رویکردی نو بر آموزش کودکان (رویکردی نو در علوم تربیتی سابق)

رویکردی نو بر آموزش کودکان (رویکردی نو در علوم تربیتی سابق)

رویکردی نو بر آموزش کودکان سال 5 تابستان 1402 شماره 2

مقالات

۱.

رابطه ی تکنولوژی آموزشی در آموزش انفرادی دیدگاه بلوم درکتاب سبک تفکرو زندگی جدید التالیف در دوره کرونا

کلید واژه ها: کتاب سبک تفکرو زندگی تکنولوژی آموزشی دانش آموزان دوره اول متوسطه و کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۵
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی تکنولوژی آموزشی در آموزش انفرادی دیدگاه بلوم درکتاب سبک تفکرو زندگی جدید التالیف دوره ی اول متوسطه پایه ی هفتم در منطقه رودهن در دوره کرونا بود. این پژوهش از حیث هدف در زمره تحقیقات همبستگی و از حیث روش توصیفی پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مدارس دوره ی اول متوسطه منطقه رودهن را تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که طبق جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی، 286 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جهت تعیین روایی وپایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ  87% برای مهارت های سبک تفکرو زندگی  بدست آمد. روش آماری در این پژوهش آمار استنباطی بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین مولفه های مهارت های سبک تفکرو زندگی با کلیه مولفه های تکنولوژی آموزشی دربین دانش آموزان دوره اول متوسطه در منطقه رودهن رابطه معنادار وجود دارد.
۲.

واکاوی مشکلات ارزشیابی آموزش مجازی دروس ریاضی پایه ابتدایی مطالعه موردی شهر سرباز

کلید واژه ها: آموزش مجازی معایب ریاضی آموزش ابتدایی آموزش ریاضی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۱۱
آموزش در فضای مجازی نقاط بسیار زیادی در بردارد. در این مقاله به نقاط ضعف آن پرداخته می شود. یکی از نقاط ضعف آموزش مجازی در کشور ما، سرعت پایین اینترنت و نبود زیرساخت های کافی است. عدم امکان آموزش چهره به چهره، یکی دیگر از مشکلات آموزش مجازی است. ارتباط چهره به چهره، یکی از برانگیزاننده های مفید در امر یادگیری استاهداف پژوهش:هدف از پژوهش حاضر بررسی معایب و چالش های آموزش مجازی درس ریاضی در سال تحصیلی 1400--1401 است.روش تحقیق: اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. میانگین و انحراف معیار نمره کل مزایا آموزش مجازی (میانگین از 5نمره) در دانش آموزان با آموزش مجازی 1/3 و در دانش آموزان بدون آموزش مجازی 8/2 بدست آمد. جامعه آماری: جامعه آماری ، کلیه دانش آموزان سه دبستان ( امام صادق (ع) پرکستان،صادقین انگوری،علامه مجلسی شیشکاندپ) شهر سربازمیباشد. تعداد کل جامعه آماری شامل 3 دبستان به تعداد 270 دانش آموز و جامعه آماری نمونه ی ما شامل 69 نفره بوده است. نتیجه گیری:نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بکارگیری آموزش مجازی درس ریاضی با توجه به امکانات موجود عملکرد مناسبی را از نشان نمیدهد حال آنکه با استفاده از نرم افزار ها و تجهیزات بروز تر بتوان این چالش را بهبود بخشید. فراگیران به تأثیرگذاری آموزش درس ریاضی به صورت مجازی با برنامه های تولید محتوای الکترونیکی بروز اذعان داشتند. بهتر است آموزش نرم افزارهای بروز آموزشی در اولویت ضمن خدمت دبیران قرار گیرد
۳.

