مدیریت سبز

مدیریت سبز

مدیریت سبز دوره 2 زمستان 1401 شماره 4 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

یادداشت ها

۱.

الزامات امنیت زیست محیطی در هزاره سوم با تاکید بر انسان، سازمان و اجتماع(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: امنیت امنیت زیست محیطی انسان و محیط زیست سازمان و محیط زیست اجتماع و محیط زیست

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 326 تعداد دانلود : 938
در هزاره سوم مولفه ، امنیت دستخوش تغییرات مهمی شده است. انسان به عنوان رکن اصلی در سازمان ها فعال بوده و در جامعه نقش محوری را ایفا می کند. در هزاره سوم یکی از مسائل مهم چالش زیست محیطی می باشد. در این پژوهش با موضوع، انسان، سازمان و اجتماع به آن پرداخته شده است. همچنین چگونگی رابطه ی امنیت با مسئله زیست محیطی بررسی و تبیین گردید. پژوهش حاضر از نظر نوع توصیفی و تحلیلی و از نظر هدف بنیادی می باشد. شیوه جمع آوری اطلاعات هم به روش اسنادی و بااستفاده از روش تحلیل محتوا انجام گرفته است .

مقالات

۱.

تدوین الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد تراز انقلاب اسلامی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: دانشگاه کارآفرین رویکرد تراز انقلاب اسلامی کارآفرینی ارتباط با صنایع

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 832 تعداد دانلود : 169
هدف پژوهش حاضر به ارائه مدلی برای دانشگاه کارآفرین با رویکرد تراز انقلاب اسلامی می باشد. با استفاده از ادبیات موجود و بهره بردن از نظرات صاحبنظران در عرصه کارآفرینی دانشگاه ها چهارچوب مفهومی تحقیق طراحی شد و بر اساس آن برای جمع آوری داده ها پرسشنامه ای با 72 گویه ساخته شد. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضاء هیأت علمی دانشگاه فردوسی و دانشگاه پیام نور به تعداد 937 نفر که با استناد به فرمول کوکران حداقل تعداد 300نفر در نظر گرفته شدند و با انجام روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 300 پرسشنامه جمع آوری شدکه پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج به دست آمده نشان میداد عوامل اهداف و رسالت، مدیریت و رهبری، ویژگیهای کارآفرینی اساتید، ویژگیهای کارآفرینی کارکنان و دانشجویان وضعیت موجود، بالاتر از حد میانگین بوده و در مورد شاخص های واحدهای داخلی و ساختار، ارتباط با صنایع، نهادهای مالی، تجاری سازی با توجه به انجام اقدامات انجام شده، به توجه بیشتری نیاز است.
۲.

فرا تحلیل پژوهش های تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان(CSR) بر عملکرد منابع انسانی، نقش تعدیل کننده (فرهنگ سازمانی، جنسیت و سن کارکنان)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان (CSR) عملکرد منابع انسانی رفتار و نگرش کارکنان فرا تحلیل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 636 تعداد دانلود : 763
در پژوهش حاضر تلاش شد با نگاهی متفاوت و نگرشی جامع تر رابطه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان و عملکرد منابع انسانی(رفتار و نگرش کارکنان) بررسی و به این پرسش پاسخ داده شود: آیا ادراک کارکنان درباره مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان، می تواند موجب ترویج رفتارها و نگرش های مثبت، و کاهش رفتارها و نگرش های منفی، درمیان کارکنان شود. در این راستا پژوهش حاضر باهدف ترکیب کمی نتایج پژوهش های انجام شده در حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان و عملکرد منابع انسانی(رفتار و نگرش کارکنان) صورت گرفت. روش پژوهش فرا تحلیل است که پس از بررسی تعداد زیادی از مقالات و پژوهش های صورت گرفته، با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی، تعداد 79 مقاله و پایان نامه منتشرشده بین سال های 1389، 1400 و 2010 ، 2021 انتخاب شد. همچنین جهت رعایت ملاک های ورود و استخراج اطلاعات مربوط به هر مطالعه از چک لیست استفاده گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار فرا تحلیل CAM2 کمک گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان بر رفتار و نگرش های مثبت کارکنان با میانگین اندازه اثر (0/563) تأثیر بزرگ و قوی دارد. و همچنین مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان بر رفتار و نگرش (منفی کارکنان) با میانگین اندازه اثر (0/319-) تأثیر متوسط(منفی) دارد. این پژوهش مفاهیم عملی مهمی ارائه می کند. که درک مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان منجر به مجموعه ای از نگرش ها و رفتارهای مطلوب در کارکنان می شود. و شواهد مستقیمی را برای سازمان ها و مدیران برای مشارکت در مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان(CSR) فراهم می کند.
۳.

