مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی سال 13 زمستان 1398 شماره 46 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

نقش رسانه های جمعی بر فرهنگ سازمانی کارکنان بنیاد شهید و امورایثارگران تهران بزرگ(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی رسانه های جمعی شبکه های اجتماعی بنیاد شهید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 82 تعداد دانلود : 677
فرهنگ تجلی پیدا کرده و بر ایجاد ارتباطات انسانی در صحنه های مختلف ازجمله سازمان ها موثرند. این پژوهش با هدف تبیین نقش رسانه های جمعی (داخلی، خارجی و شبکه های اجتماعی مجازی) بر فرهنگ سازمانی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و روش آن پیمایشی است. جامعه آماری کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ است. تعداد 150 نفر بصورت نمونه گیری تصادفی انتخاب و داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: رسانه های داخلی بیشترین و رسانه های خارجی کمترین میزان استفاده را در بین کارکنان بنیاد شهید و امورایثارگران دارد. میانگین کلی فرهنگ سازمانی در میان پاسخگویان بالاتر از حد متوسط (39/3) است. در میان مولفه های فرهنگ سازمانی، بیشترین میانگین مربوط به ارزش ها (95/3) و کمترین مقدار مربوط به اسطوره سازی (7/2) است. طبق آزمون فرضیه ها رسانه های داخلی بر فرهنگ سازمانی کارکنان بنیاد شهید بیشترین تاثیر را داشته و بعد آن شبکه های اجتماعی، اما رسانه های خارجی کمترین تاثیر را برمولفه های فرهنگ سازمانی دارند. نتیجه گیری: با تشویق کارکنان به استفاده از رسانه های جمعی داخلی، فرهنگ سازمانی بالاتر می رود. با به تصویر کشیدن حفظ آثار و ارزش های شهدا و ایثارگران و اسطوره سازی در رسانه های جمعی اعم از داخلی و خارجی و شبکه های مجازی، هم اهمیت آن در جامعه نمایان می شود و هم کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران آن را درجهت ارتقاء فرهنگ سازمانی خود به کار می گیرند.
۲.

مدل مفهومی مدیریت فرهنگی در رابطه با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت فرهنگی تعهد سازمانی رفتار شهروندی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 874 تعداد دانلود : 681
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت فرهنگی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی به منظور ارایه مدل مفهومی در استان مازندران در سال 1397بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران تشکیل داده اند که تعداد 250 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 152 نفر محاسبه گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. یافته ها: آزمون فرضیات حاکی از آن است که بین تمام ابعاد متغیر مدیریت فرهنگی با تعهد سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. اما از بین ابعاد مدیریت فرهنگی فقط مأموریت با رفتار شهروندی رابطه دارد. هم چنین بین تعهد سازمانی و ابعاد آن با رفتار شهروندی سازمانی رابطه ای وجود ندارد. نتیجه گیری: مدیریت ﻓﺮﻫنگی از راه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ریﺰی، ﮔﺰیﻨﺶ، اﺟﺘﻤﺎﻋی کﺮدن و ﺑﻬﺮه ﮔیﺮی ﭘیﻮﺳﺘﻪ از ﻧﻤﺎدﻫﺎ و ﺷﻌﺎرﻫﺎی از ﭘ یﺶ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ریﺰی ﺷﺪه دﻗیﻖ می تواند به ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷکﻞ ﺧﺎﺻ ی بدهد و از ای ﻦ راه رﻓﺘ ﺎرﻫ ﺎی ﺷ ﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧی کﺎرکﻨﺎن را ﺟﻬﺖ ﺑﺨﺸﺪ. هم چنین ﻓﺮدی کﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧی ﺑﺎﻻیی دارد، در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﻗی ﻣیﻣﺎﻧﺪ، اﻫ ﺪاف آن را ﻣیﭘﺬیﺮد و ﺑﺮای رﺳیﺪن ﺑﻪ آن اﻫﺪاف از ﺧﻮد ﺗﻼش ﺑیﺶ از ﺣﺪ و یﺎ ﺣﺘی ایﺜﺎر ﻧﺸﺎن ﻣیدﻫﺪ و وﺟﺪان کﺎری ﺑﺎﻻیی دارد.
۳.