مروری جامع بر ساختار و کاربرد متا آنالیز در علوم انسانی: کاربرد ها، مزایا و چالش ها

کلید واژه ها: مرور سیستماتیک متاآنالیز پریزما تورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۵
مقدمه: مرور سیستماتیک اگر به صورت متا آنالیز هدایت شود می تواند بسیار مفید باشد. متاآنالیز در یک برداشت عمومی به عنوان تولید و سنتز اطلاعات از مطالعات اولیه تعریف می شود. یک مرور سیستماتیک صحیح در یک موضوع، نیاز به جمع آوری و آنالیز همه داده های منتشر شده دارد. روش شناسی:در این پژوهش راهبرد جستجوی الکتورنیکی توسط محققین با رویکرد مطالعات موردی کاربرد متاآنالیز در حوزه روانشناسی بخصوص روانشناسی بالینی و علوم تربینی با کلید واژه های مرور سیستماتیک، متا آنالیز، پریزما و تورش مورد پژوهش، روش شناسی تحقیق و ارزیابی مزایای و چالش ها قرار گرفته است.یافته ها: متخصصین درحوزه های مختلف به منظور ارتقا سطح آگاهی خود در زمینه های موردنظر، مقالات مروری منظم و متاآنالیز را بررسی می نمایند و بسیاری از محققین و حتی سازمان ها به دلیل اعتبار بالای این مقالات در جهت بهره گیری از آنان اقدام می نمایند. این در شرایطی است همانقدر که بهره گیری درست از این تکنیک می تواند مفید، سازنده و قابل اتکا باشد رویه نادرست بهره بردن از این تکنیک ممکن است موجب گمراهی و ترویج یافته غلط در بین محققین گردد.نتیجه گیری:این روش یکی از مهمترین روش ها برای اثبات فروض(مبتنی بر مطالعات گذشته) مساله قابل طرح در تحقیق می باشد.این در صورتی است که مراحل اجرای تحقیق همانگونه که در مقاله اشاره شده است، صورت پذیرد و محققین با خطاهایی از قبیل خطر تورش، خطای رندم، خطرات ناشی از طراحی، داده های اولیه غیرقابل اعتماد و ...آشنایی داشته باشد.
۴.

پیش بینی بهزیستی مدرسه بر اساس حمایت عاطفی ادراک شده و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان بانه

نویسنده:

کلید واژه ها: بهزیستی مدرسه حمایت عاطفی ادراک شده تاب آوری تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۱
مدرسه از عوامل محیطی کمک کننده در تحول روانی نوجوانان است. مهمترین مکان برای بهبود سلامت در بین کودکان و نوجوانان مدرسه می باشد و به همین منظور متولیان امر تعلیم و تربیت در تلاش هستند که با ایجاد شرایط مناسب در مدارس زمینه بهزیستی دانش آموزان را افزایش دهند. هدف از پژوهش حاضر پیش بینی بهزیستی مدرسه بر اساس حمایت عاطفی ادراک شده و تاب آوری تحصیلی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را 821 نفر از دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان بانه تشکیل دادند. با توجه به پاندمی کووید-19 و عدم حضور دانش آموزان در مدرسه، پرسشنامه های بهزیستی مدرسه، حمایت عاطفی ادراک شده و تاب آوری تحصیلی (ARI) بصورت یک لینک اینترنتی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه، دیتای آنها جمع آوری و برای تحلیل وارد نرم افزارهای EXEL و SPSS شد. نتایج حاصل از مقدار چولگی و کشیدگی بهزیستی مدرسه با حمایت عاطفی ادراک شده و تاب آوری تحصیلی نشان از نرمال بودن توزیع متغیرها در این پژوهش می دهند. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مقادیر ضریب همبستگی پیرسون برای بهزیستی مدرسه با حمایت عاطفی ادراک شده و تاب آوری تحصیلی در سطح 1% دارای ارتباط معنی دار مثبت می باشد.
۵.

