شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال ششم تابستان 1400 شماره 20

مقالات

۱.

شناخت متغیرهای چندگانه مؤثر بر مهاجرت نخبگان کشور

نویسنده:

کلید واژه ها: تغییر پارادایم مهاجرت نخبگان گردش نخبگان عوامل مدیریتی اقتصادی اجتماعی –فرهنگی آموزشی- پژوهشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 797 تعداد دانلود : 420
امروزه بررسی تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که یک تغییر پارادایم از «مهاجرت نخبگان» به «گردش نخبگان» در حال تحقق است. این امر می تواند در انتقال دانش فنی، انتقال و تبادل دستاوردهای ارزشمند علمی و فرهنگی و تجارب ارزشمند ملت ها و جوامع بشری مفید واقع شود؛ اما ابتدا لازم است ریشه های مهاجرت آنان شناسایی شود تا تحقق پارادایم جدید امکان پذیر گردد. البته رفتارهای مهاجرتی نخبگان موضوع پیچیده و چندلایه ای است و نباید آن را به چند علت محدود کرد؛ ولی در یک نگاه کلی دلایل نخبگان برای مهاجرت از ایران را می توان به گروه های مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و آموزشی - پژوهشی تقسیم کرد. می توان به تفکیک و به تفصیل در مورد این چهار گروه تحلیل کرد که چرا فردی تصمیم می گیرد مهاجرت کند؛ زمینه های بازگشت یا عدم بازگشت او کدامند و چگونه می توان این تهدید بالقوه را به یک فرصت طلایی تبدیل کرد؟ با توجه به اهمیت این موضوع، همان طور که در شماره های قبلی اشاره شد، در هر شماره فصلنامه کارآفرینی؛ به صورت مسلسل وار مقاله ای به پدیده مهاجرت نخبگان اختصاص خواهد یافت.
۲.

آمادگی دانشجویان دوره های کاربردی برای تلفیق تجارب در محیط های آموزش نظری و عملی

کلید واژه ها: آموزش کارآموزی توسعه بالقوه توسعه پروگزیمال دانشجویان آموزش حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 34 تعداد دانلود : 390
توانایی دانشجویان آموزش علمی و کاربردی در استفاده مؤثر و تلفیق تجارب در آموزش و پرورش و محیط کار، نمایانگر آمادگی آن ها برای تعامل و درگیری با این تجربیات است. در نتیجه، آماده سازی دانشجویان برای مشارکت در تجربیات محیط کار (محل کار یا تمرین) و ارائه مداخلات پس از آن تجربیات، از جمله مؤثرترین فرایندهای یادگیری می باشند. در این مقاله بررسی شده که چگونه می توان از طریق مداخلات آموزشی قبل و بعد از تجارب دانشجویان در محیط کار، ارزش آموزشی ادغام تجارب را در این دو محیط ارتقا داد. در این فرایند آمادگی دانشجویان برای مشارکت مؤثر در این تجربیات و مداخلات مهم است. این آمادگی شامل مواردی است که دانشجویان مطمئن از انجام آن ها بوده و بر این باورند که می توان این تجارب را به روش هایی ادغام نمود که به یادگیری قوی (سازگار) منجر شوند. مبنای توضیحی ارائه شده در اینجا، درک و ارزیابی آمادگی متشکل از توانمندی رشد بالقوه آن ها است. ولی باید اذعان داشت که دامنه بالقوه یادگیری دانشجویان با آنچه آن ها می دانند، می توانند انجام دهند و برای آن ها ارزش قائل هستند، متفاوت است. در این حوزه، کارآموزان آموزش های فنی و حرفه ای می توانند تا حد زیادی آموخته های قبلی (نظری) خود را واسطه یادگیری مهارت قرار دهند. با این حال، فراتر بردن سطح توانمندی دانشجویان از این حوزه نیاز به تعامل آن ها با دیگران و راهنمایی در ارتقا یادگیری بستگی داشته و از جمله راه هایی است که به طور مولد با انواع نتایج تحصیلی مطابقت دارد. برای برنامه های آموزش فنی و حرفه ای، این نتایج معمولاً با یادگیری دانش مورد نیاز برای مشاغل، از جمله توانایی انطباق آن با نیازهای محل کار که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در آن اشتغال خواهند داشت، همراه است. در نتیجه، هر دو نوع آموزش نظری و عملی دانشجویان با واسطه جداگانه در حوزه توسعه بالقوه قرار داشته و همچنین آنچه توسط بسترهای آموزشی فراهم می شود، در راستای اهداف آموزشی خواهد بود.
۳.

