شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی

شاخص کارآفرینی سال پنجم تابستان 1399 شماره 16

مقالات

۱.

گزیده بیانات مقام معظم رهبری، نگاه صحیح به کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 702 تعداد دانلود : 321
مسئله یک مسئله ی گذرا است، یک چیز فوق العاده نیست؛ از این حوادث در کشور پیش می آید. البتّه من نمی خواهم مسئله را خیلی کوچک بگیرم امّا خیلی هم بزرگش نکنیم مسئله را. یک قضیّه ای است پیش آمده، یک مدّتی است - مدّتی که ان شاءالله خیلی طولانی نخواهد بود- این برای کشور وجود خواهد داشت، بعد هم رخت برمی بندد و می رود. تجربیاتی که ما در این زمینه به دست می آوریم و فعالیتی که مردم می کنند، دستگاه ها می کنند و در واقع یک رزمایش عمومی در این زمینه انجام می گیرد، این می تواند یک دستاورد باشد. اگر این دستاوردها را داشته باشیم، بلا برای ما تبدیل می شود به نعمت، تهدید تبدیل می شود به فرصت؛ که خوشبختانه من شنیدم در مردم هم از این قبیل همکاری ها و محبت ها زیاد هست. فرض بفرمایید که دکان دار بیرون دکانش در خیابان، شیر آب گذاشته و وسایل شوینده گذاشته که رهگذرها اگر مایل اند بیایند آنجا دستشان را صابون بزنند -من باب مثال- خب این ها خیلی با اهمیت است. یا فلان پرستار، عروسی خودش را عقب انداخته برای اینکه بتواند به این کار برسد؛ یا بعضی ها کمک های مالی مثلاً در مجموع می کنند؛ این ها بسیار کارهای خوبی است. این در واقع یک رزمایش عمومی مردمی و دستگاه های ذی ربط است. (بیانات پس از کاشت نهال در آستانه روز درختکاری ۱۳/۱۲/1398)
۲.

اقتصاد پساکرونا، بایدها و نبایدها

کلید واژه ها: کاهش رشد اقتصادی ویروس کرونا اقتصاد پساکرونا چالش ها و راهکارها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 357 تعداد دانلود : 875
کرونا، پارادایم موجود اقتصادی را تغییر داده است؛ یعنی اینکه به یک بازتولید اقتصادی می رسد و شرایط دنیا به سمتی در حال حرکت است که پارادایم های قبلی جواب نمی دهد. این ویروس به صورت نظام مند و هوشمند در جهان هستی خودش را نشان داده است. ریسک ویروس به حدی است که می توان آن را آغازی بر وقوع یک رکود در اقتصاد جهانی دانست. از آنجا که جهان هستی هوشمند است، این ویروس ها هم هوشمندتر ظاهر می شوند. اقتصاد دنیا حداقل در یک بازه دو تا سه ساله دچار چالش های جدی می شود. در این مقاله به برخی از این چالش ها و نیز راهکارها پرداخته شده است.
۳.

گذر از بحران کرونا با اقتصاد دیجیتال

نویسنده:

کلید واژه ها: کرونا تأثیرات کرونا تأثیرات اقتصادی کرونا اقتصاد دیجیتال بوم مدل کسب وکار کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 188 تعداد دانلود : 576
در دنیای پرسرعت و در حال تغییر امروز، مردم با جریان بی پایان شرایط ناشناخته، غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی روبه رو می شوند. لذا توانایی تفکر و عمل خلاقانه اکنون مهم تر از گذشته است. موقعیت هایی نظیر شیوع ویروس همه گیر کرونا در جامعه ممکن است همیشگی و دائم نباشد، اما نیاز به مقابله با چالش های غیر منتظره با این گونه بحران ها، روزبه روز پررنگ تر می گردد؛ بنابراین تغییر در رفتار مصرف کننده می تواند شرکت ها را تحت تأثیر قرار دهد و تشدید رقابت بین صنایع مختلف را به دنبال داشته باشد و سبب تأثیر بر روش تولید محصولات و کانال های توزیع گردد. در این میان صنایع و مشاغلی که در جهت رفع چالش ها، راه حل های خلاقانه ای را به کار می گیرند، می توانند چالش ها و تهدیدهای به وجود آمده در زمینه نیروی انسانی، مدیریت زنجیره تأمین، فروش و بازاریابی، تکنولوژی و فرآیندهای کاری را به فرصتی تبدیل نموده و سبب ایجاد نوآوری ها و تحولاتی عظیم در بازار رقابتی صنایع گردند. استفاده از ظرفیت های کسب وکارهای اینترنتی و ورود به اقتصاد دیجیتال فرصت بسیار خوبی را برای ارائه محصولات و خدمات در این بحران ایجاد می کند. اکنون زمان تحولات در کسب وکارها و ورود به عرصه اینترنت و دیجیتال است. اگر کسب وکاری قابلیت ورود به اقتصاد اینترنتی و دیجیتال را داشته باشد و هم اینک در فکر خروج از بحران نباشد، پس از اتمام این وضعیت، نباید در انتظار موقعیت خوبی برای کسب وکار خود باشد؛ بنابراین صاحبان مشاغل می توانند بوم مدل کسب وکار همیشگی خود را بازنگری نمایند، با بوم کسب وکار جدید تطبیق دهند و ترکیب کنند و یا به طور کلی آن را به کسب وکار اینترنتی و دیجیتال تبدیل نمایند.
۴.