تحلیلی از برنامه درسی مالی در نظام آموزش و پرورش عمومی ایران

کلید واژه ها: برنامه درسی مالی آموزش و پرورش آموزش مالی سواد مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۱۱
هدف از این پژوهش حاضرمعرفی جایگاه سواد مالی در نظام آموزش و پرورش می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی به روش مروری سیستماتیک آمیخته است. پژوهش منتشر شده بدین گونه بوده است که برای جمع آوری این اطلاعات از پایگاه اطلاعاتی مگ ایران، نورمگز، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، ایرانداک، google scholor، since direct ،springer و در مجلات و فصلنامه بررسی درسی ، برنامه درسی مالی ، مؤلفه های برنامه درسی مالی ، سواد مالی ،سواد اقتصادی و ترکیبی دربازه زمانی بین سال 2017 تا 2020میلادی مورد جستجو قرارگرفت . با روش نمونه گیری هدفمند ، از میان 172مقاله و پایان نامه مورد بررسی شده 24 مقاله مرتبط با موضوع انتخاب شدند . سپس باتوجه به مولفه های برنامه درسی مالی در نظام آموزش و پرورش از مقاله های مرتبط استخراج و در قالب ساختاری تنظیم شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که با توجه به نقش سواد مالی و اقتصادی در دنیای امروز تأکید بیشتر بر مؤلفه های سواد مالی و اقتصادی در محتوای کتب درسی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد و رویکرد های فعال تدریس در آموزش این مفاهیم مورد انتظار است. معلم نقش راهنما و تسهیل گر دارد و می توان از منابع متنوع استفاده کرد.
۶.

رفع مشکل روان خوانی دانش آموز پایه چهارم مدرسه هجرت ایچی (اقدام پژوهی)

نویسنده:

کلید واژه ها: اختلال خواندن روان خوانی دانش آموز پایه چهارم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۱۳
هدف از پژوهش حاضر، برطرف کردن اختلال خواندن علیرضا دانش آموز پایه چهارم دبستان هجرت ایچی می باشد. روش تحقیق، روش کتابخانه ای در قالب اقدام پژوهی می باشد. به این منظور، جهت حل مسئله مشکل خواندن در دانش آموزم، به بررسی پژوهش های موجود در این زمینه پرداخته شد و با توجه به یافته های پژوهش ها به راه حل هایی برای حل این مسئله دست یافتم. نتایج نشان می دهد که استفاده از کارت آموزشی توانسته است به نحو چشمگیری درتقویت مهارت های خواندن علیرضا موثر واقع شود. همچنین نتایج  نشان داد استفاده از کارت آموزشی و تابلو ارزشیابی توصیفی توانسته به عنوان محرکی در جهت ایجاد یادگیری بیشتر دانش آموز موثر واقع شود و با تحریک انگیزش دانش آموز، مهارت های خواندن را در او تقویت نموده است. علیرضا که در خواندن فوق العاده ضعیف بود و نمی توانست به راحتی از روی درس بخواند و اکثر مواقع سطرها را گم می کرد و بعضی کلمات را با مکث بسیار زیاد می خواند، اکنون با استفاده از راهکارهای اجرا شده، به راحتی می تواند از روی متن های کتاب، روان بخواند و مشکلی در خواندن درس ها ندارد. بنابراین می توان بیان کرد که معلم تا حدود زیادی در حل مشکل خواندن دانش آموز، موفق عمل کرده است
۷.

تلفیق ورزش با دروس دیگر به بالا بردن انگیزه یادگیری دانش آموزان (مطالعه موردی : دانش آموزان پایه اول)

کلید واژه ها: دانش آموز بازی انگیزه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۷
آموزش خواندن و نوشتن به عنوان کلید ورود به نظام آموزش رسمی کشور، اهمیت آموزش صحیح،خلاقانه وکارآمدرادر پایه اول ابتدایی دو چندان کرده است. در پایه اول ابتدایی ،درس فارسی وآموزش حروف الفباوبه تبع آن فراگرفتن کلمه وسپس جمله سازی ،از نظر آموزش مهارتهای زبانی و ایجاد انگیزه و علاقه به فراگیری سایر دروس برای نظام آموزشی، جنبه محوری دارد.دانش آموزان از طریق زبان آموزی،علاوه بر ترکیب و جابجایی کلمات ،بر انبوه بی کرانی از مفاهیم و تصورات،اندیشه ها،احساس ها و تصاویر هنری ،منطق و فلسفه زبان احاطه می یابند . به همین دلیل طراحی و اجرای یک برنامه مؤثر زبان آموزی در پایه اول ابتدایی مستلزم اعمال ظرافت و دقت خاصی است . معلم است که می تواند با اتخاذ شیوه های گوناگون مبتنی بر ساختار شتاختی کودکان ، فرایند یادگیری را تعالی بخشد و بااستفاده از روشهای خلاق وکار آمدو تغییر نگرش در شیوه ی تدریس و اصلاح موانع موجود ،در راه افزایش میزان یادگیری وبه کمال رساندن شخصیت دانش آموزان ،گام برداشته و با استفاده از نیروی خلّاق دانش آموزان ،آینده ای مطمئن و امیدوار را به آنان نوید دهد.در این اقدام پژوهی که با هدف ایجاد انگیزه ی بیشتر از انواع بازی های متنوع با بهره گیری از ورزش(تلفیق ورزش با دروس دیگر) در بین 22 نفرازدانش آموزان پایه اول دبستان دخترانه شهدای دشتی2 ودرسال تحصیلی 98-97 انجام شد سعی شد که با استفاده از ورزش در روند یادگیری دروس دیگر در دانش آموزان تغییر مثبت وچشمگیری ایجاد شده وفرایند یادگیری آنان تسهیل یابد.
۸.

