مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی سال 11 زمستان 1396 شماره 38 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و بهره وری نیروی انسانی در مجموعه سایپا کاشان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: هوش فرهنگی بهره وری مدیران نیروی انسانی شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 978 تعداد دانلود : 487
مقدمه و هدف پژوهش : هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و بهره وری نیروی انسانی در مجموعه سایپا کاشان بود. نوع تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان مجموعه سایپا کاشان به تعداد 2700 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 172 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. روش پژوهش : ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق شامل دو پرسشنامه هوش فرهنگی با 20 گویه و بهره وری با 20 گویه بر حسب طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی دو پرسشنامه به صورت محتوایی تایید گردید. پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هوش فرهنگی 83/0 و برای بهره وری 88/0 برآورد گردید. تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه18 انجام شد. یافته ها : یافته ها نشان داد میانگین مؤلفه های هوش فرهنگی و بهره وری در مجموعه سایپا بالاتر از حد متوسط است. هم چنین بین مولفه های هوش فرهنگی و بهره وری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری : از آن جایی که هوش فرهنگی توانایی سازگاری با شرایط و مجموعه های فرهنگی جدید است، به نظر می رسد کارکنانی که از لحاظ فرهنگی باهوش قلمداد می شوند، بهره وری شان بیشتر است.
۲.

جایگاه و نقش خانواده ی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران در تولید سرمایه ی فرهنگی ایشان از بُعد تجسّد یافته(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ُبعد تجسّد یافته خانواده دانشجویان سرمایه ی فرهنگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 408 تعداد دانلود : 576
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر جایگاه و نقش خانواده ی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران در تولید سرمایه ی فرهنگی ایشان از بُعد تجسّد یافته می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی می باشد و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی – پیمایشی است. برای جمع آوری اطلاعات مربوط از روش کتابخانه ای - میدانی و به صورت پرسشنامه استفاده شده است. روش پژوهش: با توجه به هدف و موضوع پژوهش جامعه آماری، این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران می باشد. در این پژوهش به دلیل عدم دسترسی به جامعه مورد مطالعه برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده و 380 نفر انتخاب و پرسشنامه به صورت تصادفی ساده بین آنها توزیع گردید. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روش روایی محتوایی استفاده گردیده و هم چنین برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ضرایب نشان داد که ابزار جمع آوری اطلاعات از پایایی بالایی لازم برخوردار می باشد. یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد، در آمار توصیفی پژوهش به بررسی متغیرهای پژوهش از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس و متغیرهای جمعیت شناختی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تحصیلات، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی پرداخته شد. پس از آن در آمار استنباطی، به منظور بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی فرضیات پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) [i] با کمک نرم افزار SmartPLS 3 استفاده گردید. نتیجه گیری: در نهایت تمامی فرضیه های پژوهش تأیید شد، هم چنین از برآیندهای اطلاعات جداول تحلیل داده ها استنباط شد که متغیرهای پژوهش در جامعه آماری مورد مطالعه مثبت و زیاد است. نتایج نشان داد که آموزش مهارت دانشجویان کمترین تأثیر و متغیر آشنایی با قوانین بیشترین تأثیر را بر سرمایه فرهنگی تجسد یافته داشته است.
۳.

بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی بر مشارکت شهری (مطالعه موردی: شهروندان شهر ساری)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مشارکت شهری سرمایه فرهنگی سرمایه فرهنگی تجسم یافته سرمایه فرهنگی عینیت یافته سرمایه فرهنگی نهادینه شده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 757 تعداد دانلود : 962
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی در تحقیق حاضر، بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر مشارکت شهری شهروندان می باشد. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان 18 سال و بالاتر شهر ساری می باشد که در تابستان 1394 در این شهر ساکن بوده اند. حجم نمونه شامل 640 نفر می باشد. روش پژوهش: شیوه نمونه گیری پژوهش حاضر، خوشه ای چندمرحله ای متناسب با حجم می باشد. یافته های تحقیق نشان داده است که میانگین سرمایه فرهنگی و مشارکت شهری پاسخ گویان به ترتیب 12/7 و 78/2 از 10 می باشد. یافته ها: هم چنین یافته های آزمون ر گرسیون خطی چند متغیره به شیوه گام به گام نشان داده است که متغیر سرمایه فرهنگی عینیت یافته (239/0-) و متغیر سرمایه فرهنگی تجسم یافته (108/0-) به ترتیب، بیشترین و کمترین تأثیر را بر متغیر وابسته (مشارکت شهری) دارند. نتیجه گیری: استفاده از آزمون ر گرسیون خطی چند متغیره نشان داد، بین سه متغیر وارد شده به معادله رگرسیونی (سرمایه فرهنگی تجسم یافته، سرمایه فرهنگی عینیت یافته، سرمایه فرهنگی نهادینه شده)، هیچ متغیری از معادله خارج نشده است.
۴.

رابطه بین تعارض کار – خانواده با نظام ارزشی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تعارض کار - خانواده تعارض مبتنی بر زمان تعارض مبتنی بر فشار تعارض مبتنی بر رفتار نظام ارزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 664 تعداد دانلود : 879
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این تحقیق بررسی رابطه بین تعارض کار – خانواده با نظام ارزشی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بود. روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به تعداد 300 نفر بودند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 168 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد تعارض کار - خانواده کارلسون (2002) و پرسشنامه استاندارد نظام ارزشی شوارتز (1992) بود که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای تعارض کار - خانواده کارلسون (2002)، 862/0 و نظام ارزشی شوارتز (1992)، 787/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با اثر تعدیل انجام گرفت. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد بین تعارض کار - خانواده با نظام ارزشی رابطه معنا دار منفی وجود دارد (0/05>p). نتیجه گیری : هم چنین نتایج نشان داد که بین تعارض مبتنی بر زمان ، تعارض مبتنی بر فشار و تعارض مبتنی بر رفتار با مولفه های نظام ارزشی ارتباط معنا داری منفی دارند (0/05>p) و هم چنین نتایج رگرسیون نشان داد که تعارض کار -خانواده می توانند نظام ارزشی کارکنان رو پیش بینی کنند.  
۵.

