مدیریت سبز

مدیریت سبز

مدیریت سبز دوره 2 پاییز 1401 شماره 3 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

موانع و چالش های خط مشی سبز در صنعت حمل و نقل هوایی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: خط مشی سبز محیط زیست صنعت حمل و نقل هوایی موانع و چالش ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 528 تعداد دانلود : 98
امروزه توجه بسیاری به خط مشی ها سبز با هدف کاهش تاثیرات صنعت حمل و نقل هوایی بر محیط زیست شده است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی موانع و چالش های خط مشی سبز در صنعت حمل و نقل هوایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر هدف توصیفی است که با رویکرد آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی ضمن مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از متخصصین که با روش نمونه گیری هدفند انتخاب شده بودند، داده های به دست آمده با روش تحلیل تم یا مضمون تحلیل شد. در گام بعدی پرسشنامه ای شامل 39 مانع و چالش به دست آمده از روش کیفی تهیه و بین خبرگانی که در مصاحبه شرکت کرده بودند توزیع شد. برای تائید عوامل از روش دلفی فازی و برای رتبه بندی از روش تاپسیس فازی استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که موانع و چالش های اجرای خط مشی سبز دارای سه معیار اصلی ساختاری، محتوایی و زمینه ای و 39 معیار فرعی هستند. یافته ها نشان می دهد به ترتیب معیارهای عمر بالای ناوگان هوایی، قدیمی بودن فن آوری اکثر ناوگان هوایی، ماهیت آلوده کننده صنعت حمل و نقل هوایی، فقدان برنامه ریزی بلند مدت، اولویت اقتصاد بر محیط زیست از جمله مهم ترین موانع و چالش های مهم خط مشی های سبز هستند. .
۲.

طراحی مدل تصویرسازی با رویکرد مدیریت زیست محیطی در سازمان تامین اجتماعی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تصویرسازی مدیریت زیست محیطی تامین اجتماعی ساختاری تفسیری میک مک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 453 تعداد دانلود : 329
تصویر سازمانى به عنوان یکى از با ارزش ترین دارایى هاى هر سازمان، برآیند نظرها و تفکرات افراد چه در داخل و چه در خارج از سازمان است که آگاهى و شناخت از آن، مدیران را در تدوین برنامه ها، راهبردهاى سازمان و کسب مزیت رقابتى پایدار یارى مى رساند، بنابراین هدف پژوهش طراحی مدل تصویرسازی با رویکرد مدیریت زیست محیطی در سازمان تامین اجتماعی بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می باشد. در گام اول عوامل مؤثر بر تصویرسازی بر اساس مصاحبه با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 25 مؤلفه در قالب 5 بعد (هویت سازمانی، شهرت سازمانی، نمادها و علائم ملموس، کارکنان رو در رو با مشتری، سطح خدمات) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدل سازی ساختاری تفسیری سطح بندی و با تحلیل میک مک خوشه بندی شدند که برای تحلیل آن از نرم افزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان دادند بعد هویت سازمانی در سطح اول و ابعاد (شهرت سازمانی، نمادها و علائم ملموس، کارکنان رو در رو با مشتری و سطح خدمات) در سطح دوم قرار دارند و بعد هویت سازمانی در خوشه وابسته و ابعاد (شهرت سازمانی، نمادها و علائم ملموس، کارکنان رو در رو با مشتری و سطح خدمات) در خوشه مستقل قرار گرفته اند.
۳.

بررسی پیشایندها و پسایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار با نگرش سبزدر سازمانهای مدیریت پسماند(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت منابع انسانی پایدار پیشایندها پسایندها نگرش سبز سازمانهای مدیریت پسماند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 170 تعداد دانلود : 555
یکی از مهمترین موضوعات سالهای اخیر،موضوع پایداری منابع انسانی و نحوه مدیریت این منبع ارزشمند است. سازمانهای مدیریت پسماند در شهرداریهای کشور یکی از ارکان مهم در حفظ محیطزیست شهری و مدیریت منابع انسانی پایدار شناخته می شوند بنابراین عملکرد مناسب سازمانهای مدیریت پسماند در این حیطه می تواند منجر به حفظ محیطزیست شهری شود. هدف از ارائه این پژوهش، بررسی پیشایندها و پسایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار در سازمان های مدیریت پسماند شهرداریهای کشور است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات تحقیق توصیفی و از نوع میدانی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان سازمان های مدیریت پسماند در شهرداریهای کشور می باشد. حجم نمونه 125 نفر و ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه بوده که اعتبار آن به شیوه روایی صوری و و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شده است. آزمون فرضیه ها از طریق مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای spss و pls انجام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که پیشایندهای مدیریت منابع انسانی پایدار شامل استراتژی سازمانی، سبک رهبری و پیامدهای مدیریت منابع انسانی پایدار شامل عملکرد سازمانی سبز، جذابیت سازمانی، مشارکت کارکنان و ترک خدمت کارکنان می باشد.
۴.

