مدیریت سبز

مدیریت سبز

مدیریت سبز دوره 3 بهار 1402 شماره 1 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

مدیریت پسماندها در شهرهای هوشمند با استفاده از شبکه اینترنت اشیاء (IOT )(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: اینترنت اشیاء بازیافت پسماند تفکیک شهر هوشمند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 335 تعداد دانلود : 72
در جهان امروز ، مدیریت پسماند شهری یکی از مهمترین وظایف مدیرت شهری است که هزینه و مشکلات اجرایی فراوانی دارد. عملیات جمع آوری ، دفع و بازیافت پسماندها به دلیل صرف هزینه های گزاف برای سرمایه گذاری در ایجاد ناوگان کامیون های حمل پسماند بسیار پر هزینه است. همچنین صرف هزینه های عملیاتی قابل توجه برای کارگران ، رانندگان ، سوخت و تعمیر و نگهداری ، مدیریت پسماند های شهری را به عملیاتی پر هزینه تبدیل کرده است . با توجه به هزینه های فراوان مدیریت پسماندهای شهری ، ایجاد بهبود های اندک در مدیریت پسماند های شهری ، منجر به صرفه جویی های بزرگ در هزینه های مدیریت پسماند ها خواهد شد . اینترنت اشیاء ( IOT ) یکی از ابزارهای کارآمد و مناسب برای کاهش هزینه های جمع آوری و مدیریت پسماندهای شهری است . در این مقاله ابتدا شاخص ها و الزامات زیر ساختی استقرار شهر هوشمند بیان شده اند . سپس پیش نیازهای استقرار اینترنت اشیاء برای مدیریت پسماندهای شهری در موارد تفکیک ، جمع آوری و بازیافت پسماند های شهری معرفی شده اند . پس از آن یک مدل 5 لایه استقرار اینترنت اشیاء برای مدیریت پسماندهای شهری پیشنهاد شده است . در پایان مقاله ، موانع استقرار اینترنت اشیاء در شهرها به اختصار بیان شده است .
۲.

ارائه مدل ساختاری تأثیر فعالیت های مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد زیست محیطی با رویکرد(توانایی-انگیزش-فرصت) (مورد مطالعه: شرکت معادن زغال سنگ کرمان)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فعالیت های مدیریت منابع انسانی سبز رویکرد (توانایی- انگیزش- فرصت) عملکرد زیست محیطی شرکت معادن زغال سنگ کرمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 995 تعداد دانلود : 437
هدف این پژوهش، ارائه مدل و بررسی تأثیر فعالیت های مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد زیست محیطی با رویکرد AMO در شرکت معادن زغال سنگ کرمان است. روش تحقیق توصیفی، پیمایشی، همبستگی و برای آزمون فرضیات از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری، شامل مدیران و سرپرستان و اعضای شوراهای کارگری و کارشناسان فنی و پشتیبانی شرکت معادن زغال سنگ به تعداد 600 می باشد. حجم نمونه براساس جدول گرجسی و مورگان، 234 نفر تعیین شد. ابزارهای مورد استفاده جهت جمع آوری داده ها دو پرسشنامه می باشد. پرسشنامه اول فعالیت های مدیریت منابع انسانی سبز که بر اساس مصاحبه با خبرگان طراحی شد و پرسشنامه دوم عملکرد زیست محیطی شرکت برگرفته از شاخص های زیست محیطی استاندارد ایزو14001 می باشد. روایی محتوایی و سازه دو پرسشنامه به ترتیب 87/0 و84/0 و همچنین پایایی آن 88/0 و 86/0 به تأیید رسیده است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در سطح آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS23 و روش الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS23 انجام گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که تأثیر متغیر توانایی سبز بر عملکرد زیست محیطی معنادار نیست ولی متغیرهای انگیزش سبز و ارائه فرصت های سبز بر عملکرد زیست محیطی مثبت و معنادار می باشد. بنابراین پیشنهاد می گردد که با بکارگیری مدیریت منابع انسانی سبز اقدامات و سازو کارهای لازم جهت بهسازی توانایی سبز در شرکت معادن زغالسنگ کرمان انجام گیرد.
۳.

