تعلیم و تربیت استثنایی

تعلیم و تربیت استثنایی

تعلیم و تربیت استثنایی سال شانزدهم بهمن و اسفند 1395 شماره 6 (پیاپی 143)

مقالات

۱.

اثربخشی آموزش مهارت های خودنظارتی توجه بر افزایش توجه در دانش آموزان با مشکلات خواندن

کلید واژه ها: دانش آموزانتوجهخودنظارتیمشکلات خواندن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۹ تعداد دانلود : ۸۷
زمینه: با وجود این که خواندن به عنوان یکی از عمده ترین روش های کسب معلومات و دانش و اساسی ترین ابزار یادگیری دانش آموزان است، واقعیت های موجود در جامعه نشان دهنده توانایی پایین دانش آموزان ایرانی در این مهارت است. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های خودنظارتی توجه بر افزایش توجه در دانش آموزان با مشکلات خواندن بود.
۲.

تاثیر یک دوره تمرینات منتخب بر تعادل کودکان دارای آسیب شنوایی

کلید واژه ها: تعادلآسیب شنواییآزمون تبحرحرکتی برونینکس اوزرتسکی-2تمرینات منتخب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۳ تعداد دانلود : ۸۱
زمینه: هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر یک دوره برنامه تمرینی منتخب بر تعادل کودکان دارای آسیب شنوایی بود.
۳.

اثربخشی آموزش مبتنی بر رایانه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر با کم توانی ذهنی

کلید واژه ها: پیشرفت تحصیلیدانش آموزانآموزش مبتنی بر رایانهکم توانی ذهنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۲ تعداد دانلود : ۷۲
زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش رایانه ای بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر با کم توانی ذهنی انجام شد.
۴.

آمادگی جسمی و فعالیت بدنی مرتبط با سلامت افراد با نشانگان داون

کلید واژه ها: سلامتفعالیت بدنیآمادگی جسمیافراد با نشانگان داون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۳ تعداد دانلود : ۶۹
زمینه: نشانگان داون رایج ترین بیماری ژنتیکی در افراد دارای کم توانی ذهنی با شیوع 1 در 800 تا 1200 تولد زنده است. افراد با نشانگان داون جمعیت منحصربه فردی در عامل های آمادگی جسمی مرتبط با سلامتی هستند.
۵.

رابطه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانه ای در آموزگاران مدارس استثنایی

کلید واژه ها: خودکارآمدی رایانه ایسواد فن آوری اطلاعات و ارتباطاتآموزگاران مدارس استثنایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵۵ تعداد دانلود : ۸۸
زمینه: استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی- یادگیری تاثیرگذار است. برای استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات باید عوامل مرتبط با آن بررسی شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانه ای در آموزگاران مدارس استثنایی شهر بیرجند بود.
۶.

افزایش وضوح گفتار در کودک مبتلا به فلج مغزی: گزارش موردی

کلید واژه ها: فلج مغزیگفتاردرمانیرویکرد واژگان مرکزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۹ تعداد دانلود : ۷۸
زمینه و هدف: فلج مغزی می تواند به عنوان اختلال کنترل حرکتی و وضعیت بدنی تعریف شود که از طریق صدمه به سیستم اعصاب مرکزی، آسیب هایی را به زندگی آینده فرد تحمیل می کند.
۷.

انتخاب رویکرد ارتباطی مناسب برای کودک کم شنوا

کلید واژه ها: کودکرویکرد ارتباطیکم شنوا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۷ تعداد دانلود : ۹۰
زمینه: همواره طی سال ها، تلاش های بسیاری صورت گرفته تا بهترین و مناسب ترین رویکرد برای آموزش زبان به افراد کم شنوا معرفی شود اما هنوز توافقی کلی صورت نگرفته است و این مباحث و اختلاف نظرها هنوز هم در همه دنیا ادامه دارد. در کشور ما هم وضع به همین ترتیب است، با این تفاوت که بسیاری از رویکردها هرگز اجرا نشده یا با نقایص بسیار همراه است. برخی مراکز و سازمان ها فقط یک روش و برخی ترکیبی از روش ها را برمی گزینند. در این میان تکلیفی برای خانواده سردرگم مشخص نمی شود و متخصصان و سازمان های مختلف هریک نظر ویژه خود را می گویند. این در حالی است که باید گزینه های مختلف برای والدین مشخص شود تا با توجه به نیمرخ تحولی و توانایی های کودک، بهترین و مناسب ترین روش برای او انتخاب شود.
۸.

کاربست واژگان پایه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

نویسنده:

کلید واژه ها: دانش آموزانواژگان پایهنیازهای ویژه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۸ تعداد دانلود : ۴۵
زمینه: واژگان پایه از حوزه های موردتوجه در آموزش ویژه است. در این مقاله ابتدا برخی از پژوهش های مرتبط با واژگان پایه مرور شده، سپس کاربست واژگان پایه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه معرفی و تبیین می شود.
۹.

فراگیرسازی معکوس برای دانش آموزان با ناتوانی

کلید واژه ها: دانش آموزانناتوانیفراگیرسازی معکوس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۵ تعداد دانلود : ۶۲
زمینه: یکی از راه های تحصیل در محیط با کمترین محدودیت برای دانش آموزان با ناتوانی شرکت در طرح آموزش فراگیر است و یکی از انواع روش های فراگیرسازی پاره وقت، روش فراگیرسازی معکوس است. روش فراگیرسازی معکوس به این صورت است که دانش آموزان عادی گاهی اوقات در کنار دانش آموزان با ناتوانی قرار می گیرند تا از طریق تعامل تحصیلی و غیرتحصیلی بین آن ها، به یکدیگر در درک وکنار آمدن با نیازهای همدیگر کمک کنند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