تاثیر آموزش مجازی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

کلید واژه ها: آموزش مجازی پیشرفت تحصیلی خودکارآمدی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۷
هدف از مقاله حاضر تاثیر آموزش مجازی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی، پیمایشی مقطعی و همچنین همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تشکیل داده اند که تعداد آنها 1700 نفر است. در این راستا با استفاده از فرمول کوکران 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق پیشرفت تحصیلی دارای 5 مولفه خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، برنامه ریزی، فقدان کنترل پیامد و انگیزش است. همچنین آموزش مجازی از سه مولفه کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات تشکیل شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد و در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و smartPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش مجازی تاثیر مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دارد. همچنین از میان مولفه های آموزش مجازی تاثیر کیفیت خدمات و کیفیت سیستم بر خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی موردتایید قرار گرفته و تاثیر مولفه کیفیت اطلاعات معنادار نبود.
۹.

بررسی تأثیر برنامه های آموزش دینی بر بُعد شناختیِ نگرش دینی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران

کلید واژه ها: تربیت دینی برنامه آموزش دینی بعد شناختی نگرش دینی دانش آموز دختر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۶
یکی از موضوعات مهم در نظام آموزش و پرورش، آموزش و انتقال صحیح مفاهیم دینی و تعمیق باورهای دینی در نوجوانان است. بدین منظور، مسئولان امر موظف هستند با فراهم کردن برنامه های تربیتی سالم و اصولی، شرایط مطلوب برای پرورش نسلی با ایمان و مذهبی را فراهم سازند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی برنامه های آموزش دینی اعم از رسمی و غیررسمی، بر بُعد شناختیِ نگرش دینی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران است. مسئله این است که آیا برنامه های آموزش دینی، با این همه هزینه هایی که می شود، اثربخش هست یا خیر. برای انجام این امر از روش توصیفی(پیمایشی) که طی آن به پیمایش و سنجش بُعد شناختیِ نگرش دینی و توصیف ویژگی های جمعیت شناختی از قبیل پایه تحصیلی و رشته تحصیلی پرداخته شده، استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران است که جمعاً ۱۶۴۵۵۲ نفر می باشند. از این تعداد دانش آموز، ۴۰۰ نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردید. ابزار تحقیق حاضر عبارتست از پرسشنامه محقق ساخته که در راستای سنجش بُعد شناختیِ نگرش دینی دانش آموزان تدوین گردید. در این تحقیق که از نمونه گیری خوشه ای تصادفی استفاده شد، این نتایج حاصل گردید که نگرش دینی دانش آموزان در حد زیاد و مطلوب می باشد. از میان گویه های مختلف بُعد شناختی، گویه: «خداوند خالق همه هستی است.» بالاترین نمره را به خود اختصاص داد. همچنین میزان تأثیر برنامه های آموزش دینی بر بُعد شناختیِ نگرش دینی دانش آموزان، بر حسب متغیرهای مختلف پایه تحصیلی و رشته تحصیلی، تفاوت معنادار نداشت.
۱۰.

