آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: تعاملات اجتماعی از عناصر بنیادین هر جامعه ای محسوب می شود. باستانی می گوید که بر اساس دیدگاه شبکه، روابط و پیوندها به عنوان سرمایه اجتماعی محسوب می شوند و فرد از طریق آنها به منابع و حمایت های موجود در شبکه دسترسی می یابد. از نظر بوردیو، کلمن، پاتنام و فوکویاما شبکه در سطح گروهی مطرح می شود که در آن صورت، سرمایه اجتماعی شامل روابط، اعتماد، هنجارها، مشارکت و ...می باشد. روش پژوهش: در این پژوهش نیز سرمایه اجتماعی با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه و به عنوان سرمایه اجتماعی شبکه مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی، مطالعه تأثیر شبکه مجازی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان می باشد. فرض بر آن است که مؤلفه های سرمایه اجتماعی (مشارکت، اعتماد و همیاری) تحت تأثیر شبکه های اجتماعی الکترونیکی می باشند. روش تحقیق از نوع همبستگی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری را دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران تشکیل می دهند. حجم نمونه 172 نفر است که با روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم انتخاب گردید. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که تأثیر شبکه مجازی بر مؤلفه های سرمایه اجتماعی (مشارکت، اعتماد و همیاری) دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران کمتر از حد متوسط می باشد. نتیجه گیری: آزمون فرضیه اصلی آشکار می سازد که شبکه های اجتماعی الکترونیکی بر مؤلفه های سرمایه اجتماعی از جمله مشارکت، همیاری و اعتماد تأثیر نسبتاً قوی دارد

Study of Virtual Social Networks’ Efficacy on Social Capital (Case Study: Islamic Azad University, Science & Research Branch)

Introduction and Goal: One of the core element of each society is Social Interaction. According to the “networking theory”, the human interaction are considered social assets and anybody could get access to all the supporting factors available within the network, according to Bastani. Regarding Bordio’s, Colman, Patna, and Fokoyama, such interactions are in the layer of group connections which includes elements such as relations, trust, norms, participations, and etc. Methodology: In this research, social asset is analyzed from the Networking Theory. The key research objective is to study the effect of the social networks on the social assets of the students in the Economic and Management School of Science and Research University, Islamic Azad University of Tehran. The hypothesis is that the main element of social assets (participations, trust, and teamwork) are effected by the online social networks. The methodology was correlative method and the sample size was 172 person, chosen from random method in accordance with the total size. Findings: The data’s analyses and research finding shows that the effect of social networks on the main elements of the social assets (participations, trust, community) of students of Science and Research University of Islamic Azad University of Tehran. Results: The main hypothesis shows that vitual social networks have partly strong effect on the variables of social assets.

تبلیغات