شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال دوم تابستان 1396 شماره 4

مقالات

۱.

نوآوری در مدیریت آمادگی بیمارستانی برای مواجهه با بلایای طبیعی

کلید واژه ها: نوآوری مدیریت آمادگی بیمارستانی بلایای طبیعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 791 تعداد دانلود : 747
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی اثر گذار بر نوآوری در مدیریت آمادگی بیمارستانی برای مواجهه با بلایای طبیعی انجام گرفته است. در این راستا، نخست همه عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی که در پژوهش های مختلف داخلی و خارجی به آن ها اشاره شده است استخراج و پس از حذف عوامل مشترک و ادغام عوامل متشابه، عامل در قالب سه دسته سنجه های ارزیابی ایمنی عملکردی ، سنجه ارزیابی ایمنی غیرسازه ای و سنجه ارزیابی ایمنی سازه ای به عنوان عوامل نهایی انتخاب شدند. این عوامل پس از مصاحبه با خبرگان و با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، رتبه بندی شده و در نهایت نیز، سه عا مل برتر در هریک از گروهها انتخاب و به صورت مدلی نهایی ارائه گردید. برای آزمون مدل، پرسشنامه ای طراحی و بین 750 نفر از سرپرستان و پرستاران سه بیمارستان تهران توزیع گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده ها، نشان داد که سنجه های ارزیابی ایمنی عملکردی بیشترین رابطه را با نوآوری دارند. درمرحله بعدی سنجه ارزیابی ایمنی غیرسازه ای و سنجه ارزیابی ایمنی سازه ای بیشترین میزان همبستگی را با رفتار نوآورانه داشته اند. در پایان مدل محقق ساخته در این حوزه ارائه و جزئیات آن تشریح شد.
۲.

عوامل کارآفرینانه موثر بر اثربخشی عملکرد کارکنان (مطالعه موردی: شرکت آب و فاضلاب شهرستان تهران)

کلید واژه ها: عوامل کارآفرینانه اثربخشی عملکرد شرکت آب و فاضلاب شهر تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 265 تعداد دانلود : 65
تحقیق حاضر باهدف ارزیابی عوامل کارآفرینانه موثر بر اثربخشی عملکرد کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهرستان تهران انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهر تهران به میزان 10000 نفر بودند. حجم نمونه باتوجه به محاسبات انجام شده 384 نفر (با نمونه گیری تصادفی ساده) برآورد گردید. ابزار اندازه گیری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته با 10 مولفه و 95 سوال واستفاده از طیف 5 درجه ای بوده و پس از تایید روایی محتوا توسط خبرگان میزان روایی سازه محاسبه و ارتباط سوالات و مولفه ها تایید گردید. همچنین برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن برای بعد عوامل کارآفرینانه 911/0 محاسبه شد. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، درصد تجمعی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t و معادلات ساختاری استفاده گردید. با توجه به اینکه فرضیه اصلی این بودکه میزان تاثیر مولفه های عوامل کارآفرینانه در اثربخشی عملکرد کارکنان در شرکت آب و فاضلاب شهرستان تهران چه مقدار و قابلیت ارزیابی وتحلیل آن چگونه خواهد بود، نتایج به دست آمده مشخص نمود که با اطمینان 95% بین میانگین محاسبه شده و حد متوسط پرسشنامه تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به مقدار مثبت آماره t می توان گفت وضعیت موجود شاخص های مورد بحث مثبت است و یا به عبارتی اندازه وضع موجود موضوع مورد بررسی درحد مطلوبی است وارتباط معنادار و مستقیمی دراین خصوص وجوددارد. در پایان مقاله پیشنهاداتی کاربردی ارائه گردید.
۳.

تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر توانمند سازی خوشه های بانک پارسیان شهر تهران

کلید واژه ها: توانمندسازی تکنولوژی اطلاعات خوشه های بانکی بانک پارسیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 836 تعداد دانلود : 643
تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر توانمند سازی خوشه های صنعتی تقریبا در تمام محافل علمی و نیزدر تصمیم گیری برنامه های توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است.این تحقیق کاربردی در رابطه با تاثیرفن آوری اطلاعات برتوانمندسازی خوشه های بانکی در بانک پارسیان شهر تهران به اجرا در امده است . جامعه آماری این تحقیق 439 پرسنل از 40 شعبه بانک پارسیان بودند که بر طبق فرمول کوکران 205 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از 205 نمونه آماری ، توسط پرسشنامه های اعتبار سنجی شده فن آوری اطلاعات براساس مدل نیجیا و توانمند سازی راسل و استیون، ، نظر سنجی شد . داده های حاصله با استفاده از نرم افزار spss و amos نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تاثیر تکنولوژی اطلاعات برتوانمندسازی خوشه های بانک پارسیان شهر تهران با ضریب تعیین 0.55 مورد تایید قرار گرفت. همچنین ، نتایج حاکی از تاثیر مثبت تکنولوژی اطلاعات بر ساختار پویا با ضریب تعیین 0.39وکنترل تصمیمات با ضریب تعیین 0.34 در خوشه های بانک پارسیان شهر تهران بود. این در حالی است که تکنولوژی اطلاعات ، تاثیر ضعیفی بر تسهیم اطلاعات با ضریب تعیین 0.17 در خوشه های بانک پارسیان شهر تهران داشت.
۴.