مسائل ارزشیابی درس علوم و ریاضی در یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانش آموزان ابتدایی مناطق محروم (مطالعه موردی شهر چابهار)

کلید واژه ها: ارزشیابی یادگیری الکترونیکی دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱ تعداد دانلود : ۶
هدف: هدف از پژوهش بررسی مسائل ارزشیابی درس علوم و ریاضی در یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانش آموزان ابتدایی مناطق محروم بوده است.روش تحقیق: روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان ششم ابتدایی شهر چابهار بودند. تعداد دانش آموزان 678 نفر است.روش آماری: نمونه آماری پژوهش حاضر با توجه به جدول مورگان و به صورت تصادفی ساده تعداد 248 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شد. در این پژوهش ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. با مشورت اساتید و متخصصان حوزه آموزش و اعمال نظر آنان و انجام اصلاحات، روایی محتوایی و صوری پرسشنامه تایید گردید. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 89/0بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون استنباطی آزمون t تک نمونه ای استفاده شد.نتیجه: نتایج نشان داد از دیدگاه دانش آموزان ابتدایی شهر چابهار مشکلات فنی و مهارت معلمان از مشکلات ارزشیابی یادگیری الکترونیکی است. با توجه به مشکلات اشاره شده در زمینه ارزشیابی الکترونیکی و مزایای ارزشیابی تکوینی باید در زمینه روش های ارزشیابی مرسوم بازبینی نمود.
۱۱.

نقش سبک زندگی اسلامی با رویکرد مهارت محور در ارتقاء بهزیستی روانشناختی

کلید واژه ها: بهزیستی روانشناختی سبک زندگی اسلامی رویکرد مهارت محور مهارت های زندگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۱۱
زمینه: یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده ارتقاء سلامت روان و بهزیستی روانشناختی نوجوانان نحوه سبک زندگی آنها است که می تواند در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی مثمر به ثمر باشد. با توجه به نقشی که دانش آموزان هر کشور در بالندگی آن ایفا می کنند، سرمایه گذاری در امر آموزش و تربیت صحیح آنان ضرورتی اجتناب ناپذیر است. هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش سبک زندگی اسلامی با رویکرد مهارت محور در ارتقاء بهزیستی روانشناختی انجام شد. روش: پژوهش از نوع کاربردی بوده است . جامعه آماری دانش آموزان دبیرستان متوسطه دوم شهر تهران بودند. ابزار: منابع گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه (سبک زندگی اسلامی کاویانی و بهزیستى روانشناختى ریف) بود. یافته ها: یافته های این پژوهش ضرورت کاربرد برنامه های آموزش مهارت های زندگی با رویکرد اسلامی در راستای بهبود بهزیستی روان شناختی را خاطر نشان می سازد. نتایج: نتایج مداخلات آموزشی توانست منجر به عملکرد بهتر شود لذا پیشنهاد می شود به عنوان راهبردی مؤثر در سراسر مراکز آموزشی کشور استفاده شود.
۱۲.

طراحی مدل رهبری اخلاقی مبتنی بر رویکرد مسئوولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی

کلید واژه ها: رهبری رهبری اخلاقی مسئولیت پذیری دانشگاه پیام نور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل رهبری اخلاقی مبتنی بر رویکرد مسئوولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشی های ترکیبی با تلفیق روشی کیفی و کمی یک مدل قابل قبول که مستخرج از تجارب و نظرات خبرگان این حوزه می باشد، ارائه گردد. لذا در بخش نخست با استفاده از مصاحبه با خبرگان و سپس پیاده نمودن متن صوتی این مصاحبه در نرم افزار مکس کیودا از طریق کدگذاری شاخص های مورد نظر در رابطه با مدل هدف پژوهش تحلیل های لازم در بخش های بعدی صورت گرفت. سپس با استفاده از فراوانی و شاخص های کدگذاری تفسیری مولفه های شناسایی شده رتبه بندی شدند و در نهایت مدل پژهش ارائه شد.جامعه آماری در بخش کیفی که نتایج حاصل از مصاحبه در نرم افزار مکس کیودا پیاده می شود، جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی می باشند. سپس بر اساس جدول مورگان حجم نمونه برابر 205 نفر از کارکنان دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی می باشد که با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم حضور تمامی کارکنان به صورت تمام وقت نمونه گیری به صورت تصادفی صورت گرفت. یافته ها: ابتدا در بخش کیفی با پیاده سازی مصاحبه های صورت گرفته با کارکنان دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی در نرم افزار مکس کیودا شاخص های نهایی مدل رهبری اخلاقی مبتنی بر رویکرد مسئوولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی ارائه می گردد
۱۳.