نقش مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی و عوامل محیطی سبز(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک رفتار بازاریابی عوامل محیطی سبز مدل سازی معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 845 تعداد دانلود : 918
هدف این پژوهش، تبیین نقش مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی و عوامل محیطی سبز است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. در گام اول، عناصر تشکیل دهنده مدل مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی از ادبیات نظری شناسایی شده است، خروجی این مرحله با شناسایی 50 مؤلفه در قالب شش بُعد اصلی است. ابزار گردآوری داده ها، اسناد و مدارک و پرسشنامه است. در مرحله کیفی، تیم مشارکت کننده تحقیق شامل 22 نفر از خبرگان دانشگاهی، سازمانی و تجربی می باشند که با تکنیک گلوله برفی انتخاب شده اند. در مرحله کمّی جامعه آماری را معاونین،کارشناسان و کارکنانِ شرکت گاز گلستان تشکیل می دهند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 108 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. یافته ها نشان دادند که شش بُعد اصلی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک شامل عوامل مدیریتی، عوامل ارتباطی، عوامل الکترونیک، عوامل تکنولوژیکی، عوامل اطلاعاتی و عوامل محرک است و چهار بُعد اصلی رفتارهای بازاریابی شامل عوامل رفتاری، عوامل محیطی سبز، عوامل بازاریابی و عوامل سازمانی است. نتایج نشان داد که مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در رفتارهای بازاریابی و عوامل محیطی سبز با مدل سازی معادلات ساختاری نقش مؤثری دارند.
۴.

نقش عوامل اثرگذار بر ادراک اخلاقی مصرف کنندگان و خلق ارزش پایدار در انتخاب محصولات پسماند صفر(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ادراک اخلاقی ارزش آفرینی کیفیت روابط پسماند صفر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 925 تعداد دانلود : 305
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل اثرگذار بر ادراک اخلاقی مصرف کنندگان و خلق ارزش پایدار در انتخاب محصولات پسماند صفر است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- پیمایشی مبتنی بر رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه نمایندگی های فروش محصولات آساپاک با تعداد نامعین که با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامعین و روش نمونه گیری خوشه ای، 388 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات نیز ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی ابزارها به روش تحلیل عاملی تاییدی و پایایی نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل نسخه 8 استفاده شد. نتایج حاکی از تاثیر مثبت متغیرهای (عقلانیت اقتصادی، بدبینی، استاندارد اخلاقی) بر ارزش آفرینی پایدار با نقش متغیر میانجی کیفیت روابط و تاثیر منفی تلاش شناختی اخلاقی بر ارزش آفرینی پایدار با نقش متغیر میانجی کیفیت روابط است. و همچنین تاثیر مثبت کیفیت روابط بر ارزش آفرینی پایدار می باشد. کلید واژه ها: ادراک اخلاقی، ارزش آفرینی، کیفیت روابط، پسماند صفر.. . . . . .
۵.

راهکارهای مدیریت سبز و پایدار مصرف سوخت گاز طبیعی در حمل ونقل عمومی موردمطالعه: شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: اتوبوس های گازسوز مدیریت سبز پویایی سیستم گاز طبیعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 169 تعداد دانلود : 952
روند کاهشی مصرف گاز طبیعی در سوخت ناوگان اتوبوس های گازسوز شهری تهران در چند سال اخیر، علیرغم سرمایه گذاری کلان دولت برای جایگزینی گاز طبیعی به جای گازوئیل در سوخت اتوبوس های شهری در جهت کاهش آلودگی هوا به ویژه شهرهای بزرگ و صرفه اقتصادی حاصل از آن وارد بحران شده و حرکت به سوی حمل ونقل سبز را به مخاطره انداخته است. هدف از این پژوهش بررسی پیشینه و شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد این شرایط و ارائه راهکارهای عملیاتی است. نوع پژوهش توصیفی آمیخته، بر مبنای پژوهش کیفی و کمّی، ازنظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری اطلاعات در گروه پژوهش های پیمایشی است. جامعه آماری خبرگان، متشکل از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان ارشد متخصص باتجربه بالای 10 سال و تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه به روش دلفی و در بخش کمّی از رویکرد پویایی شناسی سیستمی است. درنهایت تخصیص بخشی از سود حاصل از اختلاف یارانه جایگزینی گاز طبیعی به جای گازوئیل در قالب سناریوهای پیشنهادی برای خرید اتوبوس های جدید، تأمین تجهیزات و پشتیبانی خدمات مربوط به اتوبوس های گازسوز و ایستگاه های سوخت رسانی CNG به عنوان بهترین راهکارهای پایدار مصرف گاز طبیعی در سوخت ناوگان اتوبوس های شهری ارائه شده است.
۶.