تمهیدات آموزشی دولت اسلامی در ساماندهی فرآیند اجتماعی شدن زنان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش اجتماعی شدن زنان دولت اسلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 306 تعداد دانلود : 890
مقدمه و هدف پژوهش: در عصر حاضر به دلیل تحولات پرشتاب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، حضور زنان در عرصه های گوناگون جامعه سیری فزاینده یافته است. از آنجا که اجتماعی شدن زنان ناگریز و پیامدهای ناشی از آن ناگزیر می نماید، دولت اسلامی برای تمهید مقدمات و تامین شرایط مناسب برای حضور زنان در جامعه وظایفی بس مهم و حساس دارد. این جستار مسئولیت های دولت اسلامی را در مدیریت و برنامه ریزی حوزه آموزش، به منظور تمهید شرایط مناسب حضور زنان در جامعه مورد کنکاش قرار می دهد. روش پژوهش: این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی وبر اساس منابع، متون و پژوهش های پیشین و آرای صاحب نظران تدوین شده است. مبانی نظری این پژوهش عمدتا مبتنی بر آثار استاد مرتضی مطهری می باشد. یافته ها: مهم ترین سرفصل های وظایف دولت در امر سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت امور آموزشی، به منظور بهبود فرآیند اجتماعی شدن زنان عبارتند از: تدوین نظام آموزشی خانواده، آموزش مهارت های زندگی و خانه داری، آموزش مهارت های مادری و همسرداری، آموزش علوم (عمومی و تخصصی)، مهارت افزایی اعضای خانواده، مهارت افزایی اجتماعی و شغلی، دوره های آموزشی برنامه ریزی شغلی، دوره های آموزشی مهارت های خود اشتغالی، مهارت افزایی در اشتغال خانگی و دوره های آموزشی مهارت های کارآفرینی. نتیجه گیری: دولت اسلامی وظیفه دارد برای اجرای صحیح و کامل موارد فوق برنامه ریزی و اقدامات مناسب و عاجل معمول دارد، چرا که کوتاهی در ایفای صحیح آنها متضمن ناهنجاری ها و نا بسامانی هایی است که هویت فردی و شخصیتی زن، کیان خانواده و تعالی جامعه را به چالش خواهد کشاند.
۶.

رابطه هوش فرهنگی با تعارضات سازمانی(مطالعه موردی:شبکه بهداشت و درمان دره شهر)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تعارضات سازمانی شبکه بهداشت و درمان هوش فرهنگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 84 تعداد دانلود : 837
مقدمه و هدف پژوهش : هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی و تعارضات سازمانی در میان کارکنان شبکه بهداشت و درمان دره شهر است. روش پژوهش : پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی است که به شیوه میدانی انجام شد. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه تعارضات سازمانی دوبرین و پرسشنامه هوش فرهنگی آنک استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کارمندان شبکه بهداشت و درمان دره شهر در سال 1395 بود که بر اساس آمار اخذ شده 350 نفر بود. بر اساس جدول مورگان 184 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از میانگین، جداول فراوانی و نمودار و در سطح استنباطی از آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد بین هوش فرهنگی با تعارضات سازمانی با ضریب همبستگی 772/0- در سطح 01/0 α =، بین عامل فراشناختی با تعارضات سازمانی با ضریب همبستگی 729/0-، بین عامل شناختی با تعارضات سازمانی با ضریب همبستگی 712/0-، بین عامل انگیزشی با تعارضات سازمانی با ضریب همبستگی 717/0- و بین عامل رفتاری با تعارضات سازمانی با ضریب همبستگی 744/0- رابطه منفی معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت با توجه به رابطه منفی و معنا دار بین هوش فرهنگی و تعارضات سازمانی لازم است که بستر فرهنگی لازم جهت کاهش تعارضات سازمانی کارکنان فراهم شود.
۷.

رابطه بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: هوش سازمانی فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر بخشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 981 تعداد دانلود : 826
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثر بخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل انجام پذیرفت. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل: مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل، به تعداد 227 نفر در سال 1396بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان 140 نفر تعیین شد و نمونه گیری به روش خوشه ای انجام پذیرفت. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش سازمانی (آلبرخت) با ضریب آلفای کرونباخ 740/0، فناوری اطلاعات و ارتباطات (محمودی) 718/0، اثربخشی (حسن زاده) 756/0، که روایی و پایایی آن تایید گردید، استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spps18 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین هوش سازمانی با اثربخشی مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین، رابطه ی بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران، رابطه ی بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با هوش سازمانی تایید گردید. تجزیه و تحلیل نیز حاکی از وجود رابطه ی مثبت و معناداری بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات با اثر بخشی مدیران بود. نتیجه گیری: نهایتا با توجه به سه فرض پژوهش و این که زندگی در دنیای کنونی نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است ، استفاده از فناوری های جدید ارتباطی، ما را در این امر یاری می کند و سبب ارتقای کیفیت یادگیری کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون می شود. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل بوده است.که یافته ها نشان داد که بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