شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال دوم پاییز 1396 شماره 5

مقالات

۱.

عوامل توانمندساز در ساختارکارآفرینانه واحدهای دانشگاهی و نقش عوامل بازدارنده در بروز پدیده بی تفاوتی سازمانی

کلید واژه ها: ساختار کارآفرینانه بی تفاوتی سازمانی واحدهای دانشگاهی توانمندسازی بازدارندگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 49 تعداد دانلود : 231
ساختار سازمانی، از مهم ترین عناصر شکل دهی به فعالیت های سازمانی و مجموعه ای از روابط بین نقش های یک سازمان می باشد که انجام فعالیت های سازمانی را امکان پذیر می سازد. یادگیری و نوآوری برای سازمان هایی که در پی بقا و اثربخشی هستند، یک نیاز اساسی است و بسیاری از سازمان ها شدیداً به دنبال روشها و رویکردهای نوآورانه و کارآفرینانه به منظور بهبود اثربخشی و کارآمدی و انعطاف پذیری هستند. در همین راستا، کارآفرینی سازمانی در حال تبدیل شدن به یک سلاح انتخابی برای بسیاری از سازمان ها به ویژه سازمان های بزرگ است. (سیفی، 1389 ). از سوی دیگر ساختار سازمانی می تواند بر بی تفاوتی کارکنان در سازمان تاثیر بگذارد و در کنار عوامل فردی و مدیریتی، نقش ویژه ای در کاهش بی تفاوتی افراد نسبت به اهداف و مقاضد سازمانی ایفا نماید . روش تحقیق در پژوهش حاضر ، روش توصیفی – پیمایشی بر دو محور مطالعات میدانی(مصاحبه و مشاهدات میدانی) و کتابخانه ای استوار می باشد . واحد تحلیل در این تحقیق فرد بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هیأت علمی (334 نفر) و کارکنان (452 نفر) دانشگاههای آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، در سال تحصیلی 94-1393، می باشد که از بین آن ها 400 نفر به عنوان نمونه مورد تحقیق به طور تصادفی با استفاده از شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شده اند .برای تحلیل پرسشنامه و داده های آماری از، از نرم افزارهای SPSS و AMOS ، محاسبه میانگین و تحلیل واریانس داده ها ، کشیدگی، چولگی، روش های آماری رگرسیون چند متغیره، آزمون t ، رگرسیون خطی، ضریب همبستگی و معادلات ساختاری ، آزمون فریدمن، مطابق با مدل معادله ساختاری «بارون و کنی» استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که ساختار سازمانی کارآفرینانهدر هر سازمانی می تواند باعث ایجاد فضایی با نشاط و شاد ، روابطی مبتنی بر صمیمیت و ارزش مداری در بین اعضا و کارکنان یک سازمان بر بی تفاوتی آنها در سازمان تاثیر گذارد و در کنار عوامل فردی و مدیریتی ،نقش ویژه ای در کاهش بی تفاوتی افراد نسبت به اهداف و مقاضد سازمانی ایفا نماید.
۲.

رویکردی نوآورانه در ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه : شرکت های صنعتی اراک)

کلید واژه ها: رویکرد نوآورانه مدیریت منابع انسانی ارزیابی عملکرد مدل تعالی منابع انسانی شرکت های صنعتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 842 تعداد دانلود : 276
هدف تحقیق حاضر ارزیابی مدیریت منابع انسانی شرکت های متوسط و بزرگ شهرستان اراک بر اساس مدل تعالی منابع انسانی و رتبه بندی آنها مطابق تکنیک تحلیل سلسله مراتبی می باشد . از این جهت ، تحقیق کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی- تحلیلی است. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه تکمیل شده استاندارد قلیچ لی (1386) که منطبق بر منطق رادار ( RADAR) تنظیم شده است استفاده نمودیم . پایایی بدست آمده برای کل مدل (76%) می باشد . به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از منطق رادار ، آزمون کولموگرف – اسمیرنوف ، آزمونt برای گروه های مستقل و وابسته ، آزمون تحلیل واریانس و... استفاده شد ، ، مهمترین نتایج تحقیق نشان می دهد : امتیاز بدست آمده توسط واحد های منابع انسانی شرکت های صنعتی اراک 502 از 1000 می باشد که مطابق جدول سطوح تعالی ( در حال توسعه، خوب ، برتر و عالی ) واحد های منابع انسانی شرکت های صنعتی اراک در سطح (خوب ) قرار دارند ، نتایج حاصله همچنین نشان می دهد تمام مولفه های تعالی منابع انسانی به طرز معنی داری پایین تر از حد مطلوب می باشند
۳.

