مدیریت سبز

مدیریت سبز

مدیریت سبز دوره 1 زمستان 1400 شماره 1 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

بررسی تاثیر زنجیره تامین سبز بر عملکرد بازرگانی خارجی با توجه به نقش میانجی عملکرد زیست محیطی در میان کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در حوزه صنایع سلولزی شهرک های صنعتی استان گلستان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 784 تعداد دانلود : 358
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر زنجیره تامین سبز بر عملکرد بازرگانی خارجی با توجه به نقش میانجی عملکرد زیست محیطی در میان کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در حوزه صنایع سلولزی در شهرک های صنعتی استان گلستان می باشد. این پژوهش، به لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی – پیمایشی، و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از زمره تحقیقات همبستگی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده ها بهره گیری شده است. ضریب پایایی برای پرسشنامه های مورد استفاده از پایایی لازم برخوردار بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و سرپرستان شاغل در کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در حوزه صنایع سلولزی در شهرک های صنعتی استان گلستان تشکیل می دهند که تعداد آنها در بازه زم انی تحقیق 170 نفر بوده است. تعداد 125 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه در نظر گرفته شد که با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. با توجه به نتایج آزمون های کمو و بارتلت انجام شده، داده های تحقیق از کفایت لازم برخوردار بوده و به همین دلیل برای بررسی فرضیات تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی و آزمون مدل معادلات ساختاری بهره برده شده است و از نرم افزار PLS استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد، زنجیره تامین سبز بر عملکرد بازرگانی خارجی و عملکرد زیست محیطی تاثیر معنی داری دارد، عملکرد زیست محیطی بر عملکرد بازرگانی خارجی تاثیر معنی داری دارد. همچنین نتایج نشان داد نقش میانجی عملکرد زیست محیطی در بین رابطه های مورد بررسی ایفاء می گردد.
۲.

شناسایی عوامل مرتبط با عملکرد شرکت ها با تأکید بر برنامه های بازاریابی سبز(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 978 تعداد دانلود : 497
هدف پژوهش شناسایی عوامل مرتبط با عملکرد شرکت ها با تأکید بر برنامه های بازاریابی سبز بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفى از نمونه گیرى هدفمند به شیوه قضاوتی استفاده شد. در مجموع، با هفت مدیر مصاحبه گردید که هر کدام در شرکت های متفاوت مشغول به کار بودند. مدیران مصاحبه شده تصمیم گیرندگان کلیدی با عناوینی همچون مدیر بازاریابی، مدیر مالی و مدیر توسعه بازار بودند. در بخش کمّى جامعه آماری شامل شرکت های شهرک صنعتی استان گلستان به تعداد 489 شرکت بود که با استفاده از شیوه نمونه گیرى تصادفی ساده براساس فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 215 شرکت انتخاب و پرسشنامه در اختیار مدیران براى آزمون مدل قرار گرفت. ابزار تحقیق در بخش کیفى، مصاحبه با خبرگان و در بخش کمى، پرسشنامه بود. روایی در بخش کیفی از معیارهای تائیدپذیری، قابلیت اطمینان، انتقال پذیری، قابلیت اعتبار و در بخش کمی از روایی محتوایی و روایی سازه بهره گرفته شد. پایایی در بخش کیفی از دو روش بازآزمون و روش توافق درون موضوعی بین کدگذاران و در بخش کمی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و مورد تأیید قرار گرفتند. مدل کیفی تدوین شده در قالب پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. در بخش کمى با استفاده از تحلیل عاملى تأییدى، مدل مورد بررسى قرار گرفته و برازش مدل تجربى تعیین گردید. به طور کلی نتایج مدل ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از اعتبار کافی برخوردار است که با استفاده از نرم افزار pls مدل معادلات ساختاری تحلیل شد و برازش مدل های اندازه گیری، ساختاری وکلی مدل مورد تأیید قرارگرفت.
۳.

بررسی رابطه بین سیاست درک شده محیطی و رفتارهای حمایتی سرپرست با رفتار شهروندی محیطی در بیمارستان های دولتی شرق استان گلستان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 901 تعداد دانلود : 595
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سیاست درک شده محیطی و رفتارهای حمایتی سرپرست با رفتار شهروندی محیطی در بیمارستان های دولتی شرق استان گلستان می باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی – توسعه ای و از نظر نحوه گردآوری داده های توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان های دولتی شرق استان گلستان به 1000 نفر بوده که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 300 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سیاست درک شده محیطی راموس و استگر (2000)، تعهد کارکنان به مسائل محیطی میر و همکاران (1990)، رفتار شهروندی محیطی بویرال و پایله (2012)، رفتارهای حمایتی سرپرست راموس (2001)، رضایت شغلی هاکمن و الدهام (1975) و نقض قرارداد روان شناختی رابینسون وموریسون (2002) با طیف لیکرت 5 گزینه ای استفاده شد. همچنین جهت بررسی و تحلیل فرضیات تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel8.8 استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که کلیه فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفته اند.
۴.

