. یافته ها: اندازه اثر (ضریب همبستگی پیرسون) مطالعات گردآوری شده در حالت مدل اثرات تصادفی برابر (480/0=r) و مقدار Z-Value از نظر آماری در سطح احتمال 99 درصد معنادار هستند.نتیجه گیری: تجمیع نتایج تحقیقات دنیا نشان داد که صلاحیت فرهنگی با هوش فرهنگی رابطه مثبت دارد، اما شدت این رابطه در جوامع مختلف متفاوت است. علاوه بر این، به عنوان یک اولویت در تصمیم گیری صلاحیت فرهنگی با شاخص انگیزشی و فراشناختی هوش فرهنگی ارتباط بیشتری دارد. افراد ابتدا باید مسائل انگیزشی خود را حل کرده و ظرفیت یادگیری را توسعه دهند
۳.

بررسی تاثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان با متغیر میانجی تعارض دانشگاه رازی کرمانشاه(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: هوش هیجانی تعارض عملکرد کارکنان دانشگاه رازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 938 تعداد دانلود : 204
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه با متغیر میانجی تعارض مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی است. روش پژوهش: روش گردآوری داده ها و اطلاعات، کتابخانه ای و ابزار پرسشنامه است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه اعم از کارمندان، اعضاء هیات علمی و مدیران می باشند، که با استفاده از جدول کرجس مورگان ۱۹۶ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. و تعداد ۱۹۶ پرسشنامه در بین کارکنان توزیع گردید و تجزیه و تحلیل شد. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه سبک های مدیریت تعارض رابینز (۱۹۹۸)، پرسشنامه هوش هیجوانی شیرینگ (۱۹۹۶) و پرسشنامه استاندارد عملکرد کارکنان استیفن (۲۰۰۵) می باشد. یافته ها: یافته ها نشان داد که هوش هیجانی کارمندان بر عملکرد آنها تاثیر مثبت و معنی داری می گذارد، تعارض نیز به صورت مستقیم بر عملکرد تاثیر مثبت داشته است، نتیجه گیری: در نهایت الگوی مفهومی پژوهش از برازش لازم برخوردار بوده و تایید می کند که هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان با متغیر میانجی تعارض تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
۴.

آینده نگاری وضعیت کتاب در ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کتاب آینده نگاری پیشران تحلیل ساختاری روش میک مک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 131 تعداد دانلود : 794
مقدمه و هدف: کتاب بزرگترین عرصه فرهنگی ایران است و جزء مهمی از آینده فرهنگی ایران، پیامد آینده کتاب خواهد بود. هدف از پژوهش حاضر، نگاشت آینده کتاب در ایران است. روش: این آینده نگاری، براساس مدل تحلیل ساختاری به روش میک مک و در هشت مرحله «شناسایی متغیرهای محیطی به مدل پستل و رویکرد لایه ای»، «تعیین متغیرهای کلیدی به روش دلفی خبرگان»، «سنجش اثرات متقابل متغیرهای کلیدی به روش میک مک» و «تحلیل محیط کلی سیستم و تعیین پیشران ها»، «تعیین محورهای عدم قطعیت»، «شناسایی سناریوهای پایدار»، «توصیف سناریوها» و «پیشنهاد اقدام ها» صورت گرفته است. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد «میزان مداخله (تصدی گری یا تولی گری) دولت در عرصه کتاب»، «ترویج فرهنگ مطالعه کتاب های غیردرسی»، «مطابقت محتوای کتاب ها با نیازها و گرایش های مخاطب»، «نقش وزارت آموزش و پرورش در گسترش فرهنگ کتاب خوانی و مبارزه با بی سوادی و کم سوادی»، «میزان بودجه کتابخانه های عمومی» و «خودکفایی در زنجیره داخلی تولید کاغذ» موثرترین پیشران های آینده کتاب در ایران هستند و سه سناریوی «خزان کتاب»، «بهار کتاب» و «تابستان داغ کتاب» سه سناریوی پایدار برای نگاشت آینده وضعیت کتاب در ایران می باشند. نتیجه گیری: در این پژوهش بدترین سناریوی آینده کتاب در ایران، پایدارترین سناریو شناخته شد. بنابرین رسیدن به سناریوی مطلوب، نیازمند تحول اساسی در رویکرد دولت نسبت به عرصه کتاب است.  
۵.

بررسی شایستگی های فرهنگی برای ارائه خدمات در مراکز نظامی مورد مطالعه مراکز نظامی استان اصفهان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: شایستگی فرهنگی دانش فرهنگی و خودکارآمدی فرهنگی آگاهی فرهنگی مراکز نظامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 206 تعداد دانلود : 611
روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه ارائه دهندگان انواع مختلف خدمات به جانبازان، نیروهای نظامی و خانواده های ایشان بودند که به دلیل نامعلوم بودن جامعه آماری از طریق محاسبه واریانس (0.082) و استفاده از فرمول جامعه نامعلوم کوکران تعداد 122 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد، پس از توزیع به صورت تصادفی طبقه ای 94/0 پرسشنامه ها بازگشت داده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 26 گویه ای سنجش شایستگی فرهنگی نظامی ندگارد و زیلینگ (2017) بود. این مقیاس بر مبنای مدل خودکارآمدی باندورا توسط میر، هال کلارک، هاموکا و پترسون (2015) تدوین شد و در دو سطح برای سنجش دانش و آگاهی و سنجش اعتماد به مهارت و خودکارآمدی فرهنگی اندازه گیری شد. پایایی ابعاد مقیاس و خرده مقیاس های آن بالاتر از 7/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تی، رگرسیون هم زمان در مقیاس آکائیکه استفاده شد. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد شایستگی های فرهنگی نظامی ارائه دهندگان خدمات به جز ابعاد دانش و نگرش در سایر ابعاد بالاتر از سطح متوسط است. بیشترین همبستگی در بین ابعاد شایستگی های فرهنگی نظامی بین خودکارآمدی و توانایی فرهنگی (679/0) است. همچنین بیشترین ضریب تأثیر در تعیین شایستگی های فرهنگی نظامی با دانش فرهنگی با (279/0) است. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد هر چه تجربه مواجهه افراد با جانبازان و نظامیان کمتر باشد شایستگی های فرهنگی نظامی آنها کاهش می یابد. همچنین خدمات معنوی بیشترین تأثیر را در افزایش شایستگی های فرهنگی نظامی ارائه دهندگان خدمات دارد.  
۶.