پیشبینی عملکرد شغلی و رضایت از زندگی معلمان توسط خود دلسوزی، دلسوزی برای دیگران با نقش میانجی گر تاب آوری

کلید واژه ها: عملکرد شغلی رضایت از زندگی خوددلسوزی دلسوزی برای دیگران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۶
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی پیشبینی عملکرد شغلی و رضایت از زندگی معلمان توسط خوددلسوزی، دلسوزی برای دیگران با نقش میانجی گر تاب آوری می باشد، این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش معلمان مدارس دولتی دوره اول ابتدایی شهر بهارستان ناحیه 3 اصفهان در سال 1400-1401 به تعداد 198 نفر بوده و تعداد 127 نفر نمونه مورد نیاز بر اساس فرمول کوکران تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. پس از توزیع پرسشنامه ها، نهایتاً 124 پرسشنامه تکمیل شده، مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی صوری و روایی محتوا تایید شد. پایایی آن ها نیز توسط شاخص آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفته و تأیید شد. نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی نرم افزار اس پی اس اس 20 و پی ال اس ورژن 3 بود. رابطه خوددلسوزی با تاب آوری و رضایت زندگی تأیید شد، و در ارتباط با متغیر دلسوزی برای دیگران تنها رابطه آن با عملکرد شغلی مورد تأیید واقع شد. رابطه تاب آوری نیز با رضایت زندگی و عملکرد شغلی مثبت و معنادار بود. نتایج نشان داد تاب آوری نقش میانجی گر بین خوددلسوزی با رضایت زندگی و عملکرد شغلی دارد. این در حالی است که نقش میانجی تاب آوری در ارتباط با متغیر دلسوزی برای دیگران با متغیرهای وابسته رضایت زندگی و عملکرد شغلی تأیید نشد.
۱۴.

بررسی آموزش مجازی دروس زیست شناسی در مدارس و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش مجازی آموزش الکترونیک پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۹
انگیزه تحصیلی، انگیزه درونی روان شناختی فراگیری است که با اثرگذاری بر انواع مختلف فعالیتهای تحصیلی به تمایل فرد برای رسیدن به هدفهای تحصیلی اشاره دارد که براین اساس این تحقیق نیز با عنوان تاثیر آموزش الکترونیکی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی، دوره متوسطه میباشد.اهداف پژوهش: هدف این مقاله بررسی تاثیر آموزش مجازی درس زیست شناسی در مدارس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. برای این منظور، یک آزمایش با گروه کنترل و گروه آزمایشی انجام شده است.روش این پژوهش با توجه به موضوع و هدف آن، شبه آزمایشی ) طرح دو گروهی مستقل (آزمایش و گواه) با اجرای آزمون است .در گروه کنترل، دانش آموزان به روش سنتی درس خوانده و در گروه آزمایشی، دانش آموزان با استفاده از روش های مختلف آموزش مجازی درس خوانده اند.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان در حال تحصیل در پایه متوسطه رشته علوم تجربی دوره متوسطه شهر راسک در سال تحصیلی 1401-1400 بوده که 70 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 59 نفر تعیین شد. نتیجه:میتوان گفت تفاوت معنی داری بین دانش آموزان گروه گواه و آزمایش در انگیزش تحصیلی و یادگیری درس زیست شناسی با استفاده از تابلوی هوشمند وجود دارد. یافته ها حاکی از تفاوت معنادار بین دانش آموزان گروه گواه و آزمایش از نظر انگیزش تحصیلی و یادگیری درس زیست شناسی با استفاده از تابلوی هوشمند به عنوان یک ابزار الکترونیکی میباشد، این نتایج نقش واهمیت استفاده از تابلوی هوشمند را در تدریس نشان می دهد.
۱۵.

