آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه ارائه دهندگان انواع مختلف خدمات به جانبازان، نیروهای نظامی و خانواده های ایشان بودند که به دلیل نامعلوم بودن جامعه آماری از طریق محاسبه واریانس (0.082) و استفاده از فرمول جامعه نامعلوم کوکران تعداد 122 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد، پس از توزیع به صورت تصادفی طبقه ای 94/0 پرسشنامه ها بازگشت داده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 26 گویه ای سنجش شایستگی فرهنگی نظامی ندگارد و زیلینگ (2017) بود. این مقیاس بر مبنای مدل خودکارآمدی باندورا توسط میر، هال کلارک، هاموکا و پترسون (2015) تدوین شد و در دو سطح برای سنجش دانش و آگاهی و سنجش اعتماد به مهارت و خودکارآمدی فرهنگی اندازه گیری شد. پایایی ابعاد مقیاس و خرده مقیاس های آن بالاتر از 7/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تی، رگرسیون هم زمان در مقیاس آکائیکه استفاده شد. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد شایستگی های فرهنگی نظامی ارائه دهندگان خدمات به جز ابعاد دانش و نگرش در سایر ابعاد بالاتر از سطح متوسط است. بیشترین همبستگی در بین ابعاد شایستگی های فرهنگی نظامی بین خودکارآمدی و توانایی فرهنگی (679/0) است. همچنین بیشترین ضریب تأثیر در تعیین شایستگی های فرهنگی نظامی با دانش فرهنگی با (279/0) است. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد هر چه تجربه مواجهه افراد با جانبازان و نظامیان کمتر باشد شایستگی های فرهنگی نظامی آنها کاهش می یابد. همچنین خدمات معنوی بیشترین تأثیر را در افزایش شایستگی های فرهنگی نظامی ارائه دهندگان خدمات دارد.  

Assessing military cultural competence in Isfahan military service centers

The present study was conducted with survey method aimed at evaluating military cultural competence and analyzing cultural knowledge and ability to provide services in military centers in Isfahan. The statistical population of this study was all the providers of various types of services to devotees, military forces and their families. Among these, a sample of 122 people was considered as a sample using Cochran sampling formula and community variance calculation, after the distribution as available, 0.94 questionnaires were returned. The data collection tool was a 26-item questionnaire for assessing military cultural competence of Nedegaard & Zwilling (2017). This scale was developed based on Bandura's Self-efficacy Model by Meyer, Hall-Clark, Hamaoka, & Peterson (2015) and measured in two levels for assessing knowledge and awareness and cultural self-efficacy. The reliability of scale and its subscales were more than 0.7. T-test and regression analyzing was used for the data in Akaike information criterion. The results of analysis showed that the military cultural qualifications of service providers except dimensions of knowledge and attitudes in other dimensions were higher than the average level. The highest correlation was found between the dimensions of military cultural competence between self-efficacy and cultural ability (0.679), the most effective factor in determining military cultural competencies with cultural knowledge is (0.279). The results of demographic variables show that the less experienced the experience of individuals with devotees and military personnel, their military cultural competence decreases. Also, spiritual services have the greatest impact on increasing the military cultural qualifications of service providers.

تبلیغات