شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال اول پاییز 1395 شماره 1

مقالات

۱.

بررسی وضعیت کارآفرینی زنان، چالش ها، راهکارها

کلید واژه ها: کارآفرینی کارآفرینی زنان چالش های کارآفرینی زنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 341 تعداد دانلود : 713
در حال حاضر، کارآفرینی از داغ ترین مباحث و پرطرفدارترین مفاهیم جهان برای غلبه بر چالش های اقتصادی است. در این میان، قشر زنان که حدود نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند، در هر ملتی قابلیت و پتانسیل بسیار زیادی برای ایفای نقش در توسعه اقتصادی را دارند. علی رغم اهمیت نقش غیرقابل انکار زنان و پتانسیل آنها در کارآفرینی و توسعه رشد اقتصادی کشورها، نرخ بیکاری زنان در ایران تقریباً دوبرابر نرخ بیکاری در مردان است و این نشان دهنده این است که از این پتانسیل، آن طور که باید استفاده نشده است. در همین راستا این مقاله پس از بیان تعاریف و اشاره به اهمیت کارآفرینی زنان، به بررسی چالش های پیش روی کارآفرینی زنان پرداخته و در نهایت پیشنهاداتی را برای غلبه بر این چالش ها و بهبود وضعیت کارآفرینی زنان ارائه می شود.
۲.

از ایده و خلاقیت تا نوآوری و تغییر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 313 تعداد دانلود : 284
امروزه تحولات روز افزون زندگی بشر در ابعاد مختلف سیاسی. اقتصادی. اجتماعی. تکنولوژیکی موجب گردیده است که ضرورت ایجاد ایده های نو و خلاق. نسبت به گذشته افزایش یابد و مباحث مربوط به تحول و تغییر پارادایم ها وروند ورخدادها وتصویرها در ابعاد مختلف زندگی جدی تر گرفته شود. پیچیدگی. عدم اطمینان. تغییرات گسترده. پایداری ها و ناپایداری ها. احتمال وقوع رخدادهای جدید وآشوبناکی از مشخصات سازمان ها و کشورها محسوب می شود. لذا الگو های پویا و غیر خطی برای تحلیل و شناخت مسائل و تنگناها و فرصت ها و چالش های پیش رو وآشوب ها مورد نیاز است. تا از این رو جوامع وسازمان ها جهت طراحی الگوهای پویا ی مناسب خود در راستای کسب مزیت رقابتی پایدار نیاز مبرم به منابع انسانی توسعه یافته که خلاقیت و نوآوری از ویژگیهای اصلی آن است. دارند. بنابراین. تنها راه کسب رتبه اول اقتصادی و علمی درمنطقه )ایران 1404 (. توسعه منابع انسانی نوآور کشور است. تا بتواند راههای نرفته و میان برسایر کشورها را برود و طرحی نو دراندازد.
۳.

معرفی روش همگرایی شهودی به عنوان یک روش آینده پژوهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 943 تعداد دانلود : 77
این دسته شامل تکنیک های پیمایش دلفی، کنفرانس گروهی اسمی، مصاحبه های ساختار یافته و غیر ساخته یافته و مدیریت مزیت فناوری است. بر خلاف برون یابی و تحلیل چرخه ای در این دسته فرض بر آن است که نمی توان آینده را بر اساس هیچ رویکرد "عقلانی" )یعنی مبتنی بر خرد متعارف( یا کاملاً آگاهانه و هدایت شده، درک و پیش بینی کرد. در واقع آینده از همگرایی بسیار پیچیده و متغیر روندهای نیرومند، اقدامات فردی و بخت و اقبال سر بر می آورد. از این رو بهترین شیوه برای تسلط بر آینده عبارت است از گردآوری گسترده اطلاعات و سپس تکیه بر فرآیندهای ناخودآگاه و شهودی پردازش اطلاعات توسط انسان ها و در نتیجه دستیابی به بینش ها و راهکارهایی برای عمل. در هر یک از این تکنیک ها روش های مشخصی برای شبکه بندی فرآیند گردآوری اطلاعات و پردازش شهودی توسط گروه های خبرگان و کارشاسان وجود دارد. برای مثال در تکنیک پیمایش دلفی، خبرگان از حوزه های مختلف گرد آمده و در دوره های متوالی و به صورت گمنام می کوشند پیشرفت های آینده را در حوزه های مد نظر پیش بینی کنند. نتیجه این تعامل فکری نخبگان ممکن است به سمت یک آینده محتمل همگرا شود، یا شاید برخی پیشرفت های بسیار مهم را برجسته سازد و یا تفاوت های بنیادی بین دیدگاه های مختلف را آشکار کند. در اشکال پیچیده تر و طولانی تر برنامه ریزی بر پایه سناریو، از مصاحبه با نخبگان و خبرگان بسیار استفاده می شود. برخی از مصاحبه شوندگان جزو سهامداران هستند.
۴.