اعتباریابی الگوی عملکرد شغلی نیروی انسانی در پرتوِ یادگیری الکترونیک در بانک ملی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: عملکرد شغلی یادگیری الکترونیک منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 740 تعداد دانلود : 376
در عصر الکترونیکی حاضر یهره گیری از دورههای یادگیری الکترونیک موجب میشود تا افراد نسبت به نسلهای قبل از خود، از روشهای جدیدتری به منظور بهبود عملکرد سازمانی خود استفاده کنند. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی الگوی عملکرد شغلی نیروی انسانی در پرتوِ یادگیری الکترونیک در بانک ملی تدوین گردیده است. استراتژی تحقیق پیمایشی و روش پژوهش کمی است. جامعهی آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک ملی در مشهد به تعداد 160 نفر بوده اند که از این تعداد 121 نفر بعنوان نمونهی آماری به روش تصادفی ساده بدست آمده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته با 104 گویه میباشد. برای تحلیل دادههای این پژوهش از نرم افزار spss و نرم افزار پی ال اس استفاده شده است . یافتههای تحقیق در الگوی موردنظر شامل 4 مقوله و 11 مولفه میباشد که مقولات شامل عناصر آموزشی یادگیری الکترونیک، عناصر انسانی یادگیری الکترونیک، فرایند مدیریت عملکرد شغلی و در نهایت مقوله بهبود عملکرد شغلی سازمانی بود. نتایج دادهها نشان داد که الگوی مذکور از اعتبار لازم برخوردار است.
۷.

بررسی تاثیر سبک زندگی سبز بر سبک های مصرفی با توجه به نقش میانجی گرایش های متعصبانه مصرف کنندگان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سبک زندگی سبز گرایش های متعصبانه مصرف لذت جویانه مصرف نمادین خرید آنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 430 تعداد دانلود : 92
امروزه استفاده از محصولات سبز متداول شده و مورد هدف مصرف کنندگانی قرار گرفته که سبک زندگی سبز دارند. سبک زندگی عامل مهمی است که تعیین می کند مصرف کننده چگونه زمان و پول خود را صرف می کند. این مطالعه به حوزه هایی که افراد به آن ها احساس وفاداری در سطح متعصبانه می کنند پرداخته است. افراد متعصب ویژگی ها و رفتارهای مشابهی دارند که بر سبک مصرفی آن ها تاثیرگذار است. در این پژوهش بخشی از جامعه که سبک زندگی سبز دارند، انتخاب شده و تأثیر آن را بر سبک مصرفی افراد مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این مطالعه ارائه پیشنهاداتی در تاثیر سبک زندگی این گروه مصرف کننده خاص به نفع کسب و کارها است و در نهایت به تأثیر تمایلات متعصبانه بر سبک مصرف افراد پرداخته شده است. بدین منظور 392 نفر از مصرف کنندگان فروشگاه رفاه گرگان که سبک زندگی سبز داشتند به صورت غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس 4 انجام گرفت. یافته ها نشان داد که سبک زندگی سبز بر گرایش های متعصبانه و گرایش متعصبانه بر سبک مصرف تاثیر مثبت و معناداری دارد.
۸.

تحلیل عوامل مؤثر بر رفتارکارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رفتار کارآفرینانه سازمانی توسعه پایدار اجتماعی دادگستری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 543 تعداد دانلود : 921
هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی در دادگستری استان گلستان بود. این پژوهش کاربردی وتوصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی، 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که به روش هدفمند با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارکنان دادگستری استان گلستان به تعداد 1401 نفر بودند و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 302 نفر تعیین و برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی ال نسخه 3 استفاده شده است. نتایج نشان داد ابعاد رفتار کارآفرینانه سازمانی شامل 7 بعد (رفتاری، محیطی، محتوایی، زمینه ای، ارتباطی، ساختاری، فردی) است که به ترتیب به میزان 346/0 ، 408/0 ، 363/0 ، 378/0، 350/0، 424/0 و 398/0 بر رفتار کارآفرینانه سازمانی تأثیر معنی داری دارند. همچنین رفتار کارآفرینانه سازمانی بر توسعه پایدار اجتماعی به میزان 823/0 تأثیر معنی داری دارد.