مدل یابی ارتقاء نشاط سازمانی و عملکرد زیست محیطی دانشگاه با استفاده از پیاده سازی مدیریت سبز در دانشگاه های آزاد استان مازندران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت سبز نشاط سازمانی عملکرد زیست محیطی دانشگاه آزاد استان مازندران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 398 تعداد دانلود : 617
پژوهش حاضر با هدف مدل یابی ارتقاء نشاط سازمانی و عملکرد زیست محیطی دانشگاه با استفاده از پیاده سازی مدیریت سبز از طریق روش تحقیق مدل آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری آن در بخش کیفی، گروهی از اساتید رشته مدیریت دولتی و رشته محیط زیست در دانشگاه های آزاد کشور و در بخش کمی کلیه 1. اعضاء هیئت علمی، 2. مدیران عالی، میانی و عملیاتی و 3. مسئولین واحد های اداری، آموزشی و پژوهشی دانشگاه های آزاد استان مازندران بتعداد 1950 نفر بودند. در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند حاوی اطلاعات غنی، تعداد 20 نفر و در بخش کمی با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای نسبی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 321 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده ها در بخش کیفی از طریق اجرای تکنیک دلفی با پرسشنامه نیمه ساختاریافته شد. روایی پرسشنامه ها به صورت محتوایی و سازه تأیید شد. پایایی و پایایی ترکیبی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ با 87 درصد برآورد و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی(میانگین، واریانس، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) استفاده شد. یافته ها نشان داد، مدیریت سبز (شش بعد) بر نشاط سازمانی (هفت بعد) و عملکرد زیست محیطی (هفت بعد) و نشاط سازمانی بر عملکرد زیست محیطی تاثیر دارد. همچنین، نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیست محیطی، نقش میانجی را ایفا نمود.
۵.

اثرات مسئولیت اجتماعی سازمانی بر ارزش ویژه برند و وفاداری به برند با نقش میانجی شهرت برند (مقایسه دانشگاه دولتی و آزاد اسلامی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ﻣﺴﺌﻮﻟیﺖ اجتماعی سازمانی وفاداری به برند ارزش ویژه برند شهرت برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 335 تعداد دانلود : 897
پژوهش حاضرباهدف بررسی اثرات مسئولیت اجتماعی سازمانی بر ارزش ویژه برند و وفاداری به برند با نقش میانجی شهرت برند انجام گردید.روش پژوهش ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه دولتی شهرکرد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد درسال 1401-1400 که تعداد آن ها برابر با 16647 نفر دانشجوی دانشگاه دولتی شهرکرد و12653 نفردانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد است که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 642 نفربا استفاده از روش هدفمند وابسته به معیاربه عنوان نمونه انتخاب گردیدند.تجزیه وتحلیل داده های پژوهش دردوسطح توصیفی توصیفی با استفاده از آماره هائی همچون میانگین وانحراف معیارودراستنباطی بااستفاده ازآماره هائی همچون مدل معادلات ساختاری ، حداقل مربعات جزئی صورت پذیرفت .یافته ها نشان داد که اثرات مثبت و معنی داری را برای مسئولیت اجتماعی سازمانی بر شهرت، ارزش ویژه برند و وفاداری به برند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، برای دانشگاه های خصوصی و دولتی نشان داد. تفاوت قابل توجهی بین دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی سازمانی بر وفاداری به برند و همچنین تأثیرات شهرت نام تجاری بر وفاداری به برند وجود دارد.
۶.

