شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال سوم پاییز 1397 شماره 9

مقالات

۱.

تبیین مفهوم سکوت سازمانی و ارائه الگوی بهینه برای مدیریت آن (مطالعه موردی: شهرداری تهران)

کلید واژه ها: سکوت سازمانی عوامل مدیریتی عوامل سازمانی عوامل اجتماعی و فرهنگی عوامل فردی (شخصیتی) عوامل زمینه ای ارتباط اثربخش شهرداری تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 42 تعداد دانلود : 912
بر اساس نظریه های نوین مدیریت، مشارکت در بحث ها یکی از رویکردهای مهم توزیع دانش است، بنابراین هرچه تعداد کارکنان ساکت در سازمان بیشتر باشند، انتظار می رود زمینه خلاقیت، نوآوری و بهره وری سازمان کاهش یابد و هرچه سکوت سازمانی کاهش یابد میزان کارایی و اثربخشی سازمانی نیز بهبود خواهد یافت؛ اما سؤال اساسی این است که دلایل سکوت سازمانی چیست؟ با توجه به اینکه موضوع سکوت سازمانی، موضوعی جدید و ناشناخته است، این مقاله به دنبال آن است تا الگوی بهینه مدیریت اثربخش سکوت سازمانی در شهرداری تهران را ارائه دهد. لذا هدف اصلی تبیین مفهوم سکوت سازمانی در شهرداری تهران و ارائه الگوی بهینه برای مدیریت آن و اهداف فرعی، شناسایی مؤلفه های سکوت سازمانی، تعیین ضریب اهمیت مؤلفه های سکوت سازمانی و ارائه راهکارهای مدیریتی جهت بهبود وضعیت فوق در شهرداری تهران بوده است. تحقیق حاضر از منظر هدف یک پژوهش کاربردی بوده و از نظر روش، تحقیقی توصیفی –پیمایشی و از نوع میدانی به شمار می آید. همچنین از منظر گردآوری داده ها با توجه به ماهیت تحقیق، از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی یا ترکیبی (کیفی- کمی) بوده است. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داده مدل مفهومی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین عوامل مدیریتی، سازمانی، اجتماعی و فرهنگی، فردی (شخصیتی)، زمینه ای و ارتباط اثربخش به عنوان مؤلفه های سکوت سازمانی در شهرداری تهران شناسایی و ارتباط آن ها مورد آزمون قرار گرفته است. در پایان نیز پیشنهادات کاربردی ارائه گردیده که می تواند موجب کاهش سکوت سازمانی و متقابلاً افزایش میزان کارایی و اثربخشی سازمانی شود.
۲.

تأثیر امید به زندگی بر کارآفرینی سازمانی کارکنان در دانشگاه آزاد سبزوار

کلید واژه ها: کارآفرینی سازمانی امید به زندگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 15 تعداد دانلود : 470
امروزه، پیچیدگی و تلاطم، محیط کسب وکار سازمان ها را وادار کرده تا در پاسخ گویی به تغییرات محیطی توانایی ها و قابلیت های خود را افزایش دهند. یکی از راه های پاسخ گویی سازمان ها و موسسه های دولتی به الزامات محیطی، استفاده از کارآفرینی سازمانی است. از مهم ترین مقدمات و پیشایندهای تحریک کننده کارآفرینی سازمانی، امید به زندگی است که نقشی حیاتی در ارتقای سطح کارآفرینی در سازمان ها ایفا می کند.این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر امید به زندگی بر کارآفرینی سازمانی، در میان کارکنان دانشگاه آزاد واحد سبزوار صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 210 تن از اساتید و کارکنان این واحد تشکیل دادند که با استفاده از جدول مورگان 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه بین آن ها توزیع شد. این تحقیق، بر مبنای هدف کاربردی و بر مبنای گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. برای تحلیل داده ها، نرم افزارهای spss و معادلات ساختاری pls با ورژن 23 مورد استفاده قرار گرفت.نتایج حاکی از آن است که بین امید به زندگی و کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین امید به زندگی تأثیر معناداری بر ابعاد کارآفرینی سازمانی مانند رهبری کارآفرین، انعطاف پذیری، وضعیت پاداش و نگرش افراد دارد. به طوری که امید به زندگی بر نگرش افراد با0.77 بیشترین تأثیر و بر انعطاف پذیری با 0.57 کمترین تأثیر را دارد.همچنین مؤلفه های انعطاف پذیری، پرداخت منصفانه حقوق و مزایا، رهبری کارآفرین و نوع نگرش افراد بهترین پیش بینی کننده کارآفرینی سازمانی هستند. نتایج این پژوهش، می تواند در تصمیم گیری مدیران و سیاست گذاری های آینده دانشگاه آزاد قابل توجه باشد.
۳.