عوامل موثر بر بازاریابی آموزشی در مدارس غیر انتفاعی تهران

کلید واژه ها: بازاریابی بازاریابی آموزشی مدارس غیرانتفاعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۶
هدف پژوهش شناسایی، رتبه بندی مولفه های بازاریابی آموزشی در مدارس غیرانتفاعی شهر تهران است. این مقاله از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها میدانی و از نظر روش اجرا  نیز آمیخته        ( کیفی و کمی ) است. جامعه مورد مطالعه در مرحله کیفی شامل کلیه معلمین کلیدی و خبرگان حوزه بازاریابی آموزشی و در بخش کمی شامل استادان حوزه های مختلف بازاریابی و ذینفعان مدارس غیرانتفاعی ( شهر تهران) می باشد. در بخش کیفی ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه می باشد.یافته ها: مهم ترین عوامل اثرگذار درونی ( عواملی که مربوط به داخل سازمان می شود.) بربازاریابی آموزشی در مدارس غیرانتفاعی شامل: 1- منابع مالی 2- فرایندهای آموزشی 3- سیاست های آموزشی 4- دبیران  5- منابع و امکانات فیزیکی می باشد. در بخش کمی با استفاده از تکنیک MCDM  این عوامل اولویت بندی شده است.
۱۶.

نگاهی تطبیقی بر مدل های تاب آوری دانش آموزان دوره ابتدایی

نویسنده:

کلید واژه ها: تاب آوری دانش آموزان ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۳
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل های تاب آوری موثر بر دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شده است .دوران مدرسه مهمترین بخش زندگی هر فرد ، مخصوصا دانش آموزان است ، که با موانع و استرس هایی روبرو هستند .یکی از روش های مقابله با فشار روانی ، ایجاد تاب آوری است ، به طوری که برخورداری از تاب آوری در دانش آموزان به انتخاب رفتار سازگارانه در موقعیت حل مسئله است . تاب آوری به معنای توانایی مقابله با مشکلات و تنش ها در زندگی است. در حوزه آموزش و پرورش، تاب آوری دانش آموزان به عنوان یکی از شاخص های موفقیت تحصیلی و روان شناختی آنان مطرح شده است. برای ارتقای تاب آوری دانش آموزان، می توان از مدل ها و رویکردهای مختلفی استفاده کرد در این پژوهش انواع مدل های تاب آوری را بررسی کرده تا موثرترین مدل تاب آوری که در دانش آموزان به تاب آوری درونی و توانمندی افزایش کیفیت تاب آوری منجر شود ، دست یابیم در کل، برای ارتقای تاب آوری دانش آموزان، بهتر است از یک رویکرد چندگانه و متنوع استفاده شود و این موضوع نیازمند همکاری میان مدرسین، مربیان، خانواده ها و متخصصین روان شناسی و سلامت روان است.
۱۷.

بررسی اثربخشی آموزش هنر بر یادگیری حروف الفبا در دانش آموزان پایه اول ابتدایی

کلید واژه ها: حروف الفبا نقاشی دانش آموز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۶
آموزش خواندن و نوشتن به عنوان کلید ورود به نظام آموزش رسمی کشور، اهمیت آموزش صحیح،خلاقانه وکارآمدرادر پایه اول ابتدایی دو چندان کرده است. در پایه اول ابتدایی ،درس فارسی وآموزش حروف الفباوبه تبع آن فراگرفتن کلمه وسپس جمله سازی ،از نظر آموزش مهارتهای زبانی و ایجاد انگیزه و علاقه به فراگیری سایر دروس برای نظام آموزشی، جنبه محوری دارد.دانش آموزان از طریق زبان آموزی،علاوه بر ترکیب و جابجایی کلمات ،بر انبوه بی کرانی از مفاهیم و تصورات،اندیشه ها،احساس ها و تصاویر هنری ،منطق و فلسفه زبان احاطه می یابند . به همین دلیل طراحی و اجرای یک برنامه مؤثر زبان آموزی در پایه اول ابتدایی مستلزم اعمال ظرافت و دقت خاصی است . معلم است که می تواند با اتخاذ شیوه های گوناگون مبتنی بر ساختار شناختی کودکان ، فرایند یادگیری را تعالی بخشد و بااستفاده از روشهای خلاق وکار آمدو تغییر نگرش در شیوه ی تدریس و اصلاح موانع موجود ،در راه افزایش میزان یادگیری وبه کمال رساندن شخصیت دانش آموزان ،گام برداشته و با استفاده از نیروی خلّاق دانش آموزان ،آینده ای مطمئن و امیدوار را به آنان نوید دهد.در این اقدام پژوهی که با هدف تسهیل فرایند یادگیری وبا بهره گیری از هنر نقاشی در بین 28 نفر از دانش آموزان پایه اول دبستان دخترانه انجام شد، سعی شد که با استفاده از نقاشی در روند یادگیری حروف الفبا در دانش آموزان تغییر مثبت وچشمگیری ایجاد شده وفرایند یادگیری آنان تسهیل یابد.
۱۸.