بررسی رابطه مؤلفه های فرهنگی با بروز پدیده بی موبایل هراسی در میان دانشجویان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: شبکه های اجتماعی تلفن هوشمند هراس بی موبایل هراسی دانشجویان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 640 تعداد دانلود : 158
مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله قصد داریم تا مؤلفه های فرهنگی موثر بر بروز پدیده بی موبایل هراسی در میان دانشجویان را به طور اختصاصی بررسی نماییم. روش پژوهش: کاربردی و نوع داده ها تلفیقی (کمی و کیفی) نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی، روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده ها مطالعات کتابخآن های و روش میدانی شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بوده است بدین منظور از رویکرد کمی و روش پیمایش استفاده کردیم. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کمی، پرسشنامه استاندارد، محقق ساخته و مورد تایید خبرگان شامل 40 سوال است که در نمونه ای متشکل از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. یافته ها: یافته ها از برازش خوب الگوی ساختاری با داده های جامعه آماری برخوردار بود و الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری داشت.نتیجه گیری: از 5 بعد مورد بررسی تنها وجود ارتباط معنادار میان فرهنگ کتابخوانی و بروز بی موبایل هراسی مشاهده گردید و در دیگر عوامل این رابطه مشاهده نشد.
۷.

آسیب شناسی سیستم مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و ارائه راهکارهایی جهت ترسیم آینده ای بهتر در این نظام (پژوهش کیفی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: آسیب شناسی جذب آموزش بکارگیری نگهداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 224 تعداد دانلود : 30
مقدمه و مسأله: آموزش و پرورش، مهم ترین نهادی است که ایجاد، رشد و پرورش جامعه را بر عهده دارد. برای داشتن جامعه کارآمد، به سازندگان ملت (معلمین اثربخش) نیاز وجود دارد. این امر زمانی تحقق می یابد که در نظام مدیریت منابع انسانی این نهاد، مداقه لازم به عمل آید. لکن وجود مسائلی در این نظام، موجب عدم رضایت معلمین، فقدان انگیزش آنان، و افت سطح آموزش در کشور شده است.هدف پژوهش: این تحقیق به منظور شناسایی آسیب های سیستم مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش انجام شده و بر اساس نتایج، پیشنهادهایی برای بهبود این نظام ارائه گردیده است.روش شناسی: این پژوهش ماهیتاً کیفی، از حیث هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری، خبرگان آموزش و پرورش و نمونه آماری بر نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند (گلوله برفی) مبتنی است. شناسایی آسیب ها، بر اساس مدل میر و در چهار حوزه جذب و تأمین، آموزش ، نگهداری، و کاربرد منابع انسانی صورت گرفته و با 12 نفر از متخصصان این حوزه مصاحبه شده است. نتایج حاصل، از طریق تکنیک تحلیل تم، احصاء و کدها و تم های اصلی و فرعی شناسایی شده اند. همچنین، پایایی تحلیل تم از طریق بازآزمایی معادل 86/0 به دست آمده است.یافته های پژوهش: نتایج حاکی از این است که از نظر خبرگان مهم ترین آسیب ها در دو حوزه تأمین و جذب و نگهداری تلقی می شوند. از جمله این آسیب ها، نامناسب بودن شاخص های رتبه بندی فعلی و فقدان بیمه مسئولیت مدنی اشاره کرد.
۸.

نقش عوامل فرهنگی بر گرایش به استفاده از کالاهای فرهنگی (با تاکید بر مطالعه روزنامه در میان مردم ساری)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کالای فرهنگی عوامل فرهنگی روزنامه ساری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 139 تعداد دانلود : 155
مصرف کالای فرهنگی در قالب مطالعه، نقش بسزایی در رشد جامعه دارد. جامعه کتاب خوان، آینده ای درخشان برای ملت خود تضمین می کند زیرا مردم در مواجهه با پدیده ها، آن ها را تحلیل می کنند و واکنش نشان می دهند. عوامل فرهنگی بر میزان سطح مطالعه نقش دارند. بنابراین، پژوهش حاضر برای بررسی نقش عوامل فرهنگی بر گرایش استفاده از کالاهای فرهنگی با تاکید بر مطالعه روزنامه در میان مردم ساری، انجام شد. این پژوهش کاربردی، به روش توصیفی-همبستگی است که جامعه آماری نامعلوم بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 148 نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود، پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 بدست آمد و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها از طریق تحلیل عاملی پرسشنامه براساس شاخص کفایت حجم تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss انجام شد. نتایج نشان داد که تاثیر معناداری بین ارزش های شهروندی، باورها، هنجارها و فناوری ها در گرایش شهروندان ساری به استفاده از روزنامه دارد که باورها و ارزش های شهروندی تاثیر بیشتری نسبت به دو متغیر دیگر بر مطالعه روزنامه در میان مردم ساری دارند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