شناسایی پیشایندها و پسایندهای نظام مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبز در سازمان آب و فاضلاب سمنان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: منابع انسانی سبز مدیریت استراتژیک مدیریت سبز نظریه داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 468 تعداد دانلود : 41
هدف اصلی پژوهش، شناسایی پیشایندها و پسایندهای نظام مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبز است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش پژوهش کیفی داده بنیاد برای توسعه مدل تحقیق مذکور بهره گرفته شده است. مشارکت کنندگان پژوهش را 14 نفر از خبرگان دانشگاهی از اساتید دانشگاه های برتر و مدیران شرکتهای آب و فاضلاب تشکیل می دهند که بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی بر 12 مقوله اصلی و 41 مقوله فرعی با استفاده از رویکرد داده بنیاد مشخص گردید و به منظور طراحی مدل استخدام سبز، عوامل شخصیتی، طراحی فرآیندهای سبز، شرایط فناوری، پیاده سازی نظام مدیریت پسماند، فرهنگ سازمانی سبز، سرمایه فکری سبز، ارتباطات سبز به عنوان پسایندها و مدیریت مصرف انرژی سبز، مدیریت ایمنی و سلامت سبز، عوامل اقتصادی و بهبود عملکرد سبز به عنوان پیامدها نظام مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبز شناسایی شد.
۴.

الگوی کارآفرینی سازمان مبتنی بر توسعه ی پایدار و روابط ارزش آفرین(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کارآفرینی سازمانی توسعه ی پایدار سرمایه اجتماعی تامین اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 25 تعداد دانلود : 961
پژوهش حاضر قصد دارد الگوی کارآفرینی سازمان مبتنی بر توسعه ی پایدار و روابط ارزش آفرین در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در شمال کشور را ارائه دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر از دو گروه خبرگان نظری و تجربی به تعداد 30 نفرتشکیل شده است. همچنین جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در شمال کشور می باشد که بر اساس جدول مورگان تعداد 146 نفر از آنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه های تحقیق از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. بمنظور پاسخ به سوال اصلی تحقیق، ابتدا با روش دلفی فازی و با استفاده از تحقیقات گذشته که هر یک از آنها تحت حوزه مسائل کارآفرینی می باشند، مولفه های تحقیق شناسایی شدند. یافته های تحقیق نشان داد بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در شمال کشور رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین مشارکت معنادار کارکنان بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در حوزه ی کارآفرینی پیدار و متعاقبا توسعه پایدار تایید گردید.
۵.

طراحی مدلی برای تبیین مسئولیت های اجتماعی دانشگاه ها با رویکرد کارآفرینی اجتماعی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کارآفرینی کارآفرینی اجتماعی مسئولیت اجتماعی آسیب های اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 23 تعداد دانلود : 256
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای تبیین مسئولیت های اجتماعی دانشگاه ها با رویکرد کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه های استان خوزستان انجام شده است. روش پژوهش حاضر مطالعه ای توسعه ای- اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل 30 نفر از اساتید دانشگاه با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با استفاده از روش طوفان فکری(مصاحبه با خبرگان) انجام شده است و تا زمانی که به اشباع نظری نرسیده است ادامه یافته است و در مرحله کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه آماری برابر با 380 نفر می باشد که از طریق روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شد. در این پژوهش از روش دلفی مبتنی بر شناسایی پدیده محوری، شرایط علی، عوامل زمینه ای و مداخله گر، راهبردها و پیامدها و ارتباط بین آن ها استفاده شده است. سپس مدل مفهومی تحقیق با استفاده از روش مدل یابی ساختاری تفسیری، تهیه، تدوین و ترسیم گردید. با ورود به مرحله عملیاتی و استفاده از پرسشنامه های ساختار یافته که گویه های آن از پرسشنامه های تحقیقات مشابه داخلی و خارجی و براساس نظر کارشناسان و خبرگان موضوع استخراج گردیده وروایی و پایایی آن با استفاده از آزمون های استاندارد به اثبات رسیده، روابط بین مولفه های شناسایی شده بررسی گردید و در نهایت مدل عملیاتی تحقیق با استفاده از نرم افزار spss 24 وSmart Pls3 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد 36 مفهوم درخصوص کارآفرینی اجتماعی و 48 مفهوم مسئولیت اجتماعی به دست آمد. همچنین با بررسی روابط بین متغیرها و ارزیابی مدل مشخص گردید که مدل بدست آمده نیز دارای برازش عالی نیز بوده است.
۶.

شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر حمایت مصرف کننده از کسب و کارهای سبز در منطقه آزاد اروند با تکنیک TOPSIS(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: کسب و کارهای سبز مصرف کنندگان تحلیل عاملی اکتشافی تاپسیس منطقه آزاد اروند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 610 تعداد دانلود : 632
هدف: افزایش آگاهی زیست محیطی در میان مصرف کنندگان، آنها را بر آن می دارد تا توجه بیشتری به کسب و کارهای سبز داشته باشند. هدف اصلی از اجرای این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر حمایت مصرف کننده از کسب و کارهای سبز در منطقه آزاد اروند با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تکنیک تاپسیس بود.روش: این پژوهش توصیفی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه مورد مطالعه مصرف کنندگان مشاغل خانگی در منطقه آزاد اروند بوده که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 385 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که، اقدامات خیرخواهانه کسب و کار، ارزش دادن کسب و کار به طبیعت، اخلاق در کسب و کار، کیفیت ادراک شده محصول به عنوان عوامل اثر گذار بر حمایت مصرف کننده از کسب و کارهای سبز در منطقه آزاد اروند هستند.نتیجه گیری: نتایج حاصل از رتبه بندی گزینه ها با تکنیک تاپسیس حاکی از این است که گزینه ی منافع ارائه شده از محصولات کسب و کار سبز از اولویت برتری نسبت به سایر گزینه ها برخوردار است، به همین ترتیب رتبه سایر معیارها نیز مشخص شده است.
۷.

اثر معیارهای فیزیکی مدیریت محیط زیست برمدیریت کربن(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: معیارهای فیزیکی مدیریت محیط زیست مدیریت کربن رگرسیون لجستیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 769 تعداد دانلود : 632
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین معیارهای فیزیکی مدیریت محیط زیست و مدیریت کربن، در شهرک صنعتی شهرکرد در طی سال 1400 انجام گرفت. برای تحقق هدف و پاسخ به فرضیه تحقیق، با انجام آمار استنباطی، تحلیل استنباطی شامل همبستگی جزئی (تفکیکی) و رگرسیون لجستیک، وجود ارتباط بین معیارهای فیزیکی محیط زیست شامل مصرف آب ، مصرف برق و مصرف گاز شرکت های فعال در شهرک صنعتی شهر کرد و مدیریت کربن مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اطلاعات دریافتی از سایت استانداری چهارمحال و بختیاری و بانک اطلاعات کارخانه های استان چهار محال وبختیاری، تعداد 8 شرکت فعال و بزرگ، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. داده های مورد نیاز تحقیق بصورت ترکیبی با استفاده از پرسشنامه استاندارد و میدانی کسب گردید. بر اساس نتایج تحقیق، فرضیه مبتنی بر وجود ارتباط بین کلیه معیارهای مدیریت محیط زیست و مدیریت کربن در شرکت های مستقر در شهرک صنعتی شهرکرد تأیید شد.
۸.

تحلیل عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی زنان در توسعه پایدار (مطالعه موردی: استان گلستان)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: مشارکت اجتماعی زنان توسعه پایدار استان گلستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 382 تعداد دانلود : 969
مشارکت حقی است که باید برای همگان فراهم شود و از بنیان های مهم روابط اجتماعی است و زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه با مشارکت اجتماعی می توانند نقش مهمی در توسعه جوامع داشته باشند. از اینرو هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی زنان در توسعه پایدار استان گلستان بود. روش پژوهش، کاربردی و توصیفی بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی 10 نفر از خبرگان دانشگاهی با روش قضاوتی هدفمند بود و در مرحله کمی، زنان بالای 15 سال ساکن در شهرهای استان گلستان به تعداد 378422 نفر بودند که حجم نمونه مطابق با جدول کرجسی و مورگان 383 نفر تعیین و از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی مولفه های مشارکت اجتماعی زنان از روش دلفی و برای تحلیل روابط بین مولفه ها از روش معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS3 استفاده شده است. برای سنجش روایی و پایایی مرحله کیفی از معیارهای لینکولن و گوبا (1982) و در مرحله کمی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. نتایج دلفی نشان داد مشارکت اجتماعی زنان در توسعه پایدار ، شامل 16 مؤلفه (انسجام اجتماعی، منزلت اجتماعی، امید به آینده، پایگاه اجتماعی، امنیت اجتماعی، عام گرایی، آگاهی اجتماعی، اعتماد به نفس، سبک زندگی، طبقه اجتماعی، استفاده از وسایل ارتباط جمعی، وضعیت شغلی، ساختار دموکراتیک خانواده، سطح درآمد، تحصیلات و سن) می باشد.