بررسی تأثیر جهت گیری استراتژی کسب وکار، فناوری اطلاعات و استراتژی بازاریابی بر عملکرد شرکت ها (مطالعه موردی شهرک صنعتی مورچه خورت)

کلید واژه ها: جهت گیری استراتژیک کسب وکار فناوری اطلاعات استراتژی بازاریابی عملکرد شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 465 تعداد دانلود : 288
جهت گیری استراتژیک جوابگوی تغییرات کسب وکار بوده و استفاده از استراتژی مناسب در راستای کسب فرصت های جدید، توسعه و ایجاد مزایای رقابتی نقش دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جهت گیری استراتژی های کسب وکار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد شرکت ها می باشد. روش پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مدیران ارشد یا مدیران سطوح تصمیم گیری استراتژیک شرکت های شهرک صنعتی مورچه خورت، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 150 نفر و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته و تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss و smart pls انجام شد. یافته ها حاکی از آن است که استراتژی های کسب وکار و فناوری اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری در حد نسبتاً مناسبی بر هم راستایی استراتژی سه گانه دارند. نتایج این پژوهش نشان داد با افزایش هم راستایی استراتژی های سه گانه، عملکرد شرکت ها افزایش می یابد و همسویی استراتژیک در ارتباط با تأثیر جهت گیری استراتژیک کسب وکار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد شرکت ها نقش دارد.
۴.

طراحی الگوی توسعه رهبری استراتژیک در رسانه های خبری ایران با رویکرد ارتقاء عملکرد وظیفه ای و امنیتی

کلید واژه ها: رهبری استراتژیک سیاست های دولتی مدیریت استراتژیک مدیریت فرهنگی رسانه های خبری عملکرد وظیفه ای و امنیتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 678 تعداد دانلود : 702
پیشران های تغییر و تحولات پرشتاب و رو به گسترش ناشی از آن ها، تمام ابعاد و ارکان سازمان ها اعم از عملکرد وظیفه ای و امنیتی، به ویژه در سازمان های رسانه ای را تحت تأثیر قرار داده و به کارگیری رویکرد رهبری استراتژیک رسانه را ضروری ساخته است؛ زیرا رهبری استراتژیک با تکیه بر ذهنیتی پویا، آینده نگر، جامع نگر، اقتصادی و فرهنگی راه حل بسیاری از مسائل سازمان های امروزی است. بدین منظور، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه رهبری استراتژیک در رسانه های خبری ایران با رویکرد ارتقاء عملکرد وظیفه ای و امنیتی انجام گرفت؛ که از حیث هدف توسعه ای کاربردی و از منظر شیوه اجرا توصیفی پیمایشی و تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان 7 رسانه خبری کشور به تعداد 200 نفر و حجم نمونه به منظور محدود بودن جامعه، بر اساس جدول مورگان 132 نفر در نظر گرفته شد. علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ای محقق ساخته طراحی و جهت سنجش روایی ابزار از روش ضریب لاوشه استفاده و بدین ترتیب روایی محتوایی تأیید شد؛ پایایی پرسشنامه نیز با آلفا کرونباخ 88 درصد، قابل پذیرش واقع شد. نتایج تحقیق نشان داد که 3 عامل اصلی: 1) توسعه یا ارتقاء مدیریت فرهنگی 2) مدیریت استراتژیک و 3) سیاست های دولتی در خصوص زیرساخت ها و فناوری در سازمان های رسانه ای کشور؛ الگوی توسعه رهبری استراتژیک رسانه های خبری را تشکیل می دهند. سازمان های رسانه ای با استفاده از این الگو می توانند ابتدا محیط پیرامون را درک و با پیشران های تغییر آشنا شوند، در ارزش ها و تعیین خط مشی ها به منظور پاسخ گویی به شرایط محیطی تغییر ایجاد کنند، ظرفیت و انسجام درونی سیستم جهت کسب حمایت داخلی به منظور تحقق خط مشی ها و اولویت های سیستم فراهم نمایند و سپس شبکه های اطلاعاتی ارتباطی درون و بُرون سازمانی با محیط را ایجاد کرده و خط مشی ها و فرصت های استراتژیک جهت حرکت همگام شدن با تغییرات را تدوین نمایند.
۵.