اعتبار یابی الگوی شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمان های دولتی ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: شجاعت اخلاقی معادلات ساختاری تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 718 تعداد دانلود : 937
مقدمه و هدف پژوهش : پژوهش حاضر با هدف اعتبار سنجی الگوی شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمان های دولتی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک کشاورزی در استان همدان می باشد که از 597 نفر کارمند شاغل نمونه 355 نفری با روش تصادفی- طبقه ای انتخاب شده و تعداد 345 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. روش پژوهش : در این پژوهش کاربردی با رویکرد کمی و روش پیمایشی به منظور اعتباریابی از تنها الگوی ارائه شده برای شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمان های دولتی ایران ابتدا پرسشنامه ای مقدماتی طراحی شد سپس این پرسشنامه در اختیار 15 نفر از خبرگان پژوهش قرار گرفته و جرح و تعدیل های مدنظر انجام و پس از اخذ روایی محتوا،30 گویه در قالب پرسشنامه اصلی پژوهش انتخاب شدند. یافته ها: پرسشنامه ها در اختیار نمونه آماری پژوهش قرار گرفتند و با استفاده از معادلات ساختاری و به کمک محاسبه پایای مرکب، روایی واگرا و همگرا و تحلیل عاملی تاییدی درجه اول و دوم، اعتبار مدل اصلی و فرضیه های آن آزمون شدند. نتیجه گیری : نتایج محاسبات با کمک نرم افزار لیزرل مبین تایید مدل و ارتباط بین متغیرهای آن بود. بر این اساس عوامل محیطی، متغیر مستقل بوده و بر عوامل سازمانی، فردی و مدیریتی اثرگذار می باشد از سوی دیگر عوامل سازمانی،فردی و مدیریتی بر یکدیگر اثرگذار بوده و بر عوامل شغلی نیز اثرگذار هستند و به عنوان متغیر میانجی نیز بر رابطه بین عوامل محیطی با عوامل شغلی اثرگذار هستند هم چنین در پایان پژوهش پیشنهادهای اجرایی نیز ارائه شده است.  
۴.

تبیین فرهنگی _ اجتماعی مؤثر بر پایبندی جوانان تهرانی به ارزش های دینی (از 2 بُعد مناسکی(اعمال دینی) و پیامدی(آثار دینی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: عوامل فرهنگی اجتماعی ارزش های دینی جوانان تهرانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 649 تعداد دانلود : 916
مقدمه و هدف پژوهش: بررسی تحلیل و کارکردهای دین در نظام فرهنگی و اجتماعی و نقش و تأثیر آن در حفظ تعادل و نظم اجتماع یکی از حوزه های مهم مطالعاتی در جامعه شناسی دین بوده است. در این میان یکی از موضوعاتی که همواره محل بحث بوده است میزان تأثیر دین و دینداری جوانان تهرانی در جامعه است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر پایبندی جوانان تهرانی به ارزش های دینی از دو بُعد مناسکی، پیامدی مورد مطالعه قرار گرفته است. روش پژوهش: جمعیت نمونه آماری این پژوهش را جوانان تهرانی زن و مرد (18 تا 33 سال) از مناطق 22گانه استان تهران با تحصیلات دیپلم تا دکتری تشکیل می دهند. این مطالعه یک نوع پژوهش کمی از نوع پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات در آن از طریق پرسشنامه بوده است. هم چنین طبق پرسشنامه اعتبارسنجی شده که توسط (گلارک و استارک) با توجه به معیارهای دین مسیحیت و در داخل سراج زاده با معیارهای دین اسلام تطبیق داده شده و انجام گرفته است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که عوامل فرهنگی و اجتماعی می تواند نقش بسیار پررنگی در پایبندی جوانان تهرانی به ارزش های دینی داشته باشد. هم چنین با توجه به تحلیل فرضیه ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون (فرضیات اول انجام مناسک، فرضیه دوم شرکت در برنامه های مختلف مذهبی) رابطه معناداری وجود داشته است. اما بین (فرضیات سوم برنامه های رسانه ملی، فرضیه چهارم پایگاه های اجتماعی – فرهنگی و جوانان تهرانی) رابطه معناداری مشاهده نشد. در میان ابعاد دینداری میزان همبستگی بعد مناسکی 0/63 %، بعد پیامدی 0/56 % است. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق با مقایسه با تحقیقات قبلی که توسط (سراج زاده، کاظمی و فرج زاده در سال 1377) انجام شده در بُعد مناسکی 20% کاهش وجود داشته، بعد پیامدی 16% کاهش داشته که چشم گیر است. این نتایج با توجه به عوامل درونی دین بررسی شده است و کمتر عوامل بیرونی مد نظر قرار گرفته است.بهتر است در ادامه همین پژوهش و با تحلیل عوامل و مشخصه ها به نتایج خوبی برای پیشرفت اعتقادات در دو بعد پیامدی و مناسکی رسید.
۵.

ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن وﯾﮋﮔﯽ ھﺎی ھﻨﺮﻣﻨﺪان ﺣﺎﺿﺮ در ﺣﺮاج ﺗﮭﺮان ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ آﺛﺎر اﯾﺸﺎن در اﯾﻦ روﯾﺪاد(در ﺧﻼل ﺳﺎل ھﺎی1391 ﺗﺎ1397)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ﮐﻠﯿﺪواژه ھﺎ ﺣﺮاج ﺗﮭﺮان اﻗﺘﺼﺎد ھﻨﺮ اﻗﺘﺼﺎد ﻓﺮھﻨﮓ ﻗﯿﻤﺖ آﺛﺎر ھﻨﺮﻣﻨﺪان ﻗﯿﻤﺖ ﮔﺬاری آﺛﺎر ھﻨﺮی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 411 تعداد دانلود : 617
مقدمه و هدف پژوهش: اقتصاد هنر به عنوان زیر مجموعه ای از اقتصاد فرهنگ از حوزه های نوظهورِ مرتبط با فرهنگ است. حراج تهران از مهم ترین و اثرگذارترین رویدادهای مرتبط با اقتصاد هنر در ایران است. در این پژوهش تلاش شده تا رابطه میان برخی عوامل فرازیبائی شناسانه بر قیمت فروش آثار در این رویداد با استفاده از نظریات آرتور دانتو و جورج دیکی تبیین گردد. روش پژوهش: به لحاظ نوع و هدف پژوهش، توصیفی – اکتشافی، از نظر نحوه گردآوری داده ها اسنادی و از نظر نوع داده کمی است. جامعه آماری شامل هشتصد و سی هفت اثر فروخته شده در نه دوره حراج تهران از دویست و هفتاد و هفت هنرمند است که با گردآوری و دسته بندی داده ها از سایت حراج تهران و استفاده از نظریات دانتو و دیکی به عنوان مبنای نظری، تحلیل داده ها و آزمون فرضیات در دو سطح توصیفی و استنباطی پژوهش با نرم افزار SPSS21 بررسی شدند. یافته ها: ناهمگن بودن داده های مربوط به آثار فروش و چولگی شدید به سمت راست نشان داد که بخش اعظم عواید حراج تهران نصیب تعداد کمی از هنرمندان حاضر می شود. هم چنین ناهمخوانی قیمت فروش آثار با نرخ تخمین بیانگر آن بود که عوامل فرازیبائی شناسانه در قیمت فروش آثار تأثیر دارد. از سوی دیگر متغیرهای مربوط به خصوصیات هنرمند (سن، در قید حیات بودن یا نبودن)، مِدیای اثر و تعداد ادوار حضور در حراج تهران ارتباط معناداری با قیمت آثار داشتند. نتیجه گیری: حراج تهران در بازاری انحصاری و با استفاده از بخش کوچکی از هنرمندان بر نرخ آثار در بازارِ هنر ایران تأثیرگذار است. این رویداد از یک سو به افزایش مبادلات در اقتصاد هنر ایران کمک نموده و از سوی دیگر باعث افزایش انحصار در این بازار شده است. براساس یافته های پژوهش بخش دولتی برای کمک به حفظ تعادلِ بازارِ آثار هنری بهتر است روی بخش هایی از بازارِ هنر تمرکز کند که اکثریت هنرمندان امکان دسترسی به آنرا ندارند. هم چنین هنرمندان حاضر در این رویداد با تمرکز روی استمرار حضور در رویداد می توانند به بهبود قیمت آثارشان امیدوار بوده و سرمایه گذاران آثار هنری بهتر است روی هنرمندانی سرمایه گذاری کنند که سن بالاتری دارند، مدیای آثار آنها ماندگارتر است و استمرار بیشتری در ارائه اثر به حراج تهران دارند.
۶.

