آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

در این مقاله در راستای تبیین دیدگاه مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور پیرامون عوامل موثر در ارتقای سطح فرهنگ عمومی، نخست تعاریفی از فرهنگ عمومی ارائه گردیده و سپس ویژگی های فرهنگ عمومی و پارادایم های مطالعه و بررسی آن تشریح می شود. در ادامه ضمن معرفی شیو ههای مطالعه و بررسی فرهنگ عمومی به توصیف پژوهش، اهداف و سوالات آن پرداخته و نتایج مربوط به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه های توزیع شده در میان مدیران فرهنگی کشور ، تشریح می شود. براساس نتایج حاصله نخست تاثیرگذاری هریک از عوامل فرهنگی، اجتماعی، مذهبی ، سیاسی و اقتصادی بر ارتقاء فرهنگ عمومی مشخص شده و سپس نحوه تاثیرگذاری هریک از این عوامل معین می گردد.

Reviewing the effective factors in increasing the level of public culture

In this article, in order to indicate the country’s Islamic culture and guidance managers’ point of view on the effective factors in increasing the public culture, first, a definition of public culture is presented, and then the characteristics of public culture and the paradigms of studying it are described. Afterwards, as studying methods of public culture are introduced, its goals, the investigations and questions on it are explained, and the results from the analysis of the data of the questionnaires distributed among the country’s cultural managers are described as well. According to the results from this analysis, first, the effectiveness of each of the cultural, social, religious, political and economical factors in increasing the public culture is identified. At the end the effective factor of each of these factors is described.

تبلیغات