آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف پژوهش: هدف اصلی، طراحی و تبیین مدل ارتقاء سلامت اداری در سازمان های مناطق آزاد تجاری، صنعتی کشور بود.روش پژوهش: روش تحقیق کیفی و استراتژی پژوهش، داده بنیاد بود.جامعه آماری: مشارکت کنندگان شامل اعضای هیات مدیره، مدیران ارشد واحدهای مختلف در سازمان های مناطق آزاد تجاری، صنعتی کشور بودند.روش نمونه گیری: روش نمونه گیری هدفمند و با منطق اشباع نظری تعداد 12 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه و شیوه تحلیل، کدگذاری باز بود.یافته و نتیجه پژوهش: بر ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در سطح سازمان های مناطق آزاد دو دسته عوامل موثرند. عوامل درون سازمانی شامل: عوامل فردی (پایبندی به ارزش های دینی- اخلاقی، جامعه پذیری سلامت اداری، میزان ریسک پذیری و فرصت فساد، توجه به معیشت و مسائل مالی) و عوامل سازمانی (شفافیت، ساختار سازمان، نظام نظارت و کنترل، پاسخگویی، مدیریت منابع انسانی کارآمد، قانون محوری، آموزش و توسعه فرهنگ دینی و اخلاقی، استقرار و توسعه سامانه های الکترونیکی) است. عوامل برون سازمانی نیز شامل: ارتقاء امنیت در مناطق آزاد، ساماندهی مناطق آزاد، عوامل اجتماعی- فرهنگی، تنش زدایی سیاسی- قانونی و ثبات و پیوند با بازارهای بین المللی می باشد. با توجه به اینکه این سازمان ها از محورهای مهم توسعه کشور هستند و نبود سلامت اداری در آنها اثرات منفی زیادی ایجاد می کند، نیازمند توجه به تمامی جوانب درون سازمانی و برون سازمانی است و نمی توان به یک و یا چند عامل در مبارزه با فساد بسنده کرد.

Designing and explaining the administrative health promotion model in the organizations of free commercial and industrial zones of the country

The purpose of the research: The main purpose was to design and explain the administrative health improvement model in the organizations of free commercial and industrial zones of the country.Research method: Qualitative research method and research strategy were the foundation.Statistical population: The participants included board members, managers of various units in organizations of free trade zones, industrial countries.Research method: 12 people were selected as a sample using the purposeful sampling method and theoretical saturation logic. The data collection tool was interview and the method of analysis was open coding .Findings and results of the research: two categories of factors are effective in improving administrative health and fighting corruption at the level of free zone organizations. Intra-organizational factors include: individual factors (adherence to religious-ethical values, socialization of administrative health, degree of risk-taking and opportunity for corruption, attention to livelihood and financial issues) and organizational factors (transparency, organization structure, monitoring and control system, accountability, human resource management) efficient, law-oriented, education and development of religious and moral culture, establishment and development of electronic systems). Extra-organizational factors also include: improving security in free zones, organizing free zones, socio-cultural factors, political-legal tension reduction and stability and connection with international markets. Considering that these organizations are one of the important axes of the country's development and the lack of administrative health in them creates many negative effects, it is necessary to pay attention to all internal and external aspects and one or more factors cannot be enough in the fight against corruption.

تبلیغات