ظرفیت ها و توانمندی گردشگری پایدار فرهنگی در ایران (موردمطالعه: مراکز استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و بوشهر)

کلید واژه ها: گردشگری گردشگری فرهنگی پایداری گردشگری پایدار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 213 تعداد دانلود : 849
در جریان گردشگری فرهنگی جنبه های معنوی فرهنگ بومی و همچنین تبلور عینی آن به عنوان میراث فرهنگی از پارامترهای اساسی هستند که به شدت دارای اهمیت اقتصادی بوده و اطلاعات در آن به صورت دیداری منتقل می شود. وجود منابع فرهنگی و تاریخی فراوان و حائز اهمیت گردشگری فرهنگی تاریخی می تواند پایدارترین نوع گردشگری در ایران باشد. با وجود ظرفیت های بالای تاریخی و فرهنگی در ایران، متأسفانه با داشتن این همه امکانات کشور ایران نتوانسته است به جایگاه مطلوب خود در جهان دست پیدا کند؛ بنابراین برای ایجاد پایداری گردشگری فرهنگی بایستی ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و محیط زیستی موردمطالعه قرار گیرد و از طریق شناخت این ابعاد می توان یک آسیب شناسی کلی که بتواند نقاط ضعف و آنچه که مانع از رسیدن جامعه به پایداری گردشگری فرهنگی گردد را شناخت و از طریق برطرف نمودن نقایص و ارائه راهکارهایی به منزل مقصود رسید. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه و تجزیه و تحلیل اطلاعات و بررسی فرضیات از روش معادلات ساختاری در نرم افزار Smart Pls3 و آزمون فریدمن در نرم افزار SPSS23 استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها به صورت جداول رتبه بندی ارائه گردید. بر اساس نتایج پژوهش مشهود است که ازنظر پاسخ دهندگان گردشگری فرهنگی شاخص اجتماعی در اولویت اول، سپس شاخص اقتصادی در رتبه دوم، شاخص فرهنگی رتبه سوم، شاخص سیاسی رتبه چهارم، شاخص مدیریتی رتبه پنجم و شاخص زیست محیطی رتبه ششم را دارا می باشند.
۴.

ارزیابی تأثیر هوش معنوی بر گرایش به کارآفرینی مستقل دانش آموزان دبیرستان ها و هنرستان های شهرستان چالوس

کلید واژه ها: هوش معنوی کارآفرینی مستقل معنا سازی شخصی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 757 تعداد دانلود : 561
این مقاله برگرفته از تحقیق علمی- پژوهشی در زمینه تأثیر هوش معنوی با مؤلفه های تفکر اعتقادی، تفکر انتقادی، سجایای اخلاقی، معنا سازی شخصی و آگاهی متعالی بر کارآفرین مستقل شدن دانش آموزان است. هدف این پژوهش تبیین و تأکید بر عوامل مؤثر فوق بر کارآفرین مستقل شدن 400 نفر از دانش آموزان سال آخر دبیرستان ها و هنرستان های شهرستان چالوس است که نزدیک به فارغ التحصیلی و انتخاب سرنوشت ساز شغل و کسب و کار خود هستند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه کارآفرینی مقیمی (1394) و هوش معنوی کینگ و بدیع (1389) می-باشد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده که روایی تحقیق با روایی سنجی سازه محتوایی از طریق تحلیل عاملی تائیدی و پایایی از روش آلفای کرونباخ تائید شد. یافته ها نشان داد که مؤلفه معنا سازی شخصی بر گرایش دانش آموزان سال آخر برای کارآفرین مستقل شدن تأثیر مثبت دارد. همچنین یافته ها نشان داد که سایر مؤلفه های هوش معنوی (سجایای اخلاقی، آگاهی، تفکر انتقادی و تفکر اعتقادی) رابطه معناداری با کارآفرین مستقل شدن ندارند. سایر یافته های تحقیق بیان کردند که بین رشته های تحصیلی و میزان درآمد خانواده دانش آموزان با کارآفرین مستقل شدن ایشان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین هوش معنوی به عنوان عاملی مهم در تعیین سرنوشت کسب و کار دانش آموزان هست و می بایست به آن بیشتر دقت شود.
۵.

