آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضربا هدف بررسی تأثیر بازی های آموزشی رایانه ای بر انعطاف پذیری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر چمستان انجام گرفت. روش پژوهش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان شهر چمستان در سال 1397 بودند. نمونه آماری در این پژوهش شامل 30 دانش آموز (15 نفر برای گروه کنترل و 15 نفر برای گروه آزمایش) که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند؛ و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی انعطاف پذیری شناختی و معدل به عنوان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده و برای بررسی همه فرضیه ها و تعیین تأثیر مداخله بر روی گروه آزمایش و ارزیابی تفاضل نمرات دو گروه در فاصله پیش آزمون و پس آزمون ابتدا از KS جهت نرمال بودن داده استفاده و سپس از تجزیه و تحلیل کوواریانس (ANCOVA)، استفاده شد.   یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بازی های آموزشی رایانه ای بر انعطاف پذیری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر چمستان تأثیر دارد.

The effect of computer educational games on mental flexibility and academic achievement in secondary school students

The purpose of this study was to investigate the effect of computer educational games on mental flexibility and academic achievement of students in Chamestan. This research is a semi-experimental study with pre-test-posttest design with control group. The statistical population of this study was all students of Chamestan in 1397. The statistical sample included 30 students (15 in the control group and 15 in the experimental group) who were selected by available sampling method and then randomly assigned into two groups of experiment and control. The data gathering tool was a cognitive and mean flexibility as a student's academic achievement. Data analysis was performed using spss software version 21. In this study, for analyzing the data, we used the KS to normalize the data to examine all the hypotheses and determine the effect of the intervention on the experimental group and evaluate the difference between the two groups in the pre-test and post-test pre-test intervals and then the covariance analysis (ANCOVA) was used. . The findings of this study showed that computer educational games have an impact on mental flexibility and academic achievement of students in Chamestan.

تبلیغات