پژوهش های کاربردی مدیریت بازار

پژوهش های کاربردی مدیریت بازار

پژوهش های کاربردی مدیریت بازار سال 8 زمستان 1401 شماره 29

مقالات

۱.

چیستی و کاربردهای مدیریت دانش 

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت دانش یادگیری سازمانی منحنی تجربه رقابت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۵ تعداد دانلود : ۱۸
امروزه اغلب صاحب نظران بر این باورند که سازمان ها باید به دنبال روش هایی مؤثر برای انتشار دانش سازمانی در میان سطوح مختلف نیروی انسانی در سازمان باشند. این صاحبنظران معتقدند «بعد رقابتی اصلی هر بنگاه اقتصادی، ایجاد و انتقال موثر دانش درون سازمان است». بدین ترتیب ضرورت شناخت و به کار گیری روش های مؤثر برای تسهیم و انتقال اطلاعات و دانش درون سازمان و مدیریت دانش در سازمان، بیش از پیش آشکار شده است. این مقاله به بررسی مفهوم مدیریت دانش و زمینه های کاربرد آن در توسعه امور مدیریتی کشور می پردازد. 
۲.

چالش های مدیریت توسعه منابع انسانی در ایران 

نویسنده:

کلید واژه ها: منابع انسانی آموزش یادگیری توانمند سازی ارزیابی کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۷ تعداد دانلود : ۲۵
اگر مدیریت کارکنان و کمک به بهبود عملکرد سازمان را بنا به تعریفی که متخصصان برای مدیریت منابع انسانی ارائه کرده اند بپذیریم می توان گفت رویکردی جدید در توسعه منابع انسانی و اداره سازمان ها ایجاد شده که  از آن به «مدیریت توسعه منابع انسانی» تعبیر می شود. این رویکرد نهضتی را ایجاد کرده که در آن نگاه مدیران را به منابع انسانی تغییر داده است؛ به گونه ای که آنها به دارایی های منابع انسانی به عنوان هزینه نگاه نمی کنند، بلکه این یک سبد دارایی ارزشمند است که می تواند ارزش افزوده ایجاد کند. همین جا است که مفهوم شریک استراتژیک شکل می گیرد (مزیت رقابتی). به همین جهت سازمان هایی که زودتر یاد می گیرند، نیروهای مستعدتری دارند، زودتر به تغییرات پاسخ می دهند، با تغییرات سازگارترند و می توانند در این فضا فعالیت کنند. در این مقاله دو مورد از جنبه های مدیریت منابع انسانی مورد بررسی قرار می گیرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