آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

با توجه به سیر تحولات در دنیا و گذر از جامعه اطلاعاتی و ورود به عصر جامع ه دان ایی، اف زایش س وادرسانه ای کارکنان با ابعاد یادگیری از جمله الزامات سازمان های رسانه ای برای تحقق جامعه دانایی محور است. در این راستا مدیریت دانایی پدید آمده و این پرسش مطرح شده که سازمان یادگیرنده چه سازمانی و دارای چه ویژگی هایی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت دانایی و سواد رسانه ای مبتنی بر ابعاد یادگیری در سازمان های رسانه ای (شبکه 4 سیما) با کنترل ابعاد یادگیری در سازمان به صورت میدانی به روش پیمایشی با تجزیه تحلیل توصیفی از نوع همبستگی تبیین آن انجام شد. نمونه آماری این تحقیق 162 نفر از کارکنان شبکه 4 بوده اند. این نمونه با روش تصادفی به صورت سیستماتیک از فهرست کارکنان شاغل در این شبکه انتخاب شده اند. پرسشنامه های مورد استفاده تلفیقی از پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته در سه مولفه عنوان پژوهش بوده است. مؤلفه های مورد بررسی مدیریت دانایی، سواد رسانه ای و یادگیری سازمانی است؛ پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مؤلفه های ذکر شده مقدار 9218/0به دست آمده است. داده ها بااستفاده از روش های آمارتوصیفی و استنباطی موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند.مؤلفه های مدیریت دانایی، سواد رسانه ای با کنترل یادگیری سازمانی در رسانه ملی رابطه معنی داری در سطح 1درصد وجود دارد. بین مدیریت دانایی و سواد رسانه ای رابطه مستقیم ومعنی داری وجوددارد؛ به گونه ای که کاربرد مدیریت دانایی در رسانه ملی سبب افزایش سواد رسانه ای با توجه به ابعاد یادگیری سازمانی، درسازمان صدا و سیما شده است.

The relationship between knowledge management and media literacy with controlling the dimensions of media organization learning (Case study Channel 4 in IRIB)

Regarding the evolution of the world and the transition from the information society to the era of the knowledge society, increasing staff literacy is one of the requirements of media organizations for the realization of a knowledge-based society. In this regard, knowledge management has been emerged and the question is raised that "what is a learning organization and what are its characteristics?" Therefore, the present study was carried out by surveying the knowledge management based on the cultural dimensions in media organizations (a case study of Channel 4 at IRIB) in a field survey using a correlation analysis and its explanation in the statistical population of employees at IRIB in Tehran. The sample of this study was 162 employees of Channel 4 at IRIB. This sample is systematically selected from the list of employees at IRIB randomly. Questionnaires used in this research were a combination of a standard questionnaire and a researcher made questionnaire. The components of knowledge management and media literacy, and systematic thinking , Cronbach's alpha calculated for the components listed is 0.9218. The results show that there is a meaningful relationship between knowledge management components and cultural dimensions in the IRIB at the level of 1%. In general, between the knowledge management index and the cultural dimensions of national media (IRIB) has a direct and meaningful relationship, so that the use of knowledge management has increased the attention to cultural dimensions at IRIB.

تبلیغات