مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی سال سوم تابستان 1388 شماره 4 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

مدل مدیریت عملکرد در اماکن متبرکه (مورد مطالعه: آستان قدس رضوی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت عملکرد ارزیابی عملکرد آستان قدس رضوی اماکن متبرکه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 437 تعداد دانلود : 419
هدف اصلی این پژوهش تبیین و طراحی عوامل اصلی مدل مدیریت عملکرد اماکن متبرکه به ویژه در آستان قدس رضوی است. به همین منظور پژوهشگر با مرور بر ادبیات پژوهش، فرضیات متعددی را مطرح م یکند و برای آزمون فرضیات خود با استفاده از پرسشنامه و نیز مصاحبه به جمع آوری اطلاعات در بین جامعه آماری 400 نفری از مشاوران، مدیران، سرپرستان و کارشناسان آستان قدس رضوی م یپردازد. این پژوهش با توجه به ابزارهای گردآوری اطلاعات به نوعی یک پژوهش ترکیبی کیفی و کمی محسوب م یشود. یافته های پژوهش نشان م یدهد که عوامل تشکیل دهنده مدل مدیریت عملکرد در این سازمان، شامل بیانیه، رسالت سازمانی، استراتژی ها و طرح ها، برنامه های عملیاتی، ویژگی های فردی مدیران و عوامل محیطی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی) می باشد.
۲.

بررسی ویژگیهای مدل سیستمی یادگیرنده در بانک ملی ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: یادگیری سازمان یادگیرنده یادگیری سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 924 تعداد دانلود : 335
هدف این پژوهش تشریح و تبیین ویژگیهای سازمان یادگیرنده ، ارائه راهبرد ها ی نو به مدیران و نیز ایجاد ذهنیتی کاملا جدید در رابطه با مفاهیم کار و یادگیری در سازمان، با استفاده از رویکردی نظام مند است . بدین منظور ابعاد سازمان یادگیرنده در بانک ملی ایران ارزیابی و به منظور حرکت به سوی یادگیرندگی نقاط ضعف موجود مورد بررسی قرار می گیرد. پژوهش اجرا ش ده، از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش، توصیفی – پیمایشی است. به منظور ارزیابی شاخص های سازمان یادگیرنده در بانک ملی ایران از مدل سیستمی مایکل جی . مارکوارت 1 استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی مولف ههای اصلی و آزمون های تی و فریدمن استفاده شده است. به طور کلی نتایج تجزیه و تحلیل داده ها موقعیت بانک ملی را بر روی پیوستار سازمان یادگیرنده ضعیف و متوسط ارزیابی کرده است که به منظور رفع دلایل شناسایی شده برای عدم تطابق بانک ملی ایران با ویژگ یهای مدل سیستمی سازمان یادگیرنده و تحقق یادگیری سازمانی در آن راهکارهایی پیشنهاد شده است
۳.

بررسی رابطه بین سبک رهبری و عملکرد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در دو دوره مدیریت(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سبک رهبری عملکردسازمانی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 444 تعداد دانلود : 505
هدف از این مقاله بررسی رابطه سبک رهبری و عملکرد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در دوره مدیریت آقایان کرباسچی و قالیباف است. برای این منظور دیدگاه 45 نفر از کارشناسان و مدیران سازمان مزبور را که درهر دو دوره مدیریت، جزء مدیران و کارشناسان سازمان فرهنگی و هنری بودند از طریق پرسش نامه جمع مشخص گردید که: اولا سبک رهبری دو شهردار در امور T آوری شد و با استفاده ازنتایج آزمون های لون و آزمون فرهنگی و هنری از یکدیگر تفاوت معنی داری نداردو ثانیا از نظر کارشناسان و مدیران نیز، بین عملکرد سازمان فرهنگی و هنری در مدیریت دو شهردار تفاوت معنی داری وجود دارد. هم چنین آزمون همبستگی نشان داد که از نظر مدیران و کارشناسان بین سبک رهبری و عملکرد آن سازمان در زمان مدیریت هر دوشهردار رابطه مثبت و قویی وجود دارد.
۴.

نقش زنان در برنامه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، چالش ها و راهبردها(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: نقش زنان مشارکت زنان توسعه انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 192 تعداد دانلود : 293
این مقاله نقش فعال زنان در روند توسعه کشور و حضور آنها را در فعالیت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی؛ در طی دهه اخیر در شاخ صهای توسعه انسانی مورد بررسی قرار داده است .در این مقاله که به روش کتابخان های به جمع آوری آمار و اطلاعات پرداخته است، بعد از مرور بر ادبیات موضوع و ارائه گزارشی از وضعیت حضور و   فعالیت زنان در عرص ههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و ضمن تاکید بر برخی از اصول قانون اساسی در   ارتباط با جایگاه زنان، چال شهای پیش روی مشارکت زنان در فرآیند توسعه و موانع موجود در روند مشارکت زنان   را مورد بررسی قرار داد و سپس با توجه به تحلیل اطلاعات خود به ارائه را هکارها و پیشنهادات پرداخته است
۵.

رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان مدارس شهرستان اهواز با بهر ه وری آنان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: هوش هیجانی رضایت شغلی آموزش و پرورش معلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 313 تعداد دانلود : 78
باشد. « رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان بر بهره وری آنان » هدف اصلی این پژوهش بررسی جامعه مورد نظر این پژوهش را کلیه معلمان نواحی چهارگانه شهر اهواز که در سال تحصیلی 87  1386 مشغول خدمت می باشند، تشکیل می دهند. این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی  مقطعی است. در ابتدا بر اساس جدول مورگان حجم نمونه مشخص شد که تعداد 266 فرم پرسشنامه کامل بدست آمد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی است و برای دست یابی به اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از دو پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ و پرسشنامه رضایت شغلی هرزبرگ استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان رابطه معنا داری وجود دارد، همچنین بین رضایت شغلی و مؤلفه های خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی یا همدلی و خودانگیز ی در کل نمونه و بدون در نظر گرفتن جنس پاسخگویان و مؤلفه مهارت های اجتماعی (ارتباطی) در کل نمونه و با در نظر گرفتن جنس معلمان رابطه معن ا داری وجود دارد. بین رضایت شغلی معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد ولی تفاوت بین هوش هیجانی معلمان زن و مرد معنادار نمی باشد.
۶.

بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه فرهنگی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه های استان لرستان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی توسعه فرهنگ ی اعتماد و روابط متقابل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 418 تعداد دانلود : 251
این پژوهش با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه فرهنگی به روش پیمایش نمونه 350 نفری جامعه آماری اعضاء هیئت علمی دانشگاه های آزاد، پیام نور و دولتی استان لرستان را مورد بررسی قرار داده و با استفاده از پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات پرداخته است که بعد از تجزیه و تحلیل داد ههای بدست آمده، این فرضیه که بین اعتماد موجود در جامعه و توسعه فرهنگی و نیز بین روابط متقابل بین افراد و توسعه فرهنگی رابطه معنادار وجود دارد را تائید می کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین اعتماد موجود درون جامعه و توسعه فرهنگی رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد ولی بین روابط متقابل افراد و توسعه فرهنگی رابطه مستقیم و نسبتاً مطلوبی وجود دارد.
۷.

بررسی میزان ارتباط عناصر فرهنگ سازمانی با اهداف استراتژیک (مطالعه موردی: سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی عناصر فرهنگ سازمانی اهداف استراتژیک سازمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 867 تعداد دانلود : 115
در این پژوهش که با عنوان بررسی میزان ارتباط عناصر فرهنگ سازمانی با اهداف استراتژیک سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران م یباشد محقق ابتدا به بررسی مفاهیم یهمچون فرهنگ سازمانی، عناصر فرهنگ سازمانی، اهداف استراتژیک پرداخته و پس از ارایه چاچوب نظری پژوهش با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه، بررسی مستندات موجود سازمان و استخراج اهداف عملیاتی سازمان، نسبت به جمع آوری اطلاعات پرداخته و با استفاده از به تجزیه و تحلیل و بررسی فرضیات پژوهش برآمده است. نتایج حاصله گویای ارتباط معنا spss نرم افزار آماری داری میان عناصر فرهنگ سازمانی با اهداف استراتژیک سازمان بود و کلیه فرضیات محقق بصورت نسبتاً قوی تایید گردید. با توجه به اینکه نمونه های انتخابی از گروه های مختلف متشکل از مدیران، سرپرستان، کارشناسان ارشد، کارشناسان فرهنگی، هنری، مذهبی، اجتماعی، ورزشی و آموزشی سازمان بودند نتیجه پژوهش حاکی از ارتباط قوی فرهنگ موجود سازمان با اهداف آن م یباشد که در واقع بنیانگذاران اولیه سازمان به معماری آن پرداخت هاند.
۸.

معرفی الگویی برای مدیریت تحول فرهنگی در ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توسعه فرهنگی سیاست فرهنگی مدیریت فرهنگی تحول فرهنگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 191 تعداد دانلود : 97
در این مقاله با هدف معرفی الگویی برای مدیریت تحول فرهنگی در ایران ، ضمن تعریف فرهنگ، توسعه و مدیریت فرهنگی ، به بررسی سیاست های فرهنگی از دیدگاه یونسکو پرداخته شده است ؛ و با بیان ضرورت و اهمیت مدیریت فرهنگی در ایران، اصول و سیاست های فرهنگی در ایران را بر شمرده و به توضیح و تشریح هر کدام از آنها پرداخته و اصول مربوطه به هر کدام را ارائه نموده است . نویسنده در ادامه به بسط موضوع تحول فرهنگی و عوامل موثر بر آن و نیز مفاهیمی چون نوآوری فرهنگی، فرهنگ پذیری و تبادل فرهنگی پرداخته و از رهگذر آن مدلی را برای مدیریت تحول فرهنگی کشور ارائه نموده و به بررسی مشخصات و ویژگی های آن پرداخته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