پژوهش های راهبردی بودجه و مالی

پژوهش های راهبردی بودجه و مالی

پژوهش های راهبردی بودجه و مالی سال دوم زمستان 1400 شماره 4

مقالات

۱.

بررسی فقهی - حقوقی تأمین مالی شرکت های نفتی از طریق قراردادهای VPP و پیش فروش محصول در ساختار قرارداد IPC

کلید واژه ها: پیش فروش نفت و گاز شرکت های اکتشاف و تولید انفال IPC VPP

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 884 تعداد دانلود : 772
در اجرای پروژه های بالادستی نفت و گاز، عواید حاصل از قراردادهای نفتی مهم ترین دارایی یک شرکت اکتشاف و تولید است. به واسطه یک قرارداد نفتی، عموماً شرکت اکتشاف و تولید مستحق دریافت نفت و یا گاز طبیعی خواهد شد. یکی از راهکارهای تأمین مالی مطلوب و متناسب با شرایط پروژه های بالادستی نفت و گاز، استفاده از قراردادهای پیش فروش نفت و گاز و یا انتشار اوراق سلف نفتی است. یکی از قراردادهای مرسوم در دنیا پرداخت بر مبنای تولید حجمی ( VPP ) است. در این تحقیق با روشی توصیفی تحلیلی مشخص گردید که از دیدگاه فقهی و حقوقی قابلیت استفاده از روش VPP وجود ندارد، لیکن شرکت های پیمانکار و یا شرکت پروژه به عنوان طرف دوم قرارداد و بر مبنای قراردادهای بلندمدت فروش نفت که ملحق به قرارداد IPC است می توانند نفت و یا گاز طبیعی را جهت تأمین مالی خود پیش فروش کنند. پیش فروش نفت و گاز در مرحله اکتشافی و عدم قطعیت تجاری بودن میدان با محدودیت مواجه است.
۲.

بررسی اثرات تسهیلات مشارکتی بانک ها بر بخش حقیقی اقتصاد با تأکید بر بحران های مالی

کلید واژه ها: تسهیلات مشارکتی بانک ها بخش حقیقی اقتصاد بحران های مالی مدل رویکرد آستانه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 343 تعداد دانلود : 724
در مقاله حاضر به بررسی اثرات تسهیلات مشارکتی بانک ها بر بخش حقیقی اقتصاد با تأکید بر بحران های مالی با به کارگیری رویکرد آستانه ای ( STAR ) بر اساس داده های سالانه اقتصاد ایران طی دوره 1398-1365 پرداخته می شود. نتایج برآورد قسمت غیرخطی مدل نشان از وجود رابطه مثبت متغیرهای سرمایه گذاری، حجم پس انداز بانکی، حجم نقدینگی و درآمد نفت خام بر سرمایه گذاری، تولید و اشتغال در مدل دارد. همچنین متغیرهای نرخ سود حقیقی ، نرخ ارز و بحران های مالی رابطه منفی با سرمایه گذاری، تولید و اشتغال در اقتصاد ایران دارند. به عبارتی می توان این گونه بحث کرد که ماهیت تولید و سرمایه گذاری در اقتصاد ایران، نفتی است و رونق و رکودها در اقتصاد ایران همگام با رونق ها و رکودهای درآمد نفتی است. افزایش درآمدهای نفتی باعث افزایش در پایه پولی کشور شده و حجم نقدینگی نیز افزایش می یابد و به تبع آن تورم نیز افزایش خواهد یافت. انتظار و نااطمینانی از تورم در دوره آتی نیز در دامن زدن به شدت تورم تأثیرگذار است و هرچه نااطمینانی افزایش یابد، میزان حجم تسهیلات اعطایی بانک ها در قالب عقود مشارکتی، کاهش یافته و منجر به خروج پول از سیستم بانکی و ورود به بازارهای سفته بازی خواهد شد و سرمایه گذاری در بخش تولید کاهش یافته و وضعیت تولید و اشتغال کشور را وخیم تر می کند.
۳.

تأثیر آشفتگی مالی بر اجتناب از پرداخت مالیات در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: آشفتگی بازار مالی اجتناب از مالیات بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 853 تعداد دانلود : 537
شرکت ها در طول دوره حیات خود با نوسان های مختلفی روبرو می شوند که باعث آشفتگی مالی در فرایند کسب وکار آن ها خواهد شد. یکی از اولین راهکارهای برون رفت از این آشفتگی، کاهش هزینه های مختلف از جمله مالیات است. شرکت های درمانده مالی تمایل بیشتری به اجتناب مالیاتی دارند. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر آشفتگی های بازار مالی بر اجتناب از مالیات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش آزمون این تحقیق روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل شرکت های بورسی در سال های بین 1380 تا 1399 می باشد که با توجه به حذف سیستماتیک، تعداد 110 شرکت جهت ادامه تحقیقات انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که بین آشفتگی مالی و اجتناب از مالیات رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین نسبت جاری و اجتناب از مالیات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۴.

