آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

پژوهش حاضر، به مقایسه نقش سه رسانه مختلف تلویزیون، روزنامه و شبکه های اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 ایران پرداخته است. برای این منظور، ابتدا میزان استفاده از رسانه های مختلف برای کسب اطلاعات درباره نامزدهای انتخاباتی مورد توجه قرار گرفته است و سپس تاثیر هر رسانه بر شکل گیری ملاک های انتخاب رای دهندگان، بررسی شده است. روش تحقیق، ارسال پرسشنامه آنلاین بوده و جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه های صنعتی شریف و تهران بوده اند که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شرکت کرده اند. تعدادی از این افراد به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب شده اند و از میان آن ها تعداد 213 دانشجو به سوالات پرسشنامه پاسخ داده اند. تحلیل یافته ها نشان می دهد که مشارکت کنندگان، مطالب و برنامه های انتخاباتی تلویزیون و شبکه های اجتماعی را به میزان زیادی دنبال کرده اند، اما شبکه های اجتماعی در آگاهی سیاسی مشارکت کنندگان تاثیر بیش تری داشته و اصلی ترین منابع کسب اطلاعات مردم درباره نامزدهای انتخاباتی بوده اند. همچنین، با افزایش سطح تحصیلات تمایل افراد به استفاده از رسانه های تعاملی و مبتنی بر تفکر، افزایش می یابد. اما میان نوع رسانه و ملاک های انتخاب رای دهندگان، رابطه معناداری وجود نداشت.  

The survey of the use of different types of media and its relationship with the voting criteria among the participants of the Iranian presidential election in 2017

The present study compares the role of three different types of media: TV, newspapers and social media in the Iranian presidential election (May, 2017) in Iran. For this purpose, in the first place the rate of various media usage for gaining information on electoral candidates has been considered, and then the effect of each media on the formation of voter's selection criteria has been examined. The research methodology was to send an online questionnaire to a broad number of students from Sharif University of Technology (SUT) and University of Tehran (UT) who participated in the 12th presidential election. A number of these individuals (213 students) were randomly selected to participate in this research. The analysis of the findings suggests that participants have greatly followed electoral television programs besides social networking contents. Also, social networks have had a greater impact on the participants' political awareness and they were the main sources of information for people about the presidential election candidates. Accordingly, with increasing levels of education, individuals tend to use interactive and knowledge-based media. But there is no meaningful relationship between the type of media and voter's choice criteria.

تبلیغات