آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش بازی های رایانه ای خشونت آمیز در گرایش نوجوانان به پرخاشگری و رفتارهای خشونت گرایانه است و به همین منظور میزان گرایش نوجوانان به بازی های ر ایانه ای خشونت آمیز و میزان استقبال آنان از برنامه ها و فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روش پیمایشی در بین   40   نفر از نوجوانان بین 13 تا 15 ساله شهر تهران به عنوان نمونه جامعه آماری با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد سنجش و ارزیابی قرار گرف ته است     . نتایج این پژوهش ضمن رد فرضیه مطرح شده، نشان می دهد که بین دیدن تصاویر خشونت آمیز در بازی های رایانه ای و تکرار این اعمال در محیط خانه و نیز بین عدم آشنایی توجوانان با   فرهنگ اسلامی و گرایش آنان به بازی های رایانه ای مورد علاقه آنان رابطه معنی دار وجود ندارد    

Reviewing the Impact of Amusement Cultural Management of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults on the Decrease of Violence in Computer Games among Teenagers (13-15 years old) of Tehran City

This research reviews the role of violent computer games in young adults' tendency to violence and aggression. In this respect, the young adults' tendency to play computer games and their interest in programs and activities of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults in a survey method from among 40 teenagers (13-15 years old) of Tehran city as the statistical population is assessed using a questionnaire. The results reject the hypothesis of the research and shows that there is no meaningful relation between watching violent images in the computer games and performing this violence at home, and also between their lack of knowledge about Islamic culture and their tendency to play their favorite computer games.

تبلیغات