خلاقیت و مدیریت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 470 تعداد دانلود : 868
سازمان ها برای تداوم حیات و بقاء و رشد و پیشرفت محتاج خلاقیت و نوآوری هستند. سازمان ها به خودی خود یک مفهوم هستند که با وجود نیروی انسانی )مدیران و کارکنان( حرکت، پویایی و پیشرفت را رقم می زنند. خلاقیت و نوآوری در سازمانها، دارای سه رکن اساسی هستند که در صورت وجود ویژگی های خلاق در هر یک، امکان تحقق همه جانبه خلاقیت و نوآوری بوجود می آید. این ارکان سه گانه شامل مدیر خلاق، سازمان خلاق و کارکنان خلاق می باشد که می توان تاثیر نقش مدیران خلاق را در راس این مثلث قرار داد. مدیر خلاق. نقش مدیر در سازمان از ساختار، نیروی انسانی، تجهیزات و سایر عوامل تاثیرگذارتر است. چنانچه مدیر از دانش، اطلاعات، تجربیات و هنر لازم مدیریت برخوردار باشد تا حدی که بتواند رهبری سازمانی را نیز عملاً عهده دار گردد، نقش و تاثیر او دو چندان خواهد شد. نقش مدیریت در مجموعه هایی که خلاقیت و نوآوری از ضروریات و عوامل اصلی سازمان است بسیار مهم و حساس است، زیرا مدیریت می تواند توانایی خلاقیت و نوآوری را در افراد ایجاد، ترویج و تشویق کند و یا رفتار و عملکرد او می تواند مانع این امر حیاتی شود. هنر مدیر خلاق عبارت است از استفاده از خلاقیت دیگران و پیدا کردن ذهن های خلاق
۵.

مدیریت کارآفرینی از طریق نوآوری

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 29 تعداد دانلود : 446
برای اینکه بتوان در بازارهای جهانی دوام آورد و بر رقبا چیره شد باید روشهای قدیمی و سنتی را کنار گذاشت. تنها از طریق ارائه محصولات جدید و مشتقات آنهاست که میتوان ارزش قابل توجهی برای شرکت ایجاد کرد. در شرکتهای عمده بین المللی بیش از هر زمان دیگری به نوآوری و کارآفرینی و مدیریت آن احساس نیاز میشود. عواملی چون بی ثباتی قیمتها . تهی شدن ذخایر و افت تولید . عدم دسترسی شرکتهای بین المللی به ذخایر قابل توجه جدید و ورود نسل جدیدی از رقبا شرکتهای عمده را برآن داشته است تا بیش از پیش به اهمیت نوآوری و کارآفرینی در جنبه های مختلف صنایع اعم از فناورهای پیشرفته و روشهای نوین مدیریتی پی ببرند.
۶.

کارآفرینی، تحول و ارتقاء صنعت تولید چین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 33 تعداد دانلود : 484
صنعت تولید)کارخانه ای( تنه اصلی اقتصاد ملی کشور چین است. هم چنین اهمیت نوآوری در تولید است که موجب تقویت/ قدرت کشور می شود. چین در برنامه خود بنام "تولید چین در سال 2025 " به سه موضوع زیر توجه دارد: - کار آفرینی و اشتغال - نوآوری - اثر متقابل آنها یک سوال اساسی اینست که چین در حال حاضر بزرگترین تولید کننده جهان است، بنابراین چرا تا این حد نگران تولید در آینده است؟ آنها با پاسخگویی به این سه سوال ) Wh .Q ) یعنی ؛ Why )از طریق بررسی جایگاه و محیط زیست ( – - What )بررسی نکات کلیدی در تولید 2025 ( و How )ارائه روش برای هر مورد( در صدد پاسخ به سوال فوق بوده اند.
۷.