ارزیابی و سنجش بروز حباب در بورس اوراق بهادار تهران

نویسنده:

کلید واژه ها: حباب شاخص قیمتی تسلسل وابستگی دیرش آزمون ریشه واحد سوپریمم دیکی فولر سوپریمم دیکی فولر تعمیم یافته

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 385 تعداد دانلود : 285
بازار سرمایه و به صورت خاص بازار سهام از اهمیت ویژه ای در رشد اقتصادی کشورها و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد اقتصادی برخوردار است. این بازار در طول تاریخ کشورهای مختلف، دارای فراز و فرودهایی بوده است که به نوبه خود بر متغیرهای بخش حقیقی اقتصاد اثرگذار است. سؤال مهم این است که آیا تمامی این افزایش ها در شاخص های بازار سهام، نشانه ای از ایجاد حباب در بازار سهام است؛ بنابراین هدف این پژوهش این است که حباب قیمتی در بورس اوراق بهادار تهران را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد. در این پژوهش از دو روش برای شناسایی وجود حباب در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است که تطبیق نتایجِ دو روش قطعاً بر اعتبار پژوهش خواهد افزود. این دو روش عبارت اند از اول، آزمون تسلسل، چولگی و کشیدگی و وابستگی دیرش؛ و دوم، آزمون های ریشه واحد سوپریمم دیکی فولر ( SADF ) و سوپریمم دیکی فولر تعمیم یافته ( GSADF ). طبق نتایج هر دو روش، اول، فرض وجود حباب در بازه زمانی موردنظر تأیید می شود و دوم، دوره های حبابی با استفاده از آزمون سوپریمم ADF تعمیم یافته ( GSADF ) مشخص می شوند که گویای آن است در بازه زمانی موردنظر، 21 ماه دارای حباب قیمتی بوده و قیمت گذاری سهام در این ماه ها مطابق با ارزش بنیادی سهام نبوده است.
۵.

تأثیر راهبرد شفافیت، شاخص فساد و ویژگی های بانکی بر شاخص رقابت در بانک های منتخب بورسی

کلید واژه ها: شفافیت شاخص فساد رقابت پذیری بانکی ویژگی های بانکی شاخص لرنر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 433 تعداد دانلود : 824
زمانی که شفافیت نظام بانکی ارتقا می یابد، خلأ آگاهی پر می شود و باعث بهبود رقابت پذیری میان بانک ها شده و منجر به سوددهی بیشتر خواهد شد. توجه به رقابت بانکی از این نظر مورد توجه است که با بهبود آن، میزان رشد اقتصادی  مثبت شده و بازدهی سیستم اقتصادی را نیز افزایش می دهد. به همین خاطر، نگاه به دو مؤلفه شفافیت سیستم بانکی و رقابت پذیری بانک ها و تأثیرپذیری آن ها از یکدیگر، باعث شکوفایی اقتصاد شده و رشد اقتصادی را در جهت مثبت سوق می دهد. مقاله حاضر به موضوع تأثیر شفافیت، شاخص فساد و ویژگی های بانکی بر شاخص رقابت در بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های 1392 تا 1397 پرداخته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحلیلی توصیفی است و با توجه به اینکه با به کارگیری اطلاعات گذشته، برآورد مدل صورت گرفته، از نوع تحقیقات پس رویدادی می باشد. نتایج حاصله از تخمین مدل نشان می دهد که شفافیت بر افزایش رقابت پذیری تأثیر مثبت و معنادار داشته و شاخص فساد نیز باعث کاهش شاخص رقابت پذیری در بانک های منتخب بورسی شده است.
۶.

بررسی رابطه ساختار سرمایه و اقدامات بازاریابی

نویسنده:

کلید واژه ها: ساختار سرمایه تبلیغات شرکت های بیمه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 732 تعداد دانلود : 766
خروجی حاصل از روابط مستقیم/غیرمستقیم ساختار مالی شرکت ها و اقدامات بازاریابی و تأثیر بلندمدت آن ها بر تلقی مشتریان دارای ابعاد نظری متنوعی در مطالعات کشورهای مختلف است. این مقاله رابطه میان ساختار سرمایه و اقدامات بازاریابی شرکت های بیمه را با تأکید بر تبلیغات و ابعاد مالی بااهمیت در شرکت ها مورد تحلیل قرار می دهد. در راستای این امر با جمع آوری داده های شرکت های بیمه پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران در دوره زمانی 1394-1399 با استفاده از رگرسیون پانل دیتا و گشتاوری تعمیم یافته، ایستایی و پویایی روابط مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که اگرچه مشتریان نسبت به ساختار سرمایه شرکت اطلاعی ندارند اما نتایج برآمده ناشی از آن را در نتیجه رفتار بازاریابی شرکت های بیمه درک می کنند. شرکت هایی که از اهرم مالی بیشتر بهره می گیرند، مجبور به پرداخت بدهی از محل منابع داخلی شرکت شده و این امر می تواند علاوه بر مشکلات نمایندگی و کاهش ارزش بازاری، شرکت را در فعالیت های بازاریابی کندتر نموده و در نهایت تأثیر منفی بر تلقی مشتریان داشته باشد. نتایج این پژوهش می تواند در اتخاذ تصمیمات جامع از سوی مدیران شرکت های بیمه در انتخاب تأمین مالی مناسب از حیث تأثیر بر رضایت مندی مشتریان سودمند باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