شاخص های کارآفرینانه موثر بر کاهش اعتیاد به مواد مخدر و ارتقاء سلامت عمومی

کلید واژه ها: شاخص های کارآفرینانه کاهش اعتیاد به مواد مخدر ارتقاء سلامت عمومی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 689 تعداد دانلود : 617
خانواده ها در عصرحاضر با تحولات و تهدیدات گسترده ای در حوزه سلامت عمومی،از قبیل ابتلای به مواد مخدر روبرو هستند. تضمین و تداوم حیات و بقاء خانواده ها نیازمند راه حلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری و ابداع , فرآیندها و پرورش ویژگیهای کارآفرینانه بستگی دارد . در واقع توسعه ویژگیهای کارآفرینی در افراد (مانند یافتن راهکارهای خلاقانه و نوآوانه و …) می تواند به کاهش تاثیرات هولناک مواد مخدر و ارتقاء سلامت عمومی کمک کند. اعتیاد به مواد مخدر در حال حاضر یکی از معضلات جوامع بشری است که روز به روز در حال افزایش است و باعث از کار افتادگی و مرگ و میر بسیاری از جوانان که سرمایه هر مملکتی به شمار می روند، می گردد. در این مقاله محقق در صدد پاسخ به این سوال بوده که شاخص های کارآفرینانه موثر بر کاهش اعتیاد به مواد مخدر و ارتقاء سلامت عمومی چیست؟ این تحقیق بر اساس نحوه گردآوری و ماهیت داده ها، تحقیق اکتشافی- توصیفی (پس رویدادی)است. روش گردآوری داده ها در بخش کیفی روش تکنیک دلفی فازی بوده است. بر اساس داده های کیفی استخراج شده از روش دلفی، پرسش نامه ای تنظیم و در میان 30نفر ازمدیران ارشد، کارشناسان خبره، محققان، دانش پژوهان و اساتید توزیع گردید تا مدل اولیه تحقیق مورد آزمون قرار گیرد. نتایج تحقیق علل گرایش به مواد مخدر و سپس شاخص های کارآفرینانه موثر بر کاهش آن را نشان داد، زیرا در صورت شناسایی این عوامل از طریق این شاخص ها فرد قادر خواهد بود خود را در مقابل اعتیاد به مواد مخدر ایمن سازد و سلامت عمومی خود،خانواده و جامعه را ارتقاء دهد و به نوعی پیشگیری قبل از درمان را محقق سازد. در صورت توسعه این ویژگی ها سلامت عمومی رشد خواهد نمود که نتیجه آن توسعه پایدار است که موجب کاهش گرایش به مواد مخدر می گردد. پس شاخص های کارآفرینی شکاف بین سلامت عمومی و توسعه پایدار را بهبود خواهد بخشید.
۵.

مدلی نوآورانه جهت ارتقای مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی استان مازندران)

کلید واژه ها: سازمان تامین اجتماعی مدل نوآورانه ارتقای مدیریت منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 950 تعداد دانلود : 474
منابع انسانی مهمترین زیر ساخت هر مجموعه یا سازمان و کشور است، چون اساس حرکت به سوی توسعه وتعالی است. نوآوری و تطابق با محیط از طریق طراحی مدلی برای مدیریت منابع انسانی نیز از مهم ترین علائم مشخصه ی یک نظام سالم است. این پژوهش که در سازمان تامین اجتماعی مازندران صورت گرفته است از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش گردآوری داده ها، در بخش کیفی از روش مصاحبه عمیق و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شده است. تعداد کل جامعه آماری این پژوهش تعداد 213نفر از خبرگان شاغل در سازمان تامین اجتماعی استان مازندران بوده اند و تعداد 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده اند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس 5 گزینه ای لیکرت بوده است. جهت آزمون مدل از ابزار پرسشنامه بسته استفاده شده است. از آزمونهای آماری شامل آلفای کرونباخ، آزمون نرمالیته کولموگروف-اسمیرنوف و آزمون تی تک نمونه ای و رگرسیون به کمک نرم افزار SPSS-22 و از Lisrel جهت تحلیل عاملی تائیدی استفاده شده است. نتایج نشان داد که عواملی چون کارمندیابی (گزینش)، جذب(بکارگیری)، آموزش، بهسازی ، جبران خدمات و ارزیابی عملکرد در این مدل نوآورانه مدیریت منابع انسانی وجود داشته و از شاخص های مهم آن به حساب می آید. در بین عوامل، مهمترین عامل ، گزینش یا همان بکارگیری بوده و عامل انگیزش از اهمیت کمتری نسبت به دیگر عوامل در ارتقاء کیفی مدیریت منابع انسانی برخوردار بوده است.در پایان پیشنهاداتی کاربردی ارائه گردید.
۶.