کارآفرینان اجتماعی: ذاتی یا اکتسابی؟

نویسنده: مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 400 تعداد دانلود : 533
جهان بدون کارآفرینان مانند تماشای اپیزودهای جنگ ستارگان 1،2 و 3 بدون نور و افکت های صوتی است. قابل درک اما شدیداً کسل کننده و بی روح است. کارآفرینان ایده های جدید و جالبی را وارد بازار می کنند. آنها نسبت به نیازهای واقعی یا بالقوه بازار حساس هستند و می توانند راه هایی را برای پرکردن شکاف ها پیدا کنند. آنها کاربرد عملی عرضه و تقاضا را به خوبی درک کرده اند. نیاز به وعده های غذایی سریع به ما فست فود را معرفی کرده است، معتادان به تلویزیون تیوو دارند تا هیچ یک از برنامه های تلویزیونی را از دست ندهند و نیاز به ارتباط بهتر، مطمئن تر و سریعتر باعث اختراع اینترنت شده است. کارآفرینان با نیروی خلاقیت، نوآوری، کنجکاوی، ریسک، شکست و سماجت برای عدم شکست و ناکامی مجدد هدایت می شوند. تعریفی ساده از کارآفرین عبارتست از: فردی که بنگاه های تجاری را شناسایی و تامین بودجه می کند تا سود و منفعتی را کسب نماید. کارآفرینان عمیقاً با مفاهیم نیروهای بازار ، مزیت رقابتی، سود، تولید افزایش یافته و نفوذ آشنا هستند.همانطور که این اصلاحات نشان می دهد، آنها واژه های بسیار مشابهی هستند که گاهی اوقات تجارت را در وضعیت بدی قرار می دهند.
۸.

چگونه برای نوجوانان کسب و کار ایجاد کنیم؟

نویسنده: مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 977 تعداد دانلود : 402
چطور می توانم فرزندانم را به کارآفرین تبدیل کنم؟ راه های ساده ای که فرزندانم بتوانند از طریق آنها درآمدزایی کنند کدامند؟ به عنوان یک نوجوان چطور می توانم کسب و کاری را آغاز کنم؟ چطور یک نوجوان می تواند درآمدزایی کند؟ بهترین ایده های کسب و کار متناسب با نوجوانان کدامند؟ اگر هرکدام از این سوال ها را در ذهن دارید این مقاله را مطالعه کنید. من دو خواهر به نام های “آدا” و”فیور” دارم که اکنون به ترتیب 13 و 11 سال سن دارند. آدا از طریق اداره یک مرکز فروش شارژ کسب درآمد می کند و بیشتر از یک سال است که به این شغل مشغول است. او خیلی بیشتر از هم سن و سالانش درآمد دارد و در او هیچ نشانی از عقب نشینی و تردید دیده نمی شود.
۹.

آموزش کارآفرینی در شرق آسیا: در آسیا چه چیز درباره آموزش کارافرینی یاد گرفته ام!

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 114 تعداد دانلود : 562
گرچه دولت ها در سراسر دنیا اهمیت کارآفرینی و آموزش کارآفرینی را فهمیده اند، اما تبلیغات و تلاش های آنها برای توسعه، تفاوت زیادی با هم داشته که بیانگر اولویت های ملی، عوامل جمعیتشناختی و ارزشهای فرهنگی است. به همین نحو، بخش های کارآفرینی در هر کشور و مشارکت کنندگان آنها عوامل فرهنگی و تاریخی مختلفی و نیز تفاوت های زیاد در آموزش و خط مشی عمومی را نشان می دهند. همچنین، هنجارهای اجتماعی اثرگسترده ای بر کارآفرینی و آموزش کارآفرینی و توسعه آن دارد. در ادامه، چارچوب تفاوت های اصلی در آموزش کارآفرینی و توسعه کشورهای مختلف در منطقه آسیا را شرح خواهیم داد. همچنین روش های خاص و منحصربفرد توسعه کارافرینی و آموزش آن را بحث خواهیم کرد که به خوبی در هر یک از این کشورها جواب داده، مشکلاتی که توسعه کارآفرینی را از کشوری به کشور دیگر محدود کرده و اقدامی که در تلاش برای حل این مشکلات انجام شده است. برای بسیاری از کشورهایی که ما در زیر شرح می دهیم، اکنون مشخص است که توانایی تولید ثروت، مهمتر از برخورداری از موهبت منابع طبیعی است. اما تولید ثروت نیازمند موسسات و تلاش های افراد است. بسیاری از این کشورها کم کم اهمیت کارآفرینی در توسعه اقتصاد خود را درک کرده و گامهایی برای ایجاد فرهنگ موفقیت کارآفرینانه برداشته اند.با این حال بسیاری از کشورها کار زیادی برای انجام دادن دارند.
۱۰.

ویژگی ها و عادات کارآفرینان موفق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 36 تعداد دانلود : 823
ویژگی ها و عادات کارآفرینان موفق چیست؟ آیا شما در مقام یک کارآفرین از کیفیات یک کارآفرین موفق بهرهمند هستید؟ در این نوشتار به ویژگی های کارآفرینان موفق پرداخته می شود . با اینکه هیچ نظریهی جامع و کاملی راجع به کارآفرینی وجود ندارد، برخی دستورالعملها میتوانند به آنهایی که از ایدههای خوب بهرهمند هستند کمک کنند تا به کارآفرینانی موفق تبدیل شوند. بینشها و مفاهیم زیر میتوانند شما را در آغاز خطرپذیری کارآفرینی بعدی یاری دهند تا با کوشش و تلاش کافی به موفقیت برسید .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