بررسی و شناسایی پتانسیل های کارآفرینی فیروزکوه با تاکید بر توسعه گردشگری

کلید واژه ها: پتانسیل های کارآفرینی ابعاد اجتماعی اقتصادی و زیست محیطی شهرستان فیروزکوه توسعه گردشگری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 839 تعداد دانلود : 898
شهرستان فیروزکوه به دلیل وجود رشته کوه البرز، آب و هوای خوش ، طبیعتی دلپذیرنظیر چشمه سارها ، آبشارها و غارها ، اماکن تاریخی و مذهبی و همچنین واقع شدن در مسیر ارتباطی سه استان تهران، مازندران و سمنان، ازموقعیت سوق الجیشی بالایی برخوردار است . علیرغم پتانسیل های گردشگری موجود، این شهرستان متاسفانه تاکنون نتوانسته آن گونه که باید در جذب گردشگر موفق باشد . بنابراین هدف ، شناسایی پتانسیل های کار آفرینی در شهرستان فیروزکوه،افزایش مشارکت محلی، گسترش گردشگری بالاخص گردشگری سلامت ، حفظ منابع طبیعی و بناهای تاریخی و کاهش فقرروستایی می باشد.شرایط حاکم بر شهرستان فیروزکوه و روستاهای آن از جمله: ناکافی یا نامناسب بودن زیرساخت ها، ضعف ارتباطات ، عدم ارتباط موثر با مردم جهت رفع مشکلات و معضلات آنان ، فرصت های شغلی کم، عدم دسترسی کافی به امکانات برای روستاییان و درآمد پایین باعث افزایش مهاجرت به تهران و استانهای همجوار گردیده است.از طرفی به دلیل عدم توسعه یافتگی، این شهرستان با پدیده بیکاری فصلی مواجه بوده که خود منجر به فقر ساکنان منطقه گردیده است . به نظر میرسد شناسایی پتانسیل های کار آفرینی در قالب توسعه گردشگری، ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را در شهرستان فیروزکوه در برمی گیرد. از آنجایی که توسعه گردشگری به شکل سنتی برای محیط های طبیعی ،اجتماعی و اقتصادی آثار منفی دربر دارد لذا ادامه رویه های غلط موجب بروز آسیب های جدی به محیط می گردد.درپایان بایستی خاطر نشان ساخت توسعه گردشگری منجر به کاهش فقر و بیکاری بالاخص در مناطق روستایی شهرستان فیروزکوه و حتی مناطق همجوار میگردد . ضمنا می توان از طریق مشارکت مردم بومی، علاوه بر بهبود و رشد اقتصادی، امکان حفاظت و نگهداشت منابع طبیعی روستایی و محیط زیست را نیز فراهم آورد و از تأثیرات مخرب گردشگری در این مناطق کاست.
۴.

مدلی نوین برای مدیریت پیامدهای بدبینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان

کلید واژه ها: بدبینی سازمانی وزارت ورزش و جوانان ایران حمایت سازمانی درک شده رضایت شغلی قرارداد روانشناختی نگرش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 253 تعداد دانلود : 741
بدبینی سازمانی از پدیده های رفتاری نامطلوب بر عملکرد کاری کارکنان در سازمان هاست و بررسی و طراحی مدلی برای شناسایی عوامل موثر بر بدبینی سازمانی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. اهمیت بررسی این موضوع اینست که فضایی سرشار از بی اعتمادی تولید کرده و عملاً انگیزه حرکت و مشارکت فعال در اقدامات و تغییرات سازمانی را از بین می برد. چنین بدگمانی ممکن است درباره یک مدیر به صورت کلی و یا درباره نیت مدیران ارشد یک سازمان در اجرای اقدامات و تغییرات سازمانی باشد . هدف اصلی مطالعه حاضر طراحی مدلی نوین برای تبیین عوامل موثر بر بدبینی سازمانی و پیامد های آن در وزارت ورزش و جوانان بوده است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها ،آمیخته یا ترکیبی (Mixed Method) بوده و ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی مورد استفاده قرار گرفته است . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بوده و حجم نمونه با روش تمام شماری تعداد 370 نفر برآورد گردیده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته ویژگی های فردی و استاندارد ( با الهام از پرسشنامه های رابینسون و موریس؛ چیابورو؛ موس و هولدیز استفاده گردیده است . برای روایی صوری و محتوایی از نظرات متخصصین، روایی سازه تحلیل عاملی تاییدی و تعیین پایایی از آلفای کرونباخ وبرای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی ، همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Spss و Amoss استفاده شده است. با استفاده از این نرم افزارها مشخص شد که مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار بوده و شاخص ها و عوامل موثر بر بدبینی سازمانی از 16 مقوله و 97 زیر مقوله تشکیل شده اند. یافته های بخش کمی نیز نشان داده که تفاوت های فردی، تجربیات کاری مثبت، حمایت سازمانی درک شده و تجربیات کاری منفی، فشار روانی و نقض قراردادهای روانشناختی بر بدبینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان اثر داشته اند. همچنین بدبینی سازمانی بر پیامدهای نگرشی و ابعاد آن و بر پیامدهای رفتاری و عملکرد شغلی اثر داشته و عوامل تاثیر گذار بر بدبینی سازمانی و بدبینی به وجود آمده در سازمان منجر به پیامدهای نگرشی و رفتاری مهمی در سازمان شده است.
۵.