شناسایی عوامل و الگوی تامین مالی سبز شرکتها از طریق صنعت بانکداری ایران : رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 694 تعداد دانلود : 809
تامین مالی سبز یکی از ابزارهای نوآورانه مالی است که شامل طیف گسترده ای از موضوعات در حوزه صنعت بانکداری می باشد. از آنجایی که بانک ها جزء جدایی ناپذیر فعالیت های تجاری و اقتصادی محسوب می شوند و عمده تأمین مالی شرکتها بر عهده این نهاد پولی و مالی است، بنابراین ضرورت دارد تا عوامل مؤثر بر تأمین مالی سبز شرکتها از طریق صنعت بانکداری مورد مطالعه قرار گیرد. این پژوهش رویکردی ترکیبی داشته و در مرحله نخست ، مدل تأمین مالی سبز شرکت ها از طریق صنعت بانکداری ایران را بر اساس راهبرد پژوهش کیفی داده بنیاد ارائه و در مرحله دوم، روابط بین عناصر مدل حاصل را با استفاده ار تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری در معرض آزمون کمی قرار داده است. در بخش کیفی جامعه آماری شامل افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه بانکداری و زیست محیطی بوده که با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب و ضمن مصاحبه با 16 نفر از ایشان ، انجام کدگذاری و حصول اشباع نظری ، مولفه های مدل در قالب 77 مولفه فرعی و 21 مقوله اصلی تعیین و مدل نهایی استخراج گردید . در بخش کمی به منظور اعتباریابی و بررسی برازش مدل استخراجی ، جامعه آماری شامل کارشناسان و مدیران 8 بانک دارای سوابق فعالیتی در حوزه بانکداری و تامین مالی سبز بوده که ضمن جمع آوری نمونه 500 تایی از بین پرسشنامه های توزیع شده و انجام تحلیل لازم بوسیله مدلسازی معادلات ساختاری ، نتایج حاصل نشان داد که مؤلفه های استخراج شده اثر مستقیم و معناداری بر ....
۵.

رابطه بین احساسات اخلاقی و رفتار شهروندی سبز: نقش تعهد زیست محیطی کارکنان و باورهای حمایتی مدیران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 789 تعداد دانلود : 191
پژوهش حاضر با هدف رابطه بین احساسات اخلاقی و رفتار شهروندی سبز با توجه به نقش تعهد زیست محیطی کارکنان و باورهای حمایتی مدیران انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت های فعال شهرک های صنعتی استان گلستان به تعداد 10500 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 371 نفر و براساس نمونه گیری تصادفی ساده برآورد و انتخاب شدند. گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه های استاندارد انجام گرفت. روایی صوری و محتوایی با تأیید خبرگان دانشگاهی و پایایی بالای 0.70 از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه 25 و Smart-PLS نسخه 2/3 استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد بین احساسات اخلاقی با تعهد زیست محیطی کارکنان و رفتار شهروندی سبز رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین تعهد زیست محیطی کارکنان و رفتار شهروندی سبز رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین ضریب تعدیلی در سطح معنی داری کمتر از 5 درصد نشان دهنده آن است باورهای حمایتی مدیران رابطه بین تعهد زیست محیطی کارکنان و رفتار شهروندی سبز را تعدیل می کند. به نظر می رسد که ارتباط احساسات اخلاقی و میزان تأثیرگذارى آن بر رفتار شهروندی سبز حائز اهمیت است و ارتباط معناداری بین آنها برقرار است و نتایج این پژوهش به بهبود ادراک از عامل هایی که درگیری کارکنان در رفتارهای شهروندی سبز را ایجاد می کنند، کمک خواهد کرد.
۶.

بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات با مدیریت منابع انسانی سبز با توجه به نقش میانجی خرده سیستم های مدیریت منابع انسانی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 648 تعداد دانلود : 989
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات با مدیریت منابع انسانی سبز باتوجه به نقش میانجی خرده سیستم های مدیریت منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می باشد. تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است، جامعه آماری مورد نظر کارکنان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می باشند، روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول(کرچسی و مورگان) تعداد نمونه 152 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، روش گردآوری داده ها شامل: کتابخانه ای و میدانی بوده است. جهت تجزیه-وتحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی، رسم نمودار، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش استنباطی از آزمون های پارامتریک از معادلات ساختاری استفاده شده است. محقق داده های به دست آمده از پرسشنامه را پس از استخراج و طبقه بندی از طریق نرم افزار PLS مورد تجزیه تحلیل قرار داده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین فناوری اطلاعات با میانجی خرده سیستم های مدیریت منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین خرده سیستم های مدیریت منابع انسانی با مدیریت منابع انسانی سبز نیز رابطه معناداری وجود دارد.
۷.