جهان پس از کرونا ویروس

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 559 تعداد دانلود : 583
این طوفان می گذرد اما انتخاب هایی که هم اکنون می کنیم، می تواند مسیر زندگی مان را در سال های پیش رو عوض کند. به راستی جهان پس از کرونا ویروس چگونه خواهد بود؟ بشر امروز با بحرانی جهانی مواجه است. شاید بزرگ ترین بحرانِ نسل ما. تصمیماتی که مردم و دولت ها طی چند هفته آینده اتخاذ می کنند به احتمال زیاد، جهان را در سال های پیش رو شکل می دهد. این تصمیمات نه تنها به نظام سلامت بلکه به اقتصاد، سیاست و فرهنگ ما نیز شکل می دهند. ما باید به سرعت و قاطعانه اقدام کنیم.
۵.

کرونا ویروس: اقتصاد جهانی در معرض خطر است

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 502 تعداد دانلود : 201
گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان، علاوه بر فشار بر بخش بهداشت و درمان و نیز تحمیل هزینه های مضاعف به بهداشت و سلامت دولت و خانواده ها، سبب ایجاد ضربه بزرگی به کسب وکارهای اقتصادی، تجاری، تولیدی و خدماتی گردیده است. لذا OECD گزارشی را در این راستا ارائه داده است که در آن به تحلیل اقتصاد در معرض خطر ناشی از اپیدمی کرونا می پردازد. شیوع ویروس کرونا در حال حاضر رنج بزرگ انسانی و اختلال عمده اقتصادی را به همراه داشته است. انقباضات تولید در چین در سراسر جهان احساس می شود که نشان دهنده نقش اصلی و رو به رشد چین در زنجیره های عرضه جهانی، بازارهای مسافرتی و کالایی است. شیوع در اقتصادهای دیگر دارای اثرات مشابه و البته در مقیاس کوچک تر است.
۶.

بررسی تحلیلی محیط کسب وکارها در شرایط کرونا و پساکرونا با رویکرد آینده پژوهانه

کلید واژه ها: سازمان های چابک کرونا کسب وکار آینده پژوهی فرصت کسب وکار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 78 تعداد دانلود : 278
با ظهور سرزده کرونا به عنوان یک عامل تهدیدکننده سلامت در شهر ووهان، نه تنها چین بلکه کل کشورهای دنیا دچار بحران سلامتی شدند. بحران فراگیری که یکی از عواقب اجتناب ناپذیر آن رکود وضعیت اقتصاد در سراسر دنیا بود. یک اصل باورپذیر در کارآفرینی این است که آنچه در دنیای امروز غیر قابل تغییر بوده، خود تغییر است. تغییرات پیش رو، بیش از قبل دنیای کسب وکار را دچار تحول خواهند کرد. با وجود این تغییرات، عدم توجه به محیط و نگاه راهبردی به آینده، پیامدی جز غافلگیری به همراه نخواهد داشت. ظهور کووید-19 در جهان و ورود آن به ایران پیامدهای زیادی در حوزه های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، اقتصاد و کسب وکارها، تغییر در رفتارهای اجتماعی، سیاست، مدیریت و برنامه ریزی، جنبه های روانی و اخلاقی، محیط زیست و ... داشته است. در این مقاله پس از مروری بر تغییرات اقتصاد بین المللی و داخلی در دوران بحران کرونا، به دنبال ترسیمی از چشم انداز اقتصاد و محیط کسب وکارها در دوران پساکرونا بوده و در آخر پیشنهادهایی به کسب وکارها جهت عبور آرام تر از این بحران ارائه شده است.
۷.

قرن بیست و یکم، قرن تولیدات انعطاف پذیر

کلید واژه ها: سیستم تولید انعطاف پذیر سازمان انعطاف پذیر قیمت گذاری تبلیغات انعطاف پذیر مزیت نسبی و رقابتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 812 تعداد دانلود : 330
در پایان قرن بیستم به دلیل تغییرات ایجاد شده در نوع مصرف و تقاضای مشتریان و همچنین کمبود زمین برای کشاورزی، تولید انعطاف پذیر جای خود را به تولید انبوه داده است. در این قرن با تغییر شیوه تولید و مصرف، زندگی بشر نیز دستخوش دگرگونی شده است. توانایی خلق مزیت نسبی و رقابتی در محیط پویا و پرتحول صنعت امروزی یک ارزش بوده و تولید انعطاف پذیر سیاست نسبتاً جدیدی است که توسط شرکت های موفق برای توسعه و افزایش رقابت به کار گرفته می شود. تولید انعطاف پذیر نیاز به مشارکت کلیه کارکنان یک سازمان دارد. مدیران باید فضایی را ایجاد کنند تا کارکنان ترغیب و تشویق به مشارکت در تولید انعطاف پذیر شده، و خود نیز در منافع شرکت سهیم شوند. این مقاله به صورت مروری برگرفته از تلاش بعضی از مدیران اجرایی دستگاه های تولیدی تهیه و با استفاده از مقالات قابل اجرای بعضی از نویسندگان که در بخش منابع ذکر گردیده آغازگر فعالیت در زمینه تولید انعطاف پذیر می باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