آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف پژوهش: در جامعه امروز ایران شبکه های اجتماعی تلفن همراه وضعیت جدیدی را برای کاربران فراهم کرده و مرزهای تازه ای را در شکل گیری هویت فرهنگی جوانان پدید آورده اند. از این رو هدف این تحقیق واکاوی تأثیراستفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه بر هویت فرهنگی دانشجویان است. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعه ای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روش شناسی تحقیق از نوع کیفی است. جامعه آماری: جامعه آماری اساتید دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه از نمونه گیری هدفمند استفاده و در نهایت 20 مصاحبه انجام شد. روش انجام پژوهش: در این تحقیق از روش کد گذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کدگذاری اولیه تعداد 300 کد شناسایی شد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 44 کد در قالب 3 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای) دسته بندی شدند و در نهایت منجر به ارائه یک مدل برخواسته از داده های تجربی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و تبدیل آن ها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینه ای یا مبنایی بهره گرفته شد. یافته ها و نتیجه گیری: برمبنای یافته های این پژوهش، برای ابعاد مختلف هویت فرهنگی در زمینه شبکه های اجتماعی که مخاطب اصلی آن ها جوانان هستند، راهکارهایی ارائه شده است.

Analyzing the Effect of Using Mobile Social Networks on Students' Cultural Identity

Objective of the study: In today's Iranian society, cellphone social networks have provided a new situation for users and created new frontiers in the formation of cultural identity of young people. Therefore, this study aims to investigate the effect of using mobile social networks on students' cultural identity. Research Method: This research is a part of developmental research in terms of results, exploratory in terms of purpose and based on research strategy of a field type. The research methodology is qualitative. Statistical population: The statistical population was all university professors in the field of culture and media. Purposeful sampling was used for interviews and finally 20 interviews were conducted. Methods: In this research, open, axial and selective data coding methods were used and 300 codes were identified in the initial coding stage, and then 198 codes were identified among the primary codes in the second open coding stage and in the first stage. Axial coding 44 codes were classified into 3 categories (causal conditions, contextual conditions, intervention conditions) and finally led to the presentation of a model based on experimental data. To analyze the data and turn them into usable information in the model, the method of contextual theory was used. Findings and Conclusion: Based on the findings of this study, solutions have been proposed for different dimensions of cultural identity in the field of social networks whose main audience is young people.

تبلیغات