ارایه مدل چالش های درون سازمانی بانکداری الکترونیکی سبز به منظور کارآمدی نظام بانکی ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 712 تعداد دانلود : 384
هدف از این پژوهش ارایه مدل چالش های درون سازمانی بانکداری الکترونیکی سبزبه منظور کارآمدی نظام بانکی ایران است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان فناوری بانک ملی استان مازندران و رؤسای شعب بانک ملی استان مازندران هستند. تعداد اعضای جامعه آماری 933 نفر است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران معادل272 نفر به دست آمده است. ابزار جمع آوری داده ها در روش کتابخانه ای شامل فیش برداری، بانک های اطلاعاتی، اسناد و مدارک، اینترنت است. در روش میدانی درخصوص سؤالات کیفی از مصاحبه و سؤالات کمی از پرسشنامه استفاده شد. برای تهیه پرسشنامه با استفاده از تکنیک دلفی، ابتدا از 30 نفرنمونه مورد مطالعه خواسته شد تا چالش های بانکداری الکترونیکی سبزرا بیان کنند. بعد از انجام سه مرحله و جمع آوری چک لیست ها، در مرحله اول یک پرسشنامه 34 سؤالی تهیه شد. سپس این پرسشنامه بین اساتید دانشگاه توزیع شد. در مرحله دوم پس از آن که خبرگان به پرسشنامه پاسخ دادند از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی عوامل مهم تر شناسایی و عوامل کم اهمیت تر از فهرست پرسشنامه حذف شدند. سپس، پرسشنامه دوم که حاوی10 مؤلفه اصلی بود بین خبرگان پخش شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با نرم افزار آموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد چالش های بانکداری الکترونیکی سبزشامل چالش های درون سازمانی به ترتیب، شامل ساختار مالی، عدم آگاهی مدیران، ساختار بوروکراتیک، عدم برنامه ریزی، چالش های عملیاتی، سامانه نامناسب، ضعف اطلاع رسانی و ضعف های ایمنی بوده است.
۸.

تحلیل موانع مدیریت زنجیره تامین سبز با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (مطالعه موردی بیمارستانها و مراکز آموزشی درمانی استان گلستان)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 573 تعداد دانلود : 518
بسیاری از فن های مدیریت زنجیره تامین سبز در سالهای اخیر به کار گرفته شده است ولی همچنان موانع بر سر به کارگیری فراگیر آنها وجود دارد. در صنعت بهداشت و درمان، زنجیره تأمین مرتبط با تولیدات دارویی بسیار حیاتی است چراکه میبایست بالاترین استانداردهای مراقبتی بیمار و فراهم آوری ذخیره کافی برای داروخانه ها را ایجاد کند. بنابراین ضروری است که این مورد به دقت مدیریت شود تا اهداف خدمت رسانی محقق شود .این مطالعه باهدف تحلیل رابطه بین موانع و شناسایی تاثیرگذارترین موانع بر مدیریت زنجیره تأمین سبز خدمات بیمارستانی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد. روش تحقیق ماهیتی آمیخته دارد ، جامعه آماری ما خبرگان اعضای کمیته طرح بیمارستان سبز و اداره کل محیط زیست استان گلستان که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند می باشد موانع با استفاده از پرسشنامه مدلسازی تفسیری - ساختاری توسط جامعه آماری تکمیل، و روابط میان موانع شناسایی شده است و مولفه ها به چهار سطح دسته بندی شدند .نتایج بدست آمده نشان می دهد که موانع عدم حمایت مدیران ارشد و عدم آگاهی از اثرات محیط زیست تاثیرگذاری بیشتری بر سایر مولفه ها دارند. و موانع عدم ایجاد مزیت رقابتی محسوس ناشی از اجرای زنجیره تأمین سبز و یکپارچه سازی سیستم های it در سطوح ابتدایی قرار دارند و همچنین متغیر های وابسته، مستقل و پیوندی مشخص گردید.کلید واژه ها: مدیریت زنجیره تأمین ، مدیریت زنجیره تأمین سبز، موانع مدیریت زنجیره تامین سبز ، مدلسازی ساختاری تفسیری