رابطه زیر ساخت های مدیریت دانش با توسعه فرهنگ کارآفرینی

کلید واژه ها: زیرساخت های مدیریت دانش توسعه فرهنگ کارآفرینی دانشگاه اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 527 تعداد دانلود : 988
کارآفرینی موتور تحول و توسعه اقتصاد فرهنگ و جامعه است،رشد فراگیر این پدیده می تواند به تحول و دگرگونی اساسی در اقتصاد ملی منجر می شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه زیر ساخت های مدیریت دانش با توسعه فرهنگ کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 95-94 می باشد. با توجه به ماهیت پژوهش، روش بررسی توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری به تفکیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان بودند که از طریق نمونه گیری به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسش نامه ی زیر ساخت های مدیریت دانش و توسعه فرهنگ کارآفرینی بود و داده های حاصل از آن ها با استفاده از آزمون های توصیفی و استنباطی و نرم افزار مورد تحلیل قرار گرفت. بدین ترتیب مشخص شد که بین زیر ساخت های مدیریت دانش و توسعه فرهنگ کارآفرینی رابطه وجوددارد و سامانه های یکپارچه مدیریت دانش برای کارآفرینی سازمانی و خدمات و ابزارهای مدیریت دانش به عنوان موضوعی برای کارآفرینی محورهایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند . ضمنا دانشگاه ها (به عنوان سازمان هایی که می توانند کارآفرین تربیت کنند) و سازمان های حاکمیتی (که می توانند تاثیر زیادی بر محیط کسب و کار و تامین زیرساخت های کارآفرینی داشته باشند) از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و کارآفرینی سازمانی در آن ها ضرورت دارد.
۷.

چرا والدین کارآفرین فرزندان کارآفرین دارند؟( قسمت اول)

کلید واژه ها: فرزندخواندگی کارآفرینی خود اشتغالی پویایی بین نسلی انتخاب شغلی الگو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 148 تعداد دانلود : 628
کارافرینی والدین یک فاکتور تعیین کننده قوی و احتمالا قویترین نوع از خود کارآفرینی است. ما در این مقاله به کشف ریشه های ارتباط بین نسلی در کارآفرینی وبه طور خاص، به شناسایی اثرات جداگانه از عوامل قبل و بعد از تولد (طبیعت و تربیت)، با استفاده از یک مجموعه داده منحصر به فرد از فرزند خوانده ها سوئدی می پردازیم. مشخصه بی نظیراین مقاله این است که نه تنها شامل اطلاعات در مورد وضعیت شغلی فرزندخوانده ها و والدینشان است بلکه درباره پدر و مادر واقعی خودشان نیز می باشد. بعلاوه، ما در این مقاله از مقایسه داده ها بر روی کارآفرینی درمورد نمونه بزرگی به عنوان نماینده از جمعیت مردم سوئد استفاده می کنیم . بر اساس نمونه دومی، و مطابق با یافته های قبلی، والدین کارآفرین احتمال کارآفرینی کودکان را در حدود 60٪ افزایش می دهد. ما همچنین دراین مقاله نشان می دهیم که درمورد فرزندخوانده، چه والدین واقعی و چه والدین غیرواقعی سهم مهم و قابل توجهی دارند. اگر چه این اثرات در اندازه کاملا متفاوت هستند. اثر فاکتورهای پس از تولد(درمورد والدین خوانده) تقریبا دو برابر بیشتر از فاکتورهای قبل از تولد (درمورد والدین واقعی) است. مجموع این دو اثر(عوامل قبل و بعد از تولد) در مورد فرزندخوانده ها تقریبا با انتقال بین نسلی کارافرینی درمورد فرزندان واقعی برا بر است. ما دراین مقاله به کشف توضیحات کاندیداهای متعدد در زمینه اثر فاکتور مهم پس از تولد و شواهد مطرح فعلی به نفع نقش مدل سازی می پردازیم.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