نقش میانجیگری یادگیری فردی در رابطه یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: یادگیری فردی یادگیری الکترونیکی پیشرفت تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 913 تعداد دانلود : 86
هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گری یادگیری فردی بین یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بوده است. روش پژوهش: این تحقیق برحسب هدف از نوع کاربردی و برحسب نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و از گروه پیمایشی، همبستگی می باشد. جامعه آماری: جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد بود که بر این اساس 293 نفر از دانشجویان دانشگاه مورد تحقیق به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. روش انجام پژوهش: ابزار اندازه گیری این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد یادگیری الکترونیکی (کینز، 2004)، یادگیری فردی (مقیمی، 1390) و پیشرفت تحصیلی (والراند، 1989) بود. برای تعیین روایی پرسشنامه ها ازروایی صوری و به منظور تعیین پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ (برای پرسشنامه های یادگیری الکترونیکی برابر 825/0، یادگیری فردی برابر 863/0 و پیشرفت تحصیلی برابر 847/0) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و با بکارگیری نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافته و نتیجه پژوهش: تحقیق نشان داد که، بین یادگیری الکترونیکی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد و تحقیق نشان داد که، بین یادگیری الکترونیکی با یادگیری فردی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد و هم چنین تحقیق نشان داد که، بین یادگیری فردی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد. در نهایت یادگیری فردی بین یادگیری الکترونیکی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نقش میانجی گیری دارد.  
۷.

شناسایی و اولویت بندی ریسک های منابع انسانی بانک ملی خراسان شمالی با استفاده از رویکردی آمیخته(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ریسک منابع انسانی ریسک سرمایه انسانی ریسک اطلاعاتی تحلیل تم AHP

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 932 تعداد دانلود : 961
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در مدیریت بانک ها مدیریت ریسک است. این موضوع با توجه به اهمیت انواع ریسک در بانک می تواند مورد توجه مدیران قرار بگیرد. از موضوعات مطرح شده در سال های اخیر مدیریت ریسک منابع انسانی است که ناظر بر تهدیدات وارد شده از سوی منابع انسانی سازمان است، لذا با توجه به نقش پررنگ منابع انسانی در بانک هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی ریسک های منابع انسانی در بانک ملی خراسان شمالی است. روش پژوهش : این پژوهش از نوع آمیخته است. بخش کیفی از نوع مطالعه موردی است و داده های آن با استفاده از مصاحبه با 9 نفر از خبرگان به وسیله نمونه گیری گلوله برفی و هدفمند جمع آوری شده است. سپس داده های جمع آوری شده با روش تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تم های فرعی در 4 نوع ریسک منابع انسانی دسته بندی شدند. پرسشنامه مقایسه زوجی برای اولویت بندی ریسک ها در بین 144 نفر توزیع شده و داده ها با تکنیک AHP تحلیل شده است . یافته ها: تجزیه تحلیل با روش تحلیل تم چهار ریسک مالی، سرمایه انسانی، ساختاری - عملیاتی و ریسک اطلاعاتی را برای بانک شناسایی کرد. هم چنین تجزیه و تحلیل به روش AHP نشان داد اولویت ریسک های منابع انسانی در بانک به ترتیب ریسک مالی، سرمایه انسانی، ساختاری - عملیاتی و اطلاعاتی است. نتیجه گیری: ریسک منابع انسانی بانک ملی خراسان شمالی شامل چهار مولفه ریسک مالی، سرمایه انسانی، ساختاری-عملیاتی و ریسک اطلاعاتی است که باید برای کنترل آن چاره اندیشی کند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