آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به سیر تحولات در دنیا و گذر از جامعه اطلاعاتی و ورود به عصر جامع ه دان ایی، اف زایش س واد رسانه ای کارکنان با ابعاد یادگیری از جمله الزامات سازمان های رسانه ای برای تحقق جامعه دانایی محور است. در این راستا مدیریت دانایی پدید آمده و این پرسش مطرح شده که سازمان یادگیرنده چه سازمانی و دارای چه ویژگی هایی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت دانایی و سواد رسانه ای مبتنی بر ابعاد یادگیری در سازمان های رسانه ای (صدا و سیما) با کنترل ابعاد یادگیری در سازمان به صورت میدانی به روش پیمایشی با تجزیه تحلیل توصیفی از نوع همبستگی تبیین آن انجام شد. روش پژوهش: نمونه آماری این تحقیق 162 نفر از کارکنان شبکه 4 بوده اند. این نمونه با روش تصادفی به صورت سیستماتیک از فهرست کارکنان شاغل در این شبکه انتخاب شده اند. پرسشنامه های مورد استفاده تلفیقی از پرسشنامه استاندارد و محقّق ساخته در سه مولفه عنوان پژوهش بوده است. یافته ها: مؤلفه های مورد بررسی مدیریت دانایی، سواد رسانه ای و یادگیری سازمانی است؛ پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مؤلفه های ذکر شده مقدار 9218/0به دست آمده است. داده ها بااستفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مؤلفه های مدیریت دانایی، سواد رسانه ای با کنترل یادگیری سازمانی در رسانه ملّی رابطه معنی داری در سطح 1 درصد وجود دارد. نتیجه گیری: بین مدیریت دانایی و سواد رسانه ای رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد؛ به گونه ای که کاربرد مدیریت دانایی در رسانه ملّی سبب افزایش سواد رسانه ای با توجه به ابعاد یادگیری سازمانی، درسازمان صدا و سیما شده است.

The Relationship between Media Knowledge Management and Literacy with Controlling the Learning Dimensions of Media Organizations, "Case Study of Radio and Television"

Introduction & Objective: Due to the developments in the world and the transition from the information society and entering the era of knowledge society, increasing media literacy of employees with learning dimensions is one of the requirements of media organizations to achieve a knowledge-based society. In this regard, knowledge management has emerged and the question has been raised as to what organization the learning organization has and what characteristics it has. Therefore, the present study was conducted to investigate the relationship between knowledge management and media literacy based on learning dimensions in media organizations (Radio and Television) with controlling the dimensions of learning in the organization by field survey method with descriptive correlation analysis. Methods: The statistical sample of this research was 162 employees of Network 4. These samples were randomly selected from the list of employees working in this network. The questionnaires used were a combination of standard and researcher-made questionnaires in three components of the research title. Findings: The studied components are knowledge management, media literacy and organizational learning; The reliability of the instrument was obtained using Cronbach's alpha calculated for the mentioned components in the value of 0.9218. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods. Components of knowledge management, media literacy and control of organizational learning in the national media There is a significant relationship at the level of 1%. Conclusion: There is a direct and significant relationship between knowledge management and media literacy; In such a way that the application of knowledge management in the national media has increased media literacy according to the dimensions of organizational learning in the radio and television organization.

تبلیغات