تحلیل رابطه کیفیت زندگی کاری و شادمانی کارکنان در افزایش بهره وری (موردمطالعه: کارکنان دادگستری شهرستان اصفهان)

کلید واژه ها: کیفیت زندگی کاری شادمانی کارکنان دادگستری شهرستان اصفهان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 473 تعداد دانلود : 907
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه کیفیت زندگی کاری و شادمانی کارکنان در میان کارکنان دادگستری شهرستان اصفهان به مرحله اجرا در آمده است. در این راستا از جامعه آماری (کلیه کارکنان دادگستری شهرستان اصفهان) که حدود 700 نفر بودند، تعداد 249 نفر از کارکنان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه ها پاسخ دادند. روش پژوهش، توصیفی همبستگی و از شاخه پژوهش های پیمایشی می باشد. پرسشنامه های مورد استفاده در پژوهش عبارت اند از: پرسشنامه کیفیت زندگی کاری بر اساس الگوی کاسیو با 48 سؤال و پرسشنامه شادمانی آکسفورد با 29 سؤال. روایی صوری و محتوایی این دو پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور تائید گردیده است. ضریب آلفای کرونباخ هر دو پرسشنامه 94/0 به دست آمده که بیانگر پایایی بالای این پرسشنامه ها است. نتایج پژوهش نشان داد: بین کیفیت زندگی کاری و شادمانی (295/0=r) رابطه معناداری وجود دارد (001/0=P.) اما نتایج بررسی ابعاد کیفیت زندگی کاری و شادمانی بدین شرح است: بین مشارکت (702/0= P)، بهداشت و سلامتی (503/0=P)، امنیت شغلی (111/0=P)، پرداخت منصفانه (233/0=P)، ایمنی (275/0=P) با شادمانی رابطه معناداری وجود ندارد. در صورتی که بین پیشرفت شغلی (011/0=P)، حل وفصل مشکلات (005/0=P)، ارتباطات (001/0=P)، غرور و افتخار شغلی (0=P) و هویت سازمانی (0= P) با شادمانی رابطه معنادار وجود دارد.
۶.

کارآفرینی و خداحافظی با استرس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 19 تعداد دانلود : 300
از نظر فیزیولوژیک تعریف استرس پاسخ ویژه بدن به محرک هایی مثل ترس و یا درد است که برهم زننده یا در تداخل با تعادل فیزیولوژیک بدن هستند. لازم است که در همین ابتدای کار، به صورت کاملاً عامیانه اما از نظر روان شناختی، بیان کرد که استرس در دو گروه استرس اولیه (فعال) و استرس ثانویه (فلج کننده)، دسته بندی می شود که منظور از خداحافظی با استرس، کنار گذاشتن آن بخش دوم، یعنی استرس ثانویه است. چراکه ممکن است بارها شاید شنیده باشید و یا حتی تجربه کرده باشید که «اگر سطحی از استرس در من وجود نداشته باشد، هیچ وقت هیچ کاری را انجام نمی دادم»؛ این سطح، همان استرس دسته اول و از نوع فعال است که با خود برای شخص پویایی به همراه می آورد.
۷.

فریلنسینگ چیست؟ (فریلنسینگ، بهترین روش آقای خود بودن)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 224 تعداد دانلود : 352
بعضی وقت ها با اصطلاحاتی روبرو می شویم که تا به حال آن را نشنیده ایم در حالی که شاید خودمان واجد آن خصوصیت باشیم. واژه ها، لقب ها و کارهایی که برایمان نا آشنا هستند ولی ما آن ها را انجام می دهیم و شاید خبره آن کار باشیم. یک نمونه آن فریلنسر (Freelancer) یا آزادکار است، این ها همان افرادی هستند که می خواهند خودشان، آقای خودشان باشند. بسیاری نیز با عبارت فریلنسینگ آشنایی دارند ولی عده ای نیز وجود دارند که با سیستم کاری فریلنسر آشنایی ندارند. بنابراین بر آن شدیم جوانب فریلنسیگ را بررسی کنیم.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