ارایه مدل انگیزشی و ارایه راهکارهای مناسب برای بهبود و تقویت مؤلفه های انگیزشی کارکنان در شرکت مدیریت تولید برق لوشان

کلید واژه ها: انگیزشی مؤلفه های انگیزشی شرکت مدیریت تولید برق لوشان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۶
هدف از پژوهش حاضر ارایه مدل انگیزشی و ارایه راهکارهای مناسب برای بهبود و تقویت مؤلفه های انگیزشی کارکنان در شرکت مدیریت تولید برق لوشان بوده است. در این پژوهش رویکرد ترکیبی یا آمیخته از طریق تلفیق روش های کیفی و کمی استفاده شده است. از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت مدیریت تولید برق لوشان با تعداد 300 نفر بوده است . حجم نمونه متناسب با روش تصادفی طبقه ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 1۶۹ نفر انتخاب شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در مرحله کیفی از طریق مصاحبه در چهار بعد (مدیریت مشارکتی، نیازهای اساسی، ساختار سازمانی، رضایت شغلی) و 14مولفه (تسهیلات رفاهی، مؤلفه ی احساس مسئولیت، خودشکوفایی، تعهد سازمانی، منزلت اجتماعی، مدیریت مشارکتی، قوانین و مقررات، نوآوری و خلاقیت، نظارت و کنترل، تفویض اختیار امنیت شغلی، عدالت در سازمان، استقلال شغلی، حقوق و دستمزد) و 69 گویه شناسایی و تدوین گردید. نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی تأییدی بار عاملی همه گویه ها بالاتر از 4/0 مورد تایید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که کلیه ابعاد انگیزشی کارکنان شرکت مدیریت تولید برق لوشان در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد؛ نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که انگیزش کارکنان بر نیازهای اساسی، سبک مدیریت، ساختار سازمانی، رضایت شغلی دارای اثر مثبت بوده است؛ این مدل با مدل های علمی ارایه شده در خصوص عوامل موثر بر انگیزش مطابقت دارد. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می باشد
۱۹.

نقش میانجیگر انعطاف پذیری شناختی در رابطه بین خودتنظیمی انگیزشی و خلاقیت هیجانی دانش آموزان

کلید واژه ها: خودتنظیمی انگیزشی خلاقیت هیجانی انعطاف پذیری شناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۵
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری رابطه بین خودتنظیمی انگیزشی و خلاقیت هیجانی دانش آموزان با نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در دختران دانش آموز بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان شهربابک و خوانسار که در سال تحصیلی 1401-02مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 350 نفر دانش آموز بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از ابزارهای خودتنظیمی انگیزشی، خلاقیت هیجانی و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی استفاده شد. چگونگی برازش مدل با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری، نرم افزار 26.0 AMOS و برآورد بیشینه احتمال( ML) ارزیابی شد. یافته های پژوهش نشان داد که ضریب مسیر کل بین خودتنظیمی انگیزشی و خلاقیت هیجانی(P =0/001،β=0/360) و نیز ضریب مسیر بین انعطاف پذیری شناختی و خلاقیت هیجانی(P =0/001، β=0/388) نیز مثبت و معنادار بود. همچنین ضریب مسیر غیر مستقیم بین خودتنظیمی انگیزشی و خلاقیت هیجانی(P =0/001 ،β=0/187) مثبت و معناداربود. این موضوع بیانگر آن است که خودتنظیمی انگیزشی و انعطاف پذیری شناختی در مجموع 24 درصد از واریانس خلاقیت هیجانی را در دختران دانش آموز تبیین می کنند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