طراحی مدل مدیریت رشد اخلاقی دانش آموزان در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد آینده پژوهی

کلید واژه ها: ابعاد رشد اخلاقی شبکه های اجتماعی مجازی آینده پژوهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 112 تعداد دانلود : 12
پیشرفت تکنولوژی و فناوری و ارتباطات رشد اخلاقی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده وگسترش شبکه های اجتماعی تاثیر بسزایی بر رشد اخلاقی دانش آموزان گذاشته است. هدف این پژوهش طراحی مدل مدیریت اثربخش رشد اخلاقی دانش آموزان پسر متوسطه دوره اول و دوم استان خوزستان در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد آینده پژوهی بوده و از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت تحلیلی و از نظر روش بصورت گردآوری داده ها به صورت تلفیقی (در بخش کیفی تکنیک دلفی و در بخش کمی پیمایشی) محسوب می شود . روش تجزیه و تحلیل داده ها آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار spss و معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS بود. یافته ها نشان داد که اخلاق زیست محیطی، فردی، خانوادگی، اجتماعی، انسانی و متعالی با ضریب معناداری P<0/05 در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد آینده پژوهی موثر است و رشد اخلاقی دانش آموزان پسر متوسطه دوره اول و دوم استان خوزستان بر کیفیت استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی تاثیر دارد.
۶.

ارائه مدل توسعه اقتصاد شهری با رویکرد مراکز رشد کار آفرینی (مطالعه موردی شهر زنجان)

کلید واژه ها: کار آفرینی شهر کار آفرین کسب و کار مرکز رشد کار آفرینی شهرزنجان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 597 تعداد دانلود : 986
افزایش نرخ بیکاری یکی از شاخص های اقتصاد در شهراست بر اساس آمار به دست آمده نرخ بیکاری در شهر زنجان بیشتر از کل استان است و افزایش نرخ بیکاری در شهر زنجان و به ویژه در میان تحصیل کرده های شهری ،باعث ایجاد معضلات اجتماعی و آسیب های فراوانی شده است. این روند منحصر به شهر زنجان نیست و بسیاری از شهرای دیگر با آن دست به گریبان هستند.از طرفی شهرداری ها نیز پتانسیل بی شماری برای توسعه کسب و کار و حمایت از کارآفرینی دارند که از جمله آنها می توان به امکان بر قراری تعاملاتی کارآمد با بخش های دولتی خدمات رسان در حوزه شهر و محوریت و جهت دهی ارائه خدمات آنها به سمت کارآفرینی ،داشتن دفاتر اداری در تمام مناطق ،نواحی و محلات شهر ،حمایت از کسب و کار کوچک شهری ،تبدیل بافت های فرسوده به مکانی تولیدی، دسترسی به بازارچه های مختلف و زمین ها و املاک بلاتکلیف ،آشنایی با کسب و کار نواحی ومحلات شهر اشاره کرد. از این رو ،این مقاله سعی دارد با روش کیفی – استقرایی و به کار گیری تحلیل کیفی وتحلیل نمونه های جهانی ،چارچوبی مفهومی برای توسعه اقتصاد شهری تحت تاثیر رویکر های شهر کارآفرین بیابد. طرحی جدید و در کسب و کار در جامعه شهری خود در اندازند ،و زمینه اشتغال را فراهم آورند. مراکز رشد کار آفرینی شهری یکی از ایده های جدید می تواند در حال حاضر مشکل بیکاری در جامعه شهری حل نماید و اشتغال یکی ازمولفه های بعد اقتصادی زیست پذیری شهری است که زمینه کیفیت زندگی در شهر را تقویت خواهد نمود . نتیجه این مقاله نشان می دهد با به کارگیری چنین فرایندی در کشور ما بخصوص شهر زنجان زمینه رشد کسب و کار را با به کارگیری مدیریت کارا فراهم آورد.

یادداشت ها

۱.

نقش کارآفرینی در بازسازی اقتصاد زلزله

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 589 تعداد دانلود : 119
زلزله 3/7 ریشتری 21 آبان 1396 که ساعت 21:48 در کرمانشاه رخ داد و پس لرزه های بسیاری بعد از وقوع زمین لرزه به وقوع پیوسته است اما پس از اتمام عملیات امداد و نجات، پس لرزه های مهیب اجتماعی-اقتصادی برای هموطنان زلزله زده مان در راه است.در کشوری که هر چند سال یکبار زلزله های خانمان سوز را تجربه می کند، عملیات امداد و نجات و آواربردای و بازسازی فیزیکی مناطق آسیب دیده کم و بیش انجام می گیرد اما آیا برای پس لرزه های ناپیدا ولی مهیب تر از زلزله اصلی نیز آمادگی داریم؟ برای اقتصاد فلج شده، فقر و بیکاری و مهاجرت های گسترده از روستا های تخریب شده به شهرهای زلزله زده اطراف که فعالیت های اقتصادی خود آنها نیز با مشکلات اساسی مواجه است چه؟ مشکلات ناشی از گسستگی های اجتماعی نیز اصلا دور از انتظار نیست. اقدامات دولت ها پس از مراحل امداد و نجات در تأمین مسکن موقت، پرداخت وام برای بازسازی منازل و محل کار و بازسازی زیرساختهای شهری خلاصه می شود و البته این اقدامات قابل تقدیر است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