طراحی مدل پیش بینی رویگردانی مصرف کنندگان گاز طبیعی با رویکرد انرژی های تجدیدپذیر(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رویگردانی مصرف کنندگان گاز طبیعی انرژی های تجدیدپذیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 136 تعداد دانلود : 463
رویگردانی را می توان از مفاهیم بسیار مهم در حوزه بازاریابی دانست که ارتباط تنگاتنگی با مصرف کننده دارد، لذا موضوع رویگردانی مصرف کننده و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل پیش بینی رویگردانی مصرف کنندگان گاز طبیعی با رویکرد انرژی های تجدیدپذیر در استان مازندران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل10 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بود که به روش هدف مند و گلوله برفی انتخاب شدند. در گام اول عوامل مؤثر بر رویگردانی مصرف کنندگان گاز طبیعی بر اساس مصاحبه نیمه ساختاریافته با حبرگان، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 14 مؤلفه در قالب 7 بعد (اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، تکنولوژی، زیست محیطی، سیاسی، عوامل درونی و قانونی) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدل سازی ساختاری تفسیری سطح بندی و با تحلیل میک مک خوشه بندی شدند که برای تحلیل آن از نرم افزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد (اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی، عوامل درونی و قانونی) در سطح اول دارند و بعد تکنولوژی در سطح دوم قرار دارد و کلیه ابعاد در خوشه پیوندی قرار گرفته اند.
۷.

بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی و رفتار سبز در رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد زیست محیطی (مطالعه موردی: بانک صادرات استان گلستان)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت منابع انسانی سبز عملکرد زیست محیطی تعهد سازمانی رفتار سبز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 738 تعداد دانلود : 718
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی و رفتار سبز در رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد زیست محیطی در بانک صادرات استان گلستان انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان بانک صادرات استان گلستان به تعداد 428 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 202 نفر و براساس نمونه گیری تصادفی ساده برآورد و انتخاب شدند. گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه های استاندارد انجام گرفت. روایی محتوایی با تأیید خبرگان و پایایی بالای 0.70 از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارها Smart-PLS 3 استفاده شد. نتایج نشان داد بین بین مدیریت منابع انسانی سبز با عملکرد زیست محیطی، تعهد سازمانی و رفتار سبز کارکنان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سبز کارکنان با عملکرد زیست محیطی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین تعهد سازمانی کارکنان در رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد زیست محیطی نقش میانجی دارد و رفتار سبز کارکنان در رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد زیست محیطی نقش میانجی دارد.
۸.

ارزیابی برنامه ریزی و مدیریت سبز اماکن دیدنی پیرامون روستای زیارت با تأکید بر گردشگری سلامت مطالعه موردی: (چشمه آبگرم روستای زیارت)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: برنامه ریزی تفرجگاه گردشگری سلامت چشمه آب گرم روستای زیارت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 358 تعداد دانلود : 138
بیماری های جسمی و روانی به علت گسترش زندگی شهری و همچنین توسعه صنعتی شهرها افزایش یافته است و انسان ها برای حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی به گردشگری سلامت روی آوردند. چشمه های آب معدنی و گرم به عنوان یکی از شگفتی های خلقت که از گذشته های دور در درمان بیماری ها استفاده می شدند، جایگاه خاصی را در گردشگری سلامت و توریسم درمانی برای گردشگران دارا هستند. روستای زیارت گرگان با موقعیت اقلیمی، جغرافیایی و همچنین دارا بودن چشمه آب گرم در کنار اماکن دیدنی از جمله امامزاده، جنگل، آبشار و کوهستان، قابلیت مطرح شدن به عنوان منطقه ویژه گردشگری سلامت را دارد. هدف این تحقیق ارزیابی مدیریت سبز و برنامه ریزی اماکن گردشگری موجود در پیرامون این روستا جهت کشش گردشگران به چشمه آب گرم زیارت است. جامعه آماری متولیان گردشگری روستای زیارت و حجم نمونه ۳0 نفر تعیین شده است. داده ها با استفاده از روش پرالونگ تحلیل و مقایسه بین عیار گردشگری و عیار بهره وری از لحاظ ارزش گردشگری انجام شد. مقایسه مقادیر حاکی است، معیار زیبایی 91 درصد، عیار علمی 68 درصد، عیار فرهنگی 81 درصد، عیار اقتصادی 50 درصد امتیاز را به دست آورده اند. نتایج نشان می دهد علیرغم امتیاز بالای معیارهای زیبایی و فرهنگی؛ عیار اقتصادی امتیاز مناسب را کسب نکرده است و از توان های طبیعی چشمه آب گرم زیارت برای جذب گردشگر و درآمدزایی محلی، فعالیت مناسبی انجام نشده است. عیار میزان و کیفیت بهره وری چشمه آب گرم زیارت با امتیاز 25/0 و 13/0 نشان می دهد منطقه جایگاه پایینی از نظر زیرساخت های گردشگری دارد.