مروری بر تاریخچه بیماری های همه گیر و تأثیرات اقتصادی آن ها بر جوامع

کلید واژه ها: کووید 19 بیماری های همه گیر اقتصاد پساکرونا قرنطینه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 942 تعداد دانلود : 913
بیماری های عفونی که به صورت همه گیری رخ می دهند منجر به ایجاد مشکلاتی در حیطه سلامتی و اقتصادی می شوند. وقوع بیماری های همه گیر منجر به تغییرات وسیعی در جوامع شده و مشکلات اقتصادی را نیز با خود در پی داشته است. گاهاً فشار ناشی از همه گیری منجر به رشد جامعه در دوران پس از پایان همه گیری شده است. تاریخ نشان می دهد که کووید ۱۹ اولین بیماری همه گیر نبوده است و در گذشته نیز مسائل اقتصادی در پی انواع همه گیری ها رخ داده و عواقب و پیامدهایی در پی داشته است. در این مقاله قصد داریم مروری بر تاریخچه بیماری های همه گیر داشته باشیم و چشم اندازی وسیع تر نسبت به آینده دنیا در دوران پساکرونا به دست آوریم.

یادداشت ها

۱.

روند کارآفرینی تغییریافته پس از COVID-19 با توجه به تقاضای بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 681 تعداد دانلود : 244
به دلیل وقوع بیماری همه گیر COVID-19 و گسترش آن در سراسر جهان، سازمان ها مجبور به ارزیابی مجدد استراتژی های تجاری خود می شوند. پتانسیل بقا و پایداری در پی تأثیر منفی گسترده بیماری همه گیر COVID-19، مورد نگرانی بسیاری از رهبران تجاری و کارآفرینان قرار گرفته است. با بهبودی از این بحران به عنوان نقطه اتکای جامعه برای کارآفرینان، ارزیابی و پیش بینی مسیر آینده موفقیت کارآفرینی و رهبری بازار بسیار مهم شده است. در دنیای بعد از شیوع (COVID-19)، باید راه های رشد کارآفرینی را تأیید کرد زیرا برای مثبت اندیشی در اقتصاد امری حیاتی است. در چشم انداز دانشگاهی و دنیای آزمایشی تجارت، این جنبه ها باید با تمرکز استراتژیک بر رشد کارآفرینی و افزایش بهره وری مورد توجه قرار گیرند.
۲.

گردشگری و تأثیرات کووید19 بر آن صنعت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 117 تعداد دانلود : 648
صنعت گردشگری به جهت ایفای نقش اساسی در کلیه جوامع از مهم ترین صنایع به شمار می رود. همچنین می توان گفت این صنعت در ترغیب سرمایه گذاری، اشتغال زایی و کسب درآمد بیشتر نقش بسزایی دارد. اصطلاح "توریسم" برای اولین بار در سال 1937 توسط جامعه ملل مورد استفاده قرار گرفت. توریسم واژه ای است متشکل از دو بخش تور (Tour) یعنی سفر و سیاحت، مسافرت یا گردش کردن و ایسم(Ism) که پسوندی است مصطلح به معنای مکتب با طرز تفکری خاص. امروزه گردشگری صنعتی مهم در بسیاری از جوامع جهان است و نقش پررنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند. یک گردشگر از زمان ورود به مقصد گردشی مورد نظر، ناگزیر به صرف هزینه هایی برای غذا، اقامت، تفریح، رفت و آمد، گشت و گذار و همچنین بازدید از جاذبه ها می شود. این هزینه ها با آوردن ارز به کشور میزبان به رونق اقتصادی آن کشور کمک می کند. هر چه تعداد گردشگران بیشتری به کشوری وارد شود، مشاغل بیشتری ایجاد می گردد. این موضوع برای کشورهایی که جمعیت جوان دارند بسیار مهم تر است. گردشگری با امنیت سیاسی و اقتصادی رابطه تنگاتنگ دارد و وجود گردشگران در یک کشور نشان دهنده امنیت بالای آن کشور است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