مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی سال 10 تابستان 1395 شماره 32 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

رابطه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با متغیر میانجی اخلاق حرفه ای کارکنان اداره شیلات استان مازندران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی سازمانی رفتار شهروندی سازمانی سازمان های فرهنگی گیلان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 264 تعداد دانلود : 49
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان های فرهنگی استان گیلان است. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی است که بر اساس دیدگاه ناهاپیت و قوشال شامل ابعاد شناختی, ساختاری و ارتباطی می باشد. متغیر وابسته تحقیق, رفتار شهروندی سازمانی است که بر اساس مدل ارگان عبارتند از: وجدان کاری, نوع دوستی, آداب اجتماعی, جوانمردی و احترام و تکریم. روش پژوهش: روش تحقیق, پیمایش است و از پرسشنامه جهت جمع آوری داده ها استفاده شده است. حجم نمونه تحقیق حاضر 250 نفر از کارکنان سازمان های فرهنگی می باشد که به طور تصادفی انتخاب شده اند. یافته ها: نتایج بیانگر آن است که بین سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در سازمان های فرهنگی استان گیلان و رفتار شهروندی سازمانی, رابطه معنادار وجود دارد. همچنین تحلیل چندمتغیری نشان می دهد از بین ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی, بعد ارتباطی با رفتار شهروندی سازمانی, رابطه معناداری دارد. نتیجه گیری: سرمایه اجتماعی می تواند از طریق افزایش تمایل کارکنان برای فراتر رفتن از الزامات شغل رسمی شان, منافع فردی را در جهت منافع سازمان قرار دهد و علاقه وافر به فعالیت ها و فلسفه کلی سازمان, ایجاد کند. بنابراین, سرمایه اجتماعی سازمانی می تواند به ایجاد و تقویت رفتار شهروندی سازمانی, در سازمان ها کمک نماید.
۲.

نقش گیلان در مناسبات فرهنگی ایران و روسیه(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: گیلان و روسیه فرهنگ ایران و روس روابط فرهنگی تبادل علمی تعامل فرهنگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 871 تعداد دانلود : 382
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه در عرصه ی بین الملل مبنای ارتباط کشورها بر محور قدرتمند فرهنگ و اشتراکات فرهنگی اجتماعی استوار است. بطوریکه تعمق بخشی به این مقوله ی مهم ارتباطی، می تواند ضامن تثبیت منافع در روند مناسبات همه جانبه ی کشورها تلقی شود. پیشینه ی تاریخی مناسبات مردم گیلان با روسیه علاوه بر اینکه بر اشتراکات زبانی دو ملت تاثیر گذاشته، زمینه های مناسبی هم برای ارتقاء مناسبات فرهنگی ایران و روسیه فراهم ساخته است. مناسباتی که بدلایل مختلف، امروز در شرایط ضعیفی قرار دارد. هدف از این پژوهش تبیین جایگاه گیلان در روابط فرهنگی ایران و روسیه است. جایگاهی که حداقل ریشه در تاریخ 500 ساله دو کشور داشته و می تواند منشا تحولات موثری در ارتقاء مناسبات همه جانبه ی ایران و روسیه در طلیعه ی هزاره ی سوم به حساب آید. روش پژوهش: داده های این مقاله به شیوه ی کتابخانه ایی، توصیفی و میدانی جمع آوری شده بطوریکه بهره گیری از اسناد و منابع تاریخی، شواهد عینی و مستندات آماری از وجوه بارز این شیوه است. یافته ها: در این مقاله پس از بررسی عمده ترین ظرفیت های علمی و فرهنگی گیلان دریافتیم که پیشینه ی مناسبات همه جانبه ی گیلان با روسها عاملی در جهت پایداری مناسبات فرهنگی ایران و روسیه است و می تواند روند تعمیق روابط دو کشور را در ابعاد گسترده تری تسریع نماید. نتیجه گیری: ظرفیت های فرهنگی گیلان برای توسعه ی مناسبات همه جانبه با روسها متنوع ارزیابی می شود اما از این ظرفیت ها تاکنون آنگونه که باید و شاید برای تقویت مناسبات دو کشور بهره گیری نشده است. پیشینه ی مراودات اقتصادی و بازرگانی گیلانیان با روسها در 500 سال گذشته شرایطی فراهم ساخته تا بتوان گام های موثری در جهت آشنایی اقوام با یکدیگر در بستر فرهنگ و مراودات اجتماعی برداشت. خط احداث کریدور شمال​ ​جنوب موسوم به نوستراک نیز بر این اهمیت افزوده است. همچنین ورود واژگان فارسی و روسی در زبان های یکدیگر گواهی بر نقش تبادلات فرهنگی مردم گیلان و روس در ازمنه ی تاریخ است. پس می توان ادعا نمود که تقویت مناسبات فرهنگی گیلان با روسها خود زمینه ایی ست تا روابط دو کشور وارد مرحله ی نوینی شود و نقصان های موجود در مناسبات فعلی ایران و روسیه را با تقویت پایه های فرهنگی جبران نماید.
۳.

بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان های فرهنگی استان گیلان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی سازمانی رفتار شهروندی سازمانی سازمان های فرهنگی گیلان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 114 تعداد دانلود : 272
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان های فرهنگی استان گیلان است. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی است که بر اساس دیدگاه ناهاپیت و قوشال شامل ابعاد شناختی، ساختاری و ارتباطی می باشد. متغیر وابسته تحقیق، رفتار شهروندی سازمانی است که بر اساس مدل ارگان عبارتند از: وجدان کاری، نوع دوستی، آداب اجتماعی، جوانمردی و احترام و تکریم. روش پژوهش: روش تحقیق، پیمایش است و از پرسشنامه جهت جمع آوری داده ها استفاده شده است.حجم نمونه تحقیق حاضر 250 نفر از کارکنان سازمان های فرهنگی می باشد که به طور تصادفی انتخاب شده اند. یافته ها: نتایج بیانگر آن است که بین سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در سازمان های فرهنگی استان گیلان و رفتار شهروندی سازمانی، رابطه معنادار وجود دارد. همچنین تحلیل چندمتغیری نشان می دهد از بین ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی، بعد ارتباطی با رفتار شهروندی سازمانی، رابطه معناداری دارد. نتیجه گیری: سرمایه اجتماعی می تواند از طریق افزایش تمایل کارکنان برای فراتر رفتن از الزامات شغل رسمی شان، منافع فردی را در جهت منافع سازمان قرار دهد و علاقه وافر به فعالیت ها و فلسفه کلی سازمان، ایجاد کند. بنابراین، سرمایه اجتماعی سازمانی می تواند به ایجاد و تقویت رفتار شهروندی سازمانی، در سازمان ها کمک نماید.
۴.

بررسی رابطه علی بین سکوت در سازمان های فرهنگی شهر اصفهان و رفتار شهروندی با نقش میانجی تعهد سازمانی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سکوت سازمانی رفتار شهروندی تعهد سازمانی سازمان های فرهنگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 582 تعداد دانلود : 159
مقدمه و هدف پژوهش: این تحقیق با هدف بررسى نقش میانجی تعهد سازمانی بر رابطه علی سکوت سازمانی در سازمانهای فرهنگی شهر اصفهان و رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. روش پژوهش: این تحقیق کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشى است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان سازمان های فرهنگی اصفهان است. 120پرسشنامه معتبر به دست آمده با کمک نرم افزار SPSS 21 و لیزرل 5/8 با استفاده از الگوی مدل معادلات ساختاری و ضریب رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرا گرفت. یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که مقدار آماره t برای بررسی رابطه علی بین کلیه متغیرها از جمله متغیرهای اصلی تحقیق از جمله سکوت سازمانی با تعهد سازمانی، تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی وسکوت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی از 96/1 بیشتر (05/0 >P) و در نتیجه معنی دار است. نتیجه گیری: سکوت سازمانی بر تعهد سازمانی، تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی و سکوت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیر معنی داری دارد. همچنین، نتایج حاکی از آن است که سکوت از طریق تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیر دارد و متغیرتعهد سازمانی می تواند نقش متغیر میانجی را داشته باشد.
۵.

تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت ملی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: جهانی شدن شبکه های اجتماعی مجازی هویت ملی نوع اشتراک مطلب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 256 تعداد دانلود : 593
مقدمه و هدف پژوهش: هویت ملی، اصلی ترین سنتز و حلقه ارتباطی بین هویت های خاص محلی و هویت های عام فراملی هست. هویت ملی مجموعه ای از گرایش ها و نگرش های مثبت نسبت به عناصر و الگوهای هویت بخش و یکپارچه کننده در سطح یک کشور به عنوان یک واحد سیاسی می باشد.  هویت ملی تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد، یکی از عواملی که می تواند بر هویت ملی تاثیرگذار باشد، شبکه های اجتماعی مجازی می باشد. تحقیق حاضر در همین راستا و با هدف، مطالعه رابطه میان شبکه های اجتماعی مجازی با هویت ملی انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش با روش پیمایشی و در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 400 نفر انتخاب و به شیوه نمونه گیری طبقه ای انجام شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهند که متغیرهای عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی، میزان استفاده از اینترنت، میزان و سابقه استفاده از شبکه های اجتماعی، میزان احساس آزادی در شبکه های اجتماعی مجازی، نوع صفحات به اشتراک گذاشته شده، نوع پسندیدن و نظر نوشتن صفحات و نوع عضویت در گروه های شبکه های اجتماعی مجازی با هویت ملی رابطه معناداری دارند. همچنین از میان متغیرهای پیشینه ای، متغیرهای سن، جنس، میزان تحصیلات و قومیت رابطه معناداری با هویت ملی دارند. نتیجه گیری: در مجموع براساس یافته های تحقیق می توان گفت که شبکه های اجتماعی مجازی از جمله عواملی می باشد که تغییرات زیادی بر هویت کاربران و به خصوص هویت ملی کاربران ایجاد می کند و نقش موثری در دگرگونی هویت ملی کاربران دارد .
۶.

بررسی تاثیر فرهنگ ملی بر فرهنگ سازمانی با وجود متغیر میانجی تعهد سازمانی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: فرهنگ فرهنگ سازمانی تعهد سازمانی فرهنگ ملی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 373 تعداد دانلود : 877
مقدمه و هدف پژوهش: در سالهای اخیر، تعهد سازمانی و فرهنگ سازمانی به دلیل اثرات قابل توجهی که بر اثربخشی و موفقیت سازمان ها داشته است، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسط تعهد سازمانی در رابطه فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی صورت پذیرفت. روش پژوهش: روش پژوهش کاربردی – توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژوهش در سال 1394 شامل 567 نفر از کارشناسان سازمان صنعت؛ معدن و تجارت استان خراسان شمالی بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 230 نفر و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند.اطلاعات مورد نیاز بر اساس پرسشنامه های فرهنگ ملی هافستد، پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون و تعهد سازمانی آلن و می یر جمع آوری گردید.نتایج با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، درصد فراوانی، ضریب و جداول توزیع فراوانی) و بوسیله نرم افزار spss و lizrel مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتیجه گیری و یافته ها: با توجه به ضرایب همبستگی پیرسون نتایج نشان داد که بین فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ از سویی نتایج بیانگر این است که تعهد سازمانی رابطه فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی را واسطه گری می نماید.نتایج بیانگر برازش مناسب مدل، مبنی بر نقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه بین فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی دارد لذا بر این اساس پیشنهاد می گردد از طریق توجه به کارگروهی و جمع گرایی و هم چنین برقراری عدالت در توزیع پاداش ها و فرصت های توسعه، ارائه بازخورد موثر و منصفانه درباره عملکرد شغلی و مشارکت دادن افراد در استراتژی ها و برنامه های سازمان، زمینه کاهش فاصله قدرت را در میان کارکنان افزایش داده تا از این طریق بتوان تعهد سازمانی کارکنان را افزایش داد.
۷.

بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر سلامت سازمانی؛ با نقش میانجی گری یگانگی فرد- سازمانی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی یگانگی فرد-سازمان سلامت سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 439 تعداد دانلود : 235
مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ سازمانی به مثابه ی شخصیت سازمان، زمانی دارای افراد و محیطی سالم است و به اهداف خطیر خود دست می یابد که افرادش ارزش ها، شخصیت و اهدافشان را متناسب با این فرهنگ سازمانی بدانند بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تاثیر فرهنگ سازمانی بر سلامت سازمانی با نقش میانجی یگانگی فردی- سازمانی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه و همدان به تعداد 649 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم 353 آزمودنی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی گوفی و جونز (1996)، یگانگی فرد- سازمان کریستف (1996) و سلامت سازمانی هوی و همکاران (1996) استفاده شد. روایی هر سه پرسشنامه از نظر متخصصان مدیریت و علوم رفتاری مورد تأیید قرار گرفت و برای میزان پایایی نیز از روش آلفای کرونباخ به ترتیب پرسشنامه فرهنگ سازمانی83/0 ، یگانگی فرد-سازمان 97/0، سلامت سازمانی 91/0 گزارش شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری Lisrel وSPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که فرهنگ سازمانی بر سلامت سازمانی با نقش میانجی یگانگی فردی- و سازمانی اثر مثبت و معنی داری دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از عوامل اثر گذار بر افزایش سلامت سازمانی توجه به فرهنگ سازمانی دانشگاه ها با تاکید بر یگانگی فرد- سازمانی می باